Vilket moderkort hoppas ni på i BF?

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort hoppas ni på i BF?

Hej,
Jag har förhoppningar om att klicka hem ett prisvärt moderkort med många anslutningar och snabba ssd m.2 platser. Går ni samma tankar? Skriv gärna vilket moderkort som ni önskar droppa i pris i dessa BF dagar och varför ni vill ha just det kortet.

Själv har jag letat ganska länge efter prisvärt moderkort till min 5900x processor där det finns 3st m.2 platser för snabba ssd. Kanske jag letar förgäves?

Mvh zapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapp669:

Hej,
Jag har förhoppningar om att klicka hem ett prisvärt moderkort med många anslutningar och snabba ssd m.2 platser. Går ni samma tankar? Skriv gärna vilket moderkort som ni önskar droppa i pris i dessa BF dagar och varför ni vill ha just det kortet.

Själv har jag letat ganska länge efter prisvärt moderkort till min 5900x processor där det finns 3st m.2 platser för snabba ssd. Kanske jag letar förgäves?

Mvh zapp

Ska det vara gen 4 på alla m.2, eller fungerar gen.3?
Tycker själv att det är värsta djungeln att hitta ett moderkort med hyfsat modernitet, med nyare generationen såsom gen.4. Det ska hela tiden kompromissas på moderkortet, speciellt om man försöker hitta något prisvärt. Antingen är det sämre ljudkretsar. Flera av de kort som ligger kring 2000kr har äldre/sämre ljudkretsar, eller i alla fall vad jag kan tolerera. Standarden nu borde vara ALC1200vb eller bättre. Tycker det är rimligt att betala för något, vill man väl jag ha likvärdig standard eller bättre.
Eller så sitter det fläkt x570, <-- vill helst ha ett ljudlöst system. Eller så ligger priset över min budget, 2000-2500kr. Vidare tittade jag till slut på Gigabyte 570s Aero, vilket har 4 m.2 platser PCIe 4.0, men efter övervägande, valde till slut att hoppa över X570 och x570s för jag tycker de inte är prisvärda för tillfället. Skulle de av en händelse komma ned till min kostnadsnivå skulle jag nog övervägt denna typ av kort. Men med tanke på, om vi vill ha m.2 platserna som PCIe4 och helst 3 stycken, så ligger de flesta korten över 3000kr eller mera.
Mest intressant på min lista var:

Gigabyte x570s AERO
Gigabyte Auros Elite
Gigabyte Auros Master
MSi MPG Carbon Max Wifi

Nu har valde jag istället att köpa ett Rog strix B550-f Gaming för 1500kr. La istället de 1000 kr på ett snabbare och större gen.4 m.2 kort, Kingston KC3000 M.2 NVMe. Behövde ett nytt m.2 minne till en nytt bygge och därför prioriterade jag detta.
Vidare har detta moderkort bara 2 platser, en pcie4 och en pci3.

Permalänk
Medlem

ROG Strix B550-F har varit på rea hela veckan för 1499kr och det är ett riktigt bra pris. Slutsåld nu och den hade bara två m.2 slots.
Annars finns ju denna https://www.inet.se/produkt/1903629/msi-mpg-x570s-edge-max-wi...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milec:

Ska det vara gen 4 på alla m.2, eller fungerar gen.3? Tycker själv att det är värsta djungeln att hitta ett moderkort med hyfsat modernitet, med nyare generationen såsom gen.4. Det ska hela tiden kompromissas på moderkortet, speciellt om man försöker hitta något prisvärt. Antingen är det sämre ljudkretsar. Flera av de kort som ligger kring 2000kr har äldre/sämre ljudkretsar, eller i alla fall vad jag kan tolerera. Standarden nu borde vara ALC1200vb eller bättre. Tycker det är rimligt att betala för något, vill man väl jag ha likvärdig standard eller bättre.
Eller så sitter det fläkt x570, <-- vill helst ha ett ljudlöst system. Eller så ligger priset över min budget, 2000-2500kr. Vidare tittade jag till slut på Gigabyte 570s Aero, vilket har 4 m.2 platser PCIe 4.0, men efter övervägande, valde till slut att hoppa över X570 och x570s för jag tycker de inte är prisvärda för tillfället. Skulle de av en händelse komma ned till min kostnadsnivå skulle jag nog övervägt denna typ av kort. Men med tanke på, om vi vill ha m.2 platserna som PCIe4 och helt 3 stycken, så ligger av korten över 3000kr eller mer.
Mest intressant på min lista var:

Gigabyte x570s AERO
Gigabyte Auros Elite
Gigabyte Auros Master
MSi MPG Carbon Max Wifi

Nu har valde jag istället att köpa ett Rog strix B550-f Gaming för 1500kr. La istället de 1000 kr på ett snabbare och större gen.4 m.2 kort, Kingston KC3000 M.2 NVMe. Behövde ett nytt m.2 minne till en nytt bygge och därför prioriterade jag detta.
Vidare har detta moderkort bara 2 platser, en pcie4 och en pci3.

WoW vilket svar! Tack det var lite av den informationen jag var ute efter. Jag har osså sneglat på Gigabyte Auros plattformen och det är väl dem korten jag nu hoppas på åker ner i pris, vi får hoppas på det bästa 😁👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

ROG Strix B550-F har varit på rea hela veckan för 1499kr och det är ett riktigt bra pris. Slutsåld nu och den hade bara två m.2 slots.
Annars finns ju denna https://www.inet.se/produkt/1903629/msi-mpg-x570s-edge-max-wi...

MSI mpg x570s ser ju trevligt ut förutom priset, den har 3st m.2 platser som är intressant 😁👍

Mvh zapp

Permalänk
Medlem

Köpte B650 TUF för 2495kr på
Rea men slut nu. 3 m.2 varav en är PCIE 5.0 och de andra 4.0.

Funderade på X670E istället men behöver inte 4 m.2 och tror inte PCIE 5.0 på grafikkorten kommer behövas på många år då det lär dröja länge innan grafikkort använder mer än PCI 4.0.

AM4 moderkort har generellt inte så många m.2 som de nya AM5 så du behöver nog leta bland rätt dyra moderkort för att få många M.2.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagas:

Köpte B650 TUF för 2495kr på
Rea men slut nu. 3 m.2 varav en är PCIE 5.0 och de andra 4.0.

Funderade på X670E istället men behöver inte 4 m.2 och tror inte PCIE 5.0 på grafikkorten kommer behövas på många år då det lär dröja länge innan grafikkort använder mer än PCI 4.0.

AM4 moderkort har generellt inte så många m.2 som de nya AM5 så du behöver nog leta bland rätt dyra moderkort för att få många M.2.

Fick precis min skickad från inet (ram kom idag). Hade exakt samma tankar, hellre 1st för snabbare m.2 än för grafikkort men trist att man ska behöva göra dessa val överhuvudtaget eftersom prislappen fortfarande inte är direkt låg.

Och man får hoppas att AMD inte har kokat ihop 5.0 m.2 och 5.0 grafikkort för någon extra boost, skulle behöva byta moderkort igen.

Men det ska också tilläggas att det går att köpa PCI-E kort där man kopplar in fler m.2 enheter.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Hoppas på MSI MAG B550 Tomahawk, helt enkelt för att det verkar passa mina behov. Men det var med förra året, så chanserna kanske inte är så stora att det dyker upp igen.

Permalänk
Medlem

Har nu fått hem nästan allt till en ny dator (allt köpt på BF) men saknar moderkort.
Såg att Inet la ut ett ASUS TUF Gaming B550-Plus (WI-FI) II idag på BF rean och det har ju allt jag behöver (framförallt Wi-Fi) till ett lagom pris. Men ändå sitter jag och sneglar på MSI MPG X570S Edge Max WIFI

Lyckades knipa en 5800X3D fast jag inte planerat köpa den. Kunde inte motstå priset som många andra

Tänker lite att en grym cpu ska ha ett grymt moderkort!

Är 8+2 phases VRM som Asus kortet har tillräckligt för 5800X3D?

Hittar knappt någon recension på varken Asus eller MSI kortet.

Visa signatur

Ryzen 7 5700G | 32GB | ASRock B550M-ITX/ax | 2 x 1TB KC3000 | 2 x Lenovo R27qe
MacBook Pro 13 M1 | Playstation 5

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett MSI X570 MPG Edge max wifi till min 5800X3D just för anslutningarna. Den kan också köra 2 M2 utan att koppla bort SATA 5/6 vilket jag behövde. Kopplar du in 3 st M2 så kopplar den bort de portarna dock.

Biosuppdatering var nödvändigt för att den skulle boosta till 4,5 också. Kan vara bra att veta.

Mycket nöjd än så länge! Löp å köp! 😊

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, Ryzen 7 9800X3D, Hellhound 7900 XTX, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk
Medlem

Hmmm jag hitta inget erbjudande som var intressant nock utan nu hoppas jag på Cyber Monday 😎👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapp669:

Hmmm jag hitta inget erbjudande som var intressant nock utan nu hoppas jag på Cyber Monday 😎👍

Efter långt och länge blev det asus rog strix B550-E då återförsäljaren inte hade F versionen på lager. Skall bli kul att sätta ihop Kingston FURY Renegade med mitt nya grafikkort som kom på garanti MSI Radeon RX 6700 XT MECH 2X då de inte hade fler asus rog strix 5700xt att skicka. Tänker 6700xt gör sig lite bättre med ryzen 5900x.