Jämföra (gamla) grafikkort

Permalänk
Medlem

Jämföra (gamla) grafikkort

Hej,
vet ni nån site där man kan jämföra prestanda på "lite" äldre grafikkort?
Anledning är att jag funderar på att byta ut mitt 7870 som börjar kärva lite i fläktarna med krasher som följd..
Tänkte se mig om efter kort i kostnadsspann några hundringar då det är lätträknade minutrar man spelar nu för tiden.
Rejäl (total) uppgradering får bli om nått/något år när grabben inte tar det mesta av tiden tänker jag (och en ny GPU förhoppningsvis inte kostar en halv månadslön..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khwaj:

Hej,
vet ni nån site där man kan jämföra prestanda på "lite" äldre grafikkort?
Anledning är att jag funderar på att byta ut mitt 7870 som börjar kärva lite i fläktarna med krasher som följd..
Tänkte se mig om efter kort i kostnadsspann några hundringar då det är lätträknade minutrar man spelar nu för tiden.
Rejäl (total) uppgradering får bli om nått/något år när grabben inte tar det mesta av tiden tänker jag (och en ny GPU förhoppningsvis inte kostar en halv månadslön..)

Kika lite gamla recensioner här? Prestandaindexet ger en snabb överblick. Här är från recensionen på 7870:

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Ta dig en titt på Techpowerups GPU-databas och avdelningen "Relative Performance":
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-hd-7870-ghz-edit...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Rekordmedlem

Om fläktlagen är slut så byter man väl fläktar eller kanske det är möjligt smörja dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Kika lite gamla recensioner här? Prestandaindexet ger en snabb överblick. Här är från recensionen på 7870:https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/2821?key=b789eb2e666e81d3cc51be4e5712c12f

Ah. Bara lyckats hitta aktuella prestanda index. Vet inte hur jag sökt... 🙈

Skrivet av DrSwizz:

Ta dig en titt på Techpowerups GPU-databas och avdelningen "Relative Performance":
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-hd-7870-ghz-edit...

Tack, precis nått sånt jag letade efter.

Tack. I första hand tänkte jag kolla igenom bekantas gömmor

Skrivet av mrqaffe:

Om fläktlagen är slut så byter man väl fläktar eller kanske det är möjligt smörja dem.

För några år sen hade det varit ett alternativ. Men nu gissar jag (kanske lite väl optimistiskt) att det kostar typ samma att få ett kort som har lite mer o ge som redervdelsfläktar..
Lägg därtill tiden man redan inte hade..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Khwaj:

Ah. Bara lyckats hitta aktuella prestanda index. Vet inte hur jag sökt... 🙈

Tack, precis nått sånt jag letade efter.

Tack. I första hand tänkte jag kolla igenom bekantas gömmor

För några år sen hade det varit ett alternativ. Men nu gissar jag (kanske lite väl optimistiskt) att det kostar typ samma att få ett kort som har lite mer o ge som redervdelsfläktar..
Lägg därtill tiden man redan inte hade..

Du kan väl ta en fläkt och modda dit i stället för orignalfläkten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan titta här angående att byta fläktar.
#19598317

Ska du ha ett bättre begagnat så är ett R9 290 en fin uppgradering från ditt kort som inte lär kosta så mycket.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.