Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer
Microsoft lanserar ARM64 instanser på Azure
Visa signatur
Från den länkade artikeln:
Citat:
The VMs currently in preview support Canonical Ubuntu Linux, CentOS, and Windows 11 Professional and Enterprise Edition on Arm. Support for additional operating systems including Red Hat Enterprise Linux, SUSE Linux Enterprise Server, Debian, AlmaLinux, and Flatcar is on the way.
Bara VMs än så länge alltså, inga managerade tjänster, typ app services. Om/när managerade tjänster dyker upp kan det bli krav på hur man kompilerat koden eftersom till exempel äldre .NET Framework inte har stöd för ARM.
Intressant att man inte nämner stöd för Windows Server, varken nu eller framöver. Det finns ju en del servermjukvara från Microsoft som man förväntas köra på server-operativ även om det i praktiken fungerar även på klient-OS. Antagligen finns inte dessa mjukvaror för ARM än, ändå.
Senast redigerat
Citera flera
Citera
Skrivet av KAD:
Från den länkade artikeln:
Bara VMs än så länge alltså, inga managerade tjänster, typ app services. Om/när managerade tjänster dyker upp kan det bli krav på hur man kompilerat koden eftersom till exempel äldre .NET Framework inte har stöd för ARM.
Intressant att man inte nämner stöd för Windows Server, varken nu eller framöver. Det finns ju en del servermjukvara från Microsoft som man förväntas köra på server-operativ även om det i praktiken fungerar även på klient-OS. Antagligen finns inte dessa mjukvaror för ARM än, ändå.
Säkert en kombo av (minst) tre saker
1.
Stödet för ARM64 har så här lågt varit rätt undermåligt på Windows. Här är det åter igen väldigt viktigt att inse att 32-bit Arm och ARM64 är två separata instruktionsuppsättningar (d.v.s. inte en utökning som x86_64 är av x86), så det Arm stöd Microsoft började med med Window 8 / UWP har ingen relevans för ARM64 (fast både UWP och "vanliga" Windows applikationer stödjer idag ARM64).
Är först med Windows 11 som i alla fall jag skulle hävda att Windows fått något som kan ses som vettigt stöd av ARM64, en väldigt kritisk komponent som saknades innan var "emulering" (rent tekniskt är det binäröversättning precis som Rosetta 2 hos MacOS) av x86_64 (tidigare fanns detta bara för 32-bit x86, vilket idag får anses obsolete).
Har väldigt lite erfarenhet av Windows som serverplattform, men gissar att ARM64 stödet släpar än mer där.
2.
Är ens Windows relevant i "molnet" mer än för "legacy"? Linux är totalt dominerande hos AWS, Google, Oracle, IBM etc. Även i Azure står Linux för mer än hälften av alla instanser.
WSL2 finns primärt för att Microsoft är medveten om ovan + att trenden kraftigt går mot att tjänster hamnar i "molnet". WSL2 fungerar superbra redan i Win10 och har blivit ännu bättre i Win11. Det Microsoft vinner med WSL2 är att man håller Windows relevant på skrivbordet för utvecklare, trots att majoriteten idag utvecklar server-system som kommer köras på Linux.
Apple försöker inte ens göra MacOS relevant utan för skrivbordet, även där fungerar det superbra att utveckla mot Linux via t.ex. Docker desktop. Just nu är M1-datorerna enda realistiska Linux/ARM64 systemen på skrivbordet. Förhoppningsvis är Qualcomms kommande CPU så bra som ryktena ger sken av, i det läget kommer även Windows får en desktop ARM64 miljö som fungerar för "professionell" utveckling på ARM64 plattformen.
3.
.NET har haft en rätt seg utveckling vad det gäller stöd för icke-x86 plattformar. .NET Framework är designat för Windows/x86, det lär stanna där. .NET Core fick ARM64 stöd först i version 5 och är först i senaste versionen man kan kalla ARM64 stödet för "icke-beta".
Utan vettig .NET stöd fanns väldigt liten orsak att pusha ARM64 på Windows servers. Vet inte hur .NET Core mottagits på Linux, men känns ändå som det är där man lär se majoriteten av ARM64 användningen av .NET.
Tyvärr har man genom åren lyckats göra en del val relaterat till multi-core design i .NET som inte är helt optimala utanför x86. Dessa kan inte rättas med mindre än att existerande kod kommer behöva designas om, värsta är att felen som skulle uppstå är väldigt svåra att hitta (data-race). Men verkar inte vara någon gigantisk prestandaförlust!
Visa signatur
Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer
Citera flera
Citera
Hårdvara
Mjukvara
Datorkomponenter
Ljud, bild och kommunikation
- Sparade utkast - privacy/GDPR?9
- Ingen korrekturläsning?24
- TCL bygger skärmprototyp med 1 000 Hz52
- Moddat 4070 Ti Super snabbare än 4080 Super19
- Detta gäller när HBO Max blir Max35
- Stor Driftstörning på Telenor helgen 18-19 maj, Någon som vet orsaken?5
- Garanti pluginbil, verkstad? OBD-test? Felkoder?3
- Better SweClockers (2018–)394
- Ekonom, yrkeshögskolor3
- GymClockers/TräningClockers880
- Säljes Aver Media Live Gamer 4k + Live Gamer Duo
- Säljes EVGA 2080 Ti XC BLACK EDITION GAMING
- Säljes TC Helion GoXLR
- Säljes Corsair RGB Fans (LL140, LL120, ML120)
- Säljes Stationär i5 4690k, 16GB ddr3, Gigabyte Z97P-D3, Zotac 970 4GB
- Säljes Ännu en vårstädning - Gigabyte AM4 servermoderkort, Mikrotik 24 ports switch & väderbeständig ac AP
- Säljes iMac Pro 2017
- Säljes ASUS TUF 3080 Ti OC edition
- Köpes X570, B550, m2 diskar, Ryzen samt x299 + i9 + ram
- Säljes noctua a12 x2
- Detta gäller när HBO Max blir Max35
- Delning av skadlig kod via PDF-filer ökar15
- SweClockers får efterlängtade forumfunktioner33
- Moddat 4070 Ti Super snabbare än 4080 Super19
- Snabbkoll: Delar du ditt streamingkonto?57
- Liberalerna: Förbjud anonyma partikonton72
- TCL bygger skärmprototyp med 1 000 Hz52
- Apple kan släppa supertunn, superdyr Iphone 202545
- Kodare knäcker PS4 med LG-TV11
- Ghost of Tsushima kan använda DLSS och FSR 3 samtidigt11