Grafikproblem med knappar och listor

Permalänk
Medlem

Grafikproblem med knappar och listor

Hej, har nyss installerat om datorn med windows 10 eftersom jag hade så mycket problem med windows 11.
Nu har jag ett problem jag aldrig haft tidigare, och vet faktiskt inte hur jag ska formulera mig för att söka efter hjälp på egenhand.
När jag drar musen över knappar och listor blir grafiken helt förvrängd och i vissa fall försvinner knapparna helt.
Jag har försökt att avinstallera och installera om drivrutiner för grafikkortet men inget verkar hjälpa.

Här är några bilder på exempel på hur det blir.
https://imgur.com/a/qarKvqi

Datorn är en Alienware 17 R5 ifrån 2018.

i7-8750H
GTX 1070
Windows 10 uppdaterad till 20H2

Alla tips och råd uppskattas!

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att när jag bootar i felsäkertläge så fungerar allt som det ska, problemet finns inte där.
När jag kör gpu benchmark är prestandan bra och systemet stabilt. Inga problem med grafiken där.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hej, jag provade att installera dessa drivrutiner men det löste inte problemet tyvärr.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Korrupt installation? "sfc scannow" och "dism scanhealth" är värda att googla lite mer på.

Permalänk
Medlem

Ok, efter mycket googlande hittade jag någon som beskrev ett liknande problem.
Något program som heter Xbox Game Bar.
Gick in på appar och funktioner och programmet går inte avinstallera?
Men om jag kör "Återställ" knappen där försvinner problemet till nästa omstart, sedan är problemet tillbaka tills jag trycker på samma knapp.
Någon som vet om det går att avinstallera på något sätt?

Permalänk

Du kan ju prova med powershell.
Ta en säkerhetskopia innan du gör detta.
Tryck start - skriv powershell (högerklicka på powershell och kör som administratör):

Kopiera och klistra in detta i rutan:
Get-AppxPackage *xboxapp* | Remove-AppxPackage

Hör av dig med resultatet