Permalänk
Avstängd

Optimized default ger FCLK 1800?

Hej!
Jag har 3000Mhz minnen i kombination med 5600X. Nu när jag lekt runt lite och vill återställa bios för att säkerställa att datorn är stabil utan XMP, PBO osv så återställs inte alla inställningar som när jag först startade datorn för första gången? När jag välja BCLK auto eller load optimized defaults så ställer den trots detta in sig på 1800? Minnena körs i 2666Mhz. Borde inte auto göra att den körs synkat med minnena? Trots att jag stänger av PBO innan jag väljer "load optimized default" så ändrar den till PBO "auto" efter omstart. Vilket jag tolkar som att PBO är påslaget. Ska det vara det som default verkligen? Moderkortet är ett Gigabyte B550M S2H.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Nej, att PBO är Auto betyder den är satt till vad som är factory-default för moderkortet. För ditt specifika kort gäller att Auto=Disabled. "Load optimized defaults" borde sätta PBO till Auto. Varför skulle den göra något annat?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Patriksan:

Nej, att PBO är Auto betyder den är satt till vad som är factory-default för moderkortet. För ditt specifika kort gäller att Auto=Disabled. "Load optimized defaults" borde sätta PBO till Auto. Varför skulle den göra något annat?

Menade FCLK. Var trött så allt blev lite otydligt. För att köra minnen och fclk 1:1 trodde jag att minnena behövde hålla samma hastighet, vilket de förvisso behöver. Men man förlorar ingen prestanda på att inte köra minnen och fclk 1:1 så länge minnena körs långsammare än fclk. Det är när bara när minnena kör över 3200Mhz som man behöver öka FCLK och köra 1:1 för att inte råka ut för prestandaförlust.

Är ny på AMD så har fått grotta ner mig som fan de senaste dygnen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ladda hem Ryzen Master, där kan man se både Memory Clock och Fabric Clock.
Där finns en massa annan info också om du vill grotta ner dig i vad prollen gör.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus