Flytta över Windows licens till ny dator?

Permalänk
Medlem

Flytta över Windows licens till ny dator?

Hej!

Ska snart göra en beställning på en ny dator till jobbet. Om jag har haft Windows 10 på min andra dator, kan jag flytta över det på något sätt till den nya? Eller behöver jag köpa ny licens? Eller hur gör ni när ni köper helt ny dator och behöver Windows?

Mvh,
Benjamin

Permalänk
Medlem

Jag har bytt burk ett par gånger med samma licens. Anger bara den nyckeln när jag installerar Windows. Annars om du har den knuten till ditt microsoft konto så ska det väll bara vara att logga in med nya datorn med kontot så ska det funka, men den biten har jag mindre koll på.

Men för mig har det funkat bra att bara installera Windows på nya datorn och bara ange nyckeln som jag redan har.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Vilken licenstyp är det?

Sett till licensvillkoren så gäller en OEM-licens för precis den datorn som den ursprungligen kopplades till och kan inte flyttas.

Sen kan det förstås fungera ändå rent praktiskt, men om det ska vara en giltig licens (tänker på "ny dator till jobbet") så är det kanske värt att betänka...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vilken licenstyp är det?

Sett till licensvillkoren så gäller en OEM-licens för precis den datorn som den ursprungligen kopplades till och kan inte flyttas.

Sen kan det förstås fungera ändå rent praktiskt, men om det ska vara en giltig licens (tänker på "ny dator till jobbet") så är det kanske värt att betänka...

Hej!

Eftersom jag tog över denna jobbdator från några andra så har jag inte full koll på vad för typ av licens det är.
Jag ser nu att det är ett klistermärke på datorn där det står "Taurus" och sedan Windows 10 Home och en produktnyckel under.
Då är det väl en klarbyggd dator från Inet tänker jag. Vet du om man kan använda den produktnyckeln då? Eller brukar dessa vara OEM-licens?

Edit:

Hittade detta. Antar att det är en OEM-licens då?
https://ibb.co/6DmkTj8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Hej!

Eftersom jag tog över denna jobbdator från några andra så har jag inte full koll på vad för typ av licens det är.
Jag ser nu att det är ett klistermärke på datorn där det står "Taurus" och sedan Windows 10 Home och en produktnyckel under.
Då är det väl en klarbyggd dator från Inet tänker jag. Vet du om man kan använda den produktnyckeln då? Eller brukar dessa vara OEM-licens?

Hittade detta. Antar att det är en OEM-licens då?

https://ibb.co/6DmkTj8

Kolla på kvittot, borde stå OEM om det är OEM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Kolla på kvittot, borde stå OEM om det är OEM.

Har ej kvitto tyvärr. Kan dock kolla med de som köpte den. Men lutar åt att det är en OEM-licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Hej!

Ska snart göra en beställning på en ny dator till jobbet. Om jag har haft Windows 10 på min andra dator, kan jag flytta över det på något sätt till den nya? Eller behöver jag köpa ny licens? Eller hur gör ni när ni köper helt ny dator och behöver Windows?

Mvh,
Benjamin

Baserat på de uppgifter jag ser i tråden kan du inte flytta licensen i traditionell bemärkelse.

Loggar du in med ett Windows-Live konto på datorn kan du eventuellt ta med dig licensen till den nya datorn. Ange Windows-Live kontot vid installation så aktiveras Windows med dina uppgifter.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net