Permalänk
Medlem

Sötningsmedel i riktig Pepsi

Jag blev nyligen varse om att Carlsberg börjat ha sötningsmedel även i riktig Pepsi.
"Som en del av vår hållbarhetsagenda prioriterar vi färre kalorier och lägre sockerhalt för att hjälpa konsumenter att reducera sitt intag av tillsatt socker". De som vill dricka mindre socker dricker förmodligen Pepsi Max eller vatten, tänker jag.

Nu smakar originalet inte lika gott, utan har en syntetisk bismak.
Visst, jag kan välja att inte dricka Pepsi, vilket jag kommer göra framåt.
Men ibland är det gott med dricka och då var Pepsi favoriten.

Vad tycker du?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Antingen dricker man läsk...och då med socker. Annars dricker jag vatten eller något annat bättre än just läsk.
Har noll intresse av produkter med sötningsmedel. Lika dåliga för tänderna ändå.

Edit: waybackmashine 5e december 2020:
Kolsyrat vatten, socker, färgämne (E 150d), surhetsreglerande medel (fosforsyra) och naturliga aromämnen (inkl. koffein).

kJ 180
kcal 40
Fett 0 g
Varav mättat fett 0 g
Kolhydrater 11 g
Varav sockerarter 11 g
Protein 0 g
Salt 0 g

Idag 11 oktober 2021:
Kolsyrat vatten, socker, färgämne (E 150d), surhetsreglerande medel (fosforsyra), aromämnen (inkl. koffein), sötningsmedel (acesulfam K, sukralos).

kJ 119
kcal 28
Fett 0 g
Varav mättat fett 0 g
Kolhydrater 7 g
Varav sockerarter 7 g
Protein 0 g
Salt< 0,01 g

Nä nu är inte pepsi en okej ersättare till coca cola längre.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Sötningsmedel har jag svårt för, "känner av" direkt.
Samma sak med BCAA som ska trilskas ner i "träningsdrycker".

Fyfan! Men vissa sötningsmedel är bättre än andra iaf.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Avstängd

Det är absolut ett problem, speciellt eftersom det inte bara gäller Pepsi utan Coca-Cola och även Fanta, Sprite och så vidare.

Sen är inte smaken lika hemsk som helt sockerfria drickor, men definitivt märkbart sämre än tidigare.

Permalänk
Medlem

Dricker bara Pepsi Max själv, gillar smaken mer. Jag brukar få en hemsk eftersmak av sockrad dricka.
Men tycker det är synd att dom ger sig på "vanlig" läsk, när folk gör ett aktivt val själva att dricka den. Den blir ju vald av en anledning liksom.

Permalänk
Medlem

Dricker enbart Pepsi max eller Cola Zero.
Fanta dricker jag dock sockervarianten usch för de andra! Men jäkligt söt är den.

Annars är väl huvudintaget kranvatten. Som @Infigo ovan skrev så är det lika dåligt för tänderna då det inte riktigt är sockret som påverkar utan mer kolsyra och syran i drycken. Men utan socker så är det iaf mindre (obefintligt typ) kalorier.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Och där blev en av de få läskerna jag faktiskt drack ibland, odrickbar... Tragiskt, men inte helt oväntat.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Lika dåliga för tänderna ändå.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Som @Infigo ovan skrev så är det lika dåligt för tänderna då det inte riktigt är sockret som påverkar utan mer kolsyra och syran i drycken. Men utan socker så är det iaf mindre (obefintligt typ) kalorier.

Fast vänta nu, vad baserar ni detta på? Mig veterligen har jag aldrig sett någon forskning som stöder på att syran från sötningsmedel bryter ner tändernas emalj.

https://www.xn--tandlkaresolna-9hb.nu/ar-sotningsmedel-daligt...

"Skillnaden mellan socker och de olika sötningsmedel som finns är att det senare inte bryts ner till syra när det stoppas i munnen, vilket är vad som sker med vanligt socker."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag blev nyligen varse om att Carlsberg börjat ha sötningsmedel även i riktig Pepsi.
"Som en del av vår hållbarhetsagenda prioriterar vi färre kalorier och lägre sockerhalt för att hjälpa konsumenter att reducera sitt intag av tillsatt socker". De som vill dricka mindre socker dricker förmodligen Pepsi Max eller vatten, tänker jag.

Nu smakar originalet inte lika gott, utan har en syntetisk bismak.
Visst, jag kan välja att inte dricka Pepsi, vilket jag kommer göra framåt.
Men ibland är det gott med dricka och då var Pepsi favoriten.

Vad tycker du?

Lite förvånande att de ändrar på den 'vanliga' sorten. För egen del kunde jag dock inte bry mig mindre.
Generellt är det åt helvete att så många konsumerar så mycket läsk men det kan man tycka att folk borde förstå själva..

Permalänk
Skrivet av Viktorph:

Fast vänta nu, vad baserar ni detta på? Mig veterligen har jag aldrig sett någon forskning på att syran från sötningsmedel bryter ner tändernas emalj.

https://www.xn--tandlkaresolna-9hb.nu/ar-sotningsmedel-daligt...

"Skillnaden mellan socker och de olika sötningsmedel som finns är att det senare inte bryts ner till syra när det stoppas i munnen, vilket är vad som sker med vanligt socker."

Det är andra syror i light läsk än de som kommer från sötningsmedel. Men sockret är ju borta så det är inte "lika" illa som vanlig läsk. Vanlig läsk har syror från socker och syror för smak. Light läsk har bara syror för smak, inget från sötningsmedlet.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Ja, det var en väldigt otrevlig överraskning. Att de tar beslutet att ändra receptet och använda sötningsmedel är givetvis upp till dem, men att göra det i fullständig lönndom som de gjorde (möjligt att de gått ut med det nu i efterhand efter att ha blivit påkomna, men när de gjorde ändringen i somras så fanns inget utöver innehållsförteckningen och smaken som skvallrade om ändrat recept) var förkastligt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Fast vänta nu, vad baserar ni detta på? Mig veterligen har jag aldrig sett någon forskning på att syran från sötningsmedel bryter ner tändernas emalj.

https://www.xn--tandlkaresolna-9hb.nu/ar-sotningsmedel-daligt...

"Skillnaden mellan socker och de olika sötningsmedel som finns är att det senare inte bryts ner till syra när det stoppas i munnen, vilket är vad som sker med vanligt socker."

Tror inte det är just sötningsmedlet, utan citronsyra och fosforsyra som verkar finnas i läskerna. Kolsyran verkar ha minimal effekt då det är för lite i drickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Tror inte det är just sötningsmedlet, utan citronsyra och fosforsyra som verkar finnas i läskerna. Kolsyran verkar ha minimal effekt då det är för lite i drickan.

Precis! Det kan lätt misstolkas då med andra ord. Folk som beskyller sötningsmedel är dåligt när det i själva verket är syran.

Permalänk
Medlem

Usch då. Jag är extremt överkänslig mot sötningsmedel (mår dåligt en lång tid efter) så det var väldigt ovälkommet.

Jag vet att Lidl hade samma idiotiska idé med sin läsk för ett år sedan, men de återgick snabbt till att bara köra vanligt socker i sockerläsken.

Ser absolut ingen fördel med att trycka in sötningsmedel i vanlig läsk när det finns lightläsk. Det är uppenbart att Pepsi gör detta för att det är billigare.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Fast vänta nu, vad baserar ni detta på? Mig veterligen har jag aldrig sett någon forskning på att syran från sötningsmedel bryter ner tändernas emalj.

https://www.xn--tandlkaresolna-9hb.nu/ar-sotningsmedel-daligt...

"Skillnaden mellan socker och de olika sötningsmedel som finns är att det senare inte bryts ner till syra när det stoppas i munnen, vilket är vad som sker med vanligt socker."

Läsk har två problem, där det ena är att om den innehåller socker så blir Karies och Baktus glada och det andra är att läsken ofta är sur i sig. Folk som dricker en jäkla massa läsk (eller t ex juice) kan få frätskador på tänderna, vilket även är ett problem som kan drabba vinprovare. Då blir det ju inte hål på samma sätt som av socker, utan emaljen tunnas ut. De med ätstörningar får också dylika problem eftersom magsyran fräter på tänderna.

https://www.1177.se/olyckor--skador/skador-pa-tander/fratskad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Lite förvånande att de ändrar på den 'vanliga' sorten. För egen del kunde jag dock inte bry mig mindre.
Generellt är det åt helvete att så många konsumerar så mycket läsk men det kan man tycka att folk borde förstå själva..

Jag dricker inte lika mycket läsk nu som förr, men håller med dig lite om att konsumtionen nog är för stor överlag.
Folk har blivit tjockare även i Sverige, men jag vill hävda att läsk inte uteslutande är boven i dramat, och det tror jag inte du tror heller.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Fast vänta nu, vad baserar ni detta på? Mig veterligen har jag aldrig sett någon forskning som stöder på att syran från sötningsmedel bryter ner tändernas emalj.

https://www.xn--tandlkaresolna-9hb.nu/ar-sotningsmedel-daligt...

"Skillnaden mellan socker och de olika sötningsmedel som finns är att det senare inte bryts ner till syra när det stoppas i munnen, vilket är vad som sker med vanligt socker."

Kanske var otydlig men dessa två förklarade väl.
Kolsyra även om det är väldigt lite KAN i samband med dålig tandemalj påverka. Iaf enligt min tandläkare, har inga andra källor.

Skrivet av Tenkai Star:

Det är andra syror i light läsk än de som kommer från sötningsmedel. Men sockret är ju borta så det är inte "lika" illa som vanlig läsk. Vanlig läsk har syror från socker och syror för smak. Light läsk har bara syror för smak, inget från sötningsmedlet.

Skrivet av m4gnify:

Tror inte det är just sötningsmedlet, utan citronsyra och fosforsyra som verkar finnas i läskerna. Kolsyran verkar ha minimal effekt då det är för lite i drickan.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Läsk har två problem, där det ena är att om den innehåller socker så blir Karies och Baktus glada och det andra är att läsken ofta är sur i sig. Folk som dricker en jäkla massa läsk (eller t ex juice) kan få frätskador på tänderna, vilket även är ett problem som kan drabba vinprovare. Då blir det ju inte hål på samma sätt som av socker, utan emaljen tunnas ut. De med ätstörningar får också dylika problem eftersom magsyran fräter på tänderna.

https://www.1177.se/olyckor--skador/skador-pa-tander/fratskad...

Ja att Juice och vanlig läsk är skadligt för tänderna har man vetat i många år. Men jag tycker det är lite missvisande när folk skriver att sötningsmedel är skadligt för tänderna, när det inte alls är så. Sedan tycker jag att det är oerhört trist att de ska ha sötningsmedel i vanlig läsk, då det som redan nämnts - finns i light-produkter om man vill ha det. Jag själv dricker dock enbart med sötningsmedel nuförtiden, främst för just tändernas och kaloriintagets skull.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kanske var otydlig men dessa två förklarade väl.
Kolsyra även om det är väldigt lite KAN i samband med dålig tandemalj påverka. Iaf enligt min tandläkare, har inga andra källor

Då förstår jag vad du menade. Slutet gott, allt gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Usch då. Jag är extremt överkänslig mot sötningsmedel (mår dåligt en lång tid efter) så det var väldigt ovälkommet.

Jag vet att Lidl hade samma idiotiska idé med sin läsk för ett år sedan, men de återgick snabbt till att bara köra vanligt socker i sockerläsken.

Ser absolut ingen fördel med att trycka in sötningsmedel i vanlig läsk när det finns lightläsk. Det är uppenbart att Pepsi gör detta för att det är billigare.

/hulle.

Det finns en väldigt bra anledning, inte för oss utan för bolagen. Sockerskatt med mera gör att dryckerna blir dyrare och då avstår vi konsumenter från att köpa samma mängd. Så huvudanledningen för mig skulle vara mer vinst för bolagen. Men om färre köper pga sötningsmedel så kommer de säkerligen återgå till det som genererar mest pengar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Tycker oftast "light läskarna" utan socker är godare, iaf av dom jag väljer att dricka.
Inte lika sött, man får sockershock av vissa vanlig läsk.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Har alltid föredragit Pepsi över CocaCola, men i denna håla så är det bara ICA som har Pepsi och dom är oftas slut när man tittar.
Så det var nog 3-4 år sedan jag drack en Pepsi och sen för ca en vecka sedan så blev det en pizza och gick till ICA för att handla dricka (Pizza ska ätas med dricka).
Och fick syn på att det fanns tre flaskor Pepsi så nöp en, kom hem och åt men nåt var inte rätt Pepsin var inte ens lika god som en CocaCola.

Tänkte inte nåt direkt mer på det förrens nu när en blixt slog ned det var därför.
RIP Pepsi, det var nog den sista Pepsin jag drack i detta liv!

Har provat en massa light drickor men nope 1-2 små klunkar mer går inte ned och häller hellre ut skiten än att dricka den.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Har alltid föredragit Pepsi över CocaCola, men i denna håla så är det bara ICA som har Pepsi och dom är oftas slut när man tittar.
Så det var nog 3-4 år sedan jag drack en Pepsi och sen för ca en vecka sedan så blev det en pizza och gick till ICA för att handla dricka (Pizza ska ätas med dricka).
Och fick syn på att det fanns tre flaskor Pepsi så nöp en, kom hem och åt men nåt var inte rätt Pepsin var inte lika god som en CocaCola.

Tänkte inte nåt direkt mer på det förrens nu när en blixt slog ned det var därför.
RIP Pepsi, det var nog den sista Pepsin jag drack i detta liv!

Om vi inte får dem att återgå till rätt recept igen.
Jag kontaktade Carlsberg i fredags kväll, och enligt hon som svarade på mailet skulle hon föra min feedback vidare.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Tråkigt, dricka med riktigt socker är bra bränsle. Nu dricker jag mest sockerfritt, men en riktigt sockerdricka är ett bra verktyg i vissa lägen.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Hedersmedlem

Jag saknar ett svarsalternativ, och det är att det i slutändan är upp till företaget att välja vilka produkter de säljer. Om man inte gillar en ändring som tillverkaren gör så är det bara att sluta köpa, även om det så klart är tråkigt. Det är inte upp till mig vilka produkter tillverkaren väljer att sälja.

Med det sagt så tycker jag det här är en dålig ändring. Det finns uppenbart de som verkligen inte gillar hur sötningsmedel smakar. Att ha en läsk som smakar sämre men där man bara reducerat mängden kalorier till 25% känns som en dålig produkt. Om man gillar sötningsmedel så kan man ju lika gärna gå hela vägen till Pepsi Max istället med betydligt bättre samvete.

En mycket bättre lösning på samma problem, om det är att minska konsumptionen av sockerläck, vore att sluta sälja socker-Pepsi i större än 0,5 liters-flaskor alternativt 6-pack med burkar, till annat än restauranger och liknande.

Permalänk
Medlem

Drog iväg ett mail till Carlsberg jag med nu.
Konsumentservice@carlsberg.se
Och ställde även en fråga på deras fråge del.
https://www.carlsbergkonsumentservice.se/org/carlsberg-sv/

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Tycker oftast "light läskarna" utan socker är godare, iaf av dom jag väljer att dricka.
Inte lika sött, man får sockershock av vissa vanlig läsk.

Kan bara hålla med.
Aldrig varit fan av läsk i större mängder.
Men när Zero kom så dricker jag faktiskt en 3-4st 33or i veckan.
De är lagom söta anser jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Jag saknar ett svarsalternativ, och det är att det i slutändan är upp till företaget att välja vilka produkter de säljer. Om man inte gillar en ändring som tillverkaren gör så är det bara att sluta köpa, även om det så klart är tråkigt. Det är inte upp till mig vilka produkter tillverkaren väljer att sälja.

Med det sagt så tycker jag det här är en dålig ändring. Det finns uppenbart de som verkligen inte gillar hur sötningsmedel smakar. Att ha en läsk som smakar sämre men där man bara reducerat mängden kalorier till 25% känns som en dålig produkt. Om man gillar sötningsmedel så kan man ju lika gärna gå hela vägen till Pepsi Max istället med betydligt bättre samvete.

En mycket bättre lösning på samma problem, om det är att minska konsumptionen av sockerläck, vore att sluta sälja socker-Pepsi i större än 0,5 liters-flaskor alternativt 6-pack med burkar, till annat än restauranger och liknande.

Coca-Cola försökte ju sig på något mellanting för något år sedan, med grön etikett, tror den hette typ Cola Life eller liknande. Alltså med lite mindre socker men också med sötningsmedel, den försvann fort dock så jag antar att det inte var någon hit, men nu gör de samma sak med grundprodukterna.

Vill man minska konsumtionen från statligt håll så lägg på en skatt baserad på sockerinnehåll, krav på förpackningsstorlekar och dylikt blir bara en massa administration och kommer att resultera i gnäll från konsumenterna likväl som från handlare och producenter. Däremot gillar jag enlitersflaskorna som Coca-Cola har, de passar bra för mig. Räcker några dagar utan att bli så avslagen, men den är ofta dyrare än 1,5-litersflaskorna vilket är rätt störande.

Permalänk
Medlem

Om det ska vara sött så ska det även ge energi, onödigt att lura hjärnan.

Permalänk
Medlem

Fick snabbt svar tyvärr så verkar det som detta kommer hända med fler produkter framöver med

Citat:

Tack för din feedback.

Vi har ändrat receptet på Pepsi Regular.

Pepsi är ett ikoniskt cola-varumärke som uppfanns redan 1898. Genom historien har man strävat efter att hålla både varumärke och produkt innovativa. Med den här receptförändringen kan vi erbjuda Pepsi-smaken som folk älskar, men med färre kalorier och mindre socker. Vi har jobbat hårt för att säkerställa att det uppdaterade receptet behåller samma goda smak som folk är vana vid.

Vi har dragit ner mängden tillsatt socker och sötat Pepsi med en blandning av acesulfam K och sukralos, vilket har resulterat i 35% färre kalorier från tillsatt socker.

Som en del av vår hållbarhetsagenda prioriterar vi färre kalorier och lägre sockerhalt för att hjälpa konsumenter att reducera sitt intag av tillsatt socker. Den här receptförändringen är en del av ett pågående arbete att förbättra näringsinnehållet i hela vårt sortiment.

Önskar dig en trevlig dag!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Och den där texten låg ju inte förberedd från copynissarna på marknadsavdelningen...