Måste jag köpa en premium tv?

Permalänk
Medlem

Måste jag köpa en premium tv?

Hej på er,
Jag har ett gammalt xbox one som jag vill byta ut till det nya X men då behöver jag byta ut min TV också. Just nu har jag en 42" Philips från 2012 som då kostade runt 6000 kr. Idag verkar en rimlig tv kosta minst det dubbla. Är det så eller finns det billiga och okej alternativ? Jag förstår att man får vad man betalar för. Det kanske vore mer värt isåfall att köpa en riktigt bra datorskärm tänker jag. Om jag ändå ska ha en TV hade det varit roligt att få en större TV än den jag har nu.

Har ni några tankar och tips att dela med er av? Trevlig helg!

Ordval.
Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

Vill man ha det bästa så köper man en OLED för 10 000kr eller mer, så är det ju.
Det sagt så klarar man sig bra med en hederlig LED (qled) för bara ett par tusen. Den största skillnaden är ju att en OLED kan generera perfekt svärta medan en Oled/Led bara kan dimma mörka områden till en gråare nyans.

Permalänk
Medlem

Jag kör series x på en 1080p oled så det är inget krav att byta direkt.

Generellt finns väl olika steg på vägen (till den perfeka tvn)
Input latence, går den att spela på?
Bild/HDR/4k kanske ingen övre gräns men oled eller local dimming är väl nice.
120hz hdmi 2.1 och VRR

Bara det sista kräver nog de senaste modellerna så titta istället på teknik och allmänna recensioner t.ex rtings som också testar spel.

Permalänk
Bildexpert 📺

Går utmärkt att spela på alla vettiga TV idag, även de för 6000 kronor i basutbudet. Latenserna är också mycket lägre där de långsammaste är runt 20-25 ms i spelläget. En Philips från 2012 lär vara närmare 50–80 ms även i spelläget.