Samsung Exynos 2200 med RDNA 2-grafik snabbare än Qualcomms flaggskepp

Permalänk
Melding Plague

Samsung Exynos 2200 med RDNA 2-grafik snabbare än Qualcomms flaggskepp

Hos Geekbench framgår att grafikprestandan hos Samsungs systemkrets i Galaxy S22 utpresterar Snapdragon 8 Gen 1 med upp till 50 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett 3090 ti är också snabbare, det intressanta är väl ändå effektivitet och prestanda med vettig batteritid

Hoppas detta gäller med liknande effekt, annars ör ju resultatet i sig ganska meningslöst tänker jag

Permalänk
Avstängd

Helt otroligt vad Apple piskar

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Ja, en hade ju verkligen velat se effektsiffror tillsammans med prestandasiffror här, annars säger det liksom ingenting.

Permalänk
Medlem

press x to doubt

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Inaktiv

Har ännu inte hittat något som min S8+ inte klarar. Vem fan sitter o spelar krävande spel på sin telefon 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Har ännu inte hittat något som min S8+ inte klarar. Vem fan sitter o spelar krävande spel på sin telefon 😂

Ganska/väldigt många?
"In 2020, the mobile gaming content market in North America was worth an estimated 25.2 billion U.S. dollars, with healthy growth forecasted for the future."

Sen hur många av de spelen som är krävande har jag ingen aning om men faktum är att väldigt många sitter och spelar på telefonerna.

" In 2021, mobile games are expected to generate revenues of USD 90.7 billion, representing more than half of the total games market in term of revenues and more than PC and console gaming combined."

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ett 3090 ti är också snabbare, det intressanta är väl ändå effektivitet och prestanda med vettig batteritid

Hoppas detta gäller med liknande effekt, annars ör ju resultatet i sig ganska meningslöst tänker jag

Det är ju Android dom körs så förvänta dig inga mirakel. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

press x to doubt

XXXXXXXXXXXX

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Sen hur många av de spelen som är krävande har jag ingen aning om men faktum är att väldigt många sitter och spelar på telefonerna.

Jag skulle gissa att det är rätt få. Mobilspel som drar in pengar är Candy Crush, Clash Royale osv... inte superduper 3D-spel.

Även budgettelefoner kan köra spel som Pubg (källa: mina barns budgettelefoner).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Ganska/väldigt många?
"In 2020, the mobile gaming content market in North America was worth an estimated 25.2 billion U.S. dollars, with healthy growth forecasted for the future."

Sen hur många av de spelen som är krävande har jag ingen aning om men faktum är att väldigt många sitter och spelar på telefonerna.

" In 2021, mobile games are expected to generate revenues of USD 90.7 billion, representing more than half of the total games market in term of revenues and more than PC and console gaming combined."

Hur mycket grafikprestanda kräver de olika" Match 3"-varianterna?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Ett 3090 ti är också snabbare, det intressanta är väl ändå effektivitet och prestanda med vettig batteritid

Hoppas detta gäller med liknande effekt, annars ör ju resultatet i sig ganska meningslöst tänker jag

Geekbench 5 är en väldigt bra benchmark; om man bara har med sig vad den faktiskt är designad att testa!

Primära målet med GB5 är att testa peak-prestanda vid kortvarig last. Detta är inte nödvändigtvis en bra indikator på långvarig prestanda, framförallt PC-laptops med låg TDP har rätt rejält diskrepans mellan peak- och sustained prestanda...

Att Apple klarar sig så bra i GB5 understryker mest bara hur långt före de ligger, deras systemkretsar saknar "turbo-boost" (så samma prestanda oavsett nät/batteridrift och samma prestanda oavsett hur många kärnor som lastas så länge kylningen räcker) och även telefonerna tendera trottla långt mindre än konkurrenterna.

Så detta är garanterat inte samma effekt, men skulle ändå kalla resultatet högst relevant då det testar ett högst relevant användarfall för "interaktiv användning". Lite svårare att extrapolera GB5 compute resultat till spelprestanda då GPU kommer lastas under längre tid där!

Skrivet av anon291473:

Har ännu inte hittat något som min S8+ inte klarar. Vem fan sitter o spelar krävande spel på sin telefon 😂

Oavsett vad man anser om mobilspel är det svårt att ignorera när man ser detta

"Mobile Games’ Revenue Is Now Bigger Than Console & PC Combined" (sommaren 2021)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag skulle gissa att det är rätt få. Mobilspel som drar in pengar är Candy Crush, Clash Royale osv... inte superduper 3D-spel.

Även budgettelefoner kan köra spel som Pubg (källa: mina barns budgettelefoner).

/hulle.

Så är det nog, Trodde dock att t.ex pubg krävde lite mer än en budgettelefon men trodde väl fel

Skrivet av Novdid:

Hur mycket grafikprestanda kräver de olika" Match 3"-varianterna?

Ingen aning.

Är det inte så att Samsung kan sätta in dessa chip i sina laptops också? De är väl någon av deras budget laptops som kör Snapdragon?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Oavsett vad man anser om mobilspel är det svårt att ignorera när man ser detta

"Mobile Games’ Revenue Is Now Bigger Than Console & PC Combined" (sommaren 2021)

Absolut. Men hur många mobilgamers bryr sig om 100fps i deras "vänta 7 dygn för att slutföra bygget, eller betala 100pix"-spel.

Permalänk

Vad kan man tro flaggskeppet s22 ultra/pro landar på prismässigt? Verkar bli en merge av note och S serien och tittar vi tillbaka på vad Note 20 Ultra gick för (14 000:-) borde den landa där i krokarna, kanske nån tusenlapp till. Vad tror ni?

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

Känns som Switch är helt legitimt att spela på, men alla fnyser åt spel på mobilen (vilket är typ samma sak med en kraftfull mobil i större storlek).
Går ju att köra fullfjädrade pc-spel utan problem på en modern mobil, bara man är vän med "kontrollerna"...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Oavsett vad man anser om mobilspel är det svårt att ignorera när man ser detta

"Mobile Games’ Revenue Is Now Bigger Than Console & PC Combined" (sommaren 2021)

Jag tycker det alltid har varit ett litet "förakt" här emot mobilspel. Lite som det tidigare var på olika datorforum emot konsoler och de inte sågs som riktiga gamers.
Men statistiken visar att det är populärt och det är inte konstigt då folk idag är mer stressade än någonsin.Men man ofta ha mycket dötider när man bara har tillgång till mobiler.

Min personliga åsikt kring mobiler är att de bra processorerna är på tok för dyra för att vanligt folk borde ha råd med dem. Men precis samma som att platttv en gång var svindyr, så kommer utveckling av de bättre leda till att de billigare också blir bättre.

Sedan köper många mobiler på abonnemang och därmed har råd att lägga 10 000kr på mobil som historisk sett redan nästa år markant har varit sämre än de kommande. Och i Androidfallet tappat kanske halva värdet med hänsyn till att produkten nu är begagnad.

*edit*
Jag ser argument emot mobilspel lite som argument emot bärbar musikspelare. Vill man lyssna på musik riktigt bra, så ska man åka till en musikstudio och lyssna. Att lyssna på musik från en bärbar musikspelare blir bara skit, så det gör jag inte.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon291473:

Absolut. Men hur många mobilgamers bryr sig om 100fps i deras "vänta 7 dygn för att slutföra bygget, eller betala 100pix"-spel.

Fast det finns ett ökande antal spel baserade på 3D-motorer som Unreal Engine och Unity, vissa av dessa kräver rätt high-end mobiler. Att det inte funnits så mycket tidigare har ju tekniska skäl: prestandautvecklingen går långt snabbare på mobiler än på PC, så är först på senare tid mobilerna har CPU+GPU kraft nog för att vara relevant för den här typen av spel.

Har själv lite svårt att köra den typen av spel på mobil, men på Ipad fungerar det ofta riktigt bra! I den här typen av spel tror jag vi kan ensas om att hög och stabil FPS är kritiskt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Känns som Switch är helt legitimt att spela på, men alla fnyser åt spel på mobilen (vilket är typ samma sak med en kraftfull mobil i större storlek).
Går ju att köra fullfjädrade pc-spel utan problem på en modern mobil, bara man är vän med "kontrollerna"...

https://www.youtube.com/watch?v=WzbHXoK2Ego

Det handlar nog mer om affärsmodellen. På en Switch köper folk spelen och spelen är spel som görs för att underhålla eller som uttryck av spelskaparen. På mobilt så är gränsen mellan gambling/dobbel och spel suddig. Det är "spel" som rör sig i en gråzon framtagna att trigga folks belöningsmekanismer i hjärnan för att trigga ett ohälsosamt beteende. Det är en i grunden väldigt tragisk utveckling som borde regleras.

Så istället för att läsa artiklar/pockets osv på sin dötid/pendling så kastar folk sin tid och sina pengar på bokstavligt talat glittrigt skräp på sina mobiler.

Permalänk

Problemet är verkligheten. Väldigt få bryt sig om vad som sitter I telefonen.
Kommer ej dra någon över en kant.
Många vill ha Apple före Android lurarna för det Apple har skapat sedan sitt intåg kommer ej att försvinna. Däremot behövs Android även fast det är Google som är dess hårda djävulska ägare. Det är för att Android lägret gör att telefonerna utvecklas. Bara läsa alla rykten om nästa Iphone så börjar man fundera jaha så de är efter på vissa punkter. Samma som nu när Enyxos får AMD det är nytt och kanske lite efter. Alla teknik nördar vet att AMD var ju uträknat på vanliga CPU/GPU
Jag tror att det här är bara början och telefonerna kommer innehålla den här sortens teknik framöver

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Det handlar nog mer om affärsmodellen. På en Switch köper folk spelen och spelen är spel som görs för att underhålla eller som uttryck av spelskaparen. På mobilt så är gränsen mellan gambling/dobbel och spel suddig. Det är "spel" som rör sig i en gråzon framtagna att trigga folks belöningsmekanismer i hjärnan för att trigga ett ohälsosamt beteende. Det är en i grunden väldigt tragisk utveckling som borde regleras.

Så istället för att läsa artiklar/pockets osv på sin dötid/pendling så kastar folk sin tid och sina pengar på bokstavligt talat glittrigt skräp på sina mobiler.

Håller med dig om att majoriteten av mobilspelen är så, men det finns ju också en del hel spel som inte har det upplägget även på mobilerna.

Att i en sommarstuga sitta med sin son i våningssängen med vars en PS4-handkontroll och köra Huntdown i co-op på iPad får det hela att kännas ganska likt den mer spelfokuserade Nintendo Switch.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Helt otroligt vad Apple piskar

Ja jag trodde RDNA 2 var the shit, verkar vara mer shit?
Hur kan apple vara så överlägsna? har de en betydligt större krets eller vad hänger det på?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Håller med dig om att majoriteten av mobilspelen är så, men det finns ju också en del hel spel som inte har det upplägget även på mobilerna.

Att i en sommarstuga sitta med sin son i våningssängen med vars en PS4-handkontroll och köra Huntdown i co-op på iPad får det hela att kännas ganska likt den mer spelfokuserade Nintendo Switch.

Ja, det finns såklart undantag. Och då blir det rätt likt en Switch.

Men jag reagerar ofta på sånt som vissa företag säger för att sälja in gaming. Som: "There are x-billion gamers in the world today". Nej, det finns en hel del "gamers" men ack så många fler omedvetna "gamblers". Därför mobila "spel" omsätter så mycket mer än allt annat.

Permalänk
Medlem

Men vad som är mer intressant är vad får alla dessa SoC för poäng efter minst 30 minuters belastning eller liknande.

Snapdragon 8 Gen 1 mobiler får rekord höga poäng i Antutu benhmark, även långt över Appels A15 men blir överhettad relativt snabbt och tappar signifikant prestanda med tiden.

Specifikationer och poäng i all ära men i slutet av dagen är det hur enheten upplevs i praktiken för användningsområdet.

Permalänk

Tror inte jag hittat ett mobilspel som tilltalade mig lika mycket Deus Ex: The Fall gjorde. När det släpptes så var det väldigt avancerat för att vara ett mobilspel.

Många klagade på grafiken osv men detta kördes på telefoner som t.ex Samsung galaxy S3/S4, Iphone 4/5

https://www.youtube.com/watch?v=gUfAJGiV75Q

Detta spelet släpptes 2013 och jag minns att jag var rätt så imponerad då. Någon som känner till mobilspel idag med bra grafik(för vad det var) som Deus Ex var då?

Många spel har rätt simplistisk grafik numera tycker jag, men å andra sidan är jag inte super insatt heller

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon291473:

Har ännu inte hittat något som min S8+ inte klarar. Vem fan sitter o spelar krävande spel på sin telefon 😂

Skrivet av Zippeer:

Ganska/väldigt många?
"In 2020, the mobile gaming content market in North America was worth an estimated 25.2 billion U.S. dollars, with healthy growth forecasted for the future."

Sen hur många av de spelen som är krävande har jag ingen aning om men faktum är att väldigt många sitter och spelar på telefonerna.

" In 2021, mobile games are expected to generate revenues of USD 90.7 billion, representing more than half of the total games market in term of revenues and more than PC and console gaming combined."

Förmodligen fler än man kan tro. Bara spelet Genshin Impact drar runt 3,3 miljoner aktiva spelare på mobiler. Och det börjar dyka upp mer och mer storskalig spel likt det, i vissa fall MMO:s som utan problem skulle kunna vara en PC-titel likt gärna.

Här i väst är inte trenden riktigt där än. Men i Asien är mobilspelande väldigt stort faktiskt, tillräckligt stort för att klassa ut konsoler utan att ens blinka.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Helt otroligt vad Apple piskar

Bra att alla donationer till Sekten kommer till nytta då och driver utvecklingen frammåt!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att rättvist jämföra Metal mot Vulkan resultat i Geekbench? Eller säger resultaten ingenting med olika gränssnitt.

Permalänk
Skrivet av Snubb1:

Är det möjligt att rättvist jämföra Metal mot Vulkan resultat i Geekbench? Eller säger resultaten ingenting med olika gränssnitt.

Ingen aning. På min PC vann OpenCl jättestort över Vulkan utom i två deltester där Vulkan vann stort.
Så man bör nog inte jämföra mellan olika apier.

Permalänk
Medlem

Apple får 4nm först till Iphone 14 i höst, men med tanke på att Iphone 12 Mini är snabbare än den här så har de ett försprång ändå.
Hade TSMC 3nm blivit klar i tid så skulle det sett ännu värre ut.