WoW blir ospelbart p.g.a hög latens i hemnätverk
Hej,
Har stött på ett märkligt problem med mitt nätverk och ursäktar min allmänna okunnighet när det kommer till nätverk.
För en månad sedan bytte vår hyresvärd från fast Telia till öppen fiber i vårt hus. Jag valde då Bahnhof eftersom jag haft bra erfarenheter av dom tidigare. Nu har jag dock stött på problem: Jag blir sporadiskt utslängd från WoW med meddelandet "World Server Down" och kan inte logga in igen.
Jag var i kontakt med supporten på Blizzard och där kunde vi utesluta server problem eftersom han kunde logga in på min karaktär utan problem. Tillsammans med teknikern på Blizzard har vi kört traceroute på de IP adresser WoW använder via WinMTR och där kan vi båda se att redan vid första hopp så ligger latensen väldigt högt, mitt hemnätverk som han menar på:
| gw17.A230.priv.bahnhof.se - 0 | 446 | 446 | 14 | 45 | 511 | 15 |
Han berättar att mitt lägsta uppmätta värde ligger på 14, genomsnitt 45 och högsta värde 511 när ett hemnätverk bör ligga inom spannet 0-5 ms. Här uppstår toppar som skapar ostabilitet i min anslutning och därav mitt problem i spelet. Det är i alla fall den troligaste anledningen eller åtminstone en bidragande faktor.
Jag testade då att köra med både router och koppla in kabeln direkt i fiberuttaget för att se om det kan vara något där men jag får samma resultat. Jag har även testat att pinga mot samma IP via fast kabel och Telia hos en kollega och hamnar då på ett genomsnittsvärde av 5 ms, vilket ska vara normalt. Dessutom hemma, när problemet uppstår, kan jag också själv koppla ur mitt nät och koppla upp mig på mitt mobila bredband via USB från Telia och spelet fungerar felfritt, vilket borde bekräfta att detta är ett problem hos min ISP eller den hårdvara/mjukvara som kopplades in i samband med bytet i huset.
Jag vänder mig hit och hoppas att det finns kunniga som kan hjälpa mig att tolka detta, vad skulle det kunna bero på? Vad definieras som hemnätverk i det här fallet, är det något jag kan göra? Eller, är det bästa att ta kontakt med Bahnhof och dela med mig av testet och ta det den vägen?
Långt inlägg men har ni några frågor så ska jag försöka att besvara dom så gott jag kan.
Tack på förhand!