Permalänk
Medlem

Mycket märkligt nätverksfel

Hej!

Har sen igår fått ett mycket märkligt nätverksstrul...

Sitter på fiber från Bredband2 via en Unifi USG 3P. Har inga spännande brandväggsregler inknappade och har stängt av både IPS/IDS. Har provat att byta DNS osv.

Sen igår fungerar det inte att streama via Netflix från någon enhet här hemma, varken trådlöst eller trådat.

Jag når Netflix site, men kan inte starta en stream.

På SVT Play funkar siten både i mobilen och på datorn, men starta en stream går bara på Datorn (även om den tänker väldigt länge innan det hoppar igång)

Viaplay beter sig som Netflix, dvs jag kommer fram men kan inte strömma.

SMHI appen i telefonen vägrar med fungera.

Det jag också märkt av en slump är att Swisha inte fungerar, får bara att tjänsten är inte tillgänglig, såvida jag inte kopplar ner WiFi då fungerar både Swish och Netflix och allt annat.

Youtube/Boxer Play lixom resten av internet verkar fungera felfritt vad jag kan se.

Bättre att allt hade lagt av...enklare o felsöka då, nu vet jag inte vad jag ska göra, som jag inte redan gjort.

Någon har några välgrundade tips?

Permalänk
Medlem

Har din router DNS-filtrering, eller använder du typ Pi-hole DNS?
Om du byter DNS lokalt på någon dator till tex. google DNS funkar allt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Har din router DNS-filtrering, eller använder du typ Pi-hole DNS?
Om du byter DNS lokalt på någon dator till tex. google DNS funkar allt då?

Nej, ingen PI-hole och ingen filtrering, har bytt runt på olka DNS:er lokalt, gör ingen skillnad.

Men har fått ett napp på att nätleverantören här har strulat till det med MTU storlekarna, så ska testa runt lite där....

Permalänk
Medlem

Det låter misstänkt likt mitt nätverksfel som också började dyka upp igår. Viss trafik fungerar inte. DNS-uppslag resolvar men sedan blir det timeout på requesten. SFAnytime funkar, likaså trailers men inte själva filmerna. Netflix har jag samma problem med. Sunet.se fungerar inte att surfa mot, men går bra att pinga med 0% packetloss. kanske 8/10 websiter fungerar bra, resten timear ut. Upptäckte precis att allting fungerar bra om jag går genom en VPN-tjänst som NordVPN. Min ISP th1ng rapporterar ingen driftstörning. Grannen har samma problem... Th1ng har inte support öppen förrän måndag... :/

Permalänk
Medlem

Ok, du är det nog något problem hos ISP, har ni samma leverantör tro?

Permalänk

Samma här!

"Edit" Ringde min operatör. Nätet var Via Europa och de skulle göra ett akut underhåll vilket planeras vara klart kl 04.00 måndag morgon.

NetatOnce som leverantör. Kunde inte ens logga in på denna sidan! Bytte till mobilnätet och sen fungerade det! Har varit diverse sidor som jag inte kunnat nå pga för lång svarstid. Bla olika bloggar och forumsidor. Fick upp att sweclock inte har https. Kan leverantören ha blockat alla sidor som inte använder https?

Hade även problem med SVT play igår, men det kan ha berott på överbelastning. Fick upp deras sida utan problem men kunde inte starta några program, fick istället se deras symbol som visas när den buffrar..

Ny info
Permalänk
Medlem

Samma!

Japp, Via Europa här med, dock med Bredband2 som leverantör sen.

Permalänk
Medlem

Via Europa som underliggande leverantör här med. Måndag då alltså...