Gigabyte förvirras av 16-pinnarskontakten med nytt nätaggregat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är därför jag inte gillar Gigabyte. https://www.reddit.com/r/gigabyte/
Extremt mycket problem med väldigt många av Gigabytes produkter genom åren.
På tal om det så pajade min 5900X också. WHEA errors. =(

Jag fick inga felkoder alls i event log utan datorn bara stendog "Windows har inte avslutats korrekt" om och om igen med tätare mellanrum ju längre jag felsökte, jag var rätt säker på att det var nätagget först. Men så var inte fallet, det är processorn kom jag fram till efter att jag bytt allt utom moderkort/CPU. Idag rullar den fint med min gamla 2700X med PBO och den drar likvärdigt med ström jämfört mot en 5900X.
Jag fick dock ett enda WHEA-error för någon månad sedan när jag kollar loggen, men utöver detta? Ingenting. Jag är rätt säker på att butiken jag handlat av kommer testa den i 15 minuter och säga att det är inget fel på denna.. Processorer går inte sönder är min erfarenhet över 20 års datorbyggande, så jag chansade och köpte den av en återförsäljare jag har väldigt lågt förtroende av då den var mycket billigare där och givetvis var den defekt.

Men det är första hårdvaran sen 1998 som dött för mig. DOA har jag fått tidigare, men aldrig någonsin har någon hårdvara gått sönder för mig personligen. Fläktar borträknat då.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Jag har aldrig haft en enda defekt hårdvara sen 1998~ tills nu då min 5900X brakade.
Ditt tankesätt leder inte till något gott. Man måste ta andras erfarenheter i aspekt. Jag kan säga att jag haft en del tvivelaktiga nätaggregat men som fungerat som de ska över åren, det betyder dock inte att de är bra.

Men jag fick byta väldigt många moderkort hos vänner under 2002-2007 och samtliga var MSI.

Ja, jag hade en jävla massa problem runt den tiden med MSI jag också, så undvek dom i flera år. Hade gett Gigabyte en chans igen om dom nu inte varit så jävla fula med hur dom hanterat allt. Och då snackar vi ju inte bara om det med nätaggen

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Skrev jag så?

För att förtydliga så kan man inte bojkotta ett helt företag för en felaktig serie produkter.

Kan man väl? Men för egen del handlar det inte om det utan deras bedrövliga hantering av garantiärenden för de drabbade. Dessutom har Gigabyte även haft ganska mycket problem med strömkontakterna på sina grafikkort.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Kan man väl? Men för egen del handlar det inte om det utan deras bedrövliga hantering av garantiärenden för de drabbade. Dessutom har Gigabyte även haft ganska mycket problem med strömkontakterna på sina grafikkort.

Nu var det väl en modell som hade problem med strömkontakterna? Precis som EVGA hade innan, eller om det var VRM i deras fall jag kommer inte ihåg, brann gjorde de iaf.
Jag tänker inte sitta här och försvara Gigabyte dock då de tappat bollen totalt, det är bara att slå en kvick blick på deras VRM på AM4-brädorna så ser man i klartext att de inte bryr sig om kvalité längre.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Citat:

Företaget skyltar med en uppsjö av säkerhetsfunktioner för bland annat överspänning, hög temperatur och för högt effektuttag. Tillsammans med 10 års garanti borgar detta för att Gigabytes nya nätdel inte är förklädd pyroteknik

Skyltade de inte med det mesta av dessa även på sin pyroteknik dock?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Kan man väl? Men för egen del handlar det inte om det utan deras bedrövliga hantering av garantiärenden för de drabbade. Dessutom har Gigabyte även haft ganska mycket problem med strömkontakterna på sina grafikkort.

10 års garanti ! ,,, men sen kom man ihåg att Gb fick sin garanti hantering 'hackad', och tappade bort ärenden. Känns ju som att Gb inte kan garantera sin garanti,, liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Versatile:

Tråkigt att företag envisas med att skicka med gamla skitkablar. Molex och floppy på ett high-end nätagg 2022?

Molex krävs om du har ett externt ljudkort. Synd om de inkl en själv, som har ett. Och inte vill spendera 2k+ på en DAC/AMP.

Lika synd när de tagit bort DVI-D från grafikkort. När många garanterat fortfarande har en DVI skärm eller två, någonstans. Som de inte kan bruka utan att köpa adaptrar då.

Permalänk
Medlem

Bilderna på kontakten är renderade.
Kan de ha gjort så att precis som med gamla 4+4 för moderkort. eller 6+2 på pcie att det är så att det är 12+4 som går att koppla ihop och samtidigt kan man strunta i de 4 extra om man inte vill ha dem/kan ha dem? Borde fungera under en övergång förutsatt att de lärt sig av tidigare misstag.

Svårt att skapa sig ett namn. Men lätt att sänka.
Asus sänkte sitt så de förlorade mer än en köpare. Vi bytte till Gigabyte.
Gigabyte klantade till det så vi bytte till Asus och MSI samt jag testade ASrock som hittills inte levererat en enda bra produkt i mitt tyske men häftiga är de. Man måste bara fixa skiten själv.
Sedan går det runt precis som med antivirus. Vem är bäst denna vecka. Tycke och smak.

Man behöver inte köra antivirus test på nätagg i alla fall även om det kan kännas så. Konstlaster kan i alla fall testa en del.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Bilderna på kontakten är renderade.
Kan de ha gjort så att precis som med gamla 4+4 för moderkort. eller 6+2 på pcie att det är så att det är 12+4 som går att koppla ihop och samtidigt kan man strunta i de 4 extra om man inte vill ha dem/kan ha dem? Borde fungera under en övergång förutsatt att de lärt sig av tidigare misstag.

Svårt att skapa sig ett namn. Men lätt att sänka.
Asus sänkte sitt så de förlorade mer än en köpare. Vi bytte till Gigabyte.
Gigabyte klantade till det så vi bytte till Asus och MSI samt jag testade ASrock som hittills inte levererat en enda bra produkt i mitt tyske men häftiga är de. Man måste bara fixa skiten själv.
Sedan går det runt precis som med antivirus. Vem är bäst denna vecka. Tycke och smak.

Man behöver inte köra antivirus test på nätagg i alla fall även om det kan kännas så. Konstlaster kan i alla fall testa en del.

Jag tror de kör med löstagbara 4 pinnar på sidan, annars kanske inte nya kontakten fungerar med 3000FE-korten. Inte att jag har detaljstuderat, men känns rimligt att det kan bli problem annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Jag har aldrig haft en enda defekt hårdvara sen 1998~ tills nu då min 5900X brakade.
Ditt tankesätt leder inte till något gott. Man måste ta andras erfarenheter i aspekt. Jag kan säga att jag haft en del tvivelaktiga nätaggregat men som fungerat som de ska över åren, det betyder dock inte att de är bra.

Men jag fick byta väldigt många moderkort hos vänner under 2002-2007 och samtliga var MSI.

Det var på den tiden som det fanns en massa "koperade" kondensatorer, så det var inte bara MSI som hade problem då. Flera tillverkare hade ett icke fullständigt "recept" på elektrolyten som ställde till problem. Industrispionage som inte gick så bra.

Permalänk
Medlem

Angående Gigabyte:s nätagg som hade problem, det var typ en snubbe på företaget som köpte in dom från kina och hade väl inte sådär jättemycket koll. Företaget som tillverkade dom bestämde sig för att snåla in på något, för dom kunde spara pengar och vi vet vad resultatet blev. Det gäller alltså att ha kompetent personal, vilket inte var fallet.
Kan ju säga att efter att ha jobbat med dom flesta tillverkarna i industrin i snart 25 år, så har jag jobbat med otroligt mycket kompetenta och totalt inkompetenta människor. Det finns tyvärr alldeles för många produktansvariga som inte kan ett skit om det dom håller på med, vilket leder till problem som det här. Inte första gången och inte första tillverkaren.
Däremot håller jag med om att dom hanterade det hela på ett väldigt oprofessionellt sätt. Vad jag hör så håller dom på att "omstrukturera" sitt supportteam, men det lär ta tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Molex krävs om du har ett externt ljudkort. Synd om de inkl en själv, som har ett. Och inte vill spendera 2k+ på en DAC/AMP.

Lika synd när de tagit bort DVI-D från grafikkort. När många garanterat fortfarande har en DVI skärm eller två, någonstans. Som de inte kan bruka utan att köpa adaptrar då.

DVI-D är skönt att bli av med, HDMI får gärna försvinna från alla grafikkort också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

DVI-D är skönt att bli av med, HDMI får gärna försvinna från alla grafikkort också.

nej tack. Använder både HDMI och DVI idag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Det var mitt subtila sätt att påpeka att många av medlemmars "bojkotter" är på helt fel grunder.

Många väldigt unga människor har en tendens att se omvärlden i svart eller vitt och sen dessutom grunda sina beslut på känslor istället för ett friskt resonerande.

Vissa märken verkar alltid vara förlåtna trots att de tar bra betalt för produkter som varken är bättre eller sämre än andra märken.

Folk bojkottar vad dom vill för vilka grunder som helst. Gigabyte har haft många chanser (pga fel eller olyckor, som alla begår eller råkar ut för) och har kategoriskt valt den absolut sämsta vägen varje gång, på kort tid. Skulle ASUS ha lekt Bagdad-bob och bara handviftat bort problemen med Z690 moderkortet med felvänd komponenter som kan orsaka bränder i värsta fall ska du nog se att dom hade blivit rostade också

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Angående Gigabyte:s nätagg som hade problem, det var typ en snubbe på företaget som köpte in dom från kina och hade väl inte sådär jättemycket koll. Företaget som tillverkade dom bestämde sig för att snåla in på något, för dom kunde spara pengar och vi vet vad resultatet blev. Det gäller alltså att ha kompetent personal, vilket inte var fallet.
Kan ju säga att efter att ha jobbat med dom flesta tillverkarna i industrin i snart 25 år, så har jag jobbat med otroligt mycket kompetenta och totalt inkompetenta människor. Det finns tyvärr alldeles för många produktansvariga som inte kan ett skit om det dom håller på med, vilket leder till problem som det här. Inte första gången och inte första tillverkaren.
Däremot håller jag med om att dom hanterade det hela på ett väldigt oprofessionellt sätt. Vad jag hör så håller dom på att "omstrukturera" sitt supportteam, men det lär ta tid.

Det handlar ju precis som du är inne på i ditt sista stycke. Alla kan fela, men bara sopor beter sig så när det går åt skogen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det handlar ju precis som du är inne på i ditt sista stycke. Alla kan fela, men bara sopor beter sig så när det går åt skogen

Ah, men lite av vad som hände är också kulturellt, tyvärr.
Man får inte "förlora ansiktet" i kinesisk kultur och det är precis vad som hände, så då blir motreaktionen tyvärr också helt fel. Istället för att försöka fixa problemet, så låtsas man som om ingenting har hänt.
Jag har blivit förbannad på åtskilliga människor jag jobbat med för sån skit och inte brytt mig så mycket om att vara så omtänksam om den lokala kulturen, för när man har ställt till det, då får man se till att lösa problemet istället för att skita i det.
Inte alltid lätt att vara svensk utomlands.

Permalänk
Medlem

Min fråga är varför väljer man att köpa gigabyte produkter när de finns betydligt bättre att köpa, te.x Asus och Evga?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Min fråga är varför väljer man att köpa gigabyte produkter när de finns betydligt bättre att köpa, te.x Asus och Evga?.

Hur är Evga bättre? Hade ett grafikkort från dom och dom erbjöd noll support när det strulade.
Dessutom så erbjuder dom bara gratisgrejor i USA, alla andra länder får inga tillbehör som dom ger bort där.
Asus är typ bara dyrt, även om dom kanske brukar ha bättre kylare på sina grafikkort, men vet inte om det är värt 20-30% extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Molex krävs om du har ett externt ljudkort. Synd om de inkl en själv, som har ett. Och inte vill spendera 2k+ på en DAC/AMP.

Lika synd när de tagit bort DVI-D från grafikkort. När många garanterat fortfarande har en DVI skärm eller två, någonstans. Som de inte kan bruka utan att köpa adaptrar då.

Kan faktiskt inte hålla med dig där.
Om det är så att det faktiskt då finns folk som har ljudkort som har några år på nacken men ändå kör i övrigt helt ny hårdvara, varför kan ni inte bara köpa en 50kr sata till molex adapter? Molex och sata skall leverera samma mängd ström ifall jag inte kommer ihåg fel.

I de flesta fall jag har köpt grafikkort utan DVI så har jag alltid fått med mig adaptrar från DP till DVI.
Köper man ett nytt dyrt grafikkort 2022 och sedan vill använda sin skärm från 2010, ja då får man faktiska köpa sig en adapter alternativt om man får med en adapter med grafikkortet.

Tycker faktiskt det inte är ett så stort problem som folk försöker få det till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Min fråga är varför väljer man att köpa gigabyte produkter när de finns betydligt bättre att köpa, te.x Asus och Evga?.

För att dom i många fall gör bra produkter som är betydligt mer prisvärda?

Efter deras senaste skandal så skulle jag dock hålla mig borta, men jag har varit väldigt nöjd med flertalet Gigabyte-produkter genom åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Molex krävs om du har ett externt ljudkort.

Va? Dom flesta externa ljudkort behöver väl knappast Molex. Eller vad har jag missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

nej tack. Använder både HDMI och DVI idag

HDMI hör hemma i vardagsrummet.
Sen får de gärna börja tillverka TV-apparater med endast EN hdmi-port och ingenting mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Hur är Evga bättre? Hade ett grafikkort från dom och dom erbjöd noll support när det strulade.
Dessutom så erbjuder dom bara gratisgrejor i USA, alla andra länder får inga tillbehör som dom ger bort där.
Asus är typ bara dyrt, även om dom kanske brukar ha bättre kylare på sina grafikkort, men vet inte om det är värt 20-30% extra.

Hur Evga är bättre än Gigabyte när det gäller nätaggregat så har ju EVGA gjort nätaggregat lite längre än Gigabyte först och främst och det jag menade mest med min fråga var, varför välja att köpa en produkt ifrån ett företag som kanske har en mindre historik med en specifik produkt? I mitt fall så är jag en Fractal Design torsk, alla mina datorer är bygga på deras chassin men jag skulle aldrig i mitt liv köpa ett agg ifrån dom även om det skulle vara 40X bättre än evga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

HDMI hör hemma i vardagsrummet.
Sen får de gärna börja tillverka TV-apparater med endast EN hdmi-port och ingenting mer.

Nej tack, ha gärna fler än 1 HDMI på TV, just nu använder mina föräldrar mer än 1 HDMI på deras TV. Varför är du så anti HDMI?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Va? Dom flesta externa ljudkort behöver väl knappast Molex. Eller vad har jag missat?

PCIE ljudkort behöver ström.

Asus Xonar STX / II behöver tex en Molex.

Skrivet av Versatile:

Kan faktiskt inte hålla med dig där.
Om det är så att det faktiskt då finns folk som har ljudkort som har några år på nacken men ändå kör i övrigt helt ny hårdvara, varför kan ni inte bara köpa en 50kr sata till molex adapter? Molex och sata skall leverera samma mängd ström ifall jag inte kommer ihåg fel.

I de flesta fall jag har köpt grafikkort utan DVI så har jag alltid fått med mig adaptrar från DP till DVI.
Köper man ett nytt dyrt grafikkort 2022 och sedan vill använda sin skärm från 2010, ja då får man faktiska köpa sig en adapter alternativt om man får med en adapter med grafikkortet.

Tycker faktiskt det inte är ett så stort problem som folk försöker få det till

Varför byta ut skärmar "från 2010" när de fungerar precis som en modern skärm? Känns så bortkastat med pengar. Och Grafikkort kommer inte med adaptrar, det slutade de göra för flera år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Hur Evga är bättre än Gigabyte när det gäller nätaggregat så har ju EVGA gjort nätaggregat lite längre än Gigabyte först och främst och det jag menade mest med min fråga var, varför välja att köpa en produkt ifrån ett företag som kanske har en mindre historik med en specifik produkt? I mitt fall så är jag en Fractal Design torsk, alla mina datorer är bygga på deras chassin men jag skulle aldrig i mitt liv köpa ett agg ifrån dom även om det skulle vara 40X bättre än evga.

Ah, nätagg kanske stämmer. Har ingen erfarenhet av EVGAs nätagg.
Har dock erfarenhet av Gigabytes nätagg ca 2008, som hade problem med tjutande spolar.
Vart förbannad en dag och smällde till lådan (nätagget var monterat upptill) och fläten trillade ur nätagget...
Har inte köpt deras nätagg sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

PCIE ljudkort behöver ström.

Asus Xonar STX / II behöver tex en Molex.

Ah, du menar interna ljudkort och inte externa, det förklarar saken!

Men även där så är det väl många som inte kräver extra strömkontakter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Skrev jag så?

För att förtydliga så kan man inte bojkotta ett helt företag för en felaktig serie produkter.

Tror hen var påtagligt ironisk