Ett fotoalbum med kommentarsfunktion?

Permalänk
Medlem

Ett fotoalbum med kommentarsfunktion?

Hejsan!

Jag håller på att skanna min bortgångne pappas gamla diabilder, det är nog ca tusen bilder eller mer...

Vet ni om det finns något sätt att dela albumet med andra släktingar på ett sätt som gör att dom själva kan skriva en anteckning under bilden på vem det är, ca vilket år bilden togs osv?

Jag har ju verkligen inte koll på hela släkten, och det är så roligt när man kan få en liten kommentar att lägga till vid sidan om en bild.

Min första tanke var kanske att göra något sorts privat album på facebook? Har någon testat det?

Tack på förhand!

Permalänk

Google photos delade album tillåter att man kommenterar. Men det verkar bli som en kommentarstråd för hela albumet, inte för varje bild separat tror jag.

Annars har väl Flickr möjlighet att kommentera, men det är kanske lite mer pyssel med att ordna konto, se till så att inte alla bilder blir offentliga osv osv..

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

@Chromatic: OneDrive stödjer kommentarer per bild. Vet dock inte om det kräver inloggning eller något, testade bara snabbt nu i min mobilapp på några bilder jag själv delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Min första tanke var kanske att göra något sorts privat album på facebook? Har någon testat det?

Om du vill köra den vägen; skapa en privat grupp och bjud in dina släktingar och ladda upp bilderna i gruppen. Supersmidigt men det är Facebook och bilderna komprimeras rätt hårt. Enkelt sätt att hålla kontakt och koll på vem som gör vad dock.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips!
Jag kör nog med FB och utvalda vänner, blir lättast.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag håller på testpilota en Synology DS220j (enkel NAS) och blev nu lite nyfiken om man kunde använda något sånt för att dela sina foton och låta folk kommentera. Ska faktiskt testa det. Jag har också tusentals gamla bilder som digitaliserats där man inte alltid vet vem som är vem. Det gäller att utnyttja sina gamla släktingar så länge de lever så kunskapen inte försvinner.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com