Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk

RAM för Intel Core i5-6500

Hej,

Jag har en burk med Intel Core i5-6500 som jag tänkte trimma till lite, sitter idag 1st 8GB och tänkte höra om någon vet vilken som är den optimala setupen för RAM till denna processor?

//JB

Permalänk
Medlem

Det bästa är att ha två stickor av samma storlek, om du bara har en så kan du inte utnyttja båda minneskanalerna i processorn och tappar en del prestanda. Sen hänger det på moderkortet vilken typ av minne och vilken minnesfrekvens du kan använda.

Permalänk
Medlem

Om ditt moderkort bara har ett minnesslott så har du det optimala redan

Om ni inte fattar vinken så finns det en mycket viktigare sak än processorn i det här fallet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk

Jag har 3st lediga slots och funderade på om det var "lönt" att gå upp till 16 på ett nytt kort eller om alla skulle vara av samma size för bättre prestanda och därför satsa på fler men samma samma

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnieBaoge:

Jag har 3st lediga slots och funderade på om det var "lönt" att gå upp till 16 på ett nytt kort eller om alla skulle vara av samma size för bättre prestanda och därför satsa på fler men samma samma

Nu så klart beror ju minnesmängden du behöver på vad du ska göra med datorn. Det har du inte sagt. Vi kan börja där.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

En till sticka på 8gig i samma hastighet som den gamla ska du ha. Om du inte vill köpa 2 nya.
Dem ska sitta i par i samma storlek o hastighet.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

Sitter 1st 2,133MHz-sticka och har fundering att lägga på 2st 8gb 3,2MHz, alternativt 1st 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnieBaoge:

Sitter 1st 2,133MHz-sticka och har fundering att lägga på 2st 8gb 3,2MHz, alternativt 1st 16GB.

Innan du köper något , efter som du inte fattade vinken , exakt vilket moderkort har du ? det är inte säkert nånting du har på din önskelista passar.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC

Permalänk

I grund och botten är det denna som vi har tweakat lite men aldrig tidigare pillat på minnet,

https://www.dustin.se/product/5010891227/prodesk-600-g2-sff?t...

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på iaf ett paket med två likadana minnen. Sen om det är 2*4gb eller 2*8gb beror väl på vad du ska göra med den. Men med tanke på vad det är för dator i sig skulle jag inte lägga mig i det dyrare segmentet av ddr4 iaf utan kanske se vad som finns till bra pris.

Men ska du spela på den så är det väl iaf 2*8gb som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnieBaoge:

I grund och botten är det denna som vi har tweakat lite men aldrig tidigare pillat på minnet,

https://www.dustin.se/product/5010891227/prodesk-600-g2-sff?t...

Då är det osannolikt att moderkortet har stöd för överklockning av minnen, så snabbaste hastigheten du kommer få ut på minnet är standardminnesfrekvensen för i5-6500 (d.v.s. DDR4-2133). Det finns alltså ingen mening med att köpa snabbare minnen, utan den vettigaste uppgraderingen är troligtvis att bara köpa en till 8GB DDR4-2133 sticka.

Permalänk
Skrivet av perost:

Då är det osannolikt att moderkortet har stöd för överklockning av minnen, så snabbaste hastigheten du kommer få ut på minnet är standardminnesfrekvensen för i5-6500 (d.v.s. DDR4-2133). Det finns alltså ingen mening med att köpa snabbare minnen, utan den vettigaste uppgraderingen är troligtvis att bara köpa en till 8GB DDR4-2133 sticka.

OK, tack, ett eller fler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnieBaoge:

Processorn har två minneskanaler (två portar per kanal på moderkortet) och för bästa prestanda ska du ha lika mycket minne i båda. Det enklaste är två eller fyra stickor med samma kapacitet.

Så om du nöjer dig med 16GB totalt så bör du köpa en till 8GB-sticka. Om du vill ha mer så är det troligtvis bättre att bara köpa helt nya minnen, t.ex. 2x16GB, och ta ur den nuvarande 8GB-stickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnieBaoge:

en till 1x8gb 2133mhz, du kan ju kolla på den du har och försöka hitta en begagnat identisk sticka, finns alltid en uppsjö med isärplockade företagsdatorer på typ ebay, tradera e.tc.

https://www.dustinhome.se/product/5010876479/value-select?sse...

denna verkar ha samma timings?

kolla så ditt minne just nu är av CL15 timing.

https://www.compuram.biz/memory/hp-hpe/desktop-workstation/bu...

här är det minnet du ska ha i din dator men hittar ingen info om vilka timings dom har.

alternativt kan du köpa valfritt 2400mhz/2666mhz ddr4 kit av low profile / nakna utan heatspreaders och skrota det gamla.

frågan är varför du behöver mer ram? din dator är ju ingen prestandamaskin precis och skulle klassas som surfdator i mina ögon.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av perost:

Processorn har två minneskanaler (två portar per kanal på moderkortet) och för bästa prestanda ska du ha lika mycket minne i båda. Det enklaste är två eller fyra stickor med samma kapacitet.

Så om du nöjer dig med 16GB totalt så bör du köpa en till 8GB-sticka. Om du vill ha mer så är det troligtvis bättre att bara köpa helt nya minnen, t.ex. 2x16GB, och ta ur den nuvarande 8GB-stickan.

Tack för din insikt, en fråga till, förutom att det kanske blir "onödigt" dyrt att välja en sticka med högre hastighet än processorn hanterar, finns det några fallgropar här? Eftersom jag inser att det strax är dags att bygga något nytt tänker jag att det kanske är värt att köpa "för snabbt" i dag och peta in, som jag kanske kan återanvända när jag plockar ihop ett nytt bygge om ett år typ?

Permalänk
Medlem

Håller med om att en till 8 GB 2133 MHz är det smartaste att köpa. Skulle det ändå inte räcka kan du köpa 2 x 8 GB 2133 MHz så har du 32 totalt.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnieBaoge:

Tack för din insikt, en fråga till, förutom att det kanske blir "onödigt" dyrt att välja en sticka med högre hastighet än processorn hanterar, finns det några fallgropar här? Eftersom jag inser att det strax är dags att bygga något nytt tänker jag att det kanske är värt att köpa "för snabbt" i dag och peta in, som jag kanske kan återanvända när jag plockar ihop ett nytt bygge om ett år typ?

Snubben oven länkade till billig ram sticka.
köp den. Tänk inte på framtidens nya dator. Den e tillräckligt billig för att vara försumbar.
Så har du 16 gig dual channel iaf nu.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnieBaoge:

Fallgropen är väl främst att DDR4 är på väg att ersättas av DDR5, så det är inte säkert att du faktiskt vill använda DDR4 om du uppgraderar i framtiden.

Men annars är det inget problem att köpa snabbare minnen. Ett generellt problem med märkesdatorer är att de ofta saknar minnesinställningar, så på datorer som egentligen klarar mer så kanske man ändå blir fast på DDR4-2133 om man köper för snabba minnen eftersom minnen bara brukar ha profiler för deras specade hastighet samt DDR4-2133 (den lägsta DDR4-hastigheten som används i praktiken). Men i ditt fall så hamnar du ju ändå på DDR4-2133 oavsett.

Permalänk
Medlem

HP ProDesk 600 G2 SFF has four RAM slots and supports dual channel memory configuration. This is sufficient for almost any use case and especially in situations where the workload calls for more RAM

Köp ett kit på 16GB 3200MHz så blir det lite mer liv i datorn.
D v s två st 8GB.

Just det ja, som ovan skrev. Kolla om du kan ställa om minnena till högre frekvenser.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kolla först , köp sen , i regel så har dom där kontorsmaskinerna mycket begränsade bios/uefi , i princip ingenting går att ändra.

Visa signatur