Tack Swec! Från glada familjer.

Permalänk
Medlem

Tack Swec! Från glada familjer.

Hej.
I somras lade jag ut en köpes annons att hjälpa en familj att bygga en enklare speldator.
Man fick en sån stor respons att jag kunde hjälpa tre familjer.
Inga super datorer men tillräckligt för Roblox, Minecraft.
För citera en av barnen "det hackar ju ingenting! Jag är överlycklig för min nya dator!"

Jag fortsätter att fynda datorer, komponenter, etc för hjälpa andra.
Tyvärr tar det längre tid för mig att få ihop allt eftersom jag är sjukskriven och går i dialys.
Nä, nu är det dags att fortsätta med nästa dator

Jag vill tacka extra mycket:
@Brainsplitter
@Moloko
@Skrock (som jag fick lov att sälja för köpa andra, bättre prylar) TACK xtra mycket
@Specias (min bror som jag fick köpa hans dator billigt)

Fick lov att lägga upp en bild på en lycklig grabb

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Fick frågan om jag tar betalt. NEJ.
Enda gången dem får betala är om tex om jag inte får tag på ett lämpligt grafikkort, tex behöva köpa ett 770 för en 500:-
Det får dem betala.

Om köper/säljer så lägger jag pengarna undan för tex köpa ett fräsch nytt chassi/ssd/fläktar/tillbehör eller liknande för framtida projekt.

Men dem flesta av dem, ger mig pengar i vilket fall. Även om jag inte ber om det.
Dem är så tacksamma att dem tycker det är värt ett par hundralappar.
Speciellt om man åker hem till dem och sätter upp datorn, visar och förklarar saker om datorn.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Grymt av dig! Ge gärna lite mer kontext - antar att det är familjer som har tight med pengar? Har du någon koppling till familjerna?

Om du vill tycker jag du ska lägga upp ett Swishnummer eller sätta upp en gofundme eller liknande också. Petar gärna in lite pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Grymt av dig! Ge gärna lite mer kontext - antar att det är familjer som har tight med pengar? Har du någon koppling till familjerna?

Om du vill tycker jag du ska lägga upp ett Swishnummer eller sätta upp en gofundme eller liknande också. Petar gärna in lite pengar.

Ja precis, de familjer jag hjälper har oftast dåligt ställt, eller ensam stående föräldrar.
Föräldrar som har noll koll på datorer, som har köpt en "gaming" dator på blocket och känner sig lurade.

Det hela började med att jag hjälpte en grabb som går i min grabbs klass. Sen har det spridit sig.

Har även en annons ute på facebook market där jag säljer en enkel dator tex.
Första frågan som kommer upp "klarar datorn Roblox, min son/dotter vill spela det"

gofundme etc, har inte ens tänkt på det.. efter som min hälsa går upp och ner, skulle det kännas konstigt på något sätt.
Att människor sätter in pengar och så händer det inget.
Efter som ibland kan det ta ett halvår innan jag blir klar med ett projekt.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Ja precis, de familjer jag hjälper har oftast dåligt ställt, eller ensam stående föräldrar.
Föräldrar som har noll koll på datorer, som har köpt en "gaming" dator på blocket och känner sig lurade.

Det hela började med att jag hjälpte en grabb som går i min grabbs klass. Sen har det spridit sig.

Har även en annons ute på facebook market där jag säljer en enkel dator tex.
Första frågan som kommer upp "klarar datorn Roblox, min son/dotter vill spela det"

gofundme etc, har inte ens tänkt på det.. efter som min hälsa går upp och ner, skulle det kännas konstigt på något sätt.
Att människor sätter in pengar och så händer det inget.
Efter som ibland kan det ta ett halvår innan jag blir klar med ett projekt.

Var tydlig med förutsättningarna bara så får fölk ta ställning själva. För mig hade det inte varit något hinder

Permalänk

så ska det låt, håller själv på med följande ibland med och hjälper fölk som inte har mycket pengar att kunna få eller få köpa en dator för en billig peng här med. här brukar man med till sådan fölk ej ta betalt för man hjälper till och så vidare. det är bra när sweclockers forum hjälper fölk och hjälper till. blir så glad av följande när man hör och se det..

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem

Till att börja med; Hoppas innerligt att du själv tillfrisknar! <3
Världen behöver fler som dig.

Med det sagt, big up till det du gör!

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Superkul att höra!
Hoppas de fixar en ny njure år dig om det nu är det behövs.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem

Bra initiativ 👍
Jag hade tidigare massor med pensionerad hårdvara men sen började jag att ge bort allt till behövande och var dator jag pensionerat har jag skänkt till någon i behov men nu mer är det mest laptop.
Att skänka bort är bättre än att det ligger och faller ur tiden då jag inte brukar lägga ut något för försäljning.
Jag kan tänka mig att swisha en mindre summa på projekt basis eller gofundme, jag hoppas även att hälsan blir bättre.

Permalänk
Medlem

Det här alltså, fantastiskt! Grym du är! Och alla som hjälpt till!

Permalänk
Medlem

Riktigt fint initiativ!

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

jag har helt missat denna tråden, får gärna skicka pm till mej om du hjälper fler personer så ska jag gå igenom sakerna jag har hemma. har nog så man kan sätta ihop en helt okej dator t.o.m 🙂 riktigt trevligt att se sånthär värmer i själen 🙂💯

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Snyggt, värmer mitt hjärta att läsa detta. Faktum @AxxT är att jag har lite datordelar/dator hemma som jag kan tänka mig att skänka till välgörande ändamål, hör av dig så löser vi detta. Skulle vara fantastiskt att vara delaktig och kunna ge en familj en dator i julklapp.

Permalänk

@Axxt jag har totalt missat detta men jag har en del grejer här hemma som jag kan inventera och skicka om det skulle finnas något passande... Har bla ett par NASar som jag aldrig fått tummen ur att sälja vidare som kanske kan inbringa en liten slant vid en ev vidareförsäljning eller bidra med HDDs till nya byggen (2 eller 3TB Red WD tror jag det är...

Mycket bra initiativ!! Enormt bra tom.

Permalänk
Medlem

Otroligt fint initativ, hatten av.

Permalänk
Inaktiv

Säger som Izzie, gör det klart och tydligt bara så får folk själva ta ställning, och den här typen at trådar borda fästas så man inte missar dom, och sånna som AxxT gör ett fantastisk jobb må jag säga, hoppas för guds skull att du ochså själv får hjälp snart

Permalänk
Medlem

Herregud vilken respons!
Trodde aldrig det skulle bli en sådan stor grej över det

Det gör mig otrolig glad och pushar mig att fortsätta!
Gör livet lite roligare och enklare. TACK ALLA!

Ni som vill skänka prylar, lovar att jag kommer kontakta

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Är det några speciella prylar delar som fattas för att du ska få ihop ett par datorer?
Tex SSDer... eller minnen

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Ett fantastiskt initiativ, man blir nästan rörd, bra gjort.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det är några här som gärna ställer upp för andra på det här sättet, vilket är helt fantastiskt. Kudos till er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ett fantastiskt initiativ, man blir nästan rörd, bra gjort.

Nästan? Jag tjuter som en gris <3

Permalänk
Snusfri

Det värmer en gammal mans hjärta när folk hjälps åt och hjälper familjer som har det lite svårt.

Min kompis fick hjälp tidigare här på Swec genom att få en helt ny dator av en medlem.

Ska leta igenom gömmorna och se om jag har något som kan skänkas så det kan glädja någon i framtiden.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Så vackert! Såklart att barn ska få uppleva den underbara känslan av att ha en dator att spela på, kommer aldrig glömma min första!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Så vackert! Såklart att barn ska få uppleva den underbara känslan av att ha en dator att spela på, kommer aldrig glömma min första!

Var exakt så jag tänkte när jag byggde min sons första dator. Fick faktiskt lite delar till hans dator från användare på forumet.

Var då jag började undersöka om det fanns intresse.
Och med att priserna på, ja allt egentligen steg. Så blev en dator för ett barn ganska högt, om man inte visste var som var tillräckligt bra.

Och med Corona osv så ville ingen åka hem och leka.
Då blev vissa barn utanför, när man inte hade föräldrar som kunde köpa en gaming dator på 20k.
Ja, det finns föräldrar som köper en dator för 20-30k till sin åttaåring.

För ett barn som vill kunna spela Roblox och Minecraft behövs det inte mycket för få det spelbart.
Säger som det är, detta är en start dator. Tillräckligt för dessa spelen, skolarbeten etc. När dem blir äldre kommer det krävas uppgradering eller en helt annan dator. Men der tar vi då brukar jag säga.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Jäklars vad kul att se resultatet

Nu ska jag kapa tråden lite dock

Jag har under årets lopp samlat på mig massa gratisgrejer som medlemmar har skänkt här på SweC och jag lovar alltid att ingen ska tjäna några pengar på sakerna jag tar emot. Detta betyder att jag kunde sätta ihop en hyggligt billig speldator till min granne vars son fyllde 12 för en dryg vecka sedan.

Gratissaker som ingick i bygget som kom här ifrån:
Chassi - helt nytt och oanvänt med glasskiva och allt
CPU-kylare, vatten - i nyskick
Nätagg, helt modulärt - gammal men fungerar helt OK
Div datorfläktar.

Saker jag köpte billigt här ifrån:
Moderkort 200:- helt sprillans nytt
CPU 500:- bättre begagnad
RAM typ 450:- bättre begagnad

Saker som köptes i panik via Blocket
GTX 1080

Jag skulle kunna gå igenom hela min inkorg och leta upp namnen på varje medlem som bidragit men är helt ärlig för lat och det skulle missa målet lite då jag inte är ute efter att hylla enskilda medlemmar utan SweC som kollektiv = Oslagbart!

Tacka alla här på SweC för att ni gör världen till ett lite bättre ställe, varje dag, vecka efter vecka osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Var exakt så jag tänkte när jag byggde min sons första dator. Fick faktiskt lite delar till hans dator från användare på forumet.

Var då jag började undersöka om det fanns intresse.
Och med att priserna på, ja allt egentligen steg. Så blev en dator för ett barn ganska högt, om man inte visste var som var tillräckligt bra.

Och med Corona osv så ville ingen åka hem och leka.
Då blev vissa barn utanför, när man inte hade föräldrar som kunde köpa en gaming dator på 20k.
Ja, det finns föräldrar som köper en dator för 20-30k till sin åttaåring.

För ett barn som vill kunna spela Roblox och Minecraft behövs det inte mycket för få det spelbart.
Säger som det är, detta är en start dator. Tillräckligt för dessa spelen, skolarbeten etc. När dem blir äldre kommer det krävas uppgradering eller en helt annan dator. Men der tar vi då brukar jag säga.

Just det, Corona tänkte jag inte alls på… jag har turen att ha två ungar som har varandra.

Hursomhelst, riktigt fint initiativ. Jag bidrar mer än gärna! Har dock inga delar men kan tänka mig en slant till barn som får bli lyckliga! Blir taggad själv att slänga ihop datorer till behövande 😁

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Just det, Corona tänkte jag inte alls på… jag har turen att ha två ungar som har varandra.

Hursomhelst, riktigt fint initiativ. Jag bidrar mer än gärna! Har dock inga delar men kan tänka mig en slant till barn som får bli lyckliga! Blir taggad själv att slänga ihop datorer till behövande 😁

Gör det! Att kunna ge en dator, med RGB.. Oherregud, dem blir tokiga.. dem tittar mer på datorn än använder den. Även föräldrar blir imponerade.

Är oftast det jag får köpa, en nytt chassi med RGB, led fläktar etc. Det gör verkligen ALLT för ett barn.

Och det är det värt, som tur kör Inet, Webhallen reor just på sådant så det inte behöver kosta många kronor för mig.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Vackert som en försommarmorgon! Mycket fint initiativ.

Permalänk
Medlem

Väldigt fint intiativ och hoppas du tillfrisknar!

Permalänk
Medlem

Mycket fint initiativ, stöttar gärna till nästa bygge!

Har ett par ram-minnen som jag gärna skulle se komma någon blivande gamer till nytta
Crucial Ballistix Elite 2x8Gb 2666 Mhz DDR4

Hör av dig om det är intressant.
//Niwai