Permalänk
Medlem

PKU-registret

Det talas ofta om integritet på det här forumet och många använder inte vissa tjänster för att de inte vill spåras.

Jag undrar om någon "lämnat" PKU-registret där ert DNA finns lagrat? Tanken slog mig när KD kom med förslaget (igen) att polis ska få tillgång till det (lättare än idag).

Själv är jag väldigt emot ändamåsglidningar och kommer därför be dem destruera mitt blodprov.

Görs via denna blanketten:
https://biobanksverige.se/wp-content/uploads/e2b-nej-talong-p...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Vidriga politiker som ska in och fingra i vår integritet.
Men född på -50 talet så...
Men vad menas med denna text:

"Om du svarat nej på alla tre alternativen ovan kommer provet att kastas efter analys.
Observera att analysresultatet inte kastas."

Vae innehåller analysresultatet, nån som vet?

Permalänk
Medlem

Så man kan alltså lämna registret om man vill? Det var en nyhet för mig. Hursomhelst, jag finns inte med, jag föddes innan det startade.

Permalänk
Medlem

Som tidigare forskare så är jag för registret, men anser att det kan göras helt anonymiserat utan nycklar för att återställa identitet. Kom med som första årskull

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Som vi har det i Sverige idag ser jag fler fördelar än nackdelar med att polisen skulle få ta del av detta register. Det skulle exempelvis kunna användas till att få ett första urval av intressanta personer till förhör vid grovare brott. Jag är dock fullt medveten om riskerna med såna här system, och vad som kan hända om vårt statsskick ändras eller registret av någon anledning används i andra syften.

Om man bara diskuterar själva registret i forskningssyfte och bortser från att det kan användas för att identifiera personer så är jag väldigt för det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Som tidigare forskare så är jag för registret, men anser att det kan göras helt anonymiserat utan nycklar för att återställa identitet. Kom med som första årskull

Ditt DNA kan inte vara anonymt eftersom det kan matchas med dig och din familj. Om de lagrar när provet togs och var det togs blir det rätt så trivialt att hitta vem det rimligtvis är utan några större bekymmer.

Permalänk

Jag är kvar. Jag ser ganska meningslöst att gå ur om inte hela min släkt gör detsamma.
Dessutom ser jag mer att de skulle väcka misstanke. Jag vet en person som blev dömd, där utgående av PKU registret räknades som ett argument för att den ville dölja sig när den gjorde det efter brottet. Personen greps dock av helt andra anledningar och de hade extremt bra bevis.

Angående använda PKU registret för brottsutredning så är det en högst politisk fråga och vi får ej diskutera politik.
Jag själv anser rättsärendet fungerar bra med att hitta personer, man kan inte så mycket mer begära. Det jag mer stör mig på är att vissa åker dit för samma brott om och om igen, de fälls osv men det fortsätter.
Hur man ska lösa detta är ett stor fråga, ingen enkel lösning finns. Och det blir ett politisk tjabbel om olika åtgärder som vi ej får ha.

Permalänk
Medlem

Anekdot - min mor jobbade med PKU-prover på tiden det sköttes av SBL. När hon började där hittade hon proverna från mig och min bror. Notera att jag är född innan det registret startade (enligt BiobankSverige [1]).

Notera:
Det så kallade PKU-registret är *inte* ett DNA-register, utan en samling med papperslappar där prov tagna för bland annat test för PKU (en ämnesomsättningssjukdom som utan tidig behandling ger svåra skador på hjärna och nervsystem [2]), men även andra medfödda sjukdomar testat/screenas, finns sparade för uppföljning samt för forskning.

DNA *kan* "lagras" i någon biobank så fort man tar något prov (t.ex. blodprov, biopsi, annat) inom sjukvården

[1] https://biobanksverige.se/faq/vad-finns-i-pku-registret/
[2] https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omrade...

Förtydligande av syfte med "PKU"-testning.
Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Vidriga politiker som ska in och fingra i vår integritet.
Men född på -50 talet så...
Men vad menas med denna text:

"Om du svarat nej på alla tre alternativen ovan kommer provet att kastas efter analys.
Observera att analysresultatet inte kastas."

Vae innehåller analysresultatet, nån som vet?

Jag fick precis en liten pojk för 5 månder sedan så gör dom ett PKU-test för att se om barnet har eller kan få till exempel medfödda ämnesomsättningssjukdomar. Sköldkörtelhormonbrist och svår kombinerad immunbrist med mera med flera.

Så det är väl det som står i analysresultatet, tänker att vården kanske har tillgång till det om man i framtiden blir sjuk i något som de testar för. Då vet de om man kanske hade samma åkomma under fosterlivet, spädbarnstiden...

För att kunna ta ut DNA så måste de väl spara proven med antar jag, PKU-prov lämnas på pappersliknande ark med små ringar på.
Antar att de måste extrahera blodet på arket för att kunna göra analys på det.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Som vi har det i Sverige idag ser jag fler fördelar än nackdelar med att polisen skulle få ta del av detta register. Det skulle exempelvis kunna användas till att få ett första urval av intressanta personer till förhör vid grovare brott. Jag är dock fullt medveten om riskerna med såna här system, och vad som kan hända om vårt statsskick ändras eller registret av någon anledning används i andra syften.

Om man bara diskuterar själva registret i forskningssyfte och bortser från att det kan användas för att identifiera personer så är jag väldigt för det!

Polisen har inte rätt att upprätta ett heltäckande DNA-register över befolkningen. Varför ska den då få ett bakvägen, som aldrig upprättats i det syftet? Vad gör det med förtroendet för forskningsregister framöver, med denna typ av grava ändamålsglidning? Ska den som begär att bli bortplockad automatiskt betraktas som kriminell? F.ö. finns givetvis inte de som fötts utomlands i registret, eftersom provet tas på nyfödda.

Tillägg: Sedan skulle förstås ett register som polisen själva upprättat vara mer användbart och flexibelt, då det i högre grad skulle vara anpassat för ändamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Anekdot - min mor jobbade med PKU-prover på tiden det sköttes av SBL. När hon började där hittade hon proverna från mig och min bror. Notera att jag är född innan det registret startade (enligt BiobankSverige [1]).

Notera:
Det så kallade PKU-registret är *inte* ett DNA-register, utan en samling med papperslappar där prov tagna för bland annat test för PKU (en ämnesomsättningssjukdom som utan tidig behandling ger svåra skador på hjärna och nervsystem [2]), men även andra medfödda sjukdomar testat/screenas, finns sparade för uppföljning samt för forskning.

DNA *kan* "lagras" i någon biobank så fort man tar något prov (t.ex. blodprov, biopsi, annat) inom sjukvården

[1] https://biobanksverige.se/faq/vad-finns-i-pku-registret/
[2] https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omrade...

Det beror lite på vad man menar. Saken är ju att det inte är sökbart på det sättet, men man kan hämta prover och analysera för att köra mot något. Något som skedde med Anna Lindhs mördare 2003 där man hade en misstänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Vidriga politiker som ska in och fingra i vår integritet.
Men född på -50 talet så...
Men vad menas med denna text:

"Om du svarat nej på alla tre alternativen ovan kommer provet att kastas efter analys.
Observera att analysresultatet inte kastas."

Vae innehåller analysresultatet, nån som vet?

Resultat betyder antagligen värdet av själva provet.

Du har lite blod, dom mäter ett visst ämne i blodet. Säg t.ex. ALAT och ASAT. Dessa kan då få numeriska värden. Dessa resultat förstörs inte då de redan finns lagrade i systemet.

Själva blodet slängs däremot

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Hedersmedlem

Jag avanmälde mig därirån för cirka 15 år sedan då det framkom att insamlat blod använts för annat syfte än samtycke lämnas för. En ren principgrej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det beror lite på vad man menar. Saken är ju att det inte är sökbart på det sättet, men man kan hämta prover och analysera för att köra mot något. Något som skedde med Anna Lindhs mördare 2003 där man hade en misstänkt.

Med ett DNA-register så skulle du kunna utgå från ett DNA och fråga vem som har just det DNA't utan extra analyser.

Med de biobanker som är som PKU-registret så måste man först ha ett DNA, sedan veta vilken person (eller möjligtvis biologiska familj) man vill söka efter för vilka man kan begära ut (men kanske ej får) biobanksproverna. Proverna måste DNA-sekvensieras innan jämförelse med det "egna" DNA-provet för att få svar på om det matchar eller inte.

Dvs det krävs lite mer än "bara" ett DNA-prov för att kunna göra jämförelse mot biobankerna.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Med ett DNA-register så skulle du kunna utgå från ett DNA och fråga vem som har just det DNA't utan extra analyser.

Med de biobanker som är som PKU-registret så måste man först ha ett DNA, sedan veta vilken person (eller möjligtvis biologiska familj) man vill söka efter för vilka man kan begära ut (men kanske ej får) biobanksproverna. Proverna måste DNA-sekvensieras innan jämförelse med det "egna" DNA-provet för att få svar på om det matchar eller inte.

Dvs det krävs lite mer än "bara" ett DNA-prov för att kunna göra jämförelse mot biobankerna.

Du upprepar bara det jag skrev, fast på ett annat sätt...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Som tidigare forskare så är jag för registret, men anser att det kan göras helt anonymiserat utan nycklar för att återställa identitet. Kom med som första årskull

Jag är också för den här sortens register för forskning. Det är däremot viktigt att markera att om man börja missbruka den här sortens register för andra syften så kommer man förstöra huvudsyftet med registret.

Permalänk
Medlem

Jag är född i Norge så jag borde inte vara med i PKU?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag är med, ser inga större risker med det.

Däremot kan det finnas risker med att införa en mer utvidgad biometrisk koppling till identitet och pass, men jag tror vi landar där snart. Med sökbara "DNA-fingeravtryck", som inte är nog för att avslöja sjukdomar etc, inte kan utnyttjas av försäkringsbolag för att neka försäkringar, men som är (tämligen) unika för ens person.

Jag tror att den typen av DNA-register kommer att användas för att få ut pass, uppehållstillstånd, pensioner, annat än rudimentära socialförsäkringar eller akut sjukvård, osv.

(Detta är inget jag applåderar)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag är född i Norge så jag borde inte vara med i PKU?

Ja, du lär ju inte vara med i det Svenska registret i så fall. Fast jag har något vagt minne att man på PKU's SBL-tid även analyserade motsvarande PKU-tester från andra länder under vissa speciella omständigheter.

Hittade en sida [1] för Norge. Jag vet inte hur Norges biobankslags-motsvarighet ser ut, men det *kan hända* att de finns något motsvarande "register" från PKU-tester även där.

[1] https://www.helsenorge.no/en/etter-fodsel/newborn-screening-a...

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag är med, ser inga större risker med det.

Däremot kan det finnas risker med att införa en mer utvidgad biometrisk koppling till identitet och pass, men jag tror vi landar där snart. Med sökbara "DNA-fingeravtryck", som inte är nog för att avslöja sjukdomar etc, inte kan utnyttjas av försäkringsbolag för att neka försäkringar, men som är (tämligen) unika för ens person.

Jag tror att den typen av DNA-register kommer att användas för att få ut pass, uppehållstillstånd, pensioner, annat än rudimentära socialförsäkringar eller akut sjukvård, osv.

(Detta är inget jag applåderar)

Borde kunna lösas med hjälp av någon väl vald hash-funktion. Iofs är en DNA-sekvensiering ganska stor och (idag) tidskrävande [1], och sedan hitta en hash-funktion med "noll" krockar i hashrymden för ett gäng miljarder människor borde inte vara alltför "svårt" för lämplig matematiker :).

Är dock inte helt säker på att det är den vägen jag vill vandra i samhället...

[1] https://med.stanford.edu/news/all-news/2022/01/dna-sequencing...

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Ja, du lär ju inte vara med i det Svenska registret i så fall. Fast jag har något vagt minne att man på PKU's SBL-tid även analyserade motsvarande PKU-tester från andra länder under vissa speciella omständigheter.

Hittade en sida [1] för Norge. Jag vet inte hur Norges biobankslags-motsvarighet ser ut, men det *kan hända* att de finns något motsvarande "register" från PKU-tester även där.

[1] https://www.helsenorge.no/en/etter-fodsel/newborn-screening-a...

Alright, då får jag kolla på det 👍

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag är för registret, men funderar allvarligt på att gå ur det av principskäl. Vi skall vara rädda om våra värdefulla och praktiskt taget unika register, det är ovärderligt för forskningen.

Sådana här huvudlösa utspel underminerar allt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Vidriga politiker som ska in och fingra i vår integritet.
Men född på -50 talet så...
Men vad menas med denna text:

"Om du svarat nej på alla tre alternativen ovan kommer provet att kastas efter analys.
Observera att analysresultatet inte kastas."

Vae innehåller analysresultatet, nån som vet?

Jag hade inte riktigt koll tydligen, en artikel idag på DN klargör på ett bra sätt
hur PKU registret fungerar.

Källa: https://www.dn.se/sverige/kriminella-kan-inte-hittas-via-pku-...

"– Biobanken är värdelös om man inte har en misstänkt gärningsman. Och om man har en misstänkt person, ja, då kan man ju lika gärna testa personen ifråga, säger Lene Sörensen, som är verksam vid Centrum för medfödda metabola sjukdomar på Karolinska universitetssjukhuset."

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Jag hade inte riktigt koll tydligen, en artikel idag på DN klargör på ett bra sätt
hur PKU registret fungerar.

Källa: https://www.dn.se/sverige/kriminella-kan-inte-hittas-via-pku-...

"– Biobanken är värdelös om man inte har en misstänkt gärningsman. Och om man har en misstänkt person, ja, då kan man ju lika gärna testa personen ifråga, säger Lene Sörensen, som är verksam vid Centrum för medfödda metabola sjukdomar på Karolinska universitetssjukhuset."

Ja, det låter ju rimligt utifrån vad de faktiskt har samlat in.

Så situationen där det kan vara till nytta för detta syfte är då främst om man har en misstänkt men inte har tillgång till denna person. Med det sagt låter det ju dock som att KDs förslag bygger på en missuppfattning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Jag hade inte riktigt koll tydligen, en artikel idag på DN klargör på ett bra sätt
hur PKU registret fungerar.

Källa: https://www.dn.se/sverige/kriminella-kan-inte-hittas-via-pku-...

"– Biobanken är värdelös om man inte har en misstänkt gärningsman. Och om man har en misstänkt person, ja, då kan man ju lika gärna testa personen ifråga, säger Lene Sörensen, som är verksam vid Centrum för medfödda metabola sjukdomar på Karolinska universitetssjukhuset."

Nu är det ju så att man inte nödvändigtvis vet var den misstänkte finns någonstans, bortsett från att det kan vara flera specificerade personer eller att man vill ta bakvägen av andra taktiska skäl.

Principiellt sett så skulle man kunna använda detta för mer omfattande "fiskeexpeditioner" utan att provta en större krets personer, vilket rent praktiskt har uppenbara baksidor.

Tillägg: Sedan är det inte så konstigt om ansvariga vill spela ned betydelsen på grund av risken att robustheten undermineras just för att folk börjar begära att bli borttagna och/eller att föräldrar nekar från början.