Permalänk
Medlem

Optimera speldator

För en tid sedan hade jag förmånen att kunna uppfylla en dröm, att köpa en topp-prestanda dator för att spela onlinespel.

Jag skaffade mig denna dator:

Operativsystem: Microsoft Windows 11 Home
RAM-minne: Corsair Vengeance Pro 32GB 3600MHz (RGB)
Primär lagringsenhet: Samsung 980 Pro 1TB (PCIe 4.0 NVMe) 7000/5000MB/s
Chassi: NZXT H510 Flow (Black/White)
Vattenkylning (CPU): MSI MAG Core Liquid 240R RGB
Nätaggregat: MSI MPG A850GF 850W - Modulärt (Gold 90%)
Grafikkort: Nvidia GeForce RTX 3090 24GB
Moderkort: MSI Z690-A Pro
Processor: Intel Core i9 12900K (F) 5.2 GHz turbo
Uppgraderingskit: Extra fläkt | Ljuddämpningskit
Premium fläktar: Corsair Air AF120 Quite (2 st premium fläktar)
Ljudisolering: Infinity - Premium Ljuddämpningskit (ljudisolering)
Nätverkskort (trådlöst): Gigabit LAN (kabel)

SAMSUNG Odyssey G7
32"
Välvd gamingskärm med
AMD FreeSync Premium Pro
240 Hz/16:9/2560x1440/1 ms

Jag började spela Fortnite på PS4 som knappt orkar bära 60 FPS så att jag såg väldigt mycket fram emot 240 FPS.
I början känner man den otroliga skillnaden i flytet när man spelar. Går inte att förklara för den som inte testat.
Minst 120 FPS är ett måste i min mening.

Hur som helst... man vänjer sig och flyttar fram kraven.
Idag spelar jag men är inte nöjd med hur det flyter.
Jag vet, det kan låta som ett lyxproblem men jag försöker bara optimera min dator
för den bästa spelupplevelsen som är möjlig.

Finns det någon här som är bra på optimering så ber jag på mina bara knän om hjälp.
Hur kan jag få det bästa flytet med så hög FPS som möjligt.

Skickar med bilder på mina inställning i Fortnite.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har kopplat skärmen till moderkortet och inte graffikkortet? Och, har du installerat Nvidias senaste drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Hur många FPS får du med de inställningarna?

12900K bör klara 240+ FPS i Fortnite. Prova att sänka view distance, och stäng av DLSS för att se om det påverkar prestandan negativt. Med andra ord, experimentera med olika inställningar i spelet för att kolla om det är relaterat till det, eller om det är faktorer utanför spelet som påverkar.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Prova ändra rendering modes, vet att dom har två andra och ett är fokuserat på performance. Vill minnas att det gav mig ett schyst lyft.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är inte så att du har kopplat skärmen till moderkortet och inte graffikkortet? Och, har du installerat Nvidias senaste drivrutiner?

Bra idé, där sitter sladden rätt. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Hur många FPS får du med de inställningarna?

12900K bör klara 240+ FPS i Fortnite. Prova att sänka view distance, och stäng av DLSS för att se om det påverkar prestandan negativt. Med andra ord, experimentera med olika inställningar i spelet för att kolla om det är relaterat till det, eller om det är faktorer utanför spelet som påverkar.

Kör jag unlimited så går den mellan 100-1300 i FPS.
Jag kan få relativ stabil 240 fps med mina inställningar som bilden visar. Men jag vill optimera bättre om möjligt.

Jag har provat att gå ner till 1080 men vill helst ligga på 1440. Jag har provat att exprimentera lite men tillslut blir jag bara förvirrad. hur ska man kunna mäta om det blir bättre och hur kändes det förut va nu.

det är knepigt på den nivån.

hoppades att det fanns någon här som har gjort en liknande resa och kan lite trix 😁👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Prova ändra rendering modes, vet att dom har två andra och ett är fokuserat på performance. Vill minnas att det gav mig ett schyst lyft.

Directx11 känns inge bra alls. fpsen blir knasig där.
Performance mode gjorde att FPS:en "cap'ade" bättre men flytet blev annorlunda och grafiken blev kantig och pixlig.

Där känns det som Directx12 är den bästa.

Men vad vet jag.

Det jag reagerar på när jag spelar är dels hur stabil FPSn ligger och dels hur skotten träffar.
Dvs du är helt säker på att du skjuter rakt på motståndaren men skotten registreras inte som en "hit".
När jag växlade från 60 till 240 märkte jag en enorm skillnad på hur träffarna registrerades oftare.

Jag har ingen teknisk kunskap ang. detta men upplever verkligen att detta stämmer.

Dock kan jag tycka nu att det blivit.sämre igen.
Jag misstänker att det beror på massa saker.
Som motståndaren FPS, serverns lagg osv osv.

Någon som är bra på detta och kan hjälpa mig.förstå.hur det funkar?

T.ex nån med 240 fps möter en som spelar på switch och har 30fps, hur blir det?

frågor frågor frågor 😁

Permalänk
Medlem

En annan tanke/fråga...

Är det bättre att ha helt stabil 120 / 144 fps än en något fluxande 240?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tygis:

En annan tanke/fråga...

Är det bättre att ha helt stabil 120 / 144 fps än en något fluxande 240?

Det kan ju upplevas som mer flyt om du har en jämnare/konstant fps. Förmodligen sänker du samtidigt strömförbrukningen om datorn klarar mer än 120/144hz, men du låser den till en lägre uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Det kan ju upplevas som mer flyt om du har en jämnare/konstant fps. Förmodligen sänker du samtidigt strömförbrukningen om datorn klarar mer än 120/144hz, men du låser den till en lägre uppdateringsfrekvens.

Testade att låsa både skärmen och i spelet till 144 hz / FPS istället. Jag får en känsla av att det blev bättre.
Den ligger nästan konstant på 144 och som jag förstår det kan FPS-dropsen vara en del av anledningen till att jag känner av att flytet försvinner ibland på högre FPS.

Jag önskar att det gick att köra på 240hz men jag får nog helt enkelt inse att det är sjukt krävande att få konstant 240 fps med 1440 upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tygis:

Testade att låsa både skärmen och i spelet till 144 hz / FPS istället. Jag får en känsla av att det blev bättre.
Den ligger nästan konstant på 144 och som jag förstår det kan FPS-dropsen vara en del av anledningen till att jag känner av att flytet försvinner ibland på högre FPS.

Jag önskar att det gick att köra på 240hz men jag får nog helt enkelt inse att det är sjukt krävande att få konstant 240 fps med 1440 upplösning.

Låter ju dock konstigt att du inte får högre prestanda mtp vad du har för komponenter (om det är inställningarna du screenshotade du kör med).

Testat atta stänga av nvdidia reflex? Vet inte hur det beter sig om man inte har kompatibel hårdvara.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

med den hårdvaran och inställningarna ska det inte vara några problem med 240fps. Jag upplevde dock att det var bättre flyt utan DLSS och med fps limiter i nvidias inställningar till 237(kör unlimited i spelet). Ibland upplever jag också att det flyter bättre med vsync.

Gällande hits som du också skriver, det har med servern att göra i stort sätt alltid. Vet inte hur många ticks fortnite kör med.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Inaktiv

Grafikinställningar på low 1080p, avinstallera eller stäng av alla extra program du har igång och överklocka GPU och CPU

Edit. V-sync av, naturligtvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Låter ju dock konstigt att du inte får högre prestanda mtp vad du har för komponenter (om det är inställningarna du screenshotade du kör med).

Testat atta stänga av nvdidia reflex? Vet inte hur det beter sig om man inte har kompatibel hårdvara.

Tack för tipset!!
Detta ska jag prova.
Återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

med den hårdvaran och inställningarna ska det inte vara några problem med 240fps. Jag upplevde dock att det var bättre flyt utan DLSS och med fps limiter i nvidias inställningar till 237(kör unlimited i spelet). Ibland upplever jag också att det flyter bättre med vsync.

Gällande hits som du också skriver, det har med servern att göra i stort sätt alltid. Vet inte hur många ticks fortnite kör med.

Jag ska absolut prova det du skriver! Tack för bra tips.

Ok. så att skotten flyger till östra Tibet(istället för i huvve på det onskefulla kattskinnet som campat i busken hela matchen)
det har alltså med servern att göra. Intressant.
Har du mer info om hur det går till detta?

Min ping brukar ligga på ca 15-35 vilket jag iaf anser vara helt ok.
Misstänker att det är svårt när spelet ska hantera en massa folk med olika ping och övriga laggande anledningar.

Jag tycker också att det borde gå med 240.
Nyfiken på att prova utan DLSS. tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Grafikinställningar på low 1080p, avinstallera eller stäng av alla extra program du har igång och överklocka GPU och CPU

Edit. V-sync av, naturligtvis

Absolut en väg att gå om man verkligen vill ha bästa möjliga flyt i spelet.
Förstår det som att många proffs gör så.
Jag är ju dock bara ytterligare en gubbe som försöker klämma in lite fortnitespelande mellan barnskriken så
för mig spelar det "egentligen" ingen större roll. Det är bara det att jag har spelat online sedan CoD 1 och har alltid fått nöja mig med halvdan hårdvara. Nu hade jag möjligheten att uppgradera mig och vill försöka få ut den bästa spelupplevelsen samtidigt som jag vill att motståndarna ska träffas av mina skott

Tack för tips dock!
Uppskattar verkligen alla som lägger ner tid på att svara på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tygis:

Jag ska absolut prova det du skriver! Tack för bra tips.

Ok. så att skotten flyger till östra Tibet(istället för i huvve på det onskefulla kattskinnet som campat i busken hela matchen)
det har alltså med servern att göra. Intressant.
Har du mer info om hur det går till detta?

Min ping brukar ligga på ca 15-35 vilket jag iaf anser vara helt ok.
Misstänker att det är svårt när spelet ska hantera en massa folk med olika ping och övriga laggande anledningar.

Jag tycker också att det borde gå med 240.
Nyfiken på att prova utan DLSS. tack!

Du har nog större hjälp av att optimera nätverket. En ping på 15 motsvarar väl ungefär 60 uppdateringar i sekunden.. en ping på 35 så är du under 30 uppdateringar. M.A.O så hinner din skärm uppdateras 8 gånger mellan varje paket som går mellan servern och dig. Du kommer aldrig att träffa bättre än din ping.
När man kommer ned på 7-8 ping stabilt då börjar man märka av att man vill ha snabbare skärmuppdateringar. Vet att det dock är oerhört svårt med moderna spel då servern oftast är för långt bort.

En annan sak som du kanske redan gör men som gör massor för träffsäkerheten är att använda stöd för armbågen på din musarm. Det tillsammans med triggerträning gör underverk. (Man får absolut inte röra musen när man avfyrar för då träffar man ofta östra Tibet istället). Jag föredrar en mindre mus så att jag kan vila handloven på musmattan, det ökar träffsäkerheten enormt och är en riktig aha-upplevelse när man upptäcker det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

med den hårdvaran och inställningarna ska det inte vara några problem med 240fps. Jag upplevde dock att det var bättre flyt utan DLSS och med fps limiter i nvidias inställningar till 237(kör unlimited i spelet). Ibland upplever jag också att det flyter bättre med vsync.

Gällande hits som du också skriver, det har med servern att göra i stort sätt alltid. Vet inte hur många ticks fortnite kör med.

Provade ett par rundor med DLSS off och det va helt klart en skillnad i flytet. tyvärr verkade allt bli så suddigt att jag ser typ ingenting med mina gubbögon. Nej, jag har inge synfel men det va ej spelbart enligt mig.
Provade alla tre (som inte va DLSS = On)

Hittade frame rate limit i Nvidia kontrollpanel ocskå o satte den på 237.

Jag får prova mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Du har nog större hjälp av att optimera nätverket. En ping på 15 motsvarar väl ungefär 60 uppdateringar i sekunden.. en ping på 35 så är du under 30 uppdateringar. M.A.O så hinner din skärm uppdateras 8 gånger mellan varje paket som går mellan servern och dig. Du kommer aldrig att träffa bättre än din ping.
När man kommer ned på 7-8 ping stabilt då börjar man märka av att man vill ha snabbare skärmuppdateringar. Vet att det dock är oerhört svårt med moderna spel då servern oftast är för långt bort.

En annan sak som du kanske redan gör men som gör massor för träffsäkerheten är att använda stöd för armbågen på din musarm. Det tillsammans med triggerträning gör underverk. (Man får absolut inte röra musen när man avfyrar för då träffar man ofta östra Tibet istället). Jag föredrar en mindre mus så att jag kan vila handloven på musmattan, det ökar träffsäkerheten enormt och är en riktig aha-upplevelse när man upptäcker det.

Tack för tips om armbågen. aldrig tänkt på. ska prova snarast möjligt.

Angående Pingen...
Menar du att det inte spelar någon roll på FPSen om du ändå inte har tillräckligt låg ping?

Om du kan/vill får du gärna beskriva lite mer ingående hur det funkar. Jag vill lära mig 🙏👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Låter ju dock konstigt att du inte får högre prestanda mtp vad du har för komponenter (om det är inställningarna du screenshotade du kör med).

Testat atta stänga av nvdidia reflex? Vet inte hur det beter sig om man inte har kompatibel hårdvara.

Testade igår att köra med allt som vanligt fast utan Nvidia Reflex och jag tycker det kändes bättre.
Va tvungen att läsa lite snabbt om Reflex och som jag förstår det gäller det bara skärmar som har den hårdvaran inbyggd eller har jag missuppfattat det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tygis:

Provade ett par rundor med DLSS off och det va helt klart en skillnad i flytet. tyvärr verkade allt bli så suddigt att jag ser typ ingenting med mina gubbögon. Nej, jag har inge synfel men det va ej spelbart enligt mig.
Provade alla tre (som inte va DLSS = On)

Hittade frame rate limit i Nvidia kontrollpanel ocskå o satte den på 237.

Jag får prova mer.

yes din ms borde inte heller vara ett problem. Men i e-sport så är det oftast ticks som avgör om du känner att du träffar eller inte. Ticks är hur många gånger i sekunden som servern uppdaterar spelares rörelser. CS är ju ett av de spelen som tagit detta på allvar. Jag spelade cs ett tag 64 tick medan cod warzone hade 20-24. Dvs CS servern uppdaterar mer än dubbelt så mycket. En snabb googling säger att fortnite har 30.

Har du förövrigt g-sync aktiverat? jag upplever för flytets skull att fps limit i nvidia på 237 + v-sync och g-sync aktiverat ger det överlägset bästa flytet även fast det i praktiken kan göra att det blir någon ms fördröjning.

https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-se...

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tygis:

Testade igår att köra med allt som vanligt fast utan Nvidia Reflex och jag tycker det kändes bättre.
Va tvungen att läsa lite snabbt om Reflex och som jag förstår det gäller det bara skärmar som har den hårdvaran inbyggd eller har jag missuppfattat det?

Är inte så insatt i nVidia reflex, men vad jag kan läsa mig till så ska det räcka med enbart ett grafikkort i 900-serien eller nyare.

Man ska däremot få mer ut utav det om även skärmen och musen har stöd för det (t.ex. kunna mäta latens mellan musklick och uppdatering i bilden).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

yes din ms borde inte heller vara ett problem. Men i e-sport så är det oftast ticks som avgör om du känner att du träffar eller inte. Ticks är hur många gånger i sekunden som servern uppdaterar spelares rörelser. CS är ju ett av de spelen som tagit detta på allvar. Jag spelade cs ett tag 64 tick medan cod warzone hade 20-24. Dvs CS servern uppdaterar mer än dubbelt så mycket. En snabb googling säger att fortnite har 30.

Har du förövrigt g-sync aktiverat? jag upplever för flytets skull att fps limit i nvidia på 237 + v-sync och g-sync aktiverat ger det överlägset bästa flytet även fast det i praktiken kan göra att det blir någon ms fördröjning.

https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-se...

Ska definitivt prova vsync o gsync

nyfiken fråga.. Varför 237 fps limit och inte 240 som skärmens hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tygis:

Ska definitivt prova vsync o gsync

nyfiken fråga.. Varför 237 fps limit och inte 240 som skärmens hz?

läs guiden ovan. Men det handlar om att aldrig vara i närheten av brytpunkten för skärmen då stutter kan uppstå.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tygis:

Tack för tips om armbågen. aldrig tänkt på. ska prova snarast möjligt.

Angående Pingen...
Menar du att det inte spelar någon roll på FPSen om du ändå inte har tillräckligt låg ping?

Om du kan/vill får du gärna beskriva lite mer ingående hur det funkar. Jag vill lära mig 🙏👍

Alltså så här är det. vid 60 fps så ritas det upp en ny bildruta varje 17ms. lägg då till en ping på 35ms och din reaktionstid på 20ms så får du en sammanlagd reaktionstid på 17+35+20 = 72 millisekunder
Om du ökar din fps till 200 så ritas det upp en ny bildruta varje 5:e ms. en vinst på 12 millisekunder. = 16% vinst
Om du kapar din ping från 35 till 15 så vinner du 20 millisekunder. = 27%

Du som redan har en FPS på en bra bit över 100 kommer att få en ändå lägre vinst på att öka din FPS. Du kan antagligen få samma vinst om du motionerar och tränar på gymmet regelbundet då det kan göra 5ms på din egen reaktionstid. Dom som är riktigt duktiga kommer ned på runt 10 i sin egen reaktionstid.

Jag som vart en LPB med 7 i ping stabilt vet exakt hur stor fördelen är, man behöver inte vara nån stjärna när man har 25ms fördel. På den tiden så spelade jag i 800*400nånting på 32" plasma för att göra gubbarna större och lättare att träffa dessutom:-) (Quake3 och Battlefield 1942)

la till en anekdot
Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

läs guiden ovan. Men det handlar om att aldrig vara i närheten av brytpunkten för skärmen då stutter kan uppstå.

Jäklarns vilken guide! 😁 den ska jag försöka tugga i mig.
Tack för länken 🙏👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Alltså så här är det. vid 60 fps så ritas det upp en ny bildruta varje 17ms. lägg då till en ping på 35ms och din reaktionstid på 20ms så får du en sammanlagd reaktionstid på 17+35+20 = 72 millisekunder
Om du ökar din fps till 200 så ritas det upp en ny bildruta varje 5:e ms. en vinst på 12 millisekunder. = 16% vinst
Om du kapar din ping från 35 till 15 så vinner du 20 millisekunder. = 27%

Du som redan har en FPS på en bra bit över 100 kommer att få en ändå lägre vinst på att öka din FPS. Du kan antagligen få samma vinst om du motionerar och tränar på gymmet regelbundet då det kan göra 5ms på din egen reaktionstid. Dom som är riktigt duktiga kommer ned på runt 10 i sin egen reaktionstid.

Jag som vart en LPB med 7 i ping stabilt vet exakt hur stor fördelen är, man behöver inte vara nån stjärna när man har 25ms fördel. På den tiden så spelade jag i 800*400nånting på 32" plasma för att göra gubbarna större och lättare att träffa dessutom:-) (Quake3 och Battlefield 1942)

Väldigt intressant läsning!
Vet du det finns nåt ställe på nätet där jag kan läsa mer om detta?

kan ju så klart googla men det finns ju så mycket på nätet och man vet inte vad man ska börja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

läs guiden ovan. Men det handlar om att aldrig vara i närheten av brytpunkten för skärmen då stutter kan uppstå.

Efter mycket fixande o trixande står jag förvirrad i mitten och snurrar. Jag har läst igenom guiden men har stött på patrull.

Min monitor (Samsung Odyssey G7) är "g sync compatible" vilket jag förstår det som gör att det inte finns ett val i Nvidias control panel som heter = Enable G-sync, utan det aktiveras automatiskt (vad det nu innebär).

I Nvidias kontrollpanel finns däremot valet (under 3d-settings): Vertical Synk: On / Off / Snabb

In game (Fortnite): V-sync = On / Off

Jag har satt NVCP till max framerate 237
och ingame till 240.

Jag fattar inte vad det är för skillnad på Ingame o NVCP V-sync och ska man ha båda på samtidigt?

Spelar det någon roll om jag har på max 240 ingame eller ska den vara unlimited?

förvirringen är total 😁👍

Permalänk
Medlem

Xmp påslaget för ramminnena i BIOS?
Kontrollera sedan i Windows att dom går i 3600. Aktivitetshanteraren, prestanda, Minne, Hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Xmp påslaget för ramminnena i BIOS?
Kontrollera sedan i Windows att dom går i 3600. Aktivitetshanteraren, prestanda, Minne, Hastighet.

Tack för tips!
Japp det stämmer.

Finns det mer i bioset man kan tweaka?