Golvrack med 600mm djup och 8-9U höjd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Du skriver att du är rädd att ungarna ska komma åt och pilla på sakerna, men jag är lite skeptisk till att ha grejerna placerad så att de öht. har chans att komma åt dem.
Egentligen mest pga. ljudnivån på en rackmonterad NAS, ska man ha det vill man nog ha den i ett avskilt utrymme, och då finns väl egentligen inte behov av att ha ett låsbart skåp?

För dig kanske det inte är en prisfråga, men jag skulle ju aldrig köpa ett rackskåp som troligtvis blir dyrare än vad än det som finns i skåpet.

1. Jag tror vi försöker hålla oss till frågan jag ställde i tråden. Hur jag placerar det eller hur skickliga mina ungar är på att komma åt ställen som de egentligen inte ska komma åt lämnar vi till någon annan tråd.
2. Ett rackskåp från toten/Orion osv i ungefär den storleken jag vill ha hamnar någonstans runt 5k. Nu vet jag ju inte vad du har i ditt rack, men mina grejer är betydligt dyrare än så. Bara upsen hamnar väl i samma prisklass. Sen tillkommer router, switch, nas osv.. (bara nasen ligger väl på strax över 20k utan diskar)

Jag tycker helt enkelt att det är slöseri med allas tid att diskutera sådant som jag inte har frågat om (var jag ska ställa rack osv). Men tack för att du bryr dig!

Permalänk
Medlem

Som du märkt är det inte så lätt att hitta rackskåp som bara är 9U och samtidigt så djupa som du vill ha.

Om du däremot går upp till 12U så finns det lite mer att välja bland, tex:
https://www.dustin.se/product/5011174201/vaggmonterat-rackska...

Permalänk
Medlem

yes, har märkt att det troligtvis är omöjligt. Om jag inte vill köpa racket från Orion, och betala en fraktkostnad som är högre än vad priset på racket är.

i dagsläget har jag bara enheter för att fylla 6U (tror jag det är vid en snabb "huvudräkning"), så hade väl satt 9U som max för att ha någon enstaka plats extra. att istället ta ett 12U blir ju dubbelt så stort mot vad jag i dagsläget behöver. Så hade gärna sett att jag slapp det. Men får väl ge det några dagar i letande till. Har jag inte fått något tips eller hittat något då så får det väl bli ett 12U.

EDIT: Om någon har ett toten skåp som är 600mm djupt så får hen gärna ta och mäta från främre fästet (alltså där man skruvar fast enheternas front) till dörren bak på racket. Så att jag vet hur långa enheter som får plats innan det tar i insidan på dörren på baksidan i racket. Sen kan jag själv räkna bort eventuellt utrymme för strömkabel som sticker ut osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

yes, har märkt att det troligtvis är omöjligt. Om jag inte vill köpa racket från Orion, och betala en fraktkostnad som är högre än vad priset på racket är.

i dagsläget har jag bara enheter för att fylla 6U (tror jag det är vid en snabb "huvudräkning"), så hade väl satt 9U som max för att ha någon enstaka plats extra. att istället ta ett 12U blir ju dubbelt så stort mot vad jag i dagsläget behöver. Så hade gärna sett att jag slapp det. Men får väl ge det några dagar i letande till. Har jag inte fått något tips eller hittat något då så får det väl bli ett 12U.

EDIT: Om någon har ett toten skåp som är 600mm djupt så får hen gärna ta och mäta från främre fästet (alltså där man skruvar fast enheternas front) till dörren bak på racket. Så att jag vet hur långa enheter som får plats innan det tar i insidan på dörren på baksidan i racket. Sen kan jag själv räkna bort eventuellt utrymme för strömkabel som sticker ut osv.

Du har ju mitt svar tidigare i tråden för ett 800mm toten rack och sannolikt är det identiskt mycket utrymme framför de främre pelarna och bakom de bakre pelarna som på ett 600mm rack. Men om du vill kan jag mäta i mitt så får du något att gå på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Du har ju mitt svar tidigare i tråden för ett 800mm toten rack och sannolikt är det identiskt mycket utrymme framför de främre pelarna och bakom de bakre pelarna som på ett 600mm rack. Men om du vill kan jag mäta i mitt så får du något att gå på.

Är det ett 800mm eller 600mm du har?
Jag vet att sakerna får plats i ett 800mm. Men är inte helt säker på om det får plats eller ej i ett 600mm.

Men då gg serverparts skriver att ett 800mm djupt rack har ett maxdjup på 720mm så gissar jag att det då är max 520mm på ett 600mm djupt rack. Och då är 600mm djupt rack för litet för att kunna montera tex rails som har ett minsta djup på 570mm. Och nasen vill jag minnas är strax över, tror det var 528mm.

Men har du ett 600mm djupt rack får du väldigt gärna mäta om du orkar.

Vet inte om man får länka till artiklar på webshoppar (reklam) så skippar att länka till ggserverparts annons för toten skåpet, men det går ju lätt att hitta om man vill se infon om maxdjup.

Såg din fråga angående höjden nu också. Och anledningen till att jag bråkar om att inte vilja ha högre än 9U är för att jag har bara i dagsläget 6-7 enheter (totalt 6-7U) så tyckte det var onödigt att ha typ 11 lediga platser som högst sannolikt aldrig kommer användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Är det ett 800mm eller 600mm du har?
Jag vet att sakerna får plats i ett 800mm. Men är inte helt säker på om det får plats eller ej i ett 600mm.

Men då gg serverparts skriver att ett 800mm djupt rack har ett maxdjup på 720mm så gissar jag att det då är max 520mm på ett 600mm djupt rack. Och då är 600mm djupt rack för litet för att kunna montera tex rails som har ett minsta djup på 570mm. Och nasen vill jag minnas är strax över, tror det var 528mm.

Men har du ett 600mm djupt rack får du väldigt gärna mäta om du orkar.

Vet inte om man får länka till artiklar på webshoppar (reklam) så skippar att länka till ggserverparts annons för toten skåpet, men det går ju lätt att hitta om man vill se infon om maxdjup.

Såg din fråga angående höjden nu också. Och anledningen till att jag bråkar om att inte vilja ha högre än 9U är för att jag har bara i dagsläget 6-7 enheter (totalt 6-7U) så tyckte det var onödigt att ha typ 11 lediga platser som högst sannolikt aldrig kommer användas.

Som jag skrev i början av min post så är det 800mm jag har. gg serverparts snackar i nattmössan; även fast 720mm kanske är lämpligt maxdjup så har nog mitt skåp ett maxdjup på kanske 810-820mm eller något. 800mm är själva skåpet, men sedan så sticker dörrarna ut en bit vilket ger mer utrymme om man nu verkligen verkligen måste ha det (dvs absoluta maxdjup). Men 4cm fram+bak låter väl som ett rimligt mått för vad som man kan anse är maxdjup.

Din nas på 528mm bör få plats i ett 600mm skåp. Det lämnar ju 72mm, och om du inte har handtag fram så du kan skjuta det till bara 5-10mm från rackskåpet mot främre dörren så har du ju 62-67mm baktill vilket är ett ok avstånd för kablage inte ska sitta allt för tight. Bara hitta rails vars minimilängd för montering är tillräckligt kort för att kunna fästas i pelarna så är det bara å köra på

Jag har själv bara några få enheter (UDMPro + unifi pro switch + en liten qnap som står på golvet + en nyss införskaffad 4U server), men det kommer ju växa över tid och jag ångrar lite att jag inte skaffade 42U direkt istället för mitt 27U.
Släng på något hyllplan där du vill ha lite yta för att ställa en nas eller vanlig router eller liknande så är det 4U, sedan patchpanel 1U, snygg kabelgenomföring 1U till och kanske en till dator/server på 4U så har du snart ätit upp all yta.

Permalänk
Medlem

Jag gav upp jakten och beställde ett 600x800 på 18U.
Får väl helt enkelt köpa fler leksaker att montera i skåpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Oj, det var stort, det finns ju iallafall 12U-modeller som är 800mm djupa att köpa lite varstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Oj, det var stort, det finns ju iallafall 12U-modeller som är 800mm djupa att köpa lite varstans.

Jag har inte hittat ett enda rack under 18U med 800mm djup som verkar vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Jag tror inte du kommer bli missnöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Jag tror inte du kommer bli missnöjd

Nej jag har ju haft ett toten 600x600 22u innan så jag vet vad jag får iaf. Men hade väl hoppats på ett lägre skåp. Eller, sambon hade nog hoppats på det.