Hypotetiskt scenario: Hur lång tid skulle det ta att tillverka en Smartphone från scratch?
BAKGRUND: Jag såg en recension av en Iphone 13 och en av aspekterna var att telefonen var dyr avseende skillnaden mellan den och föregående generation. Jag har inga åsikter kring just Iphone, men som tekniknörd tycker jag att det mesta runt omkring mig är fantastiskt billigt för jag tänker ofta hur oerhört avancerat det är.
FRÅGA / FUNDERING: Hur lång tid skulle det ta att tillverka en Smartphone, säg Iphone gen 1, om man skulle tillverka den från scratch?
Med "scratch" menar jag att du blir placerad i skogen för 50.000 år sedan med 1000 andra personer. Alla har ni som mål att tillverka en Smartphone.
- Boende och mat är löst. Ni behöver inte tänka på mat, odling etc.
- Snitt IQ är 100, men alla är teknikintresserade.
- Ni kan inte dö
- Ni är fria från globala kataklysmer och farsoter
- Skogen och marken ni befinner er på är oerhört bördig och fruktsam. Det finns inga materiella begränsningar vad det gäller färskt vatten, bördig mark, ädelmetaller, olja - u name it. Allt du behöver finns tillgängligt inte allt för långt bort men ni måste givetvis utvinna den, bearbeta, förädla den osv.
Hur lång tid tar det innan första telefonen (Iphone Gen 1) är tillverkad och du kan spela "Clash of Clans" med en annan telefonanvändare över wifi?
MINA EGNA TANKAR:
Generationskliven inom teknisk förädling har gjorts tack vare ett relativt fåtal individers genialiska insikter. Detta har också skett tack vare den ofantliga befolkningstillväxten - Flera människor - flera tänkande genier och även med 1000 odödliga personer från MIT skulle det ta många tusen år innan den första smartphonen skulle vara tillverkad, kanske t.om flera hundra tusen år. Den samlande know-how som finns för tillverkningen av något så litet och intelligent som en smartphone är så extrem att det kanske inte ens skulle vara möjligt med 1000 personer, även om de var odödliga.
Vad tror ni?