Elden Ring till PC får systemkrav

Permalänk
Melding Plague

Elden Ring till PC får systemkrav

Det nya actionrollspelet är förhållandevis lättdrivet men med höga grundläggande krav på modern processor och minst 12 GB primärminne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så lite högre krav på det som går att köpa idag och lägre krav på det som ekar tomt på hyllorna. Bra strategi som vi kanske får se mer av om detta fortsätter?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Intressant att kraven ökar. Och att nu 6 core har kommit upp på en Intel CPU för grundläggande krav är intressant, med tanke på att det ej var länge sedan folk sa att dessa processorer ej behövdes ens för de som spelar samtidigt som ens dator sysslar med annat som videoredigering.

Nå systemkrav ska tas med en nypa salt. Tillverkaren sätter logisk det systemkravet som de anser de slipper få en massa folk som gnäller på att spelet inte alls fungerar bra utan laggar på deras datorer.

Permalänk
Medlem

Är inte From softwares PC versionerna kända för att vara dåligt optimerade? Är det något dark souls spel där utvecklarna själva rekommenderar att ladda ner en mod som fixar en massa problem?

Permalänk
Medlem

Spelet är låst till 60 FPS och inge UltraWide stöd vilket suger lite...

https://www.reddit.com/r/Eldenring/comments/sp3zxp/elden_ring...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Intressant att kraven ökar. Och att nu 6 core har kommit upp på en Intel CPU för grundläggande krav är intressant, med tanke på att det ej var länge sedan folk sa att dessa processorer ej behövdes ens för de som spelar samtidigt som ens dator sysslar med annat som videoredigering.

Nå systemkrav ska tas med en nypa salt. Tillverkaren sätter logisk det systemkravet som de anser de slipper få en massa folk som gnäller på att spelet inte alls fungerar bra utan laggar på deras datorer.

Ja alltså. 2017 när jag köpte min 6 core (8700k) så sade folk att det var onödigt men jag kände att det var en bra ide ändå.

Sen kommer ju detta fungera på en 4 core cpu men den lär ju vara flaskhals.
Nästa CPU blir 10-12 core med HT, om det blir AMD eller intel är en annan femma.
Och beror på om man satt krav på 1080p 30 fps som är standard eller om det är satt högre.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Inte visste jag att en i5a va en i7a..

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett 1070 med en 4770k prolle och försöker förgäves hitta ett test mellan min processor och en Core i5-8700K, men den verkar inte existera?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Spelet är låst till 60 FPS och inge UltraWide stöd vilket suger lite...

https://www.reddit.com/r/Eldenring/comments/sp3zxp/elden_ring...

Herregud.... Blir inget köp här inte.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Herregud.... Blir inget köp här inte.

det kommer moddas in inom någon dag precis som med DS spelen skulle jag gissa

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av BadNewsBrod:

Jag sitter på ett 1070 med en 4770k prolle och försöker förgäves hitta ett test mellan min processor och en Core i5-8700K, men den verkar inte existera?

För att det är typo och troligen i7-8700K som menas.

Skrivet av Oneone:

Spelet är låst till 60 FPS och inge UltraWide stöd vilket suger lite...

https://www.reddit.com/r/Eldenring/comments/sp3zxp/elden_ring...

Jag gillar inte konceptet stäng ute folk som har bra hårdvara för att nyttja denna i spel.
Men tillverkare av spelet är ute efter att få så lite whiners som möjligt. Skaran som skulle klaga på att de med "bättre utrustning" för fördelar är nog högre än tvärt om att de med bra ej kan utnyttja sin.
Nu antar jag spelet är ett Multiplayerspel. Annars är det lite jobb att få till snyggt interface med Ultrawide. Men detta är knappast inget sparsamt utvecklat spel.

Skrivet av Oneone:

det kommer moddas in inom någon dag precis som med DS spelen skulle jag gissa

inom multiplayer lär denna moddning hanteras samma sätt som wallhack och aimbot.
Det kommer säkert hack, men ej riskfria att köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Jag sitter på ett 1070 med en 4770k prolle och försöker förgäves hitta ett test mellan min processor och en Core i5-8700K, men den verkar inte existera?

Dessvärre inte lönt att kolla på gamla liknelser då dessa antagligen jämför spel där inte 6 kärnor är ett "måste". Det är bara prova och refunda om det inte fungerar bra

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Oneone:

Spelet är låst till 60 FPS och inge UltraWide stöd vilket suger lite...

https://www.reddit.com/r/Eldenring/comments/sp3zxp/elden_ring...

Då blir det en stor pass för mig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

60 fps på pc… pass.
Beställt till PS5an dock.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Avstängd

Ska bli skoj att se hur spelet ser ut när de patchar in ray tracing. Gissar det är därför vissa specifikationer är mer tilltagna. FromSoftware är ju inte direkt kända för sina "senaste" grafikmotorer (annat än Remakes av andra företag).

Permalänk
Medlem

Är väl dags att skaffa ytterligare 16GB ram så man kan lira dagens spel

Permalänk
Medlem

Jag vänjer mig aldrig vid att dagens storspel tar så jäkla mycket plats..

Permalänk
Medlem

Trevligt! Blir att vänta på några recensioner, och av det man har sett hittills så verkar det snyggt och flyta bra.

Permalänk
Medlem

Spontan tanke: De har "en del" optimeringar att göra...
Har de stängt av alla debug-flaggor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Jag vänjer mig aldrig vid att dagens storspel tar så jäkla mycket plats..

Hur ska du få mycket detalj utan att det tar plats? Om du komprimerar det kommer det krävas resurser för att dekomprimera med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Hur ska du få mycket detalj utan att det tar plats? Om du komprimerar det kommer det krävas resurser för att dekomprimera med.

Visst kräver högupplösta texturer och 3D-modeller mer plats, inget snack om det. Det var mer med glimten i ögat eftersom jag satt med lite jobb samtidigt och konstaterade att det här spelet ligger strax över storleken på mätdata som behövs för att godkänna ett järnvägsfordon för trafik.. lite udda jämförelse kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Jag vänjer mig aldrig vid att dagens storspel tar så jäkla mycket plats..

60 är ändå lite jämfört med andra spel. Men jag håller med spelen har blivit stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Jag sitter på ett 1070 med en 4770k prolle och försöker förgäves hitta ett test mellan min processor och en Core i5-8700K, men den verkar inte existera?

Hittade lite äldre benchmarks där 4790 och 8700k fanns med, i dom "värsta" titlarna hade 8700k runt 50% högre lägsta fps.

Jag bytte precis från samma setup efter att 4770k inte har kunnat hålla 60fps i dom flesta AAA-titlarna jag spelat senaste två åren (RDR2, Cyberpunk etc). Du kommer nog kunna spela det med en 4770k, man var beredd på cpu-flaskhalls med fps drops som följd. Det kommer nog dock absolut vara spelbart, med tanke på att spelet även kommer till ps4/xboxOne så bör du iaf kunna hålla över 30fps med en 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

60 fps på pc… pass.
Beställt till PS5an dock.

Är det inte lite konstigt att köpa det till PS5 av den anledningen? Du får ju inte mer än max 60 FPS där heller, och säkert mindre än så ibland. Tar ju hellre 60FPS hela tiden på PC i så fall. Men de får ju göra som Bethesda och uppdatera sin motor någon gång så att den inte börjar bete sig konstigt om FPS blir för hög.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag undrar hur många som faktiskt sitter med exakt 12 GB primärminne? Fick lära mig att det tydligen inte var helt ovanligt för 10-12 år sedan, men känns inte som att det hör till vanligheterna längre. Då blir det ju praktiken ändå minst 16 GB för de flesta, för att ta sig över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag undrar hur många som faktiskt sitter med exakt 12 GB primärminne? Fick lära mig att det tydligen inte var helt ovanligt för 10-12 år sedan, men känns inte som att det hör till vanligheterna längre. Då blir det ju praktiken ändå minst 16 GB för de flesta, för att ta sig över det.

Det var vanligt på triple channel burkar då folk satt på 4+4+4gb moduler, men det var kortlivat då de slutade använda triple channel nästan direkt efter de introducerade det. Annars är det bara folk som har skumma konfigurationer av minnen som har det, kan tänka mig att det blir rätt många som fortfarande har en sån burk i användning dock men de är ju onekligen extremt utdaterade idag. De är definitivt långt under minimum spec för elden ring, gissar att den rekommendationen är för de säkert sett problem med burkar som kör 8gb minne så de körde på den säkra sidan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag undrar hur många som faktiskt sitter med exakt 12 GB primärminne? Fick lära mig att det tydligen inte var helt ovanligt för 10-12 år sedan, men känns inte som att det hör till vanligheterna längre. Då blir det ju praktiken ändå minst 16 GB för de flesta, för att ta sig över det.

Skrivet av RaidSoft:

Det var vanligt på triple channel burkar då folk satt på 4+4+4gb moduler, men det var kortlivat då de slutade använda triple channel nästan direkt efter de introducerade det. Annars är det bara folk som har skumma konfigurationer av minnen som har det, kan tänka mig att det blir rätt många som fortfarande har en sån burk i användning dock men de är ju onekligen extremt utdaterade idag. De är definitivt långt under minimum spec för elden ring, gissar att den rekommendationen är för de säkert sett problem med burkar som kör 8gb minne så de körde på den säkra sidan.

Ur ett mer tekniskt perspektiv så önskar ju åtminstone jag mig att de bara rent sakligt skriver vad de anser behövs, inte något slags gissningslekar baserat på vilken mängd minne som de tror att folk har.
Dvs, det borde lika gärna kunna stå 11GB eller 17GB eller vad de nu faktiskt anser behövs.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av doomas:

Jag vänjer mig aldrig vid att dagens storspel tar så jäkla mycket plats..

Håller med helt och hållet. Duke Nukem låg på 10 eller 12 st 1,44MB disketter och innehöll då 28 banor med överglänsande grafik och roligheter. Hur många timmar nöje höll inte dessa ca 15MB till.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Duke_Nukem_3D

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag undrar hur många som faktiskt sitter med exakt 12 GB primärminne? Fick lära mig att det tydligen inte var helt ovanligt för 10-12 år sedan, men känns inte som att det hör till vanligheterna längre. Då blir det ju praktiken ändå minst 16 GB för de flesta, för att ta sig över det.

Min gamla speldator hade 12 GB (3x4 GB). Core I7-930
Den står i skåpet nu och agerar filserver istället

Det är entusiast-socket (1366 och 2011 har jag för mig) där tripple channel användes.

Men visst kan man ha 12 GB i en vanlig burk så länge man har 4 minnes-socklar, vilket dock många budgetmoderkort inte har

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Finns/kommer det nån patch eller nåt till oss mus/tgb användare?
Ville inte spela Dark souls pga detta
Har problem (visuellt) med att spelet e anpassat efter handkontroll

/sorry ot