SOS felmeddelande direkt i Visual Studio Mac

Permalänk

SOS felmeddelande direkt i Visual Studio Mac

Hej!
Jag ska precis börja plugga programmering 1 och har direkt stött på problem i Visual studio. (Har en mac-dator)
Har 0 erfarenhet inom programmering sedan tidigare. Så fort jag testar att köra någon kod får jag upp felmeddelande:

""Unable to load shared library 'System.Native' or one of its dependencies. In order to help diagnose loading problems, consider setting the DYLD_PRINT_LIBRARIES environment variable: dlopen(libSystem.Native, 1): image not found"

Vad betyder det? Efter felmeddelandet får jag upp att dotnet avslutat oväntat. Så frustrerande att inte komma igång.. Någon som kan hjälpa mig?

Jag har testat avinstallera och installera om Visual studio, slutade med att jag ominstallerade hela datorn..

Tack!!!

Permalänk
Medlem

Vilken VS version?
Vilken Mac OS version?
Är .net installerat eller hur det nu fungerar på Mac OS?

Kan vara så att VS inte har fullt stöd för den Mac OS version du kör.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag har inget svar, jag har ingen Mac, men lite bakgrundsinformation:

”Visual Studio for Mac” är en rebranding av Xamarin Studio. Det är alltså inte alls samma program som ”Visual Studio” på Windows. Det i sin tur är inte alls samma program som ”Visual Studio Code”.

Jag gissar att Visual Studio for Mac kommer att överges till förmån för Code, som också fungerar på Mac, vilket det ursprungliga Visual Studio (för Windows) inte gör.

Har du koll på vilken IDE som kursen rekommenderar? Om det är Visual Studio på Windows (Express antagligen i så fall, eftersom den versionen är gratis) så kommer du ha en liten uppförsbacke gentemot dina kursare. Det är viktigt att du kommer igång med debuggning tidigt, alltså möjligheten att stega igenom din kod. Det går på alla varianterna, men beter sig lite olika.

Visst är Microsofts namngivning fantastisk