Asus Dsl-ac68u ist för Telenor technicolor ADSL modem

Permalänk
Medlem

Asus Dsl-ac68u ist för Telenor technicolor ADSL modem

Hej,

Jag vill byta ut mitt Telenor technicolor ADSL modem, har en Asus Dsl-ac68u router som jag försöker koppla in.

Jag lyckas dock inte konfigurera den så den kan dela ut internet.

Någon vänlig själ som kanske kan guida mig?

Permalänk
Medlem

Har du fabriksåterstället routern eller koppla du bara in den huxflux?
Mitt tips fabriksåterställ den om du inte redan gjort det och konfigurera den på nytt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Har du fabriksåterstället routern eller koppla du bara in den huxflux?
Mitt tips fabriksåterställ den om du inte redan gjort det och konfigurera den på nytt.

Hej,

Ja ag har provat med fabriksåterställning

Permalänk
Rekordmedlem

Har du verkligen ett modem och inte en gateway (modem och router integrerat i en enhet)? Har du inte ett rent modem utan en gateway så bör den bryggas för att det ska fungera bra att ansluta en egen router efter den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du verkligen ett modem och inte en gateway (modem och router integrerat i en enhet)? Har du inte ett rent modem utan en gateway så bör den bryggas för att det ska fungera bra att ansluta en egen router efter den.

Hej,

Har en ADSL uppkoppling med ett technicolor tg799vac xtream så per definition inget modem kanske.

Dålig koll på bryggning, men den måste alltså ligga före min asus dsl-ac68u

Permalänk
Medlem

Kanske skall tillföra lite mer info.

Asus routern har hittat DSL länken, men sätter fel på att DHCP anslutningen misslyckats

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dannem76:

Hej,

Har en ADSL uppkoppling med ett technicolor tg799vac xtream så per definition inget modem kanske.

Dålig koll på bryggning, men den måste alltså ligga före min asus dsl-ac68u

Då har du en gateway och då bör den bryggas för att du inte ska få problem om du ska koppla in en egen router efter den.
Bryggas den inte får du problem med adresseringen så endera bryggar man eller så låter man bli att koppla in en router på dess lansida. Är den obryggad bör du bara koppla in switchar och accesspunkter på lansidan.

Jag vet inte hur Telenor gör men endera kan du brygga den i nått menyval eller så får du kontakta deras kundtjänst så gör de det på distans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då har du en gateway och då bör den bryggas för att du inte ska få problem om du ska koppla in en egen router efter den.
Bryggas den inte får du problem med adresseringen så endera bryggar man eller så låter man bli att koppla in en router på dess lansida. Är den obryggad bör du bara koppla in switchar och accesspunkter på lansidan.

Jag vet inte hur Telenor gör men endera kan du brygga den i nått menyval eller så får du kontakta deras kundtjänst så gör de det på distans.

Min förhoppning är ju att Asus maskinen som är en ADSL router skulle ta över jobbet från den gamla technicolor maskinen då wifi modulen fått sig en kyss vid ett åskväder nyligen och är allt annat än stabil numera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannem76:

Kanske skall tillföra lite mer info.

Asus routern har hittat DSL länken, men sätter fel på att DHCP anslutningen misslyckats

Asusen får alltså ingen WAN-IP-adress från ISP:n?

Man kan misstänka att det handlar om ett MAC-adress-lås. På ett vanligt fiberabbonemang så brukar det släppa efter timmar/dagar, men det finns inget som hindrar ISP:n att ha ett permanent lås på individuell MAC-adress eller att kolla att utrustningen som ansluter är från rätt tillverkare. MAC-adressen har tillverkaren inkodad i sig. Du kan titta på om Asusen stöder att du sätter en egen MAC-adress och om det i så fall hjälper att klona den gamla (eller i alla fall imitera tillverkaren).

Om du har tillgång till ett skal på Asusen så kan du testa att köra DHCP-klienten manuellt och se om du får något detaljerat felmeddelande. Finns det kanske redan någon.logg som säger mer exakt vad som går fel?

Det finns så klart även andra sätt att hindra kunderna att använda ”fel” utrustning. Det kan ju vara läge att fråga ISP:n om det över huvud taget går att köra eget modem.

Om det bara är WiFi:t som är problem, så kanske det hade varit smartare att behålla det gamla modemet/ADSL-routern och köpt en separat accesspunkt i stället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Asusen får alltså ingen WAN-IP-adress från ISP:n?

Man kan misstänka att det handlar om ett MAC-adress-lås. På ett vanligt fiberabbonemang så brukar det släppa efter timmar/dagar, men det finns inget som hindrar ISP:n att ha ett permanent lås på individuell MAC-adress eller att kolla att utrustningen som ansluter är från rätt tillverkare. MAC-adressen har tillverkaren inkodad i sig. Du kan titta på om Asusen stöder att du sätter en egen MAC-adress och om det i så fall hjälper att klona den gamla (eller i alla fall imitera tillverkaren).

Om du har tillgång till ett skal på Asusen så kan du testa att köra DHCP-klienten manuellt och se om du får något detaljerat felmeddelande. Finns det kanske redan någon.logg som säger mer exakt vad som går fel?

Det finns så klart även andra sätt att hindra kunderna att använda ”fel” utrustning. Det kan ju vara läge att fråga ISP:n om det över huvud taget går att köra eget modem.

Om det bara är WiFi:t som är problem, så kanske det hade varit smartare att behålla det gamla modemet/ADSL-routern och köpt en separat accesspunkt i stället?

Precis, wan-ip addressen blir "bara" 0.0.0.0
Jag får kolla lite mer på det och prata med Telenor 😊 tack för bra information så länge

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är ett maclås så brukar de gå på timer och om du i så fall kopplar in Asussen till telenätet och låter den sitta inkopplad och väntar i 20 min-1 dygn så kanske låset hinner släppa och låsa om mot asusen, prova att koppla in den och vänta utan att göra nått i upp till ett dygn och se vad som händer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Pratade med kundtjänst nu, tveksam om han jag talade med förstod vad jag ville veta... Men

Enl kundtjänst så finns det ingen låsning för att använda en annan router/modem ej heller ett maclås!

Som sagt, tveksam till att individen förstod vad jag vill göra 😭