Köpråd plugg-laptop (Dell XPS, Lenovo Yoga Slim, Huawei Matebook)

Permalänk
Medlem

Köpråd plugg-laptop (Dell XPS, Lenovo Yoga Slim, Huawei Matebook)

Tjena! Jag behöver en ny dator, främst till plugg men även en del slösurf och film. Studiemässigt så kör jag en del krävande program och behöver därför en dator med lite kräm i. Jag har hittat följande tre modeller och behöver lite rådgivning i vad jag ska välja.

Dell XPS 13, i71165G7, 16gb/512gb, ~12000:-
Dell XPS 13

Huawei Matebook 14, R7 4800H, 16gb/512gb, ~7500:-
Huawei Matebook 14

Lenovo Yoga Slim 7, R5 4500U, 16gb/1tb, ~8000:-
Lenovo Yoga Slim 7

Jag var sugen på en ny XPS men nu när jag sett priserna/prestandan på andra alternativ så verkar det inte som ett lika bra köp längre. Jag har inte så bra koll på datorer men Huaweien verkar ju utklassa de andra i både pris och prestanda, what's the catch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaxiz:

Tjena! Jag behöver en ny dator, främst till plugg men även en del slösurf och film.

XPS:en du länkar till bygger på en över 4 år gammal design, så den känns inte prisvärd.

Lenovo Yoga Slim 7 röstar jag för, men kolla även in HP Spectre x360 din budget tillåter det.

I övrigt finns det ingen bättre dator än MacBook Air M1 i den prisklassen, men jag förstår om du eventuellt är låst till Windows pga studierna.

Matebook 14 känns bäst på pappret med bland annat 2k-skärm jämfört med föråldrade 1080p på övriga datorer. Däremot litar jag inte på Huawei som företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

XPS:en du länkar till bygger på en över 4 år gammal design, så den känns inte prisvärd.

Lenovo Yoga Slim 7 röstar jag för, men kolla även in HP Spectre x360 din budget tillåter det.

I övrigt finns det ingen bättre dator än MacBook Air M1 i den prisklassen, men jag förstår om du eventuellt är låst till Windows pga studierna.

Matebook 14 känns bäst på pappret med bland annat 2k-skärm jämfört med föråldrade 1080p på övriga datorer. Däremot litar jag inte på Huawei som företag.

Okej, om det är en utseendemässig design du syftar på så skiter jag i det, om det däremot är mer ingående komponentmässig så kanske det inte längre är något bra alternativ.

Som du påpekar hade jag gärna tagit en MacBook men det är tyvärr inget alternativ för mig i dagsläget.

Ska kika på Specter och se om det kan vara något att ha!

Känner lite samma att Huawei som företag är lite shady och därför är jag också lite tveksam.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaxiz:

Okej, om det är en utseendemässig design du syftar på så skiter jag i det, om det däremot är mer ingående komponentmässig så kanske det inte längre är något bra alternativ.

Det handlar även lite om ergonomi, fläktlösning och materialval.

Själv har jag en Dell XPS 13 9830 (samma design) och är inte helt nöjd med 16:9-skärm (föredrar 16:10 eller 3:2), balansen (väldigt baktung), högtalarna (klent ljud) samt kvaliteten överlag (glappande USB-portar, mycket plast m.m.). Den obefintliga kylningen och högt fläktljud samt coil-whine har fått mig att undervolta CPU:n.

Har även en MacBook Air M1 sedan ett år tillbaka som är bättre på precis allt utom att just köra Windows (även om Windows 10 faktiskt är något snabbare i Parallels).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

Det kan det absolut vara! Lite värre processor är ju alltid välkommet Har du någon erfarenhet av denna modell?

Skrivet av walkir:

Det handlar även lite om ergonomi, fläktlösning och materialval.

Själv har jag en Dell XPS 13 9830 (samma design) och är inte helt nöjd med 16:9-skärm (föredrar 16:10 eller 3:2), balansen (väldigt baktung), högtalarna (klent ljud) samt kvaliteten överlag (glappande USB-portar, mycket plast m.m.). Den obefintliga kylningen och högt fläktljud samt coil-whine har fått mig att undervolta CPU:n.

Har även en MacBook Air M1 sedan ett år tillbaka som är bättre på precis allt utom att just köra Windows (även om Windows 10 faktiskt är något snabbare i Parallels).

Alright, jag har en XPS jag också och kan väl delvis hålla med dig. Kanske lite överprisad med tanke på vad man får om man går över till AMD.

Permalänk
Medlem

Flickvännen är på utkik efter nåt liknande och jag skulle slå ett slag för Yoga Slim 7 Pro eller IdeaPad 5 Pro beroende på vilken du föredrar och hittar till bäst pris.

Yogan har aningen bättre byggkänsla men versionen med 90hz-skärm är blank medan IdeaPad har matt skärm.
Båda finns i en 60hz-version med 1400p-skärm som då är matt på båda, dock aningen ljussvagare på 300nits.
IdeaPad har HDMI-port och SD-slot vilket Yogan saknar. Yogan har lite kraftfullare CPU och batteri, 5800H mot 5800U och 95W mot 65W.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaxiz:

Det kan det absolut vara! Lite värre processor är ju alltid välkommet Har du någon erfarenhet av denna modell?

Nej, tyvärr inte. Jag hjälper en vän med att välja en ny dator och den har dykt upp som ett alternativ. Jag tycker den verkar bra.

Permalänk
Medlem

Det blev en Lenovo Yoga Slim 7 Pro i slutändan! Kollade på en del recensioner och det känns som att man får mest bang for the buck där, speciellt nu under black friday veckan!

Lenovo Yoga Slim 7 Pro

Tack så mycket för all hjälp!