Gigabyte förvirras av 16-pinnarskontakten med nytt nätaggregat

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte förvirras av 16-pinnarskontakten med nytt nätaggregat

PCI Express 5.0-kompatibla nätdelar kommer med en ny grafikkortskontakt. Gigabyte visar att även företag är osäkra på hur den bör benämnas och satsar istället på fyra namn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gigabyte är ju dock datorvärldens klåpare, känns mer som tur än skicklighet när de lyckas få saker rätt.

Den senaste och sista Gigabyte-produkten jag ägde var ett RTX 2080 Windforce där fläktshrouden var så klent konstruerad och upphängd att den periodiskt sögs in i fläktbladen med ett knattrande oljud som följd. Jag skulle inte drömma om att köpa ett nätaggregat av dem, speciellt inte med deras historik av nätaggregat.

Permalänk
Medlem

Inte intresserad alls. Även om de skulle vara felfria i flera år så skulle jag nog ändå vara skeptisk.

Det är en så känslig och viktig del av datorn, och andra aktörer har liknande garantier, effektivitet och pris... ser inte att det finns något som talar för GB

Permalänk
Medlem

Yeah, ett nätagg från nåt av deras serier är ett experiment jag inte vill utsätta mig för 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vem vågar köpa ett nätagg som det står Gigabyte på idag, Efter förra branden:)

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Nja, jag vet inte. Jag tycker att deras moderkort med dual bios är en riktigt bra idé ifall det skulle skita sig. Sedan kanske de kommer med ett riktigt bra aggregat för att bevisa att de faktiskt kan göra bra hårdvara efter den förra fadäsen?

Permalänk
Medlem

Det är lugnt, jag kommer aldrig att köpa deras nätagg ändå. Så var hur förvirrade ni vill, Gigabyte.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd

Jag såg en bil brinna på nyheterna så därför bojkottar jag bilar numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag tycker att deras moderkort med dual bios är en riktigt bra idé ifall det skulle skita sig.

De meriterna kan de nog inte leva på längre, framförallt inte som dubbla BIOS varit standarden för alla bättre moderkort under en längre tid.

Skrivet av Niolator:

Sedan kanske de kommer med ett riktigt bra aggregat för att bevisa att de faktiskt kan göra bra hårdvara efter den förra fadäsen?

Problemet är väl inte att de släppte ut dåliga nätaggregat utan att de hanterade problemet på ett bedrägligt sätt gentemot sina kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag såg en bil brinna på nyheterna så därför bojkottar jag bilar numera.

Visste inte att gigabyte även tillverkar bilar 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Nja, jag vet inte. Jag tycker att deras moderkort med dual bios är en riktigt bra idé ifall det skulle skita sig. Sedan kanske de kommer med ett riktigt bra aggregat för att bevisa att de faktiskt kan göra bra hårdvara efter den förra fadäsen?

Dom har lagt ner Dual BIOS. Nu är det kanske inget större problem på deras lite dyrare moderkort som har "flashback" funktion, även utan processor installerad, vilket verka vara ersättningen och lösningen från alla moderkortstillverkare nu.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att företag envisas med att skicka med gamla skitkablar. Molex och floppy på ett high-end nätagg 2022?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag såg en bil brinna på nyheterna så därför bojkottar jag bilar numera.

Ja elbilar brinner bra...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av j0na1an:

Visste inte att gigabyte även tillverkar bilar 🤔

Skrev jag så?

För att förtydliga så kan man inte bojkotta ett helt företag för en felaktig serie produkter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD_PERA:

Ja elbilar brinner bra...

Elbilar finns inte, bara elfordon. De har inte samma egenskaper som en bil. En bil kan man köra i stort sett när man vill och i stort sett hur långt man vill utan att behöva stanna i timmar för att tanka.

Men det är en annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

För att förtydliga så kan man inte bojkotta ett helt företag för en felaktig serie produkter.

Jaså, varför inte det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Elbilar finns inte, bara elfordon. De har inte samma egenskaper som en bil. En bil kan man köra i stort sett när man vill och i stort sett hur långt man vill utan att behöva stanna i timmar för att tanka.

Men det är en annan diskussion.

Jag bara hakade på...Batteribilar heter det ju...
Konstigt att de kommer med lite olika standarder innan det finns Grafikkort som behöver kontakten...
Låter ju som om man behöver köpa grafik & nätagg av samma tillverkare...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

För att förtydliga så kan man inte bojkotta ett helt företag för en felaktig serie produkter.

Det är klart man kan? Det kanske inte nödvändigtvis är rimligt, men folk håller ju på med orimligheter hela tiden.

I fallet Gigabyte så känns det ju dessutom som att det finns gott om alternativ i alla deras marknadssegment, så det får väl inga större konsekvenser för den som gör just så.

Sedan känns det väl som att det är rimligt med viss skepsis åtminstone gällande deras nätagg specifikt; någonting gick ju nyligen allvarligt fel med nätagg de satt sitt namn på, och de hanterade ju sedan situationen mycket illa när den uppmärksammades.
Just det där sista, hur illa det kan visa sig att man hanterar en uppkommen situation, är väl det jag ser som mest befogat att det smittar av sig på hela bolaget.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Skrev jag så?

För att förtydliga så kan man inte bojkotta ett helt företag för en felaktig serie produkter.

tror du missförstått hela grejen varför folk börjar bojkotta och tycka illa om gigabyte, det handlar om att dom gjort flera extremt fula saker. Så som ljuger i marknadsföring för moderkort, Hela processen med nätaggen handlade inte om att dom exploderade utan hur dom hanterade hela situationen. Sen även hur dom hanterade att hela deras databas för hantering av garantiärenden försvann efter en hackning.

Så tror du har missuppfattat lite om varför dom får så otroligt mycket skit! är inte direkt som att dom hanterade det som Asus som bara efter någon dag gick ut med en förklaring om vad som va fel och att dom aktivt försökte se till att moderkorten blir utbytta.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Nej, Gigabyte är brända, precis som sina nätaggregat. Alla kan göra fel. Det är inte det, utan för mig handler det om den häpnadsväckande urusla hanteringen av incidenterna som bokstavligen är oförlåtligt. Aldrig mer någon produkt från dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Ja elbilar brinner bra...

Fordon överlag brinner bra, speciellt i ghetton.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Skrev jag så?

För att förtydliga så kan man inte bojkotta ett helt företag för en felaktig serie produkter.

Alla företag kan göra misstag i sin produktutveckling men som många andra har skrivit så är det deras hantering av situationen som spelar roll. Här har Gigabyte gjort fadäs efter fadäs så förtroendet är förbrukat för mig i alla fall (flest ord på F vinner).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag såg en bil brinna på nyheterna så därför bojkottar jag bilar numera.

Det där haltar. Ingen som bojkottar alla nätagg, eller? Bara Gigabytes.

Du skulle skrivit: Bara för att många Volvo V70s har brunnit så bojkottar jag alla Volvos.

Men det kanske är vettigt att göra? För vi vet ju inte om de gjort samma sak med modellerna som kommit efter.

Hade hellre sätt att bilen började brinna utanför mitt hus än att datorn hade börjat brinna inuti mitt hus. För det är där jag förvarar min familj.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Gigabyte är ju dock datorvärldens klåpare, känns mer som tur än skicklighet när de lyckas få saker rätt.

Den senaste och sista Gigabyte-produkten jag ägde var ett RTX 2080 Windforce där fläktshrouden var så klent konstruerad och upphängd att den periodiskt sögs in i fläktbladen med ett knattrande oljud som följd. Jag skulle inte drömma om att köpa ett nätaggregat av dem, speciellt inte med deras historik av nätaggregat.

De gjorde bra budget-moderkort en gång i tiden. Jag körde min förra dator i 4.8GHz med ett moderkort för 600-700kr, den bootade även i 4.9GHz (i5 4670k).
Men Gigabyte verkar idag vara vad MSI varit tills nyligen.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Det där haltar. Ingen som bojkottar alla nätagg, eller? Bara Gigabytes.

Det var mitt subtila sätt att påpeka att många av medlemmars "bojkotter" är på helt fel grunder.

Många väldigt unga människor har en tendens att se omvärlden i svart eller vitt och sen dessutom grunda sina beslut på känslor istället för ett friskt resonerande.

Vissa märken verkar alltid vara förlåtna trots att de tar bra betalt för produkter som varken är bättre eller sämre än andra märken.

Permalänk
Medlem

Gigabyte är ett riktigt skräpföretag.
Det ska till en konkurs av Corsair innan jag byter märke på nätaggregatet.

Har _ALDRIG_ haft ett endaste problem med ett Corsair agg från RM/AX/HX-serierna.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Gigabyte är ett riktigt skräpföretag.
Det ska till en konkurs av Corsair innan jag byter märke på nätaggregatet.

Har _ALDRIG_ haft ett endaste problem med ett Corsair agg från RM/AX/HX-serierna.

Jag har aldrig haft en enda defekt hårdvara sen 1998~ tills nu då min 5900X brakade.
Ditt tankesätt leder inte till något gott. Man måste ta andras erfarenheter i aspekt. Jag kan säga att jag haft en del tvivelaktiga nätaggregat men som fungerat som de ska över åren, det betyder dock inte att de är bra.

Men jag fick byta väldigt många moderkort hos vänner under 2002-2007 och samtliga var MSI.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Jag har aldrig haft en enda defekt hårdvara sen 1998~ tills nu då min 5900X brakade.
Ditt tankesätt leder inte till något gott. Man måste ta andras erfarenheter i aspekt. Jag kan säga att jag haft en del tvivelaktiga nätaggregat men som fungerat som de ska över åren, det betyder dock inte att de är bra.

Men jag fick byta väldigt många moderkort hos vänner under 2002-2007 och samtliga var MSI.

Det är därför jag inte gillar Gigabyte. https://www.reddit.com/r/gigabyte/
Extremt mycket problem med väldigt många av Gigabytes produkter genom åren.
På tal om det så pajade min 5900X också. WHEA errors. =(

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

För att förtydliga så kan man inte bojkotta ett helt företag för en felaktig serie produkter.

Om det bara hade varit så hade jag hållit med dig, ibland skiter det sig någonstans i produktionsledet som kan vara ganska långt och komplicerat.
Då blir det fel och det behöver inte betyda att företaget har allvarliga brister.

Men hur dom hanterade det hela säger så mycket mer. Istället för att ta ansvar så försökte dom sopa problemen under mattan och det säger en hel del om företaget.

Permalänk
Hedersmedlem

Gigabyte.. minns ni https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-8IEXP-rev-20#ov ? Tror det kan vara världens bästa moderkort. Varenda jävla kort gick sönder.. kom tillbaka från lagning och gick sönder igen. Om och om igen. Till slut var det inte ens lönt att testa.. bara skicka tillbaka och skeppa nytt till kund..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya