Hjälp med att bygga speldator ca. 20k

Permalänk
Medlem

Hjälp med att bygga speldator ca. 20k

Jag är i startgroparna att bygga mig en stationär speldator. Jag vet i stort sett vad jag vill ha prestandamässigt, men har varit ur svängen för länge nu, så har dålig koll på detaljer.

Kan expertisen här på forumet bistå med en hand?

CPU: Ryzen 5800X med ett bra moderkort och 2x16gb av ett snabbt passande RAM. Kan ta värsta R9 om budgeten tillåter.

Kylare till CPU: Helst inte vattenkyld. En bra och tyst traditionell fläkt/kylfläns. EDIT: Kan iofs vara vattenkylare, men isf slutet färdigt system.

GPU: RTX 3080, helst Asus. Måste ha DP.

Case skulle jag vilja ha något som inte är jättestort, minsta möjliga som tar fullstora kort, men ändå stilrent och framför allt tyst. NR200P kanske?

Ström tyst och pålitlig. Modulärt helst.

Har jag glömt något? All kringutrustning har jag redan.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Hade du ssd redan? Tycker du får ett bra moderkort här, snabba ram med bra latency och även luftkylare som är rejäl och passar i chassit. Grafikkort är lite svårt att hjälpa med då det som avgör är vad som finns i lager.

Permalänk
Medlem

Det där ser ju inte så dumt ut.

Passar minnena Ryzen? De brukar ju vara pigiga med det.

Kanske vattenkylare ändå, och så ett gäng bra chassifläktar?

Ssd har jag.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Kul att höra

Står på Corsairs sida att de är kompatibel med AMD https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Memory/VENG...

Fuma 2 presterar likt Noctua U12-A vilket jag haft i NR200P för ett 5600x och funkade super för det. Med vattenkylning har jag lite sämre koll, Arctic freezer ll skall vara grymma men skall vara svårt att få plats med. När det kommer till fläktar så är Arctic p12 bra tysta fläktar för väldigt bra pris, kan dock behövas slim fans under gpu om det får plats där under sedan.

Edit:
De verkar passa med Arctic kylaren. Här är två olika som fått i det. https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/icentb/the_arctic_fre...
https://i.imgur.com/U3MlU0w.jpg

Permalänk
Medlem

Verkar ju inte finnas många RTX 3080 att få tag i dock. Tänkte inte på det. Haha.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Verkar ju inte finnas många RTX 3080 att få tag i dock. Tänkte inte på det. Haha.

Haha tyvärr stor brist på gpus... Om du skulle kunna tänka dig AMD kort så har det tidigare varit rea på 6900xt för 14500kr vilket presterar likt 3080ti. Här är även en sida att kika på för att se om de finns i lager
http://gpukollen.ingman.me/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Verkar ju inte finnas många RTX 3080 att få tag i dock. Tänkte inte på det. Haha.

Det kanske kan vara bra att först hitta ett grafikkort till ett acceptabelt pris och sedan tänka på resten av datorn, alternativt att du sitter på en ny dator med ett sämre/äldre grafikkort tills du hittar ett önskat grafikkort.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem

Går ju så klart. Detta blir nog fredagsnöjet.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Det känns som att RTX 3080 är nära på omöjligt att hitta för rimlig peng just nu. :-/

Eftersom jag inte vill vänta lutar det åt att jag hugger en HP Omen 30L som jag möjligen moddar något om det skulle behövas.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Jag slog till på en HP Omen 30L (Ryzen 7 5800X / 16gb RAM / 1000gb SSD / RTX 3080 Ti). Tycks fungera ypperligt. Ska byta RAM och några av fläktarna, men den är helt ok som den är faktiskt.

Snabb test; Vid ett scenario i FC6 där jag hade ca. 89 fps i snitt innan fick jag nu 114 fps med samma inställningar. Inte dumt alls.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Jag slog till på en HP Omen 30L (Ryzen 7 5800X / 16gb RAM / 1000gb SSD / RTX 3080 Ti). Tycks fungera ypperligt. Ska byta RAM och några av fläktarna, men den är helt ok som den är faktiskt.

Snabb test; Vid ett scenario i FC6 där jag hade ca. 89 fps i snitt innan fick jag nu 114 fps med samma inställningar. Inte dumt alls.

Kul att du är nöjd! Kolla bara så moderkortet klarar snabbare ram

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

Jag slog till på en HP Omen 30L (Ryzen 7 5800X / 16gb RAM / 1000gb SSD / RTX 3080 Ti). Tycks fungera ypperligt. Ska byta RAM och några av fläktarna, men den är helt ok som den är faktiskt.

Snabb test; Vid ett scenario i FC6 där jag hade ca. 89 fps i snitt innan fick jag nu 114 fps med samma inställningar. Inte dumt alls.

@Muyfa666;
Lite frågor om du inte har någopt emot att svara på dem :)!
Var den du köpte vattenkyld eller luftkyld?
Upplever du att den är högljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShotInTheHead:

@Muyfa666;
Lite frågor om du inte har någopt emot att svara på dem :)!
Var den du köpte vattenkyld eller luftkyld?
Upplever du att den är högljud?

Vattenkyld CPU.

Den låter absolut lite när man pressar CPU, men betydligt mindre än t.ex min bärbara Legion 7. Toppar runt 80C när jag spelar (FC6, så inget CPU-intensivt).

Generellt skulle jag säga att fläktljudet är ganska harmoniskt. Ska dock av ren princip byta fläktarna till Noctua för att pressa ner ljudnivån ytterligare.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

Vattenkyld CPU.

Den låter absolut lite när man pressar CPU, men betydligt mindre än t.ex min bärbara Legion 7. Toppar runt 80C när jag spelar (FC6, så inget CPU-intensivt).

Generellt skulle jag säga att fläktljudet är ganska harmoniskt. Ska dock av ren princip byta fläktarna till Noctua för att pressa ner ljudnivån ytterligare.

Överväger att köpa en hp också, du får gärna dela med dig här vilka minnen, fläktar du köper om du hittar något till ett vettigt pris

Permalänk
Medlem

Ok, nu har jag fått alla reservdelar och testat lite.

-Noctuafläktar gör datorn lite mer harmonisk i fläktljudet. Värt det? Ja-ish. Den är som sagt inte ljudlös, men det är inget störande ljud.

-Att stänga av turbo för CPU tycks vara toppen även för 5800X. Maxar CPU på 76C i hård bench, GPU 79C. Med turbo på så toppar jag på ca. 90C.

-De nya Corsair-minnena i XMP-profil gör datorn riktigt rapp. Inget vetenskapligt, men känns riktigt pigg.

Summering; jag är klart nöjd. Ungefär samma CPU-score som min bärbara Legion 7 och GPU får andas fritt till bra mycket högre score.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

Jag slog till på en HP Omen 30L (Ryzen 7 5800X / 16gb RAM / 1000gb SSD / RTX 3080 Ti). Tycks fungera ypperligt. Ska byta RAM och några av fläktarna, men den är helt ok som den är faktiskt.

Snabb test; Vid ett scenario i FC6 där jag hade ca. 89 fps i snitt innan fick jag nu 114 fps med samma inställningar. Inte dumt alls.

Skrivet av Swegatron:

Kul att du är nöjd! Kolla bara så moderkortet klarar snabbare ram

Skrivet av Muyfa666:

Ok, nu har jag fått alla reservdelar och testat lite.

-Noctuafläktar gör datorn lite mer harmonisk i fläktljudet. Värt det? Ja-ish. Den är som sagt inte ljudlös, men det är inget störande ljud.

-Att stänga av turbo för CPU tycks vara toppen även för 5800X. Maxar CPU på 76C i hård bench, GPU 79C. Med turbo på så toppar jag på ca. 90C.

-De nya Corsair-minnena i XMP-profil gör datorn riktigt rapp. Inget vetenskapligt, men känns riktigt pigg.

Summering; jag är klart nöjd. Ungefär samma CPU-score som min bärbara Legion 7 och GPU får andas fritt till bra mycket högre score.

På HP Omen ska ju moderkortets BIOS vara låst till HP-specifika RAM-minnen. Sätter man i andra än köpta från HP, även om det också är Corsair-minnen, så går de i superlåg frekvens. Läste på en del om det när jag funderade på en HP Omen förut men minns inte alla detaljer nu.

Så kolla vad dina RAM-minnen går i för hastighet nu om du inte köpt dem av HP.

Visa signatur

| MB: Asus ROG Strix B550-F | CPU: AMD Ryzen 9 5900x | CPU-Kylare: Corsair H100i
| GPU: GeForce RTX 3080 | RAM: Crucial Ballistix 32GB 3600 MHz
|SSD:
WB Black SN850X 1TB
| Chassi: Corsair Obsidian 450D | PSU: Corsair RM850 | OS: Windows 11 Pro 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steinmarkh:

På HP Omen ska ju moderkortets BIOS vara låst till HP-specifika RAM-minnen. Sätter man i andra än köpta från HP, även om det också är Corsair-minnen, så går de i superlåg frekvens. Läste på en del om det när jag funderade på en HP Omen förut men minns inte alla detaljer nu.

Så kolla vad dina RAM-minnen går i för hastighet nu om du inte köpt dem av HP.

Enligt vad jag kunnat läsa mig till så släppte HP på det här med minnena i en ganska ny BIOS-uppdatering.

Sätter jag i mina nya minnen så aktiveras en meny i BIOS där jag får välja minnesprofil och där finns Default, Custom och XMP. På XMP får jag fulla 3200Mhz i dual channel enligt CPU-Z.

Jag bytte tillbaka till originalminnena för att testa, och då finns inte det något val för profil i BIOS, och jag får 3200Mhz i dual channel även på originalen.

EDIT: Det verkar som att de HP Omen 30L med Intel-CPU ska ha BIOS F.20 (eller högre) för att släppa på RAM-spärren.

På min maskin är senaste BIOS F.12 och med det fungerar eftermarknads-RAM bra. Det skiljer väl på revisonerna eftersom det är helt olika komponenter.

Har inte testat med stock BIOS då jag uppdaterade det första jag gjorde när jag fick dumburken.

EDIT: En sak som kan vara bra att veta är att det bara finns 1st M.2-slot. Lite trist då man sitter med några fina M.2 NVME-diskar, men de kommer säkert till användning förr eller senare. Kör på 2st vanliga SATA SSD 2TB som lagring och det fungerar ju så klart bra med.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

Enligt vad jag kunnat läsa mig till så släppte HP på det här med minnena i en ganska ny BIOS-uppdatering.

Okej, toppen! Tack!

Visa signatur

| MB: Asus ROG Strix B550-F | CPU: AMD Ryzen 9 5900x | CPU-Kylare: Corsair H100i
| GPU: GeForce RTX 3080 | RAM: Crucial Ballistix 32GB 3600 MHz
|SSD:
WB Black SN850X 1TB
| Chassi: Corsair Obsidian 450D | PSU: Corsair RM850 | OS: Windows 11 Pro 64bit

Permalänk
Medlem

Efter att ha testat i snart en vecka konstaterar jag att jag är nöjd med maskinen totalt sett, men jag har bestämt mig för att byta chassi, så det blir ett Fractal Design Define Mini C och så passar jag på och byter CPU-kylaren till en Arctic Liquid Freezer II 280.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Finns det något som du inte är nöjd med i HP Omen? Då menar jag datorn i det skick du fick den.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem

Inte egentligen. Den är bra på de flesta punkterna. Jag vill alltid bara pilla lite extra.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Nu har jag bytt chassi och tänkte sammanfatta lite, i ingen särskild ordning...

Till och börja med är Fractal Design Define Mini C ett relativt enkelt, men robust och lättbyggt chassi. Vissa tankevurpor under byggets gång, men i stort sett allt blev som jag tänkt mig.

Jag har valt att skippa det mesta av LED-belysningen, utom RAM och GPU. Lyser lite snyggt och diskret vitt nu.

Fläktar och diverse styrs av en app som heter Omen Gaming Hub. Fungerar helt ok, dock behövs FURY CTRL för att styra RAM-belysningen om man inte kör stock-RAM. Har ingen aning om vad som styr belysningen på grafikkortet, men det lyser så lite ändå, och jag har inte genomskinlig sida på dumburken, så har inte forskat djupare i det.

Arctic Liquid Freezer II 280 är totalt no-no i detta chassi, så det fick jag snabbt överge. Eftersom jag bytt fläkt till en tyst Fractal Design på CPU:ns originalkylare så fungerar den ändå bra. Kanske byter till något roligare i framtiden, men jag sitter nöjd för stunden.

Eftersom HP egenbrandat alla komponenter så var det lite gissningsleken med chassisladdarna. Fick dock ihop allt utom resetknappen och HDD-led:en (som är helt onödiga ändå IMO).

Splitter till PWM-kontakter krävs om man vill ha flera fläktar eftersom det bara finns 3 PWM-portar på moderkortet.

HP har ett litet extra kretskort som styr belysning mm, har också en extra SATA-port. Jag skippade detta helt då det inte fanns något bra sätt att montera i nya chassit. Det finns 2st SATA-portar och jag har hittat en andra M.2 NVME-port - sitter under grafikkortet. Dock inget kylfläns på denna. Får se om jag orkar leta upp en som passar, för tillfället är den oanvänd i min burk.

Det trådlösa nätet i originalchassit är som i en laptop, dvs litet kretskort med antenner som är lindat runt i fronten. Inte värt besväret, så jag skaffade ett PCI-E WIFI6-kort och det fungerar klockrent.

Svårt att säga vart grafikkortet härstammar från, ser ut som typ ett EVGA eller MSI, men har inte hittat något exakt likadant.

Är jag då nöjd med min HP Omen 30L "Frankenstein"? Ja, det är jag. Jag gillar verkligen det nya chassit. Jag skulle säga att fläktljud är ungefär detsamma som på originalet (som var helt ok IMO) men betydligt bättre temps. 10C lägre i snitt på CPU skulle jag säga, och kanske 5C lägre på GPU. Värt besväret? Njaä. Kanske. Ish. Originallådan har inga dammfilter och det har nya chassit. Underlättar väl underhållet om inget annat.

Som tangentbord har jag valt ett HyperX Alloy Origins med matchande HyperX handledsstöd och musen är en Razer Viper Ultimate. Detta är ju väldigt individuellt, men jag är riktigt nöjd med denna kombon.

Någon som går i samma tankar och har några frågor? Kör på, jag försöker svara enligt bästa förmåga.

En sista sak, allt detta häver med största sannolikhet all form av garanti. Är man orolig för den biten så ska man nog inte röra om för mycket i HP-grytan som jag gjort!

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

En sak jag kom på igår, under arga tillrop; kör man en ren Windows 11 och ska byta diskar så glöm för allt i världen inte att stänga av enhetskryptering, Bitlocker och secure boot.

Hade ett hie att få allt att lira då jag helt ignorerat krypteringen.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC