Permalänk

Min dator kraschar

Tjena,

Jag behöver hjälp av någon kunnig.
Jag byggde en dator för ca 4,5 år sedan, spelar inte jättemycket nu för tiden men har ändå problem.
Standard nu för tiden är att min dator är seg när det gäller att starta google chrome. Ibland kan det även vara så att min dator fryser när jag startar google chrome. När jag startar datorn är alltid Discord igång för att prata med polare osv. Att tillägga är att när datorn fryser i gamet eller post game så fryser allt. Jag hör inte polarna i Discord och kan inte göra mycket.

Mitt problem är att jag spelar mest League of Legends och min dator kraschar. Jag kan vara in game och helt "randomly" kraschar spelet. Det finns verkligen ingen tråd vad jag kan se gällande när programmet kraschar. Jag har testad att uppdatera alla drivrutiner till grafikkortet samt sett till att Windows varit "up to date". När jag tar och kollar hur min dator presterar när jag spelar ser jag att processorn ligger på ca 80-100% prestanda varför vet jag inte. Temperaturen på processorn ligger på ca 53 grader.
Jag har även gått in och sänkt klockningen på mitt grafikkort men det verkar inte hjälpa. Har dessutom sänkt hertzen på skärmen men inte det heller... Har klockningen på grafikkortet på 1770 MHz, Memory Clock på 8008 MHz

Behöver hjälp av någon kunnig

Min setup:
Intel Core i5-7600k, 3,8 GHz, 6MB cache
Cooler Master Hyper 212 EVO
Asus Strix Gaming GeForce GTX 1070 OC Aura Sync 8GB
Corsair CX 650M
Asus Prime Z270-A Aura Sync
Corsair Vengeance 3000 MHz Aura Sync 16GB
Samsung SSD 830 Series 119 GB

Skärmar:
Samsung LC34G55T (3440x1440@100Hz)
Asus VG245 (1920x1080@75Hz)

Har även Windows 10 Pro 64-bit
Det känns ju inte direkt som att League of Legends har en mega påverkan på min processor men vet ändå inte vad detta skulle vara. Har ni någon tanke eller tips på vad jag kan göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palla böla:

Tjena,

Jag behöver hjälp av någon kunnig.
Jag byggde en dator för ca 4,5 år sedan, spelar inte jättemycket nu för tiden men har ändå problem.
Standard nu för tiden är att min dator är seg när det gäller att starta google chrome. Ibland kan det även vara så att min dator fryser när jag startar google chrome. När jag startar datorn är alltid Discord igång för att prata med polare osv. Att tillägga är att när datorn fryser i gamet eller post game så fryser allt. Jag hör inte polarna i Discord och kan inte göra mycket.

Mitt problem är att jag spelar mest League of Legends och min dator kraschar. Jag kan vara in game och helt "randomly" kraschar spelet. Det finns verkligen ingen tråd vad jag kan se gällande när programmet kraschar. Jag har testad att uppdatera alla drivrutiner till grafikkortet samt sett till att Windows varit "up to date". När jag tar och kollar hur min dator presterar när jag spelar ser jag att processorn ligger på ca 80-100% prestanda varför vet jag inte. Temperaturen på processorn ligger på ca 53 grader.
Jag har även gått in och sänkt klockningen på mitt grafikkort men det verkar inte hjälpa. Har dessutom sänkt hertzen på skärmen men inte det heller... Har klockningen på grafikkortet på 1770 MHz, Memory Clock på 8008 MHz

Behöver hjälp av någon kunnig

Min setup:
Intel Core i5-7600k, 3,8 GHz, 6MB cache
Cooler Master Hyper 212 EVO
Asus Strix Gaming GeForce GTX 1070 OC Aura Sync 8GB
Corsair CX 650M
Asus Prime Z270-A Aura Sync
Corsair Vengeance 3000 MHz Aura Sync 16GB
Samsung SSD 830 Series 119 GB

Skärmar:
Samsung LC34G55T (3440x1440@100Hz)
Asus VG245 (1920x1080@75Hz)

Har även Windows 10 Pro 64-bit
Det känns ju inte direkt som att League of Legends har en mega påverkan på min processor men vet ändå inte vad detta skulle vara. Har ni någon tanke eller tips på vad jag kan göra?

Hur mycket plats har du kvar på hårddisken? 119gb är i minsta laget
Laddar ner hwinfo för att kolla temperatur på produkterna, ser allt ok ut
Kör en clean install av windows
Om möjligt utan att behålla några filer.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

kolla även om du kan avinstallera "Aurasync" om du har någon program för det, inte ovanligt att det strular

o som sagt kolla tempsen, kanske ngn fläkt som dött?

// LZ