Geforce RTX 4070 Ti dyker upp i Geekbench

Permalänk
Melding Plague

Geforce RTX 4070 Ti dyker upp i Geekbench

Det omdöpta grafikkortet får visa vad den går för i prestandatestet Geekbench 5, för en fingervisning om vad som kan vänta i januari.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förr kunde man få en komplett dator i prisklass runt 12000kr.
Nu får man vara glad om man får ett grafikkort i övre mellanklass för de pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nu får man vara glad om man får ett grafikkort i övre mellanklass för de pengarna.

Du kan ju få ett riktigt kompentet system i mellansegmented för det priset även idag med Ryzen 5 5600 och RX 6700XT kombo som klarar av spel i hög grafik i 1440p utan några som helst problem.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Samtidigt får man motsvarande en komplett dator i extra prestanda genom kortet, men du behöver ju ha den där kompletta datorn också för att ha någon som helst nytta av ett grafikkort. Så alltså minst dubbla det priset om du måste köpa nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Du kan ju få ett riktigt kompentet system i mellansegmented för det priset även idag med Ryzen 5 5600 och RX 6700XT kombo som klarar av spel i hög grafik i 1440p utan några som helst problem.

6700XT bör ju ha lägre prestanda än kommande 4060 eller 7600, så mellanklass

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

6700XT bör ju ha lägre prestanda än kommande 4060 eller 7600, så mellanklass

Hur vet du det ? finns väll ingen a officiella siffror en men o med är sant så betyder det ju att 4060 och 7600 är riktigt kompententa kort för sina segment eftersom att RX 6700XT är lika bra om inte bättre en RTX 3070 i spel med sam på slaget utan ray tracing. Vilket innebär att kortet kan maxa näst intill alla spel i 1440p utan några som helst problem. Sjukt roligt isåfall om till och med instegs segmentet nästa generation kommer att kunna göra det med. Då lär ju 7700XT bli en rejäl uppgradering för mig i prestanda.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Hur vet du det ? finns väll ingen a officiella siffror en men o med är sant så betyder det ju att 4060 och 7600 är riktigt kompententa kort för sina segment eftersom att RX 6700XT är lika bra om inte bättre en RTX 3070 i spel med sam på slaget utan ray tracing. Vilket innebär att kortet kan maxa näst intill alla spel i 1440p utan några som helst problem. Sjukt roligt isåfall om till och med instegs segmentet nästa generation kommer att kunna göra det med. Då lär ju 7700XT bli en rejäl uppgradering för mig i prestanda.

Jag vet såklart inte, men oftast brukar steget under presterar över högre siffran i förra generationen

Jag menar bara att även om 6700 spelar i samma liga som 3070 är dessa fortfarande flera år gammal mellanklass, de snabba korten är långt dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag vet såklart inte, men oftast brukar steget under presterar över högre siffran i förra generationen

Jag menar bara att även om 6700 spelar i samma liga som 3070 är dessa fortfarande flera år gammal mellanklass, de snabba korten är långt dyrare

Skulle nog säga att RX 6700Xt och 3070 fortfarande är tillräckligt bra nästintill alla som spelar i 1440p ser direkt ingen anledning att köpa något kort i högre segment en mellanklassen längre. Men om inte nöjer sig men allt utom det bästa så kan man inte heller klaga på att korten kostar långt över 10000kr det kostar ju att alltid extremt mycket om man alltid vill ha absolute det bästa på marknaden.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem

Tycker att mellanklassen är kvar och övre klassen är 4070 och 4080. Det som har hänt är att klassen som bara var till för proffesionell användning förr i tiden nu även finns för konsumenter.

30 000 sek var billigt för ett quadro kort t.ex. och nu snackar vi 15 år sedan om inte mer.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Samtidigt får man motsvarande en komplett dator i extra prestanda genom kortet, men du behöver ju ha den där kompletta datorn också för att ha någon som helst nytta av ett grafikkort. Så alltså minst dubbla det priset om du måste köpa nytt.

Ja alltså de nya korten presterar bra.
Det är bara tråkigt när insteget blir betydligt högre.
Det är många som inte har dubbelt så hög lön som de hade för 10 år sen.
Tråkigt om det går mer åt lyx hållet att bara de mer förmögna kan ha en modern PC.

Permalänk
Medlem

Känns som AMDs grafikkort kommer får stora prestanda lyft när man ser hur ojämn prestandan är för de nya korten. Frågan är mer kommer korten få 10,15,20 eller 25% extra prestanda om 2 år mot dagens drivrutiner?

6900 var efter 3090 vid start men efter 2år var de förbi 3090 i spelprestanda. Tvivlar på att 7900 XTX går förbi 4090 men att det kommer vara betydligt närmare prestandamässigt om 2år kan jag mer eller mindre garantera.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Skulle nog säga att RX 6700Xt och 3070 fortfarande är tillräckligt bra nästintill alla som spelar i 1440p ser direkt ingen anledning att köpa något kort i högre segment en mellanklassen längre. Men om inte nöjer sig men allt utom det bästa så kan man inte heller klaga på att korten kostar långt över 10000kr det kostar ju att alltid extremt mycket om man alltid vill ha absolute det bästa på marknaden.

Säg om man redan har exempelvis ett RTX 3070 så är det ett bra kort.
Är det redan betalt så kostar det ju inte mer än elförbrukningen.
Frågan är bara för de som sitter på äldre kort om RTX 3070 fortfarande är ett bra köp under 2023 eller om det är bättre att vänta in nyare modeller. Speciellt nu när ett generationsskifte är på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Tråkigt om det går mer åt lyx hållet att bara de mer förmögna kan ha en modern PC.

Ja problemet är ju att RTX 3050 och 3060 också ligger så högt i pris, över 4 000 respektive 6 000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Man får en riktigt kompetent 1440p dator nu för 10-12k, man får bara ett annat prefix på gpu
Intel

AMD

Båda dessa kommer ha bra 1440p prestanda.... Amd snäppet bättre samt billigare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vad menar du med bara förmögna kan ha en modern pc ? Har är väldigt kompentent dator med nya komponenter som klara av alla spel på marknaden i hög grafik i 1440p,

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ja problemet är ju att RTX 3050 och 3060 också ligger så högt i pris, över 4 000 respektive 6 000 kr.

Dock får man amds 6700xt (3070) för 4.7k...
För 1080p finnx 6600/xt runt 2.5-3k

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Dock får man amds 6700xt (3070) för 4.7k...
För 1080p finnx 6600/xt runt 2.5-3k

Kollar man på det som finns i lager nu på prisjakt från kända butiker så ligger 6600 från 3 300 och 6600XT från 4 400. Något bättre värde än Nvidia såklart men fortfarande ett rejält steg upp från föregående instegskort.

Permalänk
Medlem

Man får en riktigt kompetent 1440p dator nu för 10-12k, man får bara ett annat prefix på gpu
Intel
https://komponentkoll.se/bild/eOYnV.png
AMD
https://komponentkoll.se/bild/evXlW.png

Båda dessa kommer ha bra 1440p prestanda.... Amd snäppet bättre samt billigare

Satte ihop ett liknande system som den översta men med ett Amd 6750xt för 5800kr dagarna innan blackfriday.

Bra grejor 😁

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Kollar man på det som finns i lager nu på prisjakt från kända butiker så ligger 6600 från 3 300 och 6600XT från 4 400. Något bättre värde än Nvidia såklart men fortfarande ett rejält steg upp från föregående instegskort.

2060 msrp 349$
1060 msrp 299$
3060 msrp 329$

Ligger väl ganska jämt för instegskort sedan 2016? Enda skillnaden är att dollarn är värd betydligt mera.
Eller menar du instegskort i 900 serien? Då var det 199$ för 960

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Förr minns jag att min fader tankade bensin för 2-3 kr/litern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Vad menar du med bara förmögna kan ha en modern pc ? Har är väldigt kompentent dator med nya komponenter som klara av alla spel på marknaden i hög grafik i 1440p,

https://komponentkoll.se/bild/BtBpe.png

Ja det är väl mer en känsla man får ibland när det är
och den här nya produkten kan bli din för bara hundra fantasiljoner ...

Även saker som elpriser, drivmedel, matpriser etc påverkar hur mycket pengar folk har till "övrigt".

Som exempelvis en kompis berättade för inte så länge sen
Att företaget han jobbade för tidigare hade ett långt fördelaktigt bundet elpris...
...när det avtalet gick ut fick de betala 10ggr mer för elen...
Det var inte enda problemet... men det i kombination med vissa andra saker gjorde att företaget gick i konkurs och folk blir arbetslösa.
Såna saker gör ju inte underverk för köpkraft.

Permalänk
Medlem

Ja de borde ju sänka priset. Självklart. Men tror tyvärr inte de kommer göra det då Nvidias aktieägare och investerare tydligen hellre ser dyra kort som säljer dåligt än mindre dyra kort som säljer bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av sesese:

Känns som AMDs grafikkort kommer får stora prestanda lyft när man ser hur ojämn prestandan är för de nya korten. Frågan är mer kommer korten få 10,15,20 eller 25% extra prestanda om 2 år mot dagens drivrutiner?

6900 var efter 3090 vid start men efter 2år var de förbi 3090 i spelprestanda. Tvivlar på att 7900 XTX går förbi 4090 men att det kommer vara betydligt närmare prestandamässigt om 2år kan jag mer eller mindre garantera.

De sa vi om Vega också men det tog bara igen 1-3% mot GTX 1080 senare åren. Jag tror inte vi ska vara hoppfulla även om chiplets arkitekturen är helt ny för gpus.

Permalänk
Medlem

2060 msrp 349$
1060 msrp 299$
3060 msrp 329$

Ligger väl ganska jämt för instegskort sedan 2016? Enda skillnaden är att dollarn är värd betydligt mera.

Mitt minne som sviker, fick för mig den höjning på xx60 serien kom mellan 1060 och 2060.

Permalänk
Medlem

Alla kort från Nvidia 3000 och AMD 6000 serien har prestanda så du med lätthet kan spela alla nya spel. Att välja snabbare kort från serierna ger endast mer ögongodis. Tiden då det släpptes grafikkort som inte ens klarade de senaste spelen är förbi. Jag ser det idag mer att du har fler valmöjligheter än du någonsin haft inom grafikkort. finns kort från ca 3000kr till över 20`000kr men enda skillnaden är vad du är beredd att betala för lite mer ögongodis. AMDs nya kort med över 20GB minne kommer hålla lång tid framöver mot Nvidia som fortfarande snålar. 70 serie med endast 12GB om det stämmer vem skulle välja ett sådant kort idag? Grafikkort med endast 12GB borde vara i prisnivå under 4000kr 2023 håller ni inte med?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Tyvärr är ju skadan redan skedd. Inte många köper grafikkort efter hur dom kommer fungera om två år. Dom lär ju även behöva få igång FSR3 annars ligger dom bra grisigt till vad gäller framerate, även om prestandan är bra.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Alla kort från Nvidia 3000 och AMD 6000 serien har prestanda så du med lätthet kan spela alla nya spel. Att välja snabbare kort från serierna ger endast mer ögongodis. Tiden då det släpptes grafikkort som inte ens klarade de senaste spelen är förbi. Jag ser det idag mer att du har fler valmöjligheter än du någonsin haft inom grafikkort. finns kort från ca 3000kr till över 20`000kr men enda skillnaden är vad du är beredd att betala för lite mer ögongodis. AMDs nya kort med över 20GB minne kommer hålla lång tid framöver mot Nvidia som fortfarande snålar. 70 serie med endast 12GB om det stämmer vem skulle välja ett sådant kort idag? Grafikkort med endast 12GB borde vara i prisnivå under 4000kr 2023 håller ni inte med?

Jo. Det finns ju spel, typ Apex Legends, där 8GB är för lite om man ställer allt på max, även i 1080P, så tiden då det går snåla med minne är liksom förbi. Men vissa tycker väl att "vad då, om du ställer ner så att det ser ut som skit så går det ju ändå spela", men det kan inte vara avsikten. Då är väl nästa grej att folk tycker man ska börja spela i 720P igen och vara nöjd antagligen. Helt sjukt hur det har blivit alltså.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

De sa vi om Vega också men det tog bara igen 1-3% mot GTX 1080 senare åren. Jag tror inte vi ska vara hoppfulla även om chiplets arkitekturen är helt ny för gpus.

det vi vet idag är att internkommunikationen var begränsad med dessa kort därav så blev resultatet svagt. Men i nya serien så är det något som man höjt avsevärt då man redan från början vetat om att det är otroligt viktigt vid byggande av flera kretsar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo. Det finns ju spel, typ Apex Legends, där 8GB är för lite om man ställer allt på max, även i 1080P, så tiden då det går snåla med minne är liksom förbi. Men vissa tycker väl att "vad då, om du ställer ner så att det ser ut som skit så går det ju ändå spela", men det kan inte vara avsikten. Då är väl nästa grej att folk tycker man ska börja spela i 720P igen och vara nöjd antagligen. Helt sjukt hur det har blivit alltså.

Här har du prestanda på flera spel över 100FPS men med mycket lul lul fortfarande aktiverat. Så hävdar fortfarande att du har bra tyck i alla 6000 och 3000 kort.

https://www.sweclockers.com/test/32509-amd-radeon-rx-6600-xt-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

2060 msrp 349$
1060 msrp 299$
3060 msrp 329$

Ett problem är att msrp ganska ofta inte stämmer med det som konsumenten betalar för korten på hyllan. Det är ju najs för Nvidia och AMD att peka på masrp siffror, men det faktiska butikspriset kan varierar ganska mycket både upp och ned så egentlig prestanda per krona kan säger msrp inte mycket om.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M