Fractal Design Focus G - Power-knappen funkar ibland

Permalänk
Medlem

Fractal Design Focus G - Power-knappen funkar ibland

Jag har ett Focus G-skal och när jag ska slå på datorn och trycker en gång på knappen så startar den ofta inte. 2 gånger av 5 måste jag picka snabbt på knappen 20 ggr så går den igång, ibland måste jag dra ut strömsladden på datorn och sätta in den igen, sedan trycka.

Jag har inte satt frontsladdarnas ändar på fel ställen på moderkortet, jag följde boken hårt när jag byggde datorn för ett år sedan.

Vad kan man göra?

Knappen: https://i.imgur.com/TAnEgw4.jpg

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming Plus
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: GIGABYTE Radeon RX 7600 GAMING OC 8Gb
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston Renegade 1Tb - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem

Det brukar oftast vara nätagget eller moderkortet det är fel på när man måste trycka flera gånger för att datorn ska starta, men om de bara är ett år gamla så känns det lite konstigt. Det skulle förstås kunna vara knappen ändå, fast att du ibland måste dra ur strömsladden tyder starkt på att det inte är den.

Du kan prova att starta datorn genom att bara kortsluta pinnarna som knappen är kopplad till, t.ex. med en skruvmejsel. Får du samma fel då så vet du att det inte är knappen i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det brukar oftast vara nätagget eller moderkortet det är fel på när man måste trycka flera gånger för att datorn ska starta, men om de bara är ett år gamla så känns det lite konstigt. Det skulle förstås kunna vara knappen ändå, fast att du ibland måste dra ur strömsladden tyder starkt på att det inte är den.

Du kan prova att starta datorn genom att bara kortsluta pinnarna som knappen är kopplad till, t.ex. med en skruvmejsel. Får du samma fel då så vet du att det inte är knappen i alla fall.

Intressant! Ska prova.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming Plus
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: GIGABYTE Radeon RX 7600 GAMING OC 8Gb
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston Renegade 1Tb - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem

Du kan även koppla in resetknappen och ha den som on/off om det känns för mastigt att byta chassi om det nu är problemet.