Outlook Authenticator, otaliga inloggningsförsök?

Permalänk
Medlem

Outlook Authenticator, otaliga inloggningsförsök?

Jag gick in för skojs skull för att kolla läget lite, så trycker jag på "Granska den senaste aktiviteten"

Där ser jag tiotals, scolla nog fan till hundratals innan jag gav upp och då var det bara några dagar tillbaka, alltså från hela världen med helt olika IP har verkligen SPAMMAT felaktigt lösenord på min mail, näst intill för varje kvart ser det ut som...
Misslyckad inloggning på samtliga, felaktigt lösenord.

Men borde jag var orolig?
Alltså den är min huvudmail, har haft den sedan jag blev aktiv på nätet över 10 år sedan, om nog inte nära 15 år till och med...
Den har hängt med hela tiden, konstigt nog hållt nere på spam mail ganska bra under åren.

Men hursomhelst, är detta "normalt" för en såpass gammal email?

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Jag gick in för skojs skull för att kolla läget lite, så trycker jag på "Granska den senaste aktiviteten"

Där ser jag tiotals, scolla nog fan till hundratals innan jag gav upp och då var det bara några dagar tillbaka, alltså från hela världen med helt olika IP har verkligen SPAMMAT felaktigt lösenord på min mail, näst intill för varje kvart ser det ut som...
Misslyckad inloggning på samtliga, felaktigt lösenord.

Men borde jag var orolig?
Alltså den är min huvudmail, har haft den sedan jag blev aktiv på nätet över 10 år sedan, om nog inte nära 15 år till och med...
Den har hängt med hela tiden, konstigt nog hållt nere på spam mail ganska bra under åren.

Men hursomhelst, är detta "normalt" för en såpass gammal email?

När jag var inne på min hotmail adress så var det också många såna, kommer dock inte ihåg hur ofta. Har du 2 steg verifiering så ska det mycket till för att de ska kunna komma in även om de mot förmodan skulle ha samma lösenord då de behöver en 6 skiffrig kod också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Har du MFA igång? Annars borde du nog skaffa det.

Känns som ditt mail hamnat med i någon lista där botar försöker brute forcea lösenord efter någon lista troligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Har du MFA igång? Annars borde du nog skaffa det.

Känns som ditt mail hamnat med i någon lista där botar försöker brute forcea lösenord efter någon lista troligtvis.

Jodå, har MFA igång från Microsoft själva, och får aldrig någon förfrågan om inlogg så lösenordet är ju alltid fel, men tänkte höra hur vanligt sånt här egentligen är

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Jodå, har MFA igång från Microsoft själva, och får aldrig någon förfrågan om inlogg så lösenordet är ju alltid fel, men tänkte höra hur vanligt sånt här egentligen är

Vet inte hur vanligt det är för andra men jag har också en lång diger lista på misslyckade försök i min historia framförallt från Kina i mitt fall.
Detta på en epost-adress som jag haft sedan hotmail var nytt i princip och den finns nog på alla spamlistor i hela världen numera.

Det är inte mycket att göra åt idag tror jag, det är lite som att köra en webbserver publikt. Man får räkna med att diverse scriptkiddies försöker hacka sig in och göra vad man kan för att motverka det.

Så om du har MFA igång så är det bara att ignorera det, då behöver de ju även komma åt din telefon för att kunna komma in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Jodå, har MFA igång från Microsoft själva, och får aldrig någon förfrågan om inlogg så lösenordet är ju alltid fel, men tänkte höra hur vanligt sånt här egentligen är

Har vart med om att man försökt loggat in på mina spelkonton ganska ofta, nån ryss snodde mitt Origin konto MED 2 faktor och knappa in sitt mobilnummer på något sätt, bytt mail fick varningsmail på ryska samt att han laddade ner spel på ryska för några år sedan, fick tillbaka det såklart men undrar fortfarande hur det kunde gått till.
2 Ubisoft konton hade dagliga försök från indien och andra länder i några månader sedan gav dom upp.

Permalänk
Avstängd

Hur giçk det till när ryssen tog sig förbi 2FA? Jag är intresserad av att få veta mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Hur giçk det till när ryssen tog sig förbi 2FA? Jag är intresserad av att få veta mer.

Nu känns det som jag tar över och blir lite off-topic men vill bara svara.
Jag har ingen aning hur han lyckades.. Jag spelade alltid på ryska BF3 servrar på den tiden, metro osv.
Fick flera mail från Origin på ryska och förstod ingenting fören några dagar senare, trodde det va nått spam.
Då hade han stängt av min inloggningsbekräftelse, ändrat mail, lösenord och sedan satt på 2 faktor med sitt eget mobilnummer.
Jag fick använda serienummer på spel jag ägde för att få tillbaka Origin igen, det tog bara några minuter.
Syns fortfarande i köphistoriken när ryssen installerade spel, har hans användarnamn och email från dom ryska Origin mailen.
Fick först ett svenskt mail där han helt plötsligt stängt av inloggningsbekräftelsen, och hans användarnamn stod på mailet istället för mitt (hur går det till? Fick inget mail om byte av användarnamn).
Sedan var resten av mailen på ryska innan jag fick tillbaka kontot.
edit: Min teori är att han via chat eller telefon fick tillgång till mitt konto på något vis. Det var via chat jag fick tillbaka kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Har vart med om att man försökt loggat in på mina spelkonton ganska ofta, nån ryss snodde mitt Origin konto MED 2 faktor och knappa in sitt mobilnummer på något sätt, bytt mail fick varningsmail på ryska samt att han laddade ner spel på ryska för några år sedan, fick tillbaka det såklart men undrar fortfarande hur det kunde gått till.
2 Ubisoft konton hade dagliga försök från indien och andra länder i några månader sedan gav dom upp.

Det där känner jag igen med mitt Rockstar konto, inget inlogg skedde på min mail, men man måste ju verifiera via mailen att man byter mail, men icke då
Fick först en förfrågan om att ändra mail, sedan direkt efter en bekräftelse att det är bytt (dock stod det då på ryska)

Otäck skit det där.
Fick tillbaka kontot dock