Rösta fram t-shirt till communityt!

Högre överföringshastighet med ethernet-adapter

Permalänk
Medlem

Högre överföringshastighet med ethernet-adapter

Tjena!

På senare tid har jag fått lära mig att man kan förstärka streamingkvalitén med att koppla in en ethernet-till-usb-adapter. Då de flesta moderna tv-apparaterna kommer med en ethernet-port så är det nästan alltid begränsade till 100Mb/s i överföringshastighet. Vanligtvis räcker det gott och väl för streamingtjänster som Netflix men ibland kan det hicka till lite för mig, även i Youtube.

Utan att fördjupa mig särskilt mycket i det så köpte jag en billig Deltaco USB3-Giga5 till min LG OLED C7 för att testa om hastigheten ökade, vilket det inte gjorde. Efteråt läste jag att det kan vara lite "hit or miss" med smart-tv och vilka adaptrar som fungerar ihop. TV:n och adaptern är båda usb 3, så teoretiskt ska det finnas gott om extra utrymme där emellan och min internetuppkoppling ligger 250/250 Mb/s.

Min fråga är till er med mer kunskap och kanske sitter på en LG OLED med en fungerande adapter - vilka märken som säljs i Sverige och/eller drivrutiner till nätverkskortet är de som fungerar bäst till min OLED?

Visa signatur

OS: Win 11 Home | Chassi: Fractal Design North | PSU: BeQuiet Pure Power 1000W | Moderkort: ASUS Strix B650E-F Gaming | CPU: AMD 7800X3D @ 5 Ghz | RAM: Corsair Vengeance 32 GB @ 6000 Mhz | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti 12 GB | Kylning: BeQuiet Dark Rock Pro | Fläktar: Noctua Chromax Black x4 | Ljud: HyperX Cloud 2| Lagring: Kingston NV3 500 GB, Crucial P3 Plus 2 TB | M/K: Logitech G915 TKL & G502 X | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem

TV:n har inte åtkomst till WiFi? Trådlösa nätverkskorten är snabbare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är utnyttjandet vid 4k60 på youtube:

ditt problem ligger någon annanstans.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Du har 3 st USBportar men bara en är USB3.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

TV:n har inte åtkomst till WiFi? Trådlösa nätverkskorten är snabbare.

Jo absolut. Det har jag använt förut men jag vill ha så få enheter anslutna till mitt wifi som möjligt.

Edit: Efter en närmare titt så får inte TV:n bättre än runt 50-60 Mb/s på 5Ghz-nätet. Skumt. Kanske för att min chromecast ligger på samma nät men den castade inget under testet.

Skrivet av Aphex:

Det här är utnyttjandet vid 4k60 på youtube:

https://i.ibb.co/JCyzQWp/147-A507-E-0-AA0-4638-B38-D-26-E56-F850780.jpg

ditt problem ligger någon annanstans.

Netflix 4K kräver inte mer än 25Mb/s heller. Kan vara något annat utanför mitt nätverk som spökar. Kabeln går till fiberomvandlaren och inte via routern. Hickandet händer inte så ofta att det blir ett stort problem, så jag kan leva med det.

Mest kul att testa nya knep.

Skrivet av MatteN:

Du har 3 st USBportar men bara en är USB3.

Japp, den är blå. Jag vet var den finns. Har dock inte testat de andra USB 2.0. Tveksam om det skulle göra någon skillnad med min adapter. Kan testa.

Edit: Nepp

Visa signatur

OS: Win 11 Home | Chassi: Fractal Design North | PSU: BeQuiet Pure Power 1000W | Moderkort: ASUS Strix B650E-F Gaming | CPU: AMD 7800X3D @ 5 Ghz | RAM: Corsair Vengeance 32 GB @ 6000 Mhz | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti 12 GB | Kylning: BeQuiet Dark Rock Pro | Fläktar: Noctua Chromax Black x4 | Ljud: HyperX Cloud 2| Lagring: Kingston NV3 500 GB, Crucial P3 Plus 2 TB | M/K: Logitech G915 TKL & G502 X | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av toboraton:

Kabeln går till fiberomvandlaren och inte via routern.

Koppla rätt så du inte får adressproblem, inga klienter ska anslutas på routerns wansida.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Koppla rätt så du inte får adressproblem, inga klienter ska anslutas på routerns wansida.

Fixat. Tack för det.

Vad för problem skulle jag riskerat att få om den satt kvar i fiberomvandlaren?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av toboraton:

Fixat. Tack för det.

Vad för problem skulle jag riskerat att få om den satt kvar i fiberomvandlaren?

Adressproblem, man får oftast bara ett publikt ip från operatören.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det borde fungera men jag får för mig (efter en del research) att LG OLEDs verkar ganska petiga kring vilken adapter som används.

Många rapporterar att den här modellen fungerar bra. Tar inte gift på det så kolla runt själv innan köp!
https://www.amazon.se/Cable-Matters-Ethernet-adapter-Ethernet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Adressproblem, man får oftast bara ett publikt ip från operatören.

Aha just det. När privata adresser nat:as för att dela på en publik adress.. Fattar dock inte hur det hänger ihop. Har min router inbyggt nat eller sköts det från ISP:ns router? Det måste ju ske på ISP:ns sida verkar det som. Det känns som det inte skulle spela någon roll egentligen om jag kopplar en enhet direkt till omvandlaren eller min hemmarouter då TV:n och de andra enheterna verkar nat:as på från samma punkt? ( ̄、 ̄)

Skrivet av edson:

Det borde fungera men jag får för mig (efter en del research) att LG OLEDs verkar ganska petiga kring vilken adapter som används.

Många rapporterar att den här modellen fungerar bra. Tar inte gift på det så kolla runt själv innan köp!
https://www.amazon.se/Cable-Matters-Ethernet-adapter-Ethernet...

Ja den såg jag användas i HDTVtest som också nämnde att det var den som fungerade bäst hittills. Hittade den inte på prisjakt så jag lät bli men kanske skulle ha köpt den först. Tack för länken.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av toboraton:

Aha just det. När privata adresser nat:as för att dela på en publik adress.. Fattar dock inte hur det hänger ihop. Har min router inbyggt nat eller sköts det från ISP:ns router? Det måste ju ske på ISP:ns sida verkar det som. Det känns som det inte skulle spela någon roll egentligen om jag kopplar en enhet direkt till omvandlaren eller min hemmarouter då TV:n och de andra enheterna verkar nat:as på från samma punkt? ( ̄、 ̄)

Ja den såg jag användas i HDTVtest som också nämnde att det var den som fungerade bäst hittills. Hittade den inte på prisjakt så jag lät bli men kanske skulle ha köpt den först. Tack för länken.

Routern behöver en adress så om du bara får en ip (vilket är det vanligaste) så kommer den att "hoppa" mellan det du kopplat i tjänstefördelaren och din router vilket i bästa fall bara ger dålig hastighet men det kan även stoppa trafiken helt.
Det kan även bli andra problem eftersom du placerar enheterna på olika nät, alla klienter bör anslutas på routerns lansida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Routern behöver en adress så om du bara får en ip (vilket är det vanligaste) så kommer den att "hoppa" mellan det du kopplat i tjänstefördelaren och din router vilket i bästa fall bara ger dålig hastighet men det kan även stoppa trafiken helt.
Det kan även bli andra problem eftersom du placerar enheterna på olika nät, alla klienter bör anslutas på routerns lansida.

Hm, inte säker på att jag förstår. Nu vet jag som sagt inte exakt hur det hänger ihop men jag minns lite från ccna (läste för 2-3 år sen) att NAT/PAT gör så att alla klienter routas ut mot webben delar på en och samma publik adress fast med varsin "port-adress" så när data som kommer tillbaka ska veta vilken port klienten ligger på. Om min hemmarouter nat:ar ut anslutna enheter så får de sina portadresser och routas bara ut via ISP:n. Då måste väl enheter anslutna till omvandlaren få en portadress från ISP:ns router!? Dom borde inte påverka varandra eftersom dom då nat:as från olika nät. Jag kan vara ute och cyklar för det var ett tag sen och jag jobbar inte med det i nuläget, vilket är lite synd för jag märker hur lätt det försvinner.

Förstår dock att alla mina enheter borde utgå från mitt hemnätverk

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av toboraton:

Hm, inte säker på att jag förstår. Nu vet jag som sagt inte exakt hur det hänger ihop men jag minns lite från ccna (läste för 2-3 år sen) att NAT/PAT gör så att alla klienter routas ut mot webben delar på en och samma publik adress fast med varsin "port-adress" så när data som kommer tillbaka ska veta vilken port klienten ligger på. Om min hemmarouter nat:ar ut anslutna enheter så får de sina portadresser och routas bara ut via ISP:n. Då måste väl enheter anslutna till omvandlaren få en portadress från ISP:ns router!? Dom borde inte påverka varandra eftersom dom då nat:as från olika nät. Jag kan vara ute och cyklar för det var ett tag sen och jag jobbar inte med det i nuläget, vilket är lite synd för jag märker hur lätt det försvinner.

Förstår dock att alla mina enheter borde utgå från mitt hemnätverk

Man brukar ofta bara få en ip från operatören men du behöver en per apparat som du kopplar in före routern, routern kommer att ta en adress och datorn du kopplar i tjänstefördelaren tar en dvs totalt behöver du 2 publika ip men du har bara en, den kommer att hoppa mellan dina 2 anslutna enheter och det ger problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man brukar ofta bara få en ip från operatören men du behöver en per apparat som du kopplar in före routern, routern kommer att ta en adress och datorn du kopplar i tjänstefördelaren tar en dvs totalt behöver du 2 publika ip men du har bara en, den kommer att hoppa mellan dina 2 anslutna enheter och det ger problem.

Jag är tveksam att det är så det funkar förutom att man vanligtvis bara har en publik adress per hemnätverk. Inte från vad jag kan förstå hittills i alla fall.

Så här tänker jag:
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-61f8d3d6d39bcce4f1398a3...

Då blir det inga konflikter som du beskriver om en klient går direkt via omvandlaren, eftersom den har en helt egen portadress. Alltså, jag tror att all icke-routad trafik som kommer från omvandlaren gör ett hopp till ISP:ns router och får en publik adress därifrån men jag kan ha fel så klart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av toboraton:

Jag är tveksam att det är så det funkar förutom att man vanligtvis bara har en publik adress per hemnätverk. Inte från vad jag kan förstå hittills i alla fall.

Så här tänker jag:

Då blir det inga konflikter som du beskriver om en klient går direkt via omvandlaren, eftersom den har en helt egen portadress. Alltså, jag tror att all icke-routad trafik som kommer från omvandlaren gör ett hopp till ISP:ns router och får en publik adress därifrån men jag kan ha fel så klart.

Förutsatt att du får fler än en publik IP så blir det inga konflikter, men TVn hamnar på ett eget nätverk som är helt öppet mot internet.

Dina lokala enheter bör förstås vara på ditt lokala nät.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av toboraton:

Så här tänker jag:

Det blir ingen konflikt utan det blir adressbrist eftersom du försöker ansluta 2 enheter till en adress, det blir hur som helst svårt att förutsäga hur det kommer att fungera men det kommer inte att fungera som det borde i ett "friskt" nätverk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det blir ingen konflikt utan det blir adressbrist eftersom du försöker ansluta 2 enheter till en adress, det blir hur som helst svårt att förutsäga hur det kommer att fungera men det kommer inte att fungera som det borde i ett "friskt" nätverk.

Fast med den tekniken (NAT/PAT) som jag har talat om blir det inga hopp mellan den ensamma publika adressen. Varje klient i från ett nätverk delar på en publik adress, ja, men med portadressen för varje individuell klient som knyts ihop med den så kan flera surfa på samma publika adress som om de hade varsin unik adress. (se bilden i länken) Så någon adressbrist det inte heller.

Uppskattar diskussionen men det känns som vi inte riktigt förstår varandra. 😂😅

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av toboraton:

Fast med den tekniken (NAT/PAT) som jag har talat om blir det inga hopp mellan den ensamma publika adressen. Varje klient i från ett nätverk delar på en publik adress, ja, men med portadressen för varje individuell klient som knyts ihop med den så kan flera surfa på samma publika adress som om de hade varsin unik adress. (se bilden i länken) Så någon adressbrist det inte heller.

Uppskattar diskussionen men det känns som vi inte riktigt förstår varandra. 😂😅

Men du försöker väl ansluta 2 klienter (routern och tvn) till en adress ? Det är bara routern som ska anslutas bilden du postar har ju en router men du kopplar ju in klinter även på routerns wansida enligt det du tidigare skrivit?

Skrivet av toboraton:

Kabeln går till fiberomvandlaren och inte via routern.

Endera får du flera publika ip och då kan du koppla in mer än en sak eller så får du bara en ip och då får du problem. Eftersom du inte vet hur många ip du har och det är ett möjligt problem så är det i vart fall nått konkret att gå på tills du kan förvissa dig om att det inte är skadligt att koppla som du gjort med tvn på routerns wansida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men du försöker väl ansluta 2 klienter (routern och tvn) till en adress ? Det är bara routern som ska anslutas bilden du postar har ju en router men du kopplar ju in klinter även på routerns wansida enligt det du tidigare skrivit?
Endera får du flera publika ip och då kan du koppla in mer än en sak eller så får du bara en ip och då får du problem. Eftersom du inte vet hur många ip du har och det är ett möjligt problem så är det i vart fall nått konkret att gå på tills du kan förvissa dig om att det inte är skadligt att koppla som du gjort med tvn på routerns wansida.

Ja alltså lägenheten har ju en inbyggd fiberomvandlare som jag ansluter min hemmarouter till. Sen gick tv:n tidigare till en av wanportarna på omvandlaren innan jag patchade om i skåpet så tv:n gick via routern som det borde.

När vi började snacka så hakade jag upp mig på din varning om adressproblem/adressbrist och kom vidare in på NAT/PAT som visar att det inte blir det.

Hur som helst kommer jag inte använda omvandlaren till enstaka enheter i fortsättningen då alla mina anslutningar, inkl tv:n går via routern. Nu fungerar mitt nätverk som bilden visar.

Skrivet av nu1mlock:

Förutsatt att du får fler än en publik IP så blir det inga konflikter, men TVn hamnar på ett eget nätverk som är helt öppet mot internet.

Dina lokala enheter bör förstås vara på ditt lokala nät.

Ja precis. Det var min teori men om tv:n hade enbart en publik adress eller om den NAT:ades från ISP:ns sida kunde jag inte lista ut. Hur som helst, se ovan.

PS till samtliga i tråden: Beställde en ehternet-adapter från Cable Matters via länken. Tänkte att det var en liten slant att betala för att experimentera. Fick gratis frakt och gratis månad på Prime Video på köpet så win win.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av toboraton:

PS till samtliga i tråden: Beställde en ehternet-adapter från Cable Matters via länken. Tänkte att det var en liten slant att betala för att experimentera. Fick gratis frakt och gratis månad på Prime Video på köpet så win win.

Återkoppla gärna resultat när du fått den, nyfiken! 🧐

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Återkoppla gärna resultat när du fått den, nyfiken! 🧐

Javisst. Tyvärr gjorde inte heller Cable Matters någon skillnad. Kan ha att göra med årsmodellen på TV:n som är en LG C7. Det är ändå en fem år gammal modell. HDTV test gjorde sitt test på en LG C1 från 2021. Ingen aning om det skulle vara orsaken men det är min enda teori hittills.

Lite besviken är jag faktiskt men prislappen var inte så hemsk och nu har jag en extra adapter till datorn ifall mitt NIC skulle balla ur som det gör ibland. Har dessutom binge:at The Boys, Invincable och Reacher på Amazon Prime på min gratismånad, så win win.

Man kan ju hoppas att framtida smarttv kommer med upplåsta ethernetuttag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av toboraton:

Javisst. Tyvärr gjorde inte heller Cable Matters någon skillnad. Kan ha att göra med årsmodellen på TV:n som är en LG C7. Det är ändå en fem år gammal modell. HDTV test gjorde sitt test på en LG C1 från 2021. Ingen aning om det skulle vara orsaken men det är min enda teori hittills.

Lite besviken är jag faktiskt men prislappen var inte så hemsk och nu har jag en extra adapter till datorn ifall mitt NIC skulle balla ur som det gör ibland. Har dessutom binge:at The Boys, Invincable och Reacher på Amazon Prime på min gratismånad, så win win.

Man kan ju hoppas att framtida smarttv kommer med upplåsta ethernetuttag.

Det var tråkigt att höra, hade goda förhoppningar att det skulle fungera! Andra har ju rapporterat att B7/C7 har fungerat med denna adapter.

Utgår från att du testat alla olika USB-portar, har du även testat detta?

"At first I didn't think it was working when I plugged it in it said "unknown device connected" and under network connection it said "not connected". However I opened up plex and I played a 4k HDR 100Mbps+ movie and it works great with no stuttering at all, and this is in plex, not XPLAY. Well worth it.

Just thing to note you have to forget your wifi SSID otherwise it will default to that."

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Det var tråkigt att höra, hade goda förhoppningar att det skulle fungera! Andra har ju rapporterat att B7/C7 har fungerat med denna adapter.

Utgår från att du testat alla olika USB-portar, har du även testat detta?

"At first I didn't think it was working when I plugged it in it said "unknown device connected" and under network connection it said "not connected". However I opened up plex and I played a 4k HDR 100Mbps+ movie and it works great with no stuttering at all, and this is in plex, not XPLAY. Well worth it.

Just thing to note you have to forget your wifi SSID otherwise it will default to that."

Jaha. Knepigt. Mitt wifi är av på TV:n så det borde inte störa.

Yes, jag har testat både USB 2.0 och 3.0. Bredbandskollen och Netflix ligger på strax under 95 mbps.

Visa signatur