Samsung hoppas locka AMD och Qualcomm med ny Texas-fabrik

Permalänk
Melding Plague

Samsung hoppas locka AMD och Qualcomm med ny Texas-fabrik

Med den nya fabriken hoppas Samsung locka amerikanska aktörer och i samma handvändning kringgå japanska exporttullar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade väl varit bra och dela riskerna grafikkort på 1 och processorer på en annan eller tänker jag fel ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Denna dag alla dessa nya fabriker är online kanske man kan köpa ett grafikkort för 1395Kr igen som mitt GTX260 kostade nytt.
Med inflation inräknat en 1500-1600Kr alltså för typ 3e snabbaste singel gpu kortet.

På den tiden man kunde köra SLI och inte ens känna att man blev rånad med 2 kort.

Med lite tur blir det överkapacitet i framtiden (5+ år) nu när alla expanderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Denna dag alla dessa nya fabriker är online kanske man kan köpa ett grafikkort för 1395Kr igen som mitt GTX260 kostade nytt.
Med inflation inräknat en 1500-1600Kr alltså för typ 3e snabbaste singel gpu kortet.

På den tiden man kunde köra SLI och inte ens känna att man blev rånad med 2 kort.

Med lite tur blir det överkapacitet i framtiden (5+ år) nu när alla expanderar.

Ja, vi konsumenter som gett dem mat på bordet och swimingpools i flera år förtjänar verkligen att mellanklassen återinförs. Nu för tiden finns det ju bara svindyra och äckligt svindyra kort och vet flera som har tvingars att ta lån för att ha råd med sin årliga uppgradering till ett "60/70"-kort. Det är helt galet.

Så allt som kan göras för att få ner priserna till en nivå som kunderna är vana och bekväma med är såklart positiva nyheter för oss konsumenter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Nu för tiden finns det ju bara svindyra och äckligt svindyra kort och vet flera som har tvingars att ta lån för att ha råd med sin årliga uppgradering till ett "60/70"-kort. Det är helt galet.

Tvingats?

Det är fortfarande inte en mänsklig rättighet att leka med sin dator - hur mycket du än tror det.

Om folk måste välja mellan mat eller lek så får de väl göra detta valet som vuxna människor.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja, vi konsumenter som gett dem mat på bordet och swimingpools i flera år förtjänar verkligen att mellanklassen återinförs. Nu för tiden finns det ju bara svindyra och äckligt svindyra kort och vet flera som har tvingars att ta lån för att ha råd med sin årliga uppgradering till ett "60/70"-kort. Det är helt galet.

Så allt som kan göras för att få ner priserna till en nivå som kunderna är vana och bekväma med är såklart positiva nyheter för oss konsumenter.

Tvingats ta lån för sin årliga uppgradering? Låter som något ur lyxfällan.

Nu tycker jag själv priserna skenat lite väl mycket, men som tur är har jag inte blivit "tvingad" till några lån än.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig låna för att uppgradera datorn.

Men samtidigt är det ju rätt uppenbart att marginalerna på korten har gått upp otroligt.

Ett 200 seriens Nvidia kort kan anses mindre komplext än dagens MEN dom är principiellt lika, många lager på PCB'n.

Ett GTX295 med 2st GPU's har 448bit buss på varje GPU, mer än många av dagens kort.
Varje GPU är 470mm².

Dessa kostade 500USD, MSRP.

GTX285 kostade kostade 359 USD, har 512bit buss, 470mm² stor chip.

Dagens RTX3090 är uppe i 628mm², 384 bit buss.
Absolut dyrare kort att tillverka MEN knappast mångfaldigt dyrare och inflationen förklarar inte mellanskillnaden.

Dessutom ser v inte prisras på föra generationen som vi gjorde förut.

Det jag frågade mig är snarare hur mina 3st GTX260 kunde kosta 1395-1495Kr nya en gång i tiden, det är billigt, svårare att förstå än hur dagens kort kan kosta 1499USD MSRP för RTX3090 och ännu mer i praktiken.

Tillverkarna av korten pratar ofta om dåliga marginaler men man måst tänka på att Nvidia tex säljer GPU med Minne till tillverkaren och även ger dom rekommendationer på vad kortet ska kosta i butik, mellanskillnaden, ofta liten är varför partnertillverkarna har dåliga marginaler, i slutändan redovisar Nvidia tex enorma vinster.

Både Nvidia och AMD men även TSMC och Samsung cashar ju in på marginalerna först och höjer BOM kostnaden då deras fabriker och produkter är eftertraktade.

Med lite tur leder denna fabriks boom till överkapacitet i framtiden och bättre priser för konsumenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Tvingats?

Det är fortfarande inte en mänsklig rättighet att leka med sin dator - hur mycket du än tror det.

Om folk måste välja mellan mat eller lek så får de väl göra detta valet som vuxna människor.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Tvingats ta lån för sin årliga uppgradering? Låter som något ur lyxfällan.

Nu tycker jag själv priserna skenat lite väl mycket, men som tur är har jag inte blivit "tvingad" till några lån än.

Man brukade tycka att även datorentusiaster skall ha rätt att utöva sin hobby för en rimlig peng. Jag måste säga att det är förvånande att den inställningen har ändrats - på ett forum för datorentusiaster. Men ja ja. Folk får väl tycka vad de vill. Tveksamt om folk hade tyckt samma om en öl på krogen plötsligt kostade 500Kr, eller om en biljett till ett sportevenemang kostade 10 000Kr, etc etc ja ni fattar grejen. Vi som uppgraderar saker årligen har helt plötsligt blivit huggna i ryggen av dem vi ser till har mat på bordet, och en del verkar helt OK med det. Inte jag i alla fall. Aldrig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man brukade tycka att även datorentusiaster skall ha rätt att utöva sin hobby för en rimlig peng.

Rätten att utöva sin hobby för en rimlig peng är en rätt som aldrig har funnits i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Rätten att utöva sin hobby för en rimlig peng är en rätt som aldrig har funnits i alla fall

Liksom det inte är en rätt att kunna köpa en stor stark för under hundralappen på krogen etc etc.

Men grejen är att om andra nöjen sett samma våldsamma prishöjning så hade folk gått man ur huse, kastat sten och levt jävel. Men nu rör detta en relativt liten grupp och då är det tydligen helt andra måttstockar som gäller.

Nej, datorkomponenter är varken en rättighet eller en nödvändighet, men det är inte bärs, fotboll, fiske etc etc heller så varför ska just vi behöva finna oss i att vår hobby blir mer och mer otillgänglig, och därtill i snabb takt?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men grejen är att om andra nöjen sett samma våldsamma prishöjning så hade folk gått man ur huse, kastat sten och levt jävel. Men nu rör detta en relativt liten grupp och då är det tydligen helt andra måttstockar som gäller.

Jag tror inte att folk hade gjort så för en hobby. El- eller bränslekostnader som skjuter i höjden och gör att man inte längre kan betala sina räkningar skulle kunna ha en sådan effekt däremot.

Citat:

Nej, datorkomponenter är varken en rättighet eller en nödvändighet, men det är inte bärs, fotboll, fiske etc etc heller så varför ska just vi behöva finna oss i att vår hobby blir mer och mer otillgänglig, och därtill i snabb takt?

Nästan allting har blivit påtagligt dyrare, men visst grafikkort har blivit dyrare av fler anledningar än bara distributionkedjekrisen. Priserna kommer gå ner till slut, när cryptomarknaden krashar igen eller när Ethereum byter till Proof of Stake. Vilket av dem som händer först
Om vi bortser från kryptoeffekten på priserna så tror jag att priserna kommer gå upp i längden och att high-end maskiner kommer bli otillgängliga för gemene man. Det är de redan egentligen men gapet kommer bli större. Komponenterna blir alltmer komplexa (och därför dyrare) och strömförbrukningen fortsätter öka. Därför tror jag att beräkningarna kommer utföras i datacenter, den trenden är redan igång skulle jag vilja påstå. T.ex. cloud gaming kommer fortsätta växa.

Permalänk
Medlem

Det händer grejer, bara för 1-2 år verkade det som att TSMC skulle gripa mer och mer av marknaden på spetstekniken i halvledare och att det var otänkbart att tillverkning av de mest avancerade kretsarna skulle ske någon annanstans än främst i Taiwan, undantaget Samsungs och Intels fabriker möjligen.
Jisses, det är som om redundans i försörjningskedjorna plötsligt blivit viktigare än centralisering.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Det händer grejer, bara för 1-2 år verkade det som att TSMC skulle gripa mer och mer av marknaden på spetstekniken i halvledare och att det var otänkbart att tillverkning av de mest avancerade kretsarna skulle ske någon annanstans än främst i Taiwan, undantaget Samsungs och Intels fabriker möjligen.

Det är det som har hänt, TSMC dominerar marknaden och tar en större del av kakan än för 1-2 år sedan.

Citat:

Jisses, det är som om redundans i försörjningskedjorna plötsligt blivit viktigare än centralisering.

Det har det också. Synd att pengarna kommer från skattebetalarna dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Med lite tur leder denna fabriks boom till överkapacitet i framtiden och bättre priser för konsumenten.

Normalt sett är det detta som händer efter en bristsituation. Överkapacitet och sänkta priser och utslagning på grund av konkurrens, om det finns någon riktig konkurrens.
Nu vet de stora företagen (tex Nvidia) också detta och ingen ordentlig konkurrens finns heller på marknaden. De kan därför utan risk att bli utkonkurrerade begränsa sin produktion för att hålla priserna uppe på dagens nivåer med goda marginaler.
Marknaden (konsumenterna) har visat att de är beredda att betala väldigt höga priser för grafikkort så varför ska de då låta priserna gå ner till nivåer med mycket sämre marginaler? De är inte korkade.
T.ex. AMD är inte heller sugna på att förlora pengar genom att börja ett omotiverat priskrig utan de lägger sig istället på ungefär samma nivå och drar nytta av de höga marginalerna. De är inte heller korkade.

Detta med orimliga prisökningar gäller hela dator och mobiltelefonbranschen. Anledningen är helt enkelt att kunderna gång på gång visar att de accepterar stora prishöjningar genom att köpa lika mycket ändå.

Konsumenter är inte längre prismedvetna och det utnyttjar såklart företagen till fullo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Normalt sett är det detta som händer efter en bristsituation. Överkapacitet och sänkta priser och utslagning på grund av konkurrens, om det finns någon riktig konkurrens.
Nu vet de stora företagen (tex Nvidia) också detta och ingen ordentlig konkurrens finns heller på marknaden. De kan därför utan risk att bli utkonkurrerade begränsa sin produktion för att hålla priserna uppe på dagens nivåer med goda marginaler.
Marknaden (konsumenterna) har visat att de är beredda att betala väldigt höga priser för grafikkort så varför ska de då låta priserna gå ner till nivåer med mycket sämre marginaler? De är inte korkade.
T.ex. AMD är inte heller sugna på att förlora pengar genom att börja ett omotiverat priskrig utan de lägger sig istället på ungefär samma nivå och drar nytta av de höga marginalerna. De är inte heller korkade.

Detta med orimliga prisökningar gäller hela dator och mobiltelefonbranschen. Anledningen är helt enkelt att kunderna gång på gång visar att de accepterar stora prishöjningar genom att köpa lika mycket ändå.

Konsumenter är inte längre prismedvetna och det utnyttjar såklart företagen till fullo.

Tyvärr sant.