Permalänk
Medlem

Uppdatera Garmin GPS

Jag brukar uppdatera navigeringsenheterna i min närhet en gång om året, denna gång gick det inte med en utav dem. Det är en Garmin 2390. Jag gör som vanligt men i programmet Garmin Express blir jag uppmanad att köpa en karta istället för att bara uppdatera den befintliga.

Har gått igenom alla förslag som finns hos Garmins så kallade kundservice, men inget täcker in detta problem. Är det någon här som har vart med om det och vet hur man kommer förbi?

Se skärmdump nedan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Var det livstid uppdateringar eller var det ett visst antal år? Kan ju vara så att Garmin antog att ingen behåller den så länge som du gjort och programmerat den för X antal år. Men sånt borde ju Garmin kunna svara på... illa av dem.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Antagligen är den så pass gammal att de inte supportar den längre och då gäller inte livstidsuppdateringen längre. Den gäller vad jag förstått bara så länge produkten är "aktuell" så att säga.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Den är nog 10-11 år gammal. Jag trodde att "livstid" innebar uppdateringar så länge enheten fungerar. Eftersom jag kunnat uppdatera tidigare år förmodade jag att det skulle förbli så och inte nåt mellanting.
En kollega har en liknande, samma ålder fast med lite större skärm, den var det inga problem med att uppdatera. Jag får väl kopiera kartorna då.

Det konstiga med förra uppdateringen är namnet "2021.10" som vid installationstillfället var flera månader framåt i tiden. Trots detta så varnade enheten gång på gång att denna karta hade "gått ut" och behövde uppdateras.

Visa signatur
Permalänk

Livstid på en teknikpryl är tills tillverkaren tycker att den nått sitt EOL (end of life)
HP har ju "livstidsgaranti" på många nätverksswitchar, men det betyder ju inte att dom byter ut en 15år gammal switch mot en ny om den pajar.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|