Permalänk
Medlem

EXT4 i windows?

Hej!

Är det någon som har tips om att montera EXT4 i windows 10?
Anledningen till min fråga är att jag har anslutit en extra back-up disk till min NAS (open media vault) och den kör EXT4 filsystem och det kan hända att det blir aktuellt att kopiera data från disken direkt till windows maskiner.

Mvh
Anders

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Tack!
Finns det någon medtod utan WSL? (eller det kanske inte är så krångligt som jag får för mig )

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersL:

Tack!
Finns det någon medtod utan WSL? (eller det kanske inte är så krångligt som jag får för mig )

Det finns inget stöd inbyggt i Windows, men det finns tredjepartsmjukvara som möjliggör detta. Vet dock inte vad som eventuellt är bättre än något annat.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersL:

Tack!

har du ingen erfarenhet av terminal eller linux eller intresse av att lära dig lite så kanske det är lättare med tex virtualbox och en ubuntu desktop =).

Även denna ska finnas men inget jag själv använt, https://github.com/mregmi/ext2read, https://sourceforge.net/projects/ext2read/
Mvh Anton.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

En klassiker är ext2fsd, dock rekommenderas det att bara köra read-only (åtminstone när jag senaste använde det) https://sourceforge.net/projects/ext2fsd/

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7 5700G / 48GB RAM / RX 7900 XTX / 2TB SSD / Arch Linux
Server 1: i5-7400T / 32GB RAM / 88TB HDD / Proxmox
Server 2: i5-6500T / 32GB RAM / 1TB SSD / Proxmox

Permalänk
Rekordmedlem

Men varför ska du hantera filsystemet i datorn när den är ansluten i en NAS, det är väl nasen som ska dela ut filerna över nätverket ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men varför ska du hantera filsystemet i datorn när den är ansluten i en NAS, det är väl nasen som ska dela ut filerna över nätverket ?

om den havererar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tanken med den här disken är att lägga den hos en bekant och ta fram den om typ åskan slagit ner. Så i ett sådnt läge kan det vara smidigt om det finns ett sätt att läsa den direkt i windows istället för att sätta upp en linux maskin/ configa upp en ny NAS om det är specifika filer man vill komma åt snabbt.
Men visst den bästa vägen är väl att sätta upp en ny NAS och montera i den här back-up disken.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AndersL:

Tanken med den här disken är att lägga den hos en bekant och ta fram den om typ åskan slagit ner. Så i ett sådnt läge kan det vara smidigt om det finns ett sätt att läsa den direkt i windows istället för att sätta upp en linux maskin/ configa upp en ny NAS om det är specifika filer man vill komma åt snabbt.
Men visst den bästa vägen är väl att sätta upp en ny NAS och montera i den här back-up disken.

Eller så gör du det via en livelinux, att ha ett usbminne redo kan vara bra till många typer av felsökning och återställningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersL:

Hej!

Är det någon som har tips om att montera EXT4 i windows 10?
Anledningen till min fråga är att jag har anslutit en extra back-up disk till min NAS (open media vault) och den kör EXT4 filsystem och det kan hända att det blir aktuellt att kopiera data från disken direkt till windows maskiner.

Mvh
Anders

https://www.paragon-software.com/business/extfs-for-windows/

Det är nog bästa drivaren för EXT i windows, men som det mesta i windowsvärlden tyvärr inte gratis.

Varför inte bara ha linux/bsd/haiku installerat på en USB-Sticka och boota nått system som stödjer EXT4 r+w? Borde vara lättare och smidigare lösning. Tar ju bara ett par sekunder att skriva en bootbar image av ett sådant OS till en sticka.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Om man lägger undan diskar hos andra och inte till 100% litar på dem så kanske det är läge att ha datat krypterat på den disken

dm-crypt/lukscrypt för heldiskkryptering - eventuellt kanske din NAS har funktion att kunna skapa och lägga backupper på krypterad extern disk - i det läget kommer du ändå behöva starta en linux för att kunna läsa disken senare.

Permalänk
Medlem

Man kan även vända på det och låta disken köra NTFS.
Open media vault verkar stödja NTFS men kan inte själv formatera disken till NTFS, utan den biten får man göra i Windows:
https://forum.openmediavault.org/index.php?thread/24528-ntfs-...

Skulle förvisso inte rekommendera någon att köra NTFS för viktig data, men möjligheten finns iallafall.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för tipsen!
Det känns som enklast är med en Ubuntu live USB sticka och sedan kopiera datan som är aktuell till en NTFS disk om jag sedan behöver ha det till windows.
Jag provade att mounta en NTFS disk i open media vault version 5.x men jag lyckades inte dela ut någon folder från disken så som det är något med behörigheter som open media vault inte riktigt kan hantera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläcken:

Man kan även vända på det och låta disken köra NTFS.
Open media vault verkar stödja NTFS men kan inte själv formatera disken till NTFS, utan den biten får man göra i Windows:
https://forum.openmediavault.org/index.php?thread/24528-ntfs-...

Skulle förvisso inte rekommendera någon att köra NTFS för viktig data, men möjligheten finns iallafall.

Det är ju precis det du gör, rekommenderar NTFS. Mycket konstigt inlägg.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Avstängd

Nu kör jag inte själv openmediavault, men vad jag kan se så kör man Debian, så det låter extremt konstigt att man där inte skulle kunna sätta in en ext4-disk. Jag skulle till och med säga att om man inte klarar av det, så är det skit bakom spakarna. Det finns också ett forum på adressen nedan.

https://www.openmediavault.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Nu kör jag inte själv openmediavault, men vad jag kan se så kör man Debian, så det låter extremt konstigt att man där inte skulle kunna sätta in en ext4-disk. Jag skulle till och med säga att om man inte klarar av det, så är det skit bakom spakarna. Det finns också ett forum på adressen nedan.

https://www.openmediavault.org

Inga problem med ext4, NTFS däremot fick jag inte att lira även om filsystemet kunde identifieras. Bemödade mig inte att prova via debian shell då typ alla avråder från att köra ntfs på open media vault.

Permalänk

Boota typ t.ex ett ubuntu live usb det kan prata både NTFS, fat32 och ext4 och flytta filerna under live sessionen till en disk med format som windows kan hantera.

behöver inte äns installera ubuntu på datorn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows