Tangentbordslayouter (Skillnader) Svenska/Finska vs. Nordiskt

Permalänk
Inaktiv

Tangentbordslayouter (Skillnader) Svenska/Finska vs. Nordiskt

Är det någon som från toppen av huvudet, alternativt via bilder, kan förklara/visa skillnaden på dessa?
Har egentligen aldrig reflekterat över detta, men ju färre irrelevanta symboler/tecken på tangentbordet, ju bättre.
Tillverkare/återförsäljare har sällan rätt produktbilder, även svårt att veta vad som stämmer efter Google-sökningar.

Givetvis skall man ställa frågan till tillverkaren, var dock tänkt höra med eliterna här på SweClockers.
Instinktivt bör väl en nordisk tangentbordslayout innehålla fler tecken, då Norden är större än Sverige/Finland.
Skall använda tangentbordet professionellt, i arbetssyfte, detta ställer således krav på våra ÅÄÖ-tangenter.

Många tack!

Permalänk
Medlem

@huttala torde ha svaret ⌨️

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det är lite extra tecken, men inte extremt. Du ser ju om det är nordiskt ifall det är både svenska ÅÄÖ, liksom grannlandsalternativen. Själva tangentborden är likadana, undantaget tillverkarens ev egna anpassningar. Det är bara vad som är tryckt på tangenterna som skiljer, där det alltså blir lite extra.

Permalänk
Medlem

Är väl bara Ö och Ä-tangenterna som även har norsk/danska tecken i nordisk layout. Å-tangenten är samma.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Är väl bara Ö och Ä-tangenterna som även har norsk/danska tecken i nordisk layout. Å-tangenten är samma.

Ja, det är ju samma, men om det kändes bra för dig så ok…

Permalänk
Inaktiv

Om det är viktigt med just svenska tangenter har vissa Corsair-modeller Ö och Ä som standard med medföljande extra Ø och Æ-tangenter om man vill byta till ett annat skandinaviskt språk. Jag tycker det ser myclet bättre ut än att klämma in ÖØÆ på två tangenter och förstår inte varför inte alla tillverkare gör det. Hur många kronor extra kan det handla om?

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Om det är viktigt med just svenska tangenter har vissa Corsair-modeller Ö och Ä som standard med medföljande extra Ø och Æ-tangenter om man vill byta till ett annat skandinaviskt språk. Jag tycker det ser myclet bättre ut än att klämma in ÖØÆ på två tangenter och förstår inte varför inte alla tillverkare gör det. Hur många kronor extra kan det handla om?

Och om det är Thinkpad är det inte helt ovanligt att lagermodeller hos återförsäljare har nordiskt, men de finns med svenskt om man beställer från Lenovo. Nackdelen är att om den ska tillverkas så skickas den från Kina, vilket kan ta en del tid och är det som förut är det dessutom sopprotsföretaget UPS.

Tillägg: Angående Thinkpad bör man förresten observera att tangenterna är lite ihoptryckta på vissa modeller, vilket nog berör en del eller alla med med numerisk del. Nu minns jag inte på rak arm hur många det är, men någon eller några av ÅÄÖ är lite mindre på dessa än resten av bokstavstangenterna. Kan ev kolla senare då jag har en i närheten (som dock inte är min),

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ztenlund:

Och om det är Thinkpad är det inte helt ovanligt att lagermodeller hos återförsäljare har nordiskt, men de finns med svenskt om man beställer från Lenovo. Nackdelen är att om den ska tillverkas så skickas den från Kina, vilket kan ta en del tid och är det som förut är det dessutom sopprotsföretaget UPS.

Tillägg: Angående Thinkpad bör man förresten observera att tangenterna är lite ihoptryckta på vissa modeller, vilket nog berör en del eller alla med med numerisk del. Nu minns jag inte på rak arm hur många det är, men någon eller några av ÅÄÖ är lite mindre på dessa än resten av bokstavstangenterna. Kan ev kolla senare då jag har en i närheten (som dock inte är min),

Gäller faktiskt ThinkPad T14 Gen 3 (AMD) där Lenovo erbjuder alla möjliga tangentbordslayouter.
Just T14 Gen 3 har ju lite grundare tangentdjup än tidigare, och Ctrl, Alt, Win osv. är numera fyrkantiga.
Går i tankarna om ett Das Keyboard 4 Professional som ett dockningsbord, så lutar åt nordisk layout på T14.
Är väl smidigt om tangentborden speglar varandra, även om Das Keyboard nu jämförelsevis faktiskt är i fullstorlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon325100:

Gäller faktiskt ThinkPad T14 Gen 3 (AMD) där Lenovo erbjuder alla möjliga tangentbordslayouter.
Just T14 Gen 3 har ju lite grundare tangentdjup än tidigare, och Ctrl, Alt, Win osv. är numera fyrkantiga.
Går i tankarna om ett Das Keyboard 4 Professional som ett dockningsbord, så lutar åt nordisk layout på T14.
Är väl smidigt om tangentborden speglar varandra, även om Das Keyboard nu jämförelsevis faktiskt är i fullstorlek.

Här är skräpig mobilbild på ett nordiskt på en några år gammal Thinkpad:

Som synes är Å och Ä lite mindre (ihop med några teckentangenter intill). Så var det inte på äldre modeller, men de tryckte ihop allt lite för att krympa datorn, men ändå behålla nummertangenterna till höger. Detta drabbar ju inte på samma vis engelskt tangentbord, så vi med fler tecken blir lite styvmoderligt behandlade. Logitechs tangentbord till iPad lider av samma sak, men där är det värre eftersom tangenterna är så små och låga från början.