SweClockers drop!

Myndighetschefer: Förbjud skadlig kryptoutvinning

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du tar antagligen inte heller emot Turkiska liran. Trots att det är en fiat valuta.
Du får nog förtydliga din fråga.
Det finns stabila kryptovalutor med. Om det är det du vill ha. Dai till exempel.

Jag har svårt att göra frågan tydligare:
"Om vi nu säger att ingen Krypto kan växlas mot Fiat valutor, vad kan ni då göra med dem?"

Vad exakt i den, mycket raka frågan, finner du svårt att greppa?

Eller om du hellre vill svara på hur många du tror skulle acceptera att få sin lön utbetald i krypto, och därmed använda det som betalningsmedel för sina löpande kostnader. Där du dagen efter du har betalat din hyra kan ha gjort en kraftig överbetalning då BTC stigit med x antal %. Eller att hyresvärden plötsligt står med en kraftigt minskad inkomst och inte kan täcka sina löpande kostnader då värdet sjunkit rejält under 2-3 dagar.

Om nu Dai är en stabil krypto, varför vurmas det inte mer för den? Det är väl om något den krypton idealister borde tala sig varma för och lyfta fram över allt annat som ett alternativ till våra traditionella Fiat valutor. Eller kommer det sig från att den saknar intresse för majoriteten som sysslar med Krypto just på grund av att den är stabil och därmed inte gör "got rich over night!"?

Nej, jag vet inget om Dai, så det ovan är helt baserat på att du talat sanning och att Dai har en liknande struktur/verktyg och stabilitet som traditionella Fiat valutor.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du kan köpa dataprylar på Inet om du vill det. Det finns fler butiker som har stöd för det. Annars kan du skaffa ett betalkort som du laddar med krypto men som omvandlas när du betalar om du inte vill bli begränsad till butiker som tar emot krypto.

Nu tar väl inte Inet emot krypto på det viset, utan du hänvisas till Bitpay som i sig omvandlar dina btc till Fiat?
Eller är jag helt ute och cyklar?

Jag är definitivt öppen för att ha helt fel i denna fråga och att Inet faktiskt tar BTC som inte omvandlats till Fiat via tredje part.
@Inet kanske kan sprida lite ljus över detta?

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

"Om vi nu säger att ingen Krypto kan växlas mot Fiat valutor, vad kan ni då göra med dem?"

Jag har svarat på din fråga, växla det mot något av samma värde. Fiatvalutor är bara ett bytesmedel, det kan vara salt eller en cykel eller en tjänst eller något annat. Du får förtydliga din fråga om du vill ha ett annat svar?

Citat:

Om nu Dai är en stabil krypto, varför vurmas det inte mer för den? Det är väl om något den krypton idealister borde tala sig varma för och lyfta fram över allt annat som ett alternativ till våra traditionella Fiat valutor. Eller kommer det sig från att den saknar intresse för majoriteten som sysslar med Krypto just på grund av att den är stabil och därmed inte gör "got rich over night!"?

Det finns många olika valutor som gör olika saker. Det är antagligen för att många inte bryr sig om det men att de istället bryr sig mer om värdeökningen? De flesta människorna är inte idealister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Nu tar väl inte Inet emot krypto på det viset, utan du hänvisas till Bitpay som i sig omvandlar dina btc till Fiat?
Eller är jag helt ute och cyklar?

Jag är definitivt öppen för att ha helt fel i denna fråga och att Inet faktiskt tar BTC som inte omvandlats till Fiat via tredje part.
@Inet kanske kan sprida lite ljus över detta?

Om du betalar hos en butik i USD/EUR omvandlas dina SEK också, jag förstår inte vad det har för betydelse? Skatteverket tillåter inte att de betalar ut löner eller skatt i BTC eller USD för den delen.

Permalänk
Medlem

Eftersom de skriver "t ex ethereum och bitcoin." så syftar de på specifika kryptovalutor med sämre teknologi än nyare kryptovalutor. Notera att BTC var den första krypto men det är långt ifrån den bästa. Teknologin utvecklas och det finns coins idag som kräver en tiondel om inte mindre för att upprätthålla teknologin.

Dvs EU vill stoppa kryptovalutor med sämre teknologi än andra. Tänk lite som datorer, de första datorerna kunde lagra max någon MB data och idag är den oändlig, lite samma med krypto de första kryptovalutorna kräver x antal data för att upprätthålla teknologin men om några år kommer det finnas coins som kräver någon tusendels kraft för att upprätthålla om inte mindre.

Slutsats, krypto är här för att stanna men gamla coins som BTC och Etherium kommer fasas ut mot nya kryptoprotokoll. Därför det finns nya coins som MANA etc som blir hype men uppenbart kommer det lanseras fler och fler så man kommer kunna tjäna pengar på nya coins långt framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag har svarat på din fråga, växla det mot något av samma värde. Fiatvalutor är bara ett bytesmedel, det kan vara salt eller en cykel eller en tjänst eller något annat. Du får förtydliga din fråga om du vill ha ett annat svar?

Det är väl just det, det verkar inte riktigt som BTC går att använda som ett tillförlitligt bytesmedel, dvs att det i stort sett bara är en spekulativ "valuta" som är beroende av Fiat för att ha något värde. Som det ser ut just nu, vilket inte är speciellt konstigt med tanke på hur volatile den är. Hur många tar emot RENA BTC betalningar/transaktioner... dvs... vad kan du göra med dem om du inte kan växla dem till Fiat? Att något har "samma värde" bygger på stabilitet, inte att du vunnit eller förlorat X på bytet redan dagen efter.

Jag är helt övertygad om att du förstår frågan, det är inte särdeles svårt att nämna konkreta och specifika "saker" utom Fiat du kan använda dina btc till, såvida det nu finns en uppsjö av dem.

Samt att jämföra Fiatvalutor med saker som inte är accepterade som betalningsmedel i stort blir även direkt felaktig. Valutan har fördelen att vara ett universellt bytesmedel, till skillnad från de varor/tjänster som erbjuds.

Skrivet av pine-orange:

Det finns många olika valutor som gör olika saker. Det är antagligen för att många inte bryr sig om det men att de istället bryr sig mer om värdeökningen? De flesta människorna är inte idealister.

Det är exakt min poäng, idealisterna har inom krypto har redan "drunknat" bland de krafter som vill "tjäna pengar" och "get rich over night" och allt annat "skräp". De har helt enkelt tagit över.... vilket jag personligen tycker är synd.

Det jag "vänder" mig mot där är det extreme hyckleri x antal använder som ursäkt för att fortsätta med "krypto", de kunde inte bry sig mindre om idealen, endast att deras sätt att "tjäna pengar/utnyttja system för att tjäna pengar" går om intet. Säg som det är istället och jag är övertygad om att det skulle mötas med bra mycket mer respekt än infantila försök att få det att se ut som att de gör det av någon form av "fin tanke". Nej, jag "anklagar" inte dig personligen, du må vara en av dessa få idealister, men jag skulle påstå att "ni" redan har förlorat slaget om krypto och dess framtida användning, det är nu i händerna på giriga människor som ger blanka fan i något annat än att försöka utöka sina rikedomar... i Fiat.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Signovinces:

Argument som: "krypto kan och används för kriminella ändamål, därför ska det förbjudas" är så korkat som det kan bli av följande skäl:

Knivar kan användas lagligt men även olagligt: ovanstående logik säger då att vi ska förbjuda knivar.
Sedlar och mynt kan användas lagligt men även olagligt: ovanstående logik säger då att vi ska förbjuda sedlar och knivar.
Bilar kan användas lagligt men även olagligt: ovanstående logik säger då att vi ska förbjuda bilar.

Listan kan göras oändlig. Kom med bättre argument.

För egen del har jag backat på punkten avseende användning för kriminella handlingar. Däremot haltar din logik, det är den förmodade totala samhällsskadan som ett verktyg eller förelelse har i relation dess samhällsnytta. Bilar och knivar bedöms mer nyttiga än farliga. Framtiden får utvisa vilken väg kryptovalutor tar för att kunna uppnå tillräckligt förtroende i samhället för att bli allmänt accepterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Vi har haft myntfotar i historien så det du förespråkar är redan beprövat, men du kanske trodde att du hade mästrat samtliga nationalekonomer i detta inlägg.

Givetvis vill dem som håller en viss tillgång, att just den tillgången ska valutan baseras på, så dem blir rika utan ansträngning. Precis som romarna trodde att om de plundrade allt guld skulle de bli förmögna.

Japp och sedan vi övergav guldfot saknas en förankring till världen utanför nationalekonomi, således har värdet av fiat valutor urholkats. Det fanns trots allt en väldigt bra grundidé i att använda guld som myntfot vilket kostar maskinvara/arbete/"energi" för att utvinna. Att det saknades likviditet var ett problem innan fiat var 1or och 0or, samtidigt förstår jag att det inte är optimalt att ens lönesättning skulle förändras 10-40% årligen, vilket då blir alternativet om man istället för att öka likviditeten begränsar den till en myntfot.

Jag beskriver inget annat än grundläggande nationalekonomisk förståelse för hur absurt systemet ser ut idag, i övrigt är nationalekonomi snarare pseudovetenskap som i stort bygger på analyser av verkligheten, inte nödvändigtvis på hård fakta, det går inte "bemästra", det finns sällan någon enhetlig konsensus utanför dem mest grundläggande teorierna.

Jag förespråkar inte att ersätta fiatvalutor, jag tror inte det fungerar i ett såpass etablerat system. Jag förespråkar att använda krypto som parallellvaluta/ekonomi, något som ankrar fast fiat till verkliga livet. Jag förespråkar att digitalisera fiat, e-krona, genom att använda de fördelar blockkedjor kommer med, t.ex. ökad transparens och säkerhet, så vi ser öppet och tydligt hur vårt värde/volym förändras och våra 1/0or inte försvinner vid en EMP attack på bankservrar (för så primitivt fungerar systemet idag). Jag förespråkar att inkludera bostad i KPI eftersom att lönesättning inte följer med bostadsutveckling vilket blir ett stort samhällsproblem långsiktigt (är redan ett stort problem idag då unga vuxna inte har råd med bostad). Världen för mig är inte svart/vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Så förklara för mig, hur hade vi gjort under pandemin med BTC?

Men ta ett annat tidsperspektiv. Säg 12 år.
Hur mycket har penningmängden i krypto ökat dom senaste 12 åren?

Det blir lite missvisande för i den traditionella ekonomin där ser ni hela ekonomin som en enhet. Men när det gäller krypto så vill ni gärna göra skillnad. Det rimliga då är väl att se krypto som "ekonomin", och BTC och ETH som valutor, som USD och SEK.

Då har dom flesta krypto-förespråkare en egen favorit, som är den enda sanna krypton, precis som alla religiösa människor har en sann Gud dom ser upp till.

Det finns ett slags samförstånd att alla är religiösa, och att man har något gemensamt i den upplevelsen, men sällan vill någon adressera att om min Gud är den sanna guden, då är dom gud en bluff.
Och att betydelsen av religionen (den enda sanna guden, scarcity inom krypto) renderas helt betydelselöst om alla kan skapa sin egen krypto/Gud.

Så, sen 2009, hur mycket har penningmängden i krypto ökat jmf. med penningmängden i "fiat-ekonomin"?

Du menar att vi behövde dessa stimulanspaket i såpass enorm volym och fortsatt QE/pumpande även idag? Hur kommer det sig då att den större delen av dessa likvider hamnade/hamnar på aktiemarknaderna? Eliten blev rikare än någonsin 2020 som följd av dessa stimulanspaket, det är inget annat än att råna massan och sätta framtida generationer i skuld.

Penningmängden i krypto är ointressant eller snarare analysen blir för komplex för att sammanfatta på detta sättet, Bitcoin har existerat sedan 08 och har hela tiden haft 21 miljoner som max supply.

Du har poänger helt klart, scarcity urholkas när nya kryptovalutor kommer in i bilden, det är upp till marknaden att avgöra värdet av dessa, men jag skulle väl egentligen inte klassa dessa som valutor i dagsläget, inte heller göra det till en "enhet" som du beskriver att vi sammanfattar fiat till. Vi kan endast göra det till en "enhet" relativt till en annan "enhet", dvs. tillgångar vs. fiat, fiat vs. krypto osv. Jag skulle väl snarare klassa de flesta kryptovalutor som spekulationstillgångar, likt aktier. De ankras mot BTC, likt hur aktier/IPOer ankras mot SEK.

Jag förespråkar inte att ersätta fiatvalutor, jag tror inte det fungerar i ett såpass etablerat system. Jag förespråkar att använda krypto som parallellvaluta/ekonomi, något som ankrar fast fiat till verkliga livet. Jag förespråkar att digitalisera fiat, e-krona, genom att använda de fördelar blockkedjor kommer med, t.ex. ökad transparens och säkerhet, så vi ser öppet och tydligt hur vårt värde/volym förändras och våra 1/0or inte försvinner vid en EMP attack på bankservrar (för så primitivt fungerar systemet idag). Jag förespråkar att inkludera bostad i KPI eftersom att lönesättning inte följer med bostadsutveckling vilket blir ett stort samhällsproblem långsiktigt (är redan ett stort problem idag då unga vuxna inte har råd med bostad). Världen för mig är inte svart/vit, BTC behöver inte ersätta fiat, den kompletterar fiat.

Permalänk
Medlem

Det enda man förbrukar med mining är stora mängder energi, oftast frigörs enorma mängder jordbunden koldioxid i och med detta pga smutsiga energikällor. Enda nyttan är att man får värme, som om man gör en brasa av tusenlappar. Skulle någon göra värmeelement med Nvidia grafikkort i skulle miningen i alla fall åstadkomma något i utbyte mot miljöförstöringen.

Som det är nu, en massa tonåringar inbillar sig att nu är dom rika och samhällsnyttan är ingen alls, eftersom detta är "värde" som inte cirkulerar i systemet och bygger några vägar, skolor, sjukhus eller polisstationer. För att inte tala om livsmedel. Det åstadkommer inget annat än att tära på moder jord i en fantasi bubbla om legendarisk "rikedom". Och inte är det särskilt demokratiskt heller "rikedoms" koncentrationen till få stora aktörer sker snabbare än på någon annan marknad. Och dessa blir exponentiellt mer skitnödiga att hålla uppe värdet. Inte friskt någonstans.
Myndigheterna skall inte lägga sig i skrev någon, men i ett civiliserat samhälle är myndigheterna inte någon egen storhet utan en förlängning av OSS som är samhället genom fria val och de valda representanter som skapar själva myndigheterna med dess specifika olika uppdrag inom olika sektorer. Uppdraget är att förbättra livsvillkoren för medborgarna, inte att titta bort från saker som försämrar för alla. Som oljeutsläpp, kärnkraftskatastrofer, bränder, eller ... mining.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Även om vi inte vill det så har du rätt. Så fungerar en Fiat valuta. Men själv ser jag inget genialt med en valuta som 100% skapas/byts mot elpris och kostnad av hårdvara. Vi i den bekväma världen tjänar pengar på att folk flyr/dukar under i den obekväma världen.

Inte nödvändigtvis, fiatvalutor har endast fungerat på detta sätt de senaste 50-100 åren när Regan/Thachers låneekonomi tog över.

Jo, problemet med fiat är att det inte finns någon reell förankring mot verkliga livet. Vi kan pumpa hur mycket fiat som helst, den enda begränsningen är ankringen mot andra valutor, dvs. pumpar en valuta för mycket likviditet tappar den värde mot andra valutor. Pumpar samtliga valutor i samma takt är dem stabila mot varandra men urholkas fortfarande relativt till verkliga livet, eller mer praktiskt, fysiska tillgångar som bostad. Guldmyntfoten förankras till verkliga livet genom kostnaden för att utvinna guld, BTC på samma sätt, att lägga till 1/0or på centralbankens saldo i oändlighet utan ankare är ett problem för massan. Det bästa vi kan göra är att rida vågen och hoppa på så många tillgångslag som möjligt, mer synd för de som inte äger bostad, aktier, guld eller krypto. Oavsett det spelar systemet i händerna på eliten vars kapital växer exponentiellt kraftigare som följd av ränta-på-ränta.

Permalänk

Bigmax Index
Årtal Sverige (kr)
1986 16,50
1987 ?
1988 18,50
1989 21,00
1990 24,00
1991 26,00
1992 25,50
1993 25,50
1994 25,50
1995 26,00
1996 26,00
1997 26,00
1998 24,00
1999 24,00
2000 24,00
2001 24,00
2002 26,00
2003 30,00
2004 30,00
2005 31,00
2006 33,00
2007 33,00
2008 38,00
2009 39,00
2010 48,40
2011 48,40
2012 39,97
2013 41,61
2014 40,70
2015 43,70
2016 45,00
2017 48,97
2018 49,10
2019 52.00
2020 51,50

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

. Oavsett det spelar systemet i händerna på eliten vars kapital växer exponentiellt kraftigare som följd av ränta-på-ränta.

Det är av exakt det skälet vi inte kan ha en oreglerad marknad, utan att myndigheter måste lägga sig för att rätta till inbyggda felaktigheter i systemet med tung handpåläggning. Medborgarna är beroende av myndigheternas agerande, annars kommer ett fåtal stora aktörer ta över all makt/ägande. Precis som det är i diktaturer.
Detta är oavsett ekonomiskt system, och oavsett FIAT eller BTC.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är av exakt det skälet vi inte kan ha en oreglerad marknad, utan att myndigheter måste lägga sig för att rätta till inbyggda felaktigheter i systemet med tung handpåläggning. Medborgarna är beroende av myndigheternas agerande, annars kommer ett fåtal stora aktörer ta över all makt/ägande. Precis som det är i diktaturer.
Detta är oavsett ekonomiskt system, och oavsett FIAT eller BTC.

Vi har en reglerad marknad idag men myndigheter är lika mycket slavar till systemet som vi är, det är i slutändan människor som sitter och trycker på knappar, med egna motiv och bias. Att förlita sig på myndigheter är typiskt svenskt, myndigheter är inga gudar som vet rätt/fel, dem blir lobbade av eliten på ett eller annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intothewild:

Bigmax Index
Årtal Sverige (kr)
1986 16,50
1987 ?
1988 18,50
1989 21,00
1990 24,00
1991 26,00
1992 25,50
1993 25,50
1994 25,50
1995 26,00
1996 26,00
1997 26,00
1998 24,00
1999 24,00
2000 24,00
2001 24,00
2002 26,00
2003 30,00
2004 30,00
2005 31,00
2006 33,00
2007 33,00
2008 38,00
2009 39,00
2010 48,40
2011 48,40
2012 39,97
2013 41,61
2014 40,70
2015 43,70
2016 45,00
2017 48,97
2018 49,10
2019 52.00
2020 51,50

Nu vet jag inte kontexten och syftet med att posta bigmac index, men bigmac index är i princip KPI. Titta istället på bostadsprisutveckling sedan -86.

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Nu googlade jag bara lite snabbt och hittade en länk från 2020. Så det lär ha växt en del.

https://www.fundera.com/resources/how-many-businesses-accept-...

15,174 businesses worldwide accept bitcoin.

Permalänk
Medlem

Jag sa "Vi kan även förbjuda banker och riksbanker att tillverka pengar och låta den rättigheten gå tillbaka till staten som det var före papperspengarna uppfanns av banker.
Före bankerna skapades var det staten som tillverkade pengar, detta har dom flesta inte uppmärksammat"

Skrivet av TechGuru:

Så innan nationalstaten uppfanns så fanns det inga pengar? Stämmer ej.

Papperspengar som ej kan växlas in mot guld hos banken så som systemet fungerat förr uppfanns av USAs stat, inte av bankerna.

Dessutom tidigare i historien kunde staten inte trycka pengar hur som helst, pengarna bestod ofta av guld eller silver och kunde därför inte tillverkas ur tomma intet i oändlig mängd som nu.

Du är rädd för att vi ska få en digital enkrona utgiven av riksbanken.
Du är rädd för att vi på något sätt ska tillverka pengar som är bra för alla för då behövs inte Bitcoins.
Tänk om vi reformerade vårt bristfälliga bansystem då skulle ingen någonsin vara intresserad av Bitcoins.

Det var stater som tillverkade pengar genom prägling av mynt, banker och sedlar kom senare.
USA som stat fanns inte när papperspengarna uppfanns.

Du vill inte förbättra samhället du vill bli rik även om samhället går under med Bitcoins.
Vi kan låta staten tillverka alla pengar och sen bestämma om vi vill ha inflation eller ej, detta hatar du för då blir du inte rik på Bitcoins.

Om staten tillverkade pengar och använde nya pengar till skolorna och vi tillverkar så mycet att vi får 2% inflation då blir skatten på dina pengar 2% är det hemskt?
Moms och inkomstskatt är mycket högre.
Nu är det bankerna som får intäkten av att trycka nya pengar vilket inte är bra.

Permalänk
Skrivet av borggren4:

Nu vet jag inte kontexten och syftet med att posta bigmac index, men bigmac index är i princip KPI. Titta istället på bostadsprisutveckling sedan -86.

Syftet var nog mest att visa på att det är bra att det finns alternativ till centralbankernas fiat. Man blir dagligen rånad på både värdet av sin lön och dom pengar man har i kontanter. Så bra med alternativ. Låt folk göra vad dom vill med sina pengar.

Ja bostadsutvecklingen är ju ännu värre. Och den räknas inte med i KPI. Så vad den riktiga inflationen är tror jag ingen vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Vi har en reglerad marknad idag men myndigheter är lika mycket slavar till systemet som vi är, det är i slutändan människor som sitter och trycker på knappar, med egna motiv och bias. Att förlita sig på myndigheter är typiskt svenskt, myndigheter är inga gudar som vet rätt/fel, dem blir lobbade av eliten på ett eller annat sätt.

Finns inget sådant som perfekt, men jag kan lova dig att "eliten" skulle vara betydligt mycket mer girig om ingen alls reglerade den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intothewild:

Syftet var nog mest att visa på att det är bra att det finns alternativ till centralbankernas fiat. Man blir dagligen rånad på både värdet av sin lön och dom pengar man har i kontanter. Så bra med alternativ. Låt folk göra vad dom vill med sina pengar.

Ja bostadsutvecklingen är ju ännu värre. Och den räknas inte med i KPI. Så vad den riktiga inflationen är tror jag ingen vet.

Absolut pengar man sitter på i kontanter, dock inte värdet av sin lön (iaf om man har kollektivavtal) då lönesättning bygger på KPI. Värre för amerikaner och andra nationaliteter som inte har lika stark arbetsrätt som Sverige. Men absolut, bostadsutvecklingen är det mest skrämmande när vi jämför med vår lönesättning oavsett var i världen man bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Finns inget sådant som perfekt, men jag kan lova dig att "eliten" skulle vara betydligt mycket mer girig om ingen alls reglerade den.

Problemet är väl att myndigheterna spelar i händerna på eliten, dessa "regleringar" fungerar inte som det är tänkt, dem gynnar rika, då kan vi lika gärna avveckla dem och låta vilda västern spela ut sig på riktigt där vi alla spelar med samma spelregler. Jag tror dessa diskussioner är irrelevanta, krypto kommer aldrig ersätta regleringar, krypto kommer inkorporeras i dem. Men argumentet att vi kan undvika regleringar genom krypto i större utsträckning än fiat är struntprat. Vi vet redan att de rika använder offshorebolag för att undvika regleringar, nu finns möjligheten för massan att göra samma sak med krypto.

Permalänk
Medlem

Bitcoins är ekonomisk terrorism.

Om Bitcoins var en stabil valuta som inte förändrade sitt värde så skulle INGEN VARA INTRESSERAD av Bitcoins.
Enda anledningen till att vissa vill ha Bitcoins är att dom hoppas att den ska stiga i värde.

Bitcoins är en av dom värsta fiatvalutor som finns, värdet är berg och dalbana, kommer att sluta som tyska valutan när hyperinflationen kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Om Bitcoins var en stabil valuta som inte förändrade sitt värde så skulle INGEN VARA INTRESSERAD av Bitcoins.
Enda anledningen till att vissa vill ha Bitcoins är att dom hoppas att den ska stiga i värde.

Bitcoins är en av dom värsta fiatvalutor som finns, värdet är berg och dalbana, kommer att sluta som tyska valutan när hyperinflationen kom.

Bitcoins värde är programmerat att bara gå upp, därför är det aldrig försent att hoppa på tåget. Visst hade det inte varit lika kul om värdet stod stilla men att kunna ta med dina besparingar vart du än vill är ju det mest värdefulla med krypto. Ingen kan bestämma hur mycket du ska överföra eller till vem, dina pengar är helt enkelt dina och kan inte stjälas av bankmaffian eller staten.

Permalänk
Medlem

Tillgångsinflation

Big max index som länkades till ovan visar att vår inflation är låg ej över 2%
Tillgångsinflation (bostäder ) beror inte på sedelpressen det beror på för låg ränta och kunde någon låna Bitcoins till samma låga ränta så skulle huspriserna stigit lika mycket.

Det är den låga räntan och ränteavdraget som har orsakat ökningen av bostadspriserna inte mängden pengar.

Om räntan hade varit 10% så skulle villapriserna varit stabila eller sjunkit även om vi hade ökat sedelpressningen.

Vissa har skrikit att hyperinflationen kommer i åratal, dom har haft fel hela tiden.
Det blir ingen hyperinflation för då höjer riksbanken räntan till 500% jobben försvinner och lönerna sjunker inflationen försvinner.

se NAIRU jämviktsarbetslöshet
Så här är det riksbanken tänker öka arbetslösheten om vi får oönskad inflation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sval:

Bitcoins värde är programmerat att bara gå upp, därför är det aldrig försent att hoppa på tåget. Visst hade det inte varit lika kul om värdet stod stilla men att kunna ta med dina besparingar vart du än vill är ju det mest värdefulla med krypto. Ingen kan bestämma hur mycket du ska överföra eller till vem, dina pengar är helt enkelt dina och kan inte stjälas av bankmaffian eller staten.

Bra att du erkänner att enda intresset för Bitcoins är att du tror att du ska bli rik.
Om den globala uppvärmningen finns så kommer du att dö eller så dör garanterat dina barn, havsnivåhöjningar på flera meter leder till svält och världskrig.
En valuta som slösar bort energi kan vi helt enkelt inte använda.

Bankerna kan inte stjäla mina pengar staten kan inte ta pengarna.
Skatt får vi betala oavsett vilken valuta vi har.

I dag kan vi flytta pengar ganska enkelt swish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intothewild:

Nu googlade jag bara lite snabbt och hittade en länk från 2020. Så det lär ha växt en del.

https://www.fundera.com/resources/how-many-businesses-accept-...

15,174 businesses worldwide accept bitcoin.

Intressant, helt klart. Ska villigt erkänna att jag inte gick igenom hela listan, dock kunde jag inte se att det nämndes att de godtog rena Btc eller om de likt Inet använder sig av något liknande Bitpay där det konverteras till Fiat innan. Nu kan jag inte påstå att jag är särdeles insatt i hur detta fungerar, men det tycks mig som ett bra sätt att ha en inkomst (mining) och använda btc utan att behöva redovisa dem (?) Dvs en "skattebefriad" inkomst.

Början av listan tycktes även mest ge exempel på små, lokala verksamheter i Usa. Länkade själv till en lista som gällde Sverige, men var redan utdaterad då Webhallen bestämt sig för att inte göra det längre t ex.

Min spontana känsla är att det mer är en "sanning med modifikation" då rent logiskt är det ren idioti att betala med Btc idag just tack vare hur extremt mycket den både kan och faktiskt fluktuerar. Att något under 24h kan skifta i värde med 3.000:- är kanske inte något man väljer som betalsätt då man mycket väl kan ha betalat 3000:- mer för en vara redan dagen efter.

Sedan finns det absolut inget som säger att fler företag skulle acceptera det än företag som valt/väljer att inte ta emot det längre. Att ta emot rena Btc är lika idiotiskt av exakt samma skäl som ovan.

Det är en ren spekulativ (lotto) valuta som ges ett värde först när den inväxlas till Fiat, dessutom på en marknad som uppvisat hur lättmanipulerad den är av vissa individer/organisationer som absolut inte har några ideal utom att tjäna mer och grova pengar på andra människors förluster. Så länge Krypto "lider" av detta kommer det aldrig att kunna bli något annat och skulle de uppnå stabilitet kommer värdet sjunka drastiskt då dessa "spelare" kommer ge sig av till nästa "stora grej de kan försöka utnyttja i vinstsyfte". Men då kan vi börja prata om riktiga idealister som faktiskt vill uppnå något annat än att berika sig själv på kostnad av andras "olycka".

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Inte nödvändigtvis, fiatvalutor har endast fungerat på detta sätt de senaste 50-100 åren när Regan/Thachers låneekonomi tog över.

Jo, problemet med fiat är att det inte finns någon reell förankring mot verkliga livet. Vi kan pumpa hur mycket fiat som helst, den enda begränsningen är ankringen mot andra valutor, dvs. pumpar en valuta för mycket likviditet tappar den värde mot andra valutor. Pumpar samtliga valutor i samma takt är dem stabila mot varandra men urholkas fortfarande relativt till verkliga livet, eller mer praktiskt, fysiska tillgångar som bostad. Guldmyntfoten förankras till verkliga livet genom kostnaden för att utvinna guld, BTC på samma sätt, att lägga till 1/0or på centralbankens saldo i oändlighet utan ankare är ett problem för massan. Det bästa vi kan göra är att rida vågen och hoppa på så många tillgångslag som möjligt, mer synd för de som inte äger bostad, aktier, guld eller krypto. Oavsett det spelar systemet i händerna på eliten vars kapital växer exponentiellt kraftigare som följd av ränta-på-ränta.

Alla valutor har sakta men säkert slutligen gått och blivit värdelösa tidsnog, oavsett om du har myntfot eller inte, ofta dyker det upp något oväntat som får makthavare att släppa myntfoten eller frivilligt gå under, ett 1929 och arga män i mustasch som ska hitta syndabockar.
Även om det finns en rik elit, som sitter på väldiga belopp i tillgångar, fodringar, säkerheter osv, varför tror du det skulle bli någon skillnad vid bitcoin?
Du tror inte ett fåtal slutligen hade allokerat samtliga bitcoins också? Vad gör du då? Beslagtar bitcoin? För det hände med just guld, makthavarna ändrade helt enkelt lagen. Hade du stora innehav i guld? Vips, överlämna det eller ta konsekvenserna.

Men du har rätt i att centralbanks ekonomin är ohållbar, dem har blivit sista köpare istället för sista utlånare, samtidigt så har inflation mer med flöden att göra, och väldigt lite med antalet fiat.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Bankerna kan inte stjäla mina pengar staten kan inte ta pengarna.
Skatt får vi betala oavsett vilken valuta vi har.

I dag kan vi flytta pengar ganska enkelt swish

Jag antar att du då menar att du inte har några pengar hos bankerna, utan i sedlar hemma? För pengarna man har hos banken kan de självklart utan problem stjäla. De kan även enkelt frysa ens konto utan någon vettig anledning. Har vi brutalt otur kommer Riksbanken införa en CBDC (Central Bank Digital Currency) där de har full tillgång till ens plånbok. Då kan Riksbanken enkelt lägga till eller dra bort några nollor från ens konto utan att man har något att säga till om..

Skatten håller jag med dig om, bor man i Sverige ska man betala svensk skatt oavsett om det handlar om BTC eller SEK.

Ja, idag kan vi i Sverige flytta pengar ganska enkelt genom Swish. Gäller dock att banken (som i realiteten är de som håller ens pengar) går med på att utföra transaktionen. Men lycka till med att betala med Swish (eller SEK i allmänhet) i andra delar av världen. Guld, USD eller BTC fungerar nog bättre än SEK, om man inte har tur då och helt enkelt har VISA/Mastercard/whatever som konverterar från SEK till deras lokala valuta

Permalänk
Medlem

Bitcoin kontrolleras av en ganska liten grupp.

https://www.techspot.com/news/91937-bitcoin-largely-controlle...

<edit>
Digging deeper, the NBER found that the top 1,000 individual investors accounted for about three million of the 8.5 million Bitcoins controlled by the top 10,000 investors.
</edit>

Tveksamt om man kan kalla den decentraliserad även om tekniken är det.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Alla valutor har sakta men säkert slutligen gått och blivit värdelösa tidsnog, oavsett om du har myntfot eller inte, ofta dyker det upp något oväntat som får makthavare att släppa myntfoten eller frivilligt gå under, ett 1929 och arga män i mustasch som ska hitta syndabockar.
Även om det finns en rik elit, som sitter på väldiga belopp i tillgångar, fodringar, säkerheter osv, varför tror du det skulle bli någon skillnad vid bitcoin?
Du tror inte ett fåtal slutligen hade allokerat samtliga bitcoins också? Vad gör du då? Beslagtar bitcoin? För det hände med just guld, makthavarna ändrade helt enkelt lagen. Hade du stora innehav i guld? Vips, överlämna det eller ta konsekvenserna.

Men du har rätt i att centralbanks ekonomin är ohållbar, dem har blivit sista köpare istället för sista utlånare, samtidigt så har inflation mer med flöden att göra, och väldigt lite med antalet fiat.

Det är oundvikligt att en rik elit blir exponentiellt rikare än massan oavsett valuta p.g.a. ränta-på-ränta. Min poäng är inte att eliminera inkomst/kapitalklyftor, utan snarare att dagens system är orättvist fördelaktigt för eliten där penningpolitiken spelar i deras favör och där massan inte förstår vad som händer.

Som jag förstår det avvecklades myntfot för att skapa möjligheten att tillföra likviditet i systemet med nya sedlar, det var ett praktiskt problem innan den digitala eran. Med en myntfot idag skulle vi behövt justera lönesättning/prisutveckling istället för mängden likviditet i cirkulation, det skulle bli problematiskt rent praktiskt men samtidigt transparent för hur volatil fiat också är, för det är ju en av huvudanledningarna varför folk är emot BTC som valuta.

Åter igen, jag är inte emot fiat som grund, jag ser dock stora fördelar för massan att kunna delta i en parallellekonomi som är ankrad mot all fiat, ungefär som aktiemarknaden på samma sätt är ankrad mot fiat och där vi kan använda våra kontanter för att ta del av tillgångsinflationen.

Citat:

samtidigt så har inflation mer med flöden att göra, och väldigt lite med antalet fiat.

Skulle du kunna utveckla detta? KPI är överhuvudtaget ett missvisande sätt att mäta reell inflation, en av de stora bedrägerierna med dagens monetära system, vi borde istället mäta tillgångsinflation, vilket direkt påverkas av antalet fiat i cirkulation. Det finns x antal tillgångar och z antal pengar i cirkulation. Om z ökar med 40% under 1 år, och antalet tillgångar är statiskt, då ökar tillgångarnas värde.