Wifi 6 router Telenor (i4882) Wifi dör X antal ggr per dag

Permalänk

Wifi 6 router Telenor (i4882) Wifi dör X antal ggr per dag

Hej!

Jag har Telenor som bredbandsleverantör och har 1000mbit/1000mbit.

Vi har fått med Routern i4882 då vi beställde tjänsten.

Vi har 3st datorer med trådlösa nätverkskort, 2st TV på wifi, 4st mobiler på wifi samt en surfplatta.

Sen dag ett har jag haft problem att Wifit på routern slocknar flera gånger per dag.
Felanmälde detta, fick en ny router, samma fel, felanmälde detta, fick en ny router igen, samma fel.

Så nu efter att tredje routern har samma problem, så fick jag som svar av dom att problemet ligger inte hos Telenor som leverantör, utan hos mig.....?

Dom kan se i loggarna att jag har över 1000st felmeddelanden per dag, men dom kan inte så från vilken enhet / mac-adress.

Har någon tips här hur man ska gå vidare?
Och vad kan göra att detta sker?
Någon med samma problem?

Värt att nämna, när wifit dör, så fungerar nätet klockrent med sladd undertiden som wifit är nere.

Permalänk
Medlem

Om misstanken är att det finns en enhet som stör ut nätet så kanske du kan felsöka lite på egen hand genom att tillfälligt använda färre antal enheter med wifi och tillfälligt koppla flera enheter med sladd istället?

Om du kan logga in i routern så borde du också kunna se samma felmeddelande?

Permalänk
Skrivet av MickeBoy:

Om misstanken är att det finns en enhet som stör ut nätet så kanske du kan felsöka lite på egen hand genom att tillfälligt använda färre antal enheter med wifi och tillfälligt koppla flera enheter med sladd istället?

Om du kan logga in i routern så borde du också kunna se samma felmeddelande?

Yes, jag har prövat utesluta olika enheter men det fortsätter klippa.
Tyvärr är routern såpass låst så man har inte möjlighet att själv se något här.

Man kommer ju bli totalt galen om man ska behöva köra uteslutningsmetoden då det handlar om 10-11 enheter.
Sen är det väldigt sporadiskt som wifit slocknar, men man ser verkligen att ALLT dör som är på wifi, precis samtidigt, i kanske 10 minuter, för att sen hoppa igång igen.

Permalänk
Skrivet av MickeBoy:

Om misstanken är att det finns en enhet som stör ut nätet så kanske du kan felsöka lite på egen hand genom att tillfälligt använda färre antal enheter med wifi och tillfälligt koppla flera enheter med sladd istället?

Om du kan logga in i routern så borde du också kunna se samma felmeddelande?

Men jag ska göra så nu, har antecknat alla enheter på ett papper, ska utesluta enhet per enhet och se om problemet kvarstår,
det som stör mig är att dom "felsökt" men hittar inget, och nu är problemet på mig.
Om jag tänker rätt, så bör dom kunna se vilken enhet som orsakar dessa felmeddelanden.

Permalänk
Medlem

Om du inte lyckas hitta en enhet som orsakar felet, så finns ju risken att det faktiskt är routern som är så dålig att den inte kan hantera så många samtidiga trådlösa anslutningar. Jag hittade en annan tråd där konsensus var att detta kanske inte är den bästa router som släpps: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1613265-telenors-nya-w...

I tråden finns tips på att brygga den och köra någon annan eller helt enkelt att byta ut den.

Kanske inte det du vill höra. Ett alternativ hade kanske varit att skaffa en trådlös accesspunkt om du måste använda just denna router, men om du inte har en liggandes så skulle du ju nästan lika gärna kunna köpa en produkt som du ersätter nuvarande router med.

Det kanske inte är det som är mest lockande ekonomiskt, för du borde fått en router som fungerar. Kanske är det ändå värt pengarna för att slippa strul tänker jag.

Permalänk
Skrivet av MickeBoy:

Om du inte lyckas hitta en enhet som orsakar felet, så finns ju risken att det faktiskt är routern som är så dålig att den inte kan hantera så många samtidiga trådlösa anslutningar. Jag hittade en annan tråd där konsensus var att detta kanske inte är den bästa router som släpps: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1613265-telenors-nya-w...

I tråden finns tips på att brygga den och köra någon annan eller helt enkelt att byta ut den.

Kanske inte det du vill höra. Ett alternativ hade kanske varit att skaffa en trådlös accesspunkt om du måste använda just denna router, men om du inte har en liggandes så skulle du ju nästan lika gärna kunna köpa en produkt som du ersätter nuvarande router med.

Det kanske inte är det som är mest lockande ekonomiskt, för du borde fått en router som fungerar. Kanske är det ändå värt pengarna för att slippa strul tänker jag.

Tack för ditt svar.

Jag har varit inne på det alternativet också även om det känns ruttet, men då öppnar man även upp för lite fler möjligheter då man själv kan justera den.
Ska se om dom vill vara mer tillmötesgående annars blir alternativet en ny router.

Men först och främst ska jag köra uteslutningsmetoden för att se om det kan vara en specifik enhet som slår ut detta.

Det jag glömt att nämna är, lägenheten vi bor i nu har min bror haft i 7år,med samma bredbandsleverantör och sista 3 åren med exakt likadan router som jag har, utan att ha upplevt problem.

Det som gör mig virrig i att försöka förstå problemet och hur det kan uppstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjoDjimbo:

Tack för ditt svar.

Jag har varit inne på det alternativet också även om det känns ruttet, men då öppnar man även upp för lite fler möjligheter då man själv kan justera den.
Ska se om dom vill vara mer tillmötesgående annars blir alternativet en ny router.

Men först och främst ska jag köra uteslutningsmetoden för att se om det kan vara en specifik enhet som slår ut detta.

Det jag glömt att nämna är, lägenheten vi bor i nu har min bror haft i 7år,med samma bredbandsleverantör och sista 3 åren med exakt likadan router som jag har, utan att ha upplevt problem.

Det som gör mig virrig i att försöka förstå problemet och hur det kan uppstå.

Om jag skulle gett mig på att felsöka så skulle jag försökt att dra sladd till alla prylar som kan ta det.
Kört med sladd några dagar och sedan byta till wifi på en enhet åt gången för att försöka reda ut om det är en specifik enhet eller om det är en mängd med enheter som orsakar problem.

En förutsättning för detta är ju att man kan acceptera att enheter kopplas in med sladd under tiden som testet pågår. Det kanske inte är möjligt eller i alla fall inte "önskvärt".

Permalänk
Medlem

Problematiskt att inte komma in i sin egen router. Jag skulle utan tvekan skaffat en "egen/ny" router.

Permalänk
Skrivet av weenan:

Problematiskt att inte komma in i sin egen router. Jag skulle utan tvekan skaffat en "egen/ny" router.

Kommer in i den, men valmöjligheterna i den är begränsade

Permalänk
Hedersmedlem

Var har du routern?
Framförallt 5Ghz radio genererar en hel del värme, sitter den för instängt kan det vara orsaken. Är det både 5Ghz och 2.4Ghz som lägger av? Har du olika ssid för respektive och i så fall vilket använder du?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Var har du routern?
Framförallt 5Ghz radio genererar en hel del värme, sitter den för instängt kan det vara orsaken. Är det både 5Ghz och 2.4Ghz som lägger av? Har du olika ssid för respektive och i så fall vilket använder du?

Router Icotera i4882.

På den finns 2,4ghz samt 5ghz.

Jag har lagt upp det så att dom tre speldatorerna vi har, här har vi köpt dessa nätverkskort ASUS PCE-AX3000 och kör med för att slippa sladd, då vi bor stort med två våningar och tre barn. Dessa är det enda jag har kopplat mot 5ghz, medans allt det övriga är kopplat mot 2,4ghz.

Japp det är två olika SSID som jag har döpt till XXXX2,4ghz och XXXX5ghz.

Permalänk

Snackat med en dam på Telenor i 1h och 20 minuter nu.
Efter mycket tjat och gnäll från min sida så skickar dom äntligen en annan variant av router, som även den har 2,4ghz/5ghz. Hjälper det inte så är det felanmälan igen och forska vidare.
Så router nummer 4 på ingång.

Permalänk
Medlem

Har också den routern och var överlag nöjd med den, men stötte på samma intermittenta bortkopplingsproblem. Köpte en Asus router som ser ut som ett rymdskepp och är ful som stryk, men driftstörningarna har varit borta sen det bytet. Väldigt värt pengarna för att slippa fortsätta bråka med Telenor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjoDjimbo:

Router Icotera i4882.

På den finns 2,4ghz samt 5ghz.

Jag har lagt upp det så att dom tre speldatorerna vi har, här har vi köpt dessa nätverkskort ASUS PCE-AX3000 och kör med för att slippa sladd, då vi bor stort med två våningar och tre barn. Dessa är det enda jag har kopplat mot 5ghz, medans allt det övriga är kopplat mot 2,4ghz.

Du svarade inte på @Aphex fråga, frågan var om det är både 2,4 och 5 GHz som dör eller om det konsekvent är bara en av dem. Eftersom du har dina enheter så tydligt uppdelade bör det vara enkelt att svara på.

Du svarade inte heller på hur routern förvaras. Tidiga WiFi6/ax-designer drar mycket mer maxeffekt än 5/ac. Hur det kommer sig vet jag inte, men det är tydligt när man letar efter lösa kort att stoppa in i sin modulära router. Det är därför inte helt långsökt att det kan handla om värmeproblem.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Du svarade inte på @Aphex fråga, frågan var om det är både 2,4 och 5 GHz som dör eller om det konsekvent är bara en av dem. Eftersom du har dina enheter så tydligt uppdelade bör det vara enkelt att svara på.

Du svarade inte heller på hur routern förvaras. Tidiga WiFi6/ax-designer drar mycket mer maxeffekt än 5/ac. Hur det kommer sig vet jag inte, men det är tydligt när man letar efter lösa kort att stoppa in i sin modulära router. Det är därför inte helt långsökt att det kan handla om värmeproblem.

Sorry, slarvigt läst av mig.
Det är både och som dör (2,4/5ghz) hela wifi-lampan på routern släcks i cirka 5minuter tills det kommer tillbaka.
Den står i hallen, öppet på en hylla.

Permalänk
Medlem

Köp en brandvägg och accesspunkt så slipper du dyngan från Telenor och det kommer garanterat fungera bättre.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Garanterat ditt hem och/eller dina prylar som stör om du provat fyra routrar. Finns inte några garantier på WiFi alls så du ska vänta dig att du behöver justera inställningarna på nästa trådlösa router också.

Har du två våningar lär du behöva 2 till 3 accesspunkter för att det ska fungera någorlunda bra. Telenor har någon förstärkare med WiFi 6 om du behöver handhållning. Tror att de bara har förstärkare som passar ihop med just i4882 dock så det är inget alternativ när du byter till annat.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Garanterat ditt hem och/eller dina prylar som stör om du provat fyra routrar. Finns inte några garantier på WiFi alls så du ska vänta dig att du behöver justera inställningarna på nästa trådlösa router också.

Har du två våningar lär du behöva 2 till 3 accesspunkter för att det ska fungera någorlunda bra. Telenor har någon förstärkare med WiFi 6 om du behöver handhållning. Tror att de bara har förstärkare som passar ihop med just i4882 dock så det är inget alternativ när du byter till annat.

Behöver ingen accesspunkt, wifit till övervåvningen når och ger förvånansvärt bra hastighet.
Vid bredbandskoll vid många olika tillfällen så är hastigheten över 800mbit till övervåningen.

En idé jag fick var att pröva koppla allt mot 2,4 ghz och skippa 5ghz helt, för att se om det fortsätter.

Ska pröva det vid tillfälle, annars invänta nya routern, är problemen kvar ska jag fundera på köpa en helt egen,

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjoDjimbo:

Behöver ingen accesspunkt, wifit till övervåvningen når och ger förvånansvärt bra hastighet.
Vid bredbandskoll vid många olika tillfällen så är hastigheten över 800mbit till övervåningen.

En idé jag fick var att pröva koppla allt mot 2,4 ghz och skippa 5ghz helt, för att se om det fortsätter.

Ska pröva det vid tillfälle, annars invänta nya routern, är problemen kvar ska jag fundera på köpa en helt egen,

Signalstyrkan som är relevant, vad som händer vid kanalbyte o.s.v.

Permalänk
Medlem

Jag provade telenors wifi6 router när jag tecknade bredband. Men konstigt nog var mitt wifi sjukt ostabilt med denna, där det dog helt random då och då.

Bytte tillbaka till min egen router och inga som helst problem. Försökte nollställa telenors router osv. Inget hjälpte.
Så gav upp o skickade tillbaka den och körde min egen istället.
Inställningsmöjligheterna i deras router var löjligt limiterade också.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Signalstyrkan som är relevant, vad som händer vid kanalbyte o.s.v.

Okej, men känns som att felet bör uppstå vid den datorn / kopplingen, inte att wifi slocknar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjoDjimbo:

Okej, men känns som att felet bör uppstå vid den datorn / kopplingen, inte att wifi slocknar?

Den får jobba hårdare om det är svag signal eller något som stör, hur som helst är ju problemet hos dig om samma fel sker med tre olika av samma modell. Annan modell kan fungera bättre, då alla prylar har lite olika egenskaper, men meshförstärkarna kan säkert avhjälpa sånt också, eftersom routerns wifi inte behöver jobba lika hårt och prata med samma prylar då.

Permalänk

Update..

Fått en fjärde router nu från Telenor, äntligen en annan modell.
Technicolor 799 xtream

Samma kväll som denna kopplades så uppstod samma problem, det udda här är att endast 5ghz slocknar, 2,4 fungerar klockrent.

Ringt in igen till kundsupporten och dom vill att jag aktiverar band steering för att se om problemet kvarstår, vilket jag tror.

Börjar tro att enda alternativet är att köpa lös en helt egen, stabilare router.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Jag provade telenors wifi6 router när jag tecknade bredband. Men konstigt nog var mitt wifi sjukt ostabilt med denna, där det dog helt random då och då.

Bytte tillbaka till min egen router och inga som helst problem. Försökte nollställa telenors router osv. Inget hjälpte.
Så gav upp o skickade tillbaka den och körde min egen istället.
Inställningsmöjligheterna i deras router var löjligt limiterade också.

Jag tror att det är mitt enda alternativ faktiskt. Ska kolla runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjoDjimbo:

Update..

Fått en fjärde router nu från Telenor, äntligen en annan modell.
Technicolor 799 xtream

Samma kväll som denna kopplades så uppstod samma problem, det udda här är att endast 5ghz slocknar, 2,4 fungerar klockrent.

Ringt in igen till kundsupporten och dom vill att jag aktiverar band steering för att se om problemet kvarstår, vilket jag tror.

Börjar tro att enda alternativet är att köpa lös en helt egen, stabilare router.

Kan fortfarande vara några av dina prylar eller något annat i närheten som stör.

En tredje kretsuppsättning kan hantera det bättre, men det är absolut ingen garanti, kolla om du kan köpa av någon butik som är frikostig när det gäller öppet köp, att du verkligen får prova och är lätt att lämna tillbaka.

Fortsätter problemen med en egen router så kommer du inte komma så långt utan egen felsökning där du verkligen avgränsar och går igenom dina prylar (WiFi-klienter). WiFi är inte buggfritt eller fritt från inkompatibiltetsproblem, om du har något som stör en femte router så kan du vänta dig väldigt lite support från routertillverkaren.

Du kan också "byta" router med någon vän om du inte vill prata med någon butik, att de får din och du får deras router och testa med i någon vecka. De behöver inte Telenor för att använda Telenors router.

Permalänk
Medlem

Det vore väldigt intressant om någon ville "öppna" i4882 och se vilka chipset den kör. Icotera skriver massa om att det är nya Wifi 6 premium-standarden och att den kör 12x12 Wifi 6 mimo. På pappret ser den väldigt avancerad ut, men det hjälper ju ingenting om det sitter ett skit-chipset med skräp firmware i grunden. En router med 12x12 mimo kostar ju typ minst 3000 kr i butik så intressant hur de kan få fram dessa som "give-away" produkter.
Vore intressant att veta om det är Qualcomm eller Broadcomm eller något ihopskrapat påhitt för att spara pengar.

När det gäller Wifi är det typ bara Broadcom och Qualcomm som levererar stabila kretsar och firmware till Wifi. Intel började sälja budgetrouters, men det var ju massa problem för dem i början.
Wifi är inte bara "bygga egen" modell och tro att det inte ligger sjuka resurser bakom Broadcom och Qualcomm för att få bra produkter. Kolla bara Apple som försökt byta ut Qualcomm modem i flera år i sina mobilen och hela tiden behövt krypa tillbaka till dem då de inte klarat av det. De köpte ju t.o.m. upp Intels modem-division och har fortfarande inte egna modem.

Notera också som tidigare sa att det kan vara överhettning på routern om du kör så mycket wifi på samma gång. De kan ha undermånliga kylare eller så kan du också ha routern för instängd så det blir för varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Det vore väldigt intressant om någon ville "öppna" i4882 och se vilka chipset den kör. Icotera skriver massa om att det är nya Wifi 6 premium-standarden och att den kör 12x12 Wifi 6 mimo. På pappret ser den väldigt avancerad ut, men det hjälper ju ingenting om det sitter ett skit-chipset med skräp firmware i grunden. En router med 12x12 mimo kostar ju typ minst 3000 kr i butik så intressant hur de kan få fram dessa som "give-away" produkter.
Vore intressant att veta om det är Qualcomm eller Broadcomm eller något ihopskrapat påhitt för att spara pengar.

När det gäller Wifi är det typ bara Broadcom och Qualcomm som levererar stabila kretsar och firmware till Wifi. Intel började sälja budgetrouters, men det var ju massa problem för dem i början.
Wifi är inte bara "bygga egen" modell och tro att det inte ligger sjuka resurser bakom Broadcom och Qualcomm för att få bra produkter. Kolla bara Apple som försökt byta ut Qualcomm modem i flera år i sina mobilen och hela tiden behövt krypa tillbaka till dem då de inte klarat av det. De köpte ju t.o.m. upp Intels modem-division och har fortfarande inte egna modem.

Notera också som tidigare sa att det kan vara överhettning på routern om du kör så mycket wifi på samma gång. De kan ha undermånliga kylare eller så kan du också ha routern för instängd så det blir för varmt.

OT, men det kräver inte så mycket Googlande för att se att det är Quantenna/On Semi som Icotera har valt, se t.ex. https://blog.icotera.com/next-generation-wi-fi-6-is-powered-b... och https://icotera.com/about/news/2020/telenor-sweden-launches-n....

WiFi är inte 5G-NR. Det finns ett gäng företag som lyckats, just Intel sålde sin verksamhet till MaxLinear och det är sådär 3 år sedan eller mer de fixade problemen på Puma7-plattformen. Asus kör t.ex. tre leverantörer för WiFi-6-routrar – MediaTek, Qualcomm och Broadcom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

OT, men det kräver inte så mycket Googlande för att se att det är Quantenna/On Semi som Icotera har valt, se t.ex. https://blog.icotera.com/next-generation-wi-fi-6-is-powered-b... och https://icotera.com/about/news/2020/telenor-sweden-launches-n....

WiFi är inte 5G-NR. Det finns ett gäng företag som lyckats, just Intel sålde sin verksamhet till MaxLinear och det är sådär 3 år sedan eller mer de fixade problemen på Puma7-plattformen. Asus kör t.ex. tre leverantörer för WiFi-6-routrar – MediaTek, Qualcomm och Broadcom.

Wifi 6 är som du säger uppenbarligen inte lika avancerat som 5G modem, men fortfarande väldigt avancerat. Jag hittar t.ex. inga high end wifi 6 APs från Quantenna (du kanske har något exempel).
Det finns väldigt mycket klagomål på Telenors nya router så man måste ändå ifrågasätta produkten/firmware/software.
Icotera är inte världens största företag och jag är skeptisk till att de ska dundra upp mega high end wifi uppsättning 12x12 som operatörs-router utan att det ska bli några strul på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Wifi 6 är som du säger uppenbarligen inte lika avancerat som 5G modem, men fortfarande väldigt avancerat. Jag hittar t.ex. inga high end wifi 6 APs från Quantenna (du kanske har något exempel).
Det finns väldigt mycket klagomål på Telenors nya router så man måste ändå ifrågasätta produkten/firmware/software.
Icotera är inte världens största företag och jag är skeptisk till att de ska dundra upp mega high end wifi uppsättning 12x12 som operatörs-router utan att det ska bli några strul på vägen.

Men Technicolor Xtream 799 som TS också har problem med kör Broadcom.

Quantenna har använts som WiFi-kort i bland annat Asus routrar tidigare, även Netgear, Linksys med flera givetvis.

Större leverantörer som Deutsche Telekom använder också On Semi, samma lösning med 8x8 + 4x4.

Permalänk
Medlem

DU hittar en Asus AC86u för en tusing, kompetent router även om den inte har senaste Wifi6.
Du har framförallt möjlighet att kolla lite loggar så att du kan ta reda på vad det är för dator som stör och göra något med den enheten.