VHS till dator, annan mjukvara än Magix? + Ovanlig stack

Permalänk
Inaktiv

VHS till dator, annan mjukvara än Magix? + Ovanlig stack

Jag fick en Video Saver som Magix erbjuder för ett antal månader sen.
Paketet innehöll nödvändigt kablage för komposit eller S-video överföring från VHS
till dator. Kablage, USB-dongle, CD med mjukvara (Serienummer på fodralet.)
Jag laddade ner mjukvaran från deras site istället för att köra från den medföljande
CD'n.
Letade upp en gammal VHS-spelare och hade inte plats för den i närheten av datorn.
Bilden nedan visar lösningen, julbyn måste ju få plats någonstans, stack 'em high!

Jag sökte för många år sedan efter ett sätt att föra över VHS till dator, hittade denna produkt från Magix men köpte den inte då, men. En sak jag kommer ihåg i en customer review var att personen sa att kablaget och dongeln är bra men använd inte deras medföljande mjukvara. Jag använder i stället "...", bättre kvalitet.
Jag minns inte vad det var för mjukvara recensenten skrev om.

Har ni några tips på en mjukvara som känner av en capture-device som kan göra samma sak som Magix paketets medföljande mjukvara fast bättre?
Jag vill helst inte behöva göra om många timmars av capture utan att åtminstone ha testat
olika alternativ gällande mjukvaror.

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

OBS kan vara värt att prova, det är i vart fall flexibelt och gratis.
https://obsproject.com/sv
Finns diverse guider för det på YT om du söker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Tack, ska kolla på det!

Permalänk

tror även VLC https://www.videolan.org/vlc/ kan spara video från "fångstenheter" men betydligt bökigare att ställa in än obs-studio för just det ändamålet, obs är betydligt mer straight forward så även jag rekommenderar testa det först iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om man gillar kommandoraden kan man göra det med ffmpeg.
https://mrjoeblogs.com/how-i-converted-my-vhs-collection-to-d...

Ett tips är att om den alternativa programvaran krånglar så kan man testa att initiera fångstenheten med den medföljande programvaran först, stänga ner den och sedan köra sin alternativa programvara. Hade något TV-kort som man behövde göra detta för att den skulle byta från NTSC till PAL.

Permalänk
Medlem

Webhallen hade denna

Elgato Video Capture

Såg bra ut och duger nog utmärkt med den utrustningen du har. Problemet att överföra VHS är alltid kvaliten från videobandet till den digitala filen på datorn.

Permalänk
Medlem

Någon som testat och vet om det är någon större skillnad på en för 300 kr, kontra 1000 kr?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

Någon som testat och vet om det är någon större skillnad på en för 300 kr, kontra 1000 kr?

hänger mer på kvaltén av videokasetten,
composit är fortfarande composit signal så 99% säker på att de typ kvittar om du köper en noname adapter för 200:- eller 1000:- de kommer ge ungefär samma bild.

möjligen att elgaton kan spela in i högre framerate men VHS kasetten är inspelad med 24 eller om det är 30Hz så lär inte göra någon skillnad.

sålänge adaptern kan slänga ur sig en videoström i minst 24Hz så är den good enough.

kodningen sköts av mjukvaran du använder så att de anger X upplösning med y codec har typ 0 betydelse beror helt på mjukvaran du väljer använda och hur du valt att ställa in.

du kan se det som en glorifierad webcam med videoinput kontakter istället för en kamerasensor

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kvaliten eller snarare brusnivån och inteferensmönster i skuggorna från olika dataaktiviteter och från PSU i datorn som processar videon är avhängigt med hur mycket avkopplingskondingar det är på video-capture kortet och en 300:- kort med bara en chip i sig och knappt några kringkretsar eller kapacitanser brukar sällan ge bättre bild än en 1000:- dito med mycket mer avkopplingskondensatorer och hjälpkretsar som stabiliserar och filtrerar internspänningarna bättre...

Till detta bör datat helst levereras i RAW-format utan kompression (vilket sällan är tillgängligt om det slangas via USB) eller i icke förstörande kompression (som huffman-kompression) om man skall ha bättre möjlighet att filtrera och brusreducera video-filerna i efterbehandling då när det gått igenom informationsförstörande kompression så är det lätt att man förstärker kompressions-artefakter och andra mönster från själva kompressionen när man försöker med bildförbättrande behandling av videon i efterhand. Brus som gått igenom förstörande kompression kan inte behandlas på samma sätt med önskad förbättring som brus från en RAW-inspelning eller tagen med icke förstörande kompression.

Om man inte kan köra i RAW så använd den minst komprimerande alternativet, helst av icke förstörande typ som det är möjligt med paketet och man får köpa att filerna som lagras blir jättestora under capturing.

Till detta bör man pilla i capture-enheten så att svart och vitnivå ställs rimligt och inte bottnar i ändläge eller ger för hög kvantiserings-brus (svartnivå som sätts för nära '0' i videodata, 20 är bättre om man kör på 8-bits ADC videocapture-chip, andra värden vid 10 och 12 bits ADC) och bandade mörka kulörer då upplösningen är låg vid nära svartnivåer. På capturings-chipet fins också ofta lite filter man kan prova och den vägen försöka optimera för bästa resultat - så var det i alla fall förr på booktrees videocapure-chip - vet inte vad man har för alternativ idag längre.

Om möjligt skall man köra via svideo anslutning från S-VHS-spelaren och inte via composite så att man inte får färgbärvågs inteferens som ger rullande färger på kontrastrika kanter i videomaterialet då kam-filtret i en video-capture kort är ofta usel gentemot kam-filtret som finns i en riktig bättre kvalitets S-VHS-bandspelare (banddelen behöver inte fungera i det fallet), i många fall ger det bättre kvalitet att skicka en composite-signal genom en S-VHS-bandspelare om det är från annan källa (tex. klassisk speldator mot TV, eller annan VHS-bandspelare som inte är S-VHS) och ta ut den med svideo än att koppla in composite direkt till videocapture-kortet.

Kort sagt det är väldigt laborerande med inställningar när det spelas in och i efterbehandling senare med olika filter och de-interlace-tekniker (för att generera progressiv video passande för dagens skärmar) samt laborerande med olika gamma-värden beroende på hur det skall spelas upp senare - en dataskärm och en LCD-TV-skärm eller en riktig CRT-skärm är inte samma sak och ser det bra ut på den ena så ser det inte bra ut alls på de andra, och det är verkligen inte en 'trycka på knappen' inspelning om man optimerar för bästa möjliga kvaliteten av sin VHS-video-material.

Permalänk
Medlem

Bra svar. Får se vilken jag satsar på till slut.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Inaktiv

När jag väl ska börja att överföra.
Jag vill kanske inte sitta och se allt, kan ju handla om många timmar.

Hur i himla friden kan jag få windows att tro att datorn inte gör något och i sin tur
köra massa grejor jag inte villl för att capture'n ska bli bra?

Finns det något litet smidigt program som stänger av allt krävande?
(Skulle vara bra också när jag renderar tunga bilder, videosekvenser)

Edit: Alltså stäng av allt som inte är nödvändigt, bara kraft till det jag vill. (Prioritera processen i task manager?)

Permalänk

sätt programmet på High priority, stäng av så inte datorn går i sleep eller hibernate stäng av alla andra program i bakgrunden.

sen så kommer varje inspelning ta lika långt som videon är lång så bara att sätta en timer på när det är dax att avsluta inspelningen för den kassetten vad jag vet så finns inget magiskt instant sätt att spela av en hel kassett utan att spela upp hela kasetten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows