Permalänk
Medlem

Plötslig black screen

Hej vänner. Jag fick imorse black screen för första gången med min relativt nya dator, byggde den förra året. Jag var inne på Youtube och chillade. När jag skulle öppna en ny video blev skärmen plötsligt svart. Elektroniken var dock fortfarande på; Datorn, skärmen, tangentbordet och musen. Försökte klicka på tangentbordet (genvägar) och musen men det hjälpte inte. Ström- och bildkablarna var ordentligt isatta till både datorn och skärmen.

Skit konstigt ju!
- Kan det vara relaterat till watt? Jag switchade igår kväll från ett vanligt headset till ett trådlöst (Hyperx cloud II Wireless). Är det möjligtvis därför?

- För någon dag sedan avinstallerade jag Microsoft Edge Webview2 runtime, men nu ser jag att den installerats idag. What the F..?

- För tio dagar sedan installerade jag spelet Apex Legends (och uppdaterade mina AMD drivers), och då medföljde fyra stycken Microsoft Visual C++ 2010/2012. Dagen efter har Microsoft GameInput installerats. Kanske relaterat till spelet. Jag vet inte.

-----

Mina datordelar:

Chassi: Meshify 2 Compact black
Processor: i5-11600k 4,9 ghz
Grafikkort: AMD Radeon RX 6600 XT
Processorkylare: be quiet! Dark Rock Pro 4
Hårddisk: M2 SSD 1tb
Moderkort: Gigabyte GigaByte Z590 D Z590 motherboard
Nätaggregat: Fractal Design Ion+ 660W Platinum

Permalänk

Så här tidigt in i diskusionen så bör man tänka på att all form av förändring man gjort senast eller för en tid sen påverka stabilitet. Inkopplade USB-enheter med eller utan tillhörande programvara, likaså programvara som ska styra RGB eller dylikt kan påverka.

BIOS-version och dess förändringar, förbättringar mot för föregående version är också något att väga in men de gör man verkligen inte om de inte behövs och man behöver komma vidare.

AMD-drivers som i - du har ett AMD grafikkort gissningsvis?

Börja med programvaror och de förändringar som du känner vid dig att du gjort senaste dagarna

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Så här tidigt in i diskusionen så bör man tänka på att all form av förändring man gjort senast eller för en tid sen påverka stabilitet. Inkopplade USB-enheter med eller utan tillhörande programvara, likaså programvara som ska styra RGB eller dylikt kan påverka.

BIOS-version och dess förändringar, förbättringar mot för föregående version är också något att väga in men de gör man verkligen inte om de inte behövs och man behöver komma vidare.

Börja med programvaror och de förändringar som du känner vid dig att du gjort senaste dagarna

Mitt gpu är AMD Radeon RX 6600 XT. Kanske måste leka i bios efter mitt byte till wireless headset? Ingen aning alltså ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cihanito:

Hej vänner. Jag fick imorse black screen för första gången med min relativt nya dator, byggde den förra året. Jag var inne på Youtube och chillade. När jag skulle öppna en ny video blev skärmen plötsligt svart. Elektroniken var dock fortfarande på; Datorn, skärmen, tangentbordet och musen. Försökte klicka på tangentbordet (genvägar) och musen men det hjälpte inte. Ström- och bildkablarna var ordentligt isatta till både datorn och skärmen.

Skit konstigt ju!
- Kan det vara relaterat till watt? Jag switchade igår kväll från ett vanligt headset till ett trådlöst (Hyperx cloud II Wireless). Är det möjligtvis därför?

- För någon dag sedan avinstallerade jag Microsoft Edge Webview2 runtime, men nu ser jag att den installerats idag. What the F..?

- För tio dagar sedan installerade jag spelet Apex Legends (och uppdaterade mina AMD drivers), och då medföljde fyra stycken Microsoft Visual C++ 2010/2012. Dagen efter har Microsoft GameInput installerats. Kanske relaterat till spelet. Jag vet inte.

-----

Mina datordelar:

Chassi: Meshify 2 Compact black
Processor: i5-11600k 4,9 ghz
Grafikkort: AMD Radeon RX 6600 XT
Processorkylare: be quiet! Dark Rock Pro 4
Hårddisk: M2 SSD 1tb
Moderkort: Gigabyte GigaByte Z590 D Z590 motherboard
Nätaggregat: Fractal Design Ion+ 660W Platinum

Svaret är mycket enkelt. Sluta av installera saker som man inte ska av installera.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Svaret är mycket enkelt. Sluta av installera saker som man inte ska av installera.

Jag förstår inte vad du menar. Jag har väl inte installerat något som ska orsaka black screen? Bara installerat ett världskänt videospel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cihanito:

Jag förstår inte vad du menar. Jag har väl inte installerat något som ska orsaka black screen? Bara installerat ett världskänt videospel.

Ingen fara. Men du skrev: För någon dag sedan avinstallerade jag Microsoft Edge Webview2 runtime, men nu ser jag att den installerats idag. What the F..?

Som då man inte ska göra. Sen säger du att den installeras igen av sig själv. Det är ju ett tecken på att den inte ska av installeras. För den behövs. Du skrev att du satt och kolla Youtube när det hände. Samtidigt som du har gjort denna avinstallationen.

Bara en liten tanke på att det kanske är därför. Sorry för mitt enkla svar. Inget ila menat.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem

Har du fått svart skärm en gång och inte igen sedan dess så finns det inte ens någon anledning att försöka felsöka något.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Har du fått svart skärm en gång och inte igen sedan dess så finns det inte ens någon anledning att försöka felsöka något.

Ja, jag ska avvakta några dagar och se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Fick black screen igår igen, när jag tabbade mellan ett spel och youtube. Datorn var fortfarande på och tangentbordet fungerade. Jag återanslöt en smal kabel till skärmen (inte Displayport) och då fungerade den igen som vanligt. Nu är jag säker på att felet ligger hos skärmen och inte datorn.

En annan sak jag har märkt är att ibland stängs ljudet av i mina hörlurar och sätts på igen efter 3-5 sekunder. edit. Verkar bero på appen NGENUITY, alltså ett software problem. Ska prova stänga av programmet och se om detta problem försvinner.

Skärm: LG 27GL83A-B
Hörlurar: hyperx cloud ii wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har börjat få svart skärm oftare nu på sistone. Vad bör jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Jag har börjat få black screen oftare på sistone. Det sker till exempel när jag spelar World of Warcraft eller tittar på youtube. När jag återansluter strömkabeln till skärmen visar bilden igen. Mitt grafikkort är uppdaterat.

Vad bör jag göra?
- Köpa en ny, kanske bättre, displayport kabel? Är det ens displayporten som spökar?
- Uppdatera moderkortet?

Permalänk
Skrivet av Cihanito:

Jag har börjat få black screen oftare på sistone. Det sker till exempel när jag spelar World of Warcraft eller tittar på youtube. När jag återansluter strömkabeln till skärmen visar bilden igen. Mitt grafikkort är uppdaterat.

Vad bör jag göra?
- Köpa en ny, kanske bättre, displayport kabel? Är det ens displayporten som spökar?
- Uppdatera moderkortet?

Nr 1 är nog att säkerställa att det verkligen är ditt externa grafikkort som är primary GPU och inte din cpu. Det har förekommit kablar i installationer där DB-kablage har varit nåt riktigt smalt alà Kina. Grova ska dom vara. Många i USA som suttit med kablage som överhuvudtaget inte är certifierade.

Stäng av AMD freesync om de är aktiverat.
Kolla att inställningarna för skärmen aktivt ligger mot den aktiva port skärmkabeln är inkopplad på - om inte redan gjort.

Uppdatera moderkortet. Rekommenderas väl inte om man är rädd för "svart skärm" eller är väldigt beroende av sin dator och inte har någon backup.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare