Backup av raspberry pi som körs?

Permalänk
Medlem

Backup av raspberry pi som körs?

Försöker hitta någon bra lösning på att ta backup av mina två raspberry pi som kör adguard.
Vill ju inte ta ner dem bara för att köra backup, så lösningen behöver fungera under tiden de är igång helt enkelt.

De körs på Raspberry Pi OS Lite.

Någon med något bra förslag?

Permalänk
Medlem

Kör docker istället?

Permalänk
Medlem

Jag använder FSArchiver...

https://www.fsarchiver.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Jag använder FSArchiver...

https://www.fsarchiver.org

Enligt informationstexten på sidan verkar det inte fungera utan eventuella problem om man kör det när systemet är igång?

EDIT:
funderar över om detta kanske kan vara något?
https://github.com/billw2/rpi-clone

Eller det kanske är att göra det onödigt omständigt?

Permalänk
Medlem

LVM är vad som rekommenderas för live images men jag har använt fsarchiver i ett antal år utan LVM på mina Rpi och inte haft några problem.

Det jag gör i mitt backup script är att stänga av services som jag vet kan skriva till SD kortet under backup ( tex MySQL servern) med systemctl stop X och sedan starta dem igen med systemctl start X när imagen är klar. Funkar för mig och har räddat mig ett antal gånger.

Inte testat rpi-clone men om jag förstår det rätt så använder det rsync i botten så samma problem där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

LVM är vad som rekommenderas för live images men jag har använt fsaimage i ett antal år utan LVM på mina Rpi och inte haft några problem.

Det jag gör i mitt backup script är att stänga av services som jag vet kan skriva till SD kortet under backup ( tex MySQL servern) med systemctl stop X och sedan starta dem igen med systemctl start X när imagen är klar. Funkar för mig och har räddat mig ett antal gånger.

Det mesta skriver väl till sd-kortet mer eller mindre jämt i olika mängd?

Permalänk
Medlem

hur vill du göra backup och vad vill du göra backup av?

Ska du bara backa config-filer så att du kan återställa dem till en fresh install är det lätt.
Ska du backa själva installationen som helhet är det lite värre. Vad ska du skriva din backup till för något?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

hur vill du göra backup och vad vill du göra backup av?

Ska du bara backa config-filer så att du kan återställa dem till en fresh install är det lätt.
Ska du backa själva installationen som helhet är det lite värre. Vad ska du skriva din backup till för något?

Det jag hade föredragit var om jag bara kunde swappa sd-kort om ett strula. Så någon av klon av hela kortet antar jag är lösningen på det. Gärna då under drift.

Men är väl öppen för förslag. Dock inte särskilt intresserad av att behöva göra om en installation av OS om det inte bara är det enda som behövs (raspberry imager) utöver att kopiera in config filer på något lätt sätt och sen inte behöva installera adguard igen.

Permalänk
Medlem

Kollade på länken till rpi-clone och det verkar ju kunna göra det du vill.
Troligen enklare än att försöka hitta på något eget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kollade på länken till rpi-clone och det verkar ju kunna göra det du vill.
Troligen enklare än att försöka hitta på något eget.

Jag beställde två kort och två läsare, så får jag testa den lösningen helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Jag använder dd i crontab för att köra backup av min rpi en gång per vecka.

Crontab rad:

0 0 * * 0 dd bs=512 count=8921087 if=/dev/mmcblk0 | pigz > /media/backup/rpi_backup-$(date +\%Y-\%m-\%d).img.gz

Den skapar en image som går att återställa direkt till ett sdkort. Använder pigz istället för gzip för komprimering, pigz är en snabbare variant av gzip. Min /media/backup är en NFS mount på min NAS.

Permalänk
Medlem

Hur fryser du disken/partitionen medans kopieringen görs? - inge bra om filsystemet modifieras med skrivningar medans imagen kopieras ut då med 'dd och pigz' kommer ta en stund...

Har du provat dina images och se att de fungerar??? - en backup är ingen backup förrän återställningen är provad och felfri - och med felfri menas att det inte finns korruption och fel i filsystemet heller även i dom värsta skriv-sceniariorna medans diskimage-kopian skapas.

Permalänk
Medlem

Har också letat efter en smidig och idiotsäker (läs: enkel) lösning för ändamålet men inte hittat något. Snapshots och synkning av konfigurationsfiler i all ära, men jag föredrar ändå att ha fulla avbildningar också. I nuläget tar jag ner alla SBC's med ett par månaders mellanrum, plockar ur SD-kort, kör avbildning med Win32DiskImager och packar med 7-Zip men det är verkligen omständligt.

Skrivet av Baxtex:

Kör docker istället?

Hur funkar det rent konkret? Jag är inte insatt i hur Docker fungerar. Stänger man av containern och gör en backup av volymen?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070