Ny extern hårddisk med nästan 600 timmar igång normalt?

Permalänk

Ny extern hårddisk med nästan 600 timmar igång normalt?

Hej, Köpte en Seagate Expansion Desktop 16TB extern hårddisk från NetOnNet häromdagen packade upp den idag och kopplade in den i datorn. Jag installerade den inkluderade programvaran SeaTools och såg där att disken rapporterade att den varit igång i 591 timmar. Vilket jag tycker låter mycket så jag installerade CrystalDiskInfo och såg samma resultat samt att disken startat upp 27 gånger. Tänkte därför höra om detta är normalt eller om någon annat varit med om något liknande? Förstår att dem kanske kör något funktionstest i fabriken för att kolla så den fungerar korrekt men i 591 timmar tycker jag känns lite väl länge.

Permalänk
Medlem

Reklamera och begär en ny omgående.

Var förpackningen öppnad? Köpt till ordinarie pris eller "fyndvara"?

Permalänk
Skrivet av Xophile:

Reklamera och begär en ny omgående.

Var förpackningen öppnad? Köpt till ordinarie pris eller "fyndvara"?

Nej förpackningen var inte öppnad vad jag kunde se. Köpte den med ett nedsatt pris under en "helgens bästa" kampanj. Har kontaktat dem så får se vad dem säger. Det konstiga är bara att om jag går in på hemsidan nu så listar dem inte 16tb versionen längre och går jag direkt till produktsidan så står det att "Denna vara säljs ej längre"

Permalänk
Medlem

Värdena skall vara på 0 bortsett ifrån uppstart som skall visa 1 när enheten startas för första gången.

Allt högre än så tyder på en begagnad enhet om värdena stämmer.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd

591 h ger knappt 25 dagar om man kör den 24/7. Tittar man på NoN:s sida så verkar man få 90 dagars öppet köp om man är medlem.

https://support.netonnet.se/hc/sv/articles/360000585705-Hur-f...-

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

591 h ger knappt 25 dagar om man kör den 24/7. Tittar man på NoN:s sida så verkar man få 90 dagars öppet köp om man är medlem.

https://support.netonnet.se/hc/sv/articles/360000585705-Hur-f...-

Stämmer ju väl överens med 27 starter också. En som TS stått för, och resten 26 motsvarar en omstart per dag. Behövs inte mer än vanliga 30 dagar för det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Veni:

Värdena skall vara på 0 bortsett ifrån uppstart som skall visa 1 när enheten startas för första gången.

Allt högre än så tyder på en begagnad enhet om värdena stämmer.

Tänkte också att det borde vara så. Det konstiga är bara att den kom i en inplastad förpackning och har svårt att tro att NetOnNet har tagit tillbaka den och plastat om den. Men Seagate kanske skulle göra det?

Permalänk
Skrivet av vlachos:

591 h ger knappt 25 dagar om man kör den 24/7. Tittar man på NoN:s sida så verkar man få 90 dagars öppet köp om man är medlem.

https://support.netonnet.se/hc/sv/articles/360000585705-Hur-f...-

Gjorde samma uträkning själv och det är en möjlighet att något kanske använt den och sedan lämnat tillbaka den. Samtidigt tycker jag det känns lite konstigt att man skulle låta en extern hårddisk vara inkopplad och igång i 25 dagar om man planerat att använda den och sedan lämna tillbaka den.

Permalänk
Skrivet av Andreas12:

Tänkte också att det borde vara så. Det konstiga är bara att den kom i en inplastad förpackning och har svårt att tro att NetOnNet har tagit tillbaka den och plastat om den. Men Seagate kanske skulle göra det?

Det skulle absolut kunna vara en produkt som skickats tillbaks till Seagate, för att felsökas/repareras, och som efter detta verifierats som "ok", och därefter packats om och skickats ut igen som "ny" disk. Jag köpte en MP3 spelare för ett par evigheter sedan, som visade sig ha någon annans musik förinstallerad på sig. Den kom så vitt jag vet ny i box, i en obruten förpackning. Jag vände mig till butiken, för det kändes lagom kul att betala fullpris för en redan använd produkt, men deras gissning var att det var en produkt som gått som retur till tillverkaren, och som sen lagats/kontrollerats, återförpackats och sen skickats ut igen.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan väl också vara en disk som körts i nått testprogram på fabriken som en del av den vanliga kvalitetskontrollen. Vet inte hur Seagate gör med sånt eller hur de hanterar returer till fabrik. WD har i vart fall en egen butik https://www.westerndigital.com/products/recertified där de säljer "reparerade" enheter själva i stället för att skicka dem till vanliga butiker men Seagate verkar säljas av normala återförsäljare enligt det jag hittar om jag söker på dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av godis-apa:

Det skulle absolut kunna vara en produkt som skickats tillbaks till Seagate, för att felsökas/repareras, och som efter detta verifierats som "ok", och därefter packats om och skickats ut igen som "ny" disk. Jag köpte en MP3 spelare för ett par evigheter sedan, som visade sig ha någon annans musik förinstallerad på sig. Den kom så vitt jag vet ny i box, i en obruten förpackning. Jag vände mig till butiken, för det kändes lagom kul att betala fullpris för en redan använd produkt, men deras gissning var att det var en produkt som gått som retur till tillverkaren, och som sen lagats/kontrollerats, återförpackats och sen skickats ut igen.

Är nog precis det som hänt här också testade att skanna disken efter raderade filer och redan efter bara 3 minuter så hittade den ett första avsnitten på en gammal serie som heter Black Books. Hur löste det sig för dig när du pratade med butiken lämnade du tillbaka mp3 spelaren eller fick du tillbaka en del av pengarna?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det kan väl också vara en disk som körts i nått testprogram på fabriken som en del av den vanliga kvalitetskontrollen. Vet inte hur Seagate gör med sånt eller hur de hanterar returer till fabrik. WD har i vart fall en egen butik https://www.westerndigital.com/products/recertified där de säljer "reparerade" enheter själva i stället för att skicka dem till vanliga butiker men Seagate verkar säljas av normala återförsäljare enligt det jag hittar om jag söker på dem.

Kontaktade Seagate och frågade och dem sa att det var normal att den hade "några" timmar igång då dem just gör kvalitetskontroll på diskarna. Men är rätt säker på att dessa 590 timmar inte är från de testerna då jag lyckades hitta massa avsnitt av serien Black Books på disken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas12:

Kontaktade Seagate och frågade och dem sa att det var normal att den hade "några" timmar igång då dem just gör kvalitetskontroll på diskarna. Men är rätt säker på att dessa 590 timmar inte är från de testerna då jag lyckades hitta massa avsnitt av serien Black Books på disken

Dom gjorde säkert "kvalitetskontrollen" efter en retur men missade rensa disken.

Kvalitetskontroll före förpackning utav en verkligt ny hårddisk syns inte alls i S.M.A.R.T. Vet inte om dom rensar värdena eller om dom har andra tillvägagångssätt.

Den är dock begagnad, såvida inte Du har en trojan hemma hos dig som laddar ner gamla serier utan din vetskap .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Andreas12:

Är nog precis det som hänt här också testade att skanna disken efter raderade filer och redan efter bara 3 minuter så hittade den ett första avsnitten på en gammal serie som heter Black Books. Hur löste det sig för dig när du pratade med butiken lämnade du tillbaka mp3 spelaren eller fick du tillbaka en del av pengarna?

Jag minns inte helt säkert - det här var väl minst 15 år sedan eller så. Har dock för mig att butiken inte tyckte det var deras problem och sket i det, och att jag då lämnade tillbaka produkten och köpte en ny, likadan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas12:

Hej, Köpte en Seagate Expansion Desktop 16TB extern hårddisk från NetOnNet häromdagen packade upp den idag och kopplade in den i datorn. Jag installerade den inkluderade programvaran SeaTools och såg där att disken rapporterade att den varit igång i 591 timmar. Vilket jag tycker låter mycket så jag installerade CrystalDiskInfo och såg samma resultat samt att disken startat upp 27 gånger. Tänkte därför höra om detta är normalt eller om någon annat varit med om något liknande? Förstår att dem kanske kör något funktionstest i fabriken för att kolla så den fungerar korrekt men i 591 timmar tycker jag känns lite väl länge.

NoN brukar ha superbra retur/reklamation ångra köp åtminstone i Kalmar!
Bara säg att du vill lämna tillbaka disken, du har 30 dagar på dig, även om öppnad förpackning.

Köpt ett 30-40 tal diskar de senaste 10 åren, alla har 1 uppstart och max 1 timme drifttid på de diskar jag köpt.

/atego

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Skrivet av Veni:

Dom gjorde säkert "kvalitetskontrollen" efter en retur men missade rensa disken.

Kvalitetskontroll före förpackning utav en verkligt ny hårddisk syns inte alls i S.M.A.R.T. Vet inte om dom rensar värdena eller om dom har andra tillvägagångssätt.

Den är dock begagnad, såvida inte Du har en trojan hemma hos dig som laddar ner gamla serier utan din vetskap .

Okej då blir det att lämna tillbaka denna och hoppas att man får en ny utan massa gamla serier eller så finns det på den nya också och då kanske man får börja överväga teorin på en trojan som gillar gamla serier

Permalänk
Skrivet av atego:

NoN brukar ha superbra retur/reklamation ångra köp åtminstone i Kalmar!
Bara säg att du vill lämna tillbaka disken, du har 30 dagar på dig, även om öppnad förpackning.

Köpt ett 30-40 tal diskar de senaste 10 åren, alla har 1 uppstart och max 1 timme drifttid på de diskar jag köpt.

/atego

Ja får nog bli så hoppas bara att jag kan få en ny då jag köpte den under en "helgens bästa" kampanj vilket gav mig ett bra pris på den och av någon anledning efter kampanjen så slutade dem sälja just 16tb versionen

Permalänk
Medlem

Det ska du få, om de inte har samma disk inne ska de erbjuda dig en likvärdig vara till samma pris. Du ska inte behöva betala mer för att de gjort ett misstag.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av Brainsplitter:

Det ska du få, om de inte har samma disk inne ska de erbjuda dig en likvärdig vara till samma pris. Du ska inte behöva betala mer för att de gjort ett misstag.

Måste de erbjuda en likvärdig till samma pris dock? Vet att föräldrarna köpte en dator på rea för typ 10 år sedan, och där datorn senare gick sönder. Butiken förklarade under reklamationsprocessen att produkten inte längre var lagerförd hos dem. De erbjöd ingen ersättningsprodukt, utan det fick bli ett rent återköp istället.

Återköp i all sin ära, men det var ändå lite surt, då datorn hade köpts till ett väldigt förmånligt Rea-pris, som ett sånt där "annonsbladslockvara".

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av godis-apa:

Måste de erbjuda en likvärdig till samma pris dock? Vet att föräldrarna köpte en dator på rea för typ 10 år sedan, och där datorn senare gick sönder. Butiken förklarade under reklamationsprocessen att produkten inte längre var lagerförd hos dem. De erbjöd ingen ersättningsprodukt, utan det fick bli ett rent återköp istället.

Återköp i all sin ära, men det var ändå lite surt, då datorn hade köpts till ett väldigt förmånligt Rea-pris, som ett sånt där "annonsbladslockvara".

Ja det måste de göra enligt KKöpL (Konsumentköplagen). Du och affären har ingått avtal om att köpa X vara till Y pris, som sedan visar sig ha fel i varan (egenskaperna i detta fall).
Du kan då reklamera köpet med lagstöd och butiken har då följande alternativ: omleverans (ny vara), prisavdrag eller hävning av köpet.
Gör du det sistnämnda så kan du eventuellt göra ett så kallat täckköp om du gör det med omsorg, du går till en konkurrent och köper samma produkt till ett högre pris och första butiken kan bli ersättningsskyldiga för mellanskillnaden du har lagt för att få produkten.

4 Kap 3 § Näringsidkaren ska före köpet upplysa konsumenten om sådana förhållanden som rör varans egenskaper eller användning som näringsidkaren känner till eller bör känna till och som konsumenten med fog kan räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att informationen kan antas inverka på köpet.

1 § Om varan är felaktig, får konsumenten enligt 4-11 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Dold text

I ditt fall hade dina föräldrar kunnat krävt att de ska erbjuda dem samma vara till det nedsatta priset, en annan produkt med likvärdiga egenskaper till samma pris eller hade ni kunnat gå och gjort ett täckköp hos en annan ÅF.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Köpte Arcticfläktar hos NetOnNet för fullpris. Kommer hem, ser att alla fläktar redan har spår av användning (skruvmarkeringar i hålen). Åker och lämnar tillbaka dessa, frågar om jag kan kolla om de andra i butik också är öppnade. 3 av 3 paket var öppna och använda.

Åkte till en annan butik och kollade förpackningen innan köp, där var de oanvända.

Förvånar mig inte ett dugg att de bara ställer tillbaka använda varor och kränger för fullpris.

Permalänk
Medlem

Nu ska jag vara lite fräck o säga så här, du får ju en disk som är testad att den fungerar

Men jag förstår, det känns lite trist att få en "besudlad" disk, jag hade alla gånger vela göra en zero fill på den först..

Fick en paranoid tanke en gång, hade skördat diskar från lite gamla datorer och det låg ett par i garaget... "tänk om något pervo haft sjuka grejor på den och man av en helt osannolik händelse blir mål för någon typ av utredning (det kan man ju även bli som oskyldig) och de hittar dessa diskar i garaget" Det självklara svaret är ju "det är inte mina diskar - jag har hittat dem" eh.. Det hade ju låtit trovärdigt.

Så efter det så gjorde jag zero fill på alla okända diskar i min ägo samt alla diskar jag kommit över

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Nu ska jag vara lite fräck o säga så här, du får ju en disk som är testad att den fungerar

Men jag förstår, det känns lite trist att få en "besudlad" disk, jag hade alla gånger vela göra en zero fill på den först..

Fick en paranoid tanke en gång, hade skördat diskar från lite gamla datorer och det låg ett par i garaget... "tänk om något pervo haft sjuka grejor på den och man av en helt osannolik händelse blir mål för någon typ av utredning (det kan man ju även bli som oskyldig) och de hittar dessa diskar i garaget" Det självklara svaret är ju "det är inte mina diskar - jag har hittat dem" eh.. Det hade ju låtit trovärdigt.

Så efter det så gjorde jag zero fill på alla okända diskar i min ägo samt alla diskar jag kommit över

Förstår hur du tänker och hade varit okej med det så länge det hade skrivits tydlig att detta var en begagnad disk och jag hade fått betala ett lägre pris men denna annonserades som ny. Jag funderade ett tag på att köpa en begagnad disk men beslutade mig ändå för att betala fullpris just för att veta att hårddisken är helt ny.