Problem med ASUS ZenWifi AX XT8
Hej!
Jag köpte tidigare i år ett par ASUS ZenWifi AX XT8 då jag länge haft problem med hur jag skulle få bästa möjliga prestanda ur nätverket på min stationära dator. Tidigare körde jag PowerLine men det var relativt instabilt och fick inte ut mer än 60% av det jag betalar för, samt att det ofta behövde återställas genom att dra själva dosan in och ut ur eluttaget för att återställa.
Min lägenhet och positioneringen av själva dosan från ComHem skapar problem för min stationära, då det vore extremt bökigt att dra en ethernetsladd direkt till den. Demonstrerar med lite magi ur Paint:

Blå rektangel är min stationära dator.
Röd cirkel är ComHem-dosan som sitter fast i väggen.
Gråa cirklar är XT8:orna.
Orange är hur jag skulle behöva dra en Ethernetsladd för att få direktkontakt med routern.
Det jag gjort nu är att jag enligt instruktioner/snabbguide skapade en AiMesh med XT8:orna, och har en ethernetsladd dragen från XT8:an bredvid den stationära. Detta funkar dock långt från felfritt. XT8:an bredvid min stationära får ofta gult ljus, vilket sänker nätverkets prestanda från 600mbit till ungefär 30. Om jag startar om dosan så återställs det ett tag, sedan falerar det igen. Tänker att jag borde ge mig in bland inställningarna och rota runt, men ska erkänna att det finns så många inställningar i dessa routrar att jag inte har en aning om vad jag gör eller pillar runt med. Det är ungefär fem meter mellan XT8:orna, genom en tunn vägg eller dörr om jag stänger. Har testat att ställa dem närmare, men det har inte hjälpt
Har någon erfarenhet av att sätta upp en liknande lösning? XT8:an bredvid den stationära behöver egentligen inte agera som något annat än en länk till den stationära, då lägenheten är liten nog att det räcker med den centrala routern bredvid ComHem-dosan.
TL;DR: Vill sätta ihop ett nätverk med två XT8:or där jag får bästa möjliga hastighet/ms till min stationära som är olägligt positionerad i ett annat rum, långt från ComHem-dosan.
Stort tack om någon har tips och tricks, eller länk till någon guide där någon gjort något liknande.
// Max