Nya erbjudanden i Komplett Geek Week

Intel överger DirectX 9 – ska använda emulering

Permalänk
Melding Plague

Intel överger DirectX 9 – ska använda emulering

Med händerna fulla med problem väljer Intel att inte längre stödja det äldre DirectX 9. Istället ska funktionaliteten bibehållas med hjälp av emulering.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Låter som en utmärkt idé. Då kan intel fokusera på nya släpp istället..

Permalänk
Medlem

Varför inte?... Det låter som en logisk lösning rom ja ta bort Engel del huvudvärk.

Permalänk
Medlem

Låter bra. Bara de kommer framåt.

Permalänk
Medlem

Gamla spel kommer att lira dåligt, men en sak verkar ARC vara extremt bra på, deras servermodell som egentligen är samma chip som vanliga ARC klarar tydligen 60 st komprimerade 1080P videoströmmar simultant på under 75W(korten har ingen extra strömförsörjning)
För videokreatörer kan ARC visa sig bli överlägset, i alla fall för ett tag innan AMD och Nvidia hinner ikapp.

Permalänk
Medlem

Det är ju i princip detta som görs för att köra DX9-12-spel i Linux med hjälp av Proton som tolk så översätts DX till Vulkan.

Permalänk
Medlem

Nog en bra prioritering.

Permalänk
Medlem

Oj, hade inte väntat mig att dom skulle ge upp men det kan väl vara en helt ok lösning egentligen, det är ändå rätt gamla spel där prestanda tapp inte behöver vara en stor sak.

Permalänk
Snusfri

De borde göra detsamma med DX10 och DX11 med så spelstudios slutar ligga kvar på gammalt mög.

Permalänk
Medlem

11:an är nog svårt att få att få med de gröna då de är outstanding där, men 10:an ser jag inte varför alla hakar på framför allt med nya generationer.

Permalänk
Medlem

11:an har ju ganska tunga titlar fortfarande så det skulle nog bli för tungt att emulera. Så där behöver man nog ha ett bra stöd fortfarande. Men upp till 10 varför inte.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur mycket detta hjälper med problemen som uppmärksammats, känns ju inte direkt som att DirectX 9 varit i fokus där?

Det låter ju hursomhelst som att det kan vara en vettig prioritering för att bara bli av med gammalt baggage de dras med.
D3D9On12 finns ju tydligen med färdigt i Windows (10 och senare) och Microsoft kallar det för "a complete and relatively performant implementation of a D3D9 driver".
(Dessutom då i kombination med att det är gamla spel och/eller annat, som i relation till modern hårdvara typiskt inte har några extrema prestandakrav.)

Permalänk
Medlem

Då DX11-12+ överlåter optimeringen till spelutvecklarna, som oftast har fullt upp med annat och mång väljer t.ex UE så tycker jag det är en dålig lösning, kolla spelen från dom små studiorna, deras spel är ofta väldigt krävande då dom ofta hoppar på det senaste tekniken då tror den är bäst och inte ha en optimerad motor som dom gamla/stora studiorna har, om man jämför prestandan i ett DX9 spel som kör med Managed DirectX (där Microsoft optimerat minnesanvändningen och sköter inladdning av 3D modeller och texturer etc) så är det oftast bättre prestanda, många DX11-12+ ham många problem, då utvecklare måste ha koll på all optimering, där det ofta slutar med mycket minneanvändning i onödan (fast det finns streaming av t.ex. texturer), och som stutter problem med realtime shaderkopilering (fast det går att gör innan spelet startat, som i COD och Forza) som Unreal Engine har problem med och många andra spel på PC, sen kan man välja att inte köra management, men varför uppfinna hjulet igen, nu har MS och NVidia/AMD/Intel överlämnat ansvaret till utvecklarna helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Med händerna fulla med problem väljer Intel att inte längre stödja det äldre DirectX 9. Istället ska funktionaliteten bibehållas med hjälp av emulering.

Läs hela artikeln här

Just detta undrar jag över: "lasten på processorn ökar något eftersom funktionen är mjukvaruaccelererad"

Vad innebär mjukvaruaccelererad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Det är ju i princip detta som görs för att köra DX9-12-spel i Linux med hjälp av Proton som tolk så översätts DX till Vulkan.

DXVK och VKD3D.

Permalänk
Medlem

Tycker att Intel haft otur med alla sina grafikkretsar hittills.

Tur att dgVoodoo2 finns så att det går få igång äldre spel trots att man kör iGPU från Intel.

https://github.com/dege-diosg/dgVoodoo2/releases

Permalänk
Medlem

Intel gick väll ut med att de skulle prissätta sina kort efter hur de presterade i dx9-11? D.v.s. om det presterade som ett 3070 i dx12 med som ett 1660 i dx11 så skulle det prissättas i klass med 1660?

Permalänk
Medlem

Det låter rimligt. Bättre att fokusera på de nya teknikerna när de har så stora problem som de redan har.
Dessutom DX9 är lite gammalt och det mesta folk kör med detta är inte det allra mest krävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Just detta undrar jag över: "lasten på processorn ökar något eftersom funktionen är mjukvaruaccelererad"

Vad innebär mjukvaruaccelererad?

Att översättningen sker i mjukvara istället för på någon hårdvara gjord för syftet. Det enda det egentligen säger är att översättningen från DX9 till DX12 kostar lite processorkraft, vilket är rätt självklart. Men på det stora hela är det nog ganska försumbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Att översättningen sker i mjukvara istället för på någon hårdvara gjord för syftet. Det enda det egentligen säger är att översättningen från DX9 till DX12 kostar lite processorkraft, vilket är rätt självklart. Men på det stora hela är det nog ganska försumbart.

Dvs, den sker i mjukvara, oaccelererad? (just formuleringen som var konstig)

Permalänk
Medlem

Om emuleringen fungerar bra, vilket jag antar att det gör då det är gamla DX9 det är frågan om, så är det bara positivt om det kan lösa problemen med drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Lite fegt, men kanske en bra kompromiss om de ska skeppa något alls? Hoppas bara de levererar något alls snart. Om de nu officiellt tar stöd på denna funktionen borde de väl se till att hjälpa till med att utveckla projektet också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Dvs, den sker i mjukvara, oaccelererad? (just formuleringen som var konstig)

Precis, "mjukvaruaccelererad" är bara ett annat sätt att säga att det körs på processorn. Alternativet är väl att det skulle köras direkt på grafikkortet istället, men tveksamt om det skulle vara en vettig idé.

Permalänk
Medlem

Precis som jag förutsåg i föregående tråd i ämnet, att det helt enkelt presterar bättre och det inte är någon idé att de själva harvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Precis, "mjukvaruaccelererad" är bara ett annat sätt att säga att det körs på processorn. Alternativet är väl att det skulle köras direkt på grafikkortet istället, men tveksamt om det skulle vara en vettig idé.

Jag är kanske för kinkig rent språkligt som öht hakat upp mig på det där. Det är ju en helt orimlig formulering rent logiskt, men jag borde väl ha anat att det var så det låg till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Det är ju i princip detta som görs för att köra DX9-12-spel i Linux med hjälp av Proton som tolk så översätts DX till Vulkan.

Absolut det finns även andra alternativ i Linux som Gallium Nine för just DX9 som även bör fungera med intel iris Gallium3D drivrutin.
Även de lösningar som emulerar har hyfsad prestanda, till Linux finns det flera lösningar att välja bland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag är kanske för kinkig rent språkligt som öht hakat upp mig på det där. Det är ju en helt orimlig formulering rent logiskt, men jag borde väl ha anat att det var så det låg till.

Standardfras, varit med för alltid, så det är de facto uttryck är jag rädd

Det syftar på att det är kod som kör funktionen, och inte hårdvaran som står för hanteringen.

Men visst, på ett sätt förstår jag dig. Allting sker ju på hårdvara

Permalänk
Medlem

"DirectX 9 was released in 2002 for Windows 98, Me, and XP"

Till och med jag som vägrar uppgradera något innan end of life tycker det låter som en bra idé

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Standardfras, varit med för alltid, så det är de facto uttryck är jag rädd

Det syftar på att det är kod som kör funktionen, och inte hårdvaran som står för hanteringen.

Men visst, på ett sätt förstår jag dig. Allting sker ju på hårdvara

Jo, fast det är inte ens den sidan av det hela jag hakar upp mig på, utan att man slängt med "accelerering" i ordet, när man pratar om det helt oaccelererade fallet.

Att man slängt sig med "hårdvaruaccelerering" som ett begrepp för att poängtera att man har hårdvara dedikerad till att accelerera någon viss typ av arbete sedan eldkvarn brann är en sak, men att motsatsen i det här fallet blivit "mjukvaruaccelerering" är det bisarra. Något slags feltänk måste det ju vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jo, fast det är inte ens den sidan av det hela jag hakar upp mig på, utan att man slängt med "accelerering" i ordet, när man pratar om det helt oaccelererade fallet.

Att man slängt sig med "hårdvaruaccelerering" som ett begrepp för att poängtera att man har hårdvara dedikerad till att accelerera någon viss typ av arbete sedan eldkvarn brann är en sak, men att motsatsen i det här fallet blivit "mjukvaruaccelerering" är det bisarra. Något slags feltänk måste det ju vara.

Som att säga "jätteliten", eller "skitbra" Språket är bra underbart ibland