tempmätning osv.. till google home.

Permalänk
Medlem

tempmätning osv.. till google home.

Har Telldus idag för att mäta temperatur och luftfuktighet. Funkar mkt bra! Dock så känns hela systemet omodernt och kommer inga nya produkter till systemet.

Skulle vilja ha ett liknande som kan
Mäta temp och luftfuktighet, inomhus och utomhus.
smart plugs med energimätning.
fuktmätare.
osv osv

Använder Google home.

Vad ska jag satsa på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardrade:

Har Telldus idag för att mäta temperatur och luftfuktighet. Funkar mkt bra! Dock så känns hela systemet omodernt och kommer inga nya produkter till systemet.

fuktmätare.
osv osv

Använder Google home.

Vad ska jag satsa på?

Vilken telldushub har du?

Permalänk
Medlem

Om du har tellstick znet v2 och ev några andra så skulle jag satsa på att köra home assistant och plocka in telldus den vägen... då körs det istället lokalt.

Därefter kan du koppla home assistant till google istället..

Fördelen med Home Assistant är ju möjligheten att koppla ihop samtliga smarta grejer du har och få dem att arbeta ihop.. Du kommer aldrig att hitta det bästa av det bästa inom alla kategorier inom ett ekosystem, därför är Home Asisstant som hub för att knyta samman allt oslagbart

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Körde HA förr- Men skulle vilja komma ifrån cloud, för storage av energidata osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardrade:

Körde HA förr- Men skulle vilja komma ifrån cloud, för storage av energidata osv.

Du menar att du till bort från Telldus Live?
Går att köra Tellstick lokalt till HA om så önskas.

Om du vill bort från 443mhz-grejerna så har de första prylarna inom Matter hittat ut i vissa butiker.
Steg ett är väl att hitta ett protokoll du gillar, Zigbee, Zwave osv och de produkter du efterfrågar. Jag rekommenderar att kika på https://m.nu för inspiration.

Nabu Casa har släppt sin SkyConnect nu som fixar Zigbee, Matter och Thread, kanske vore något?
Om du vill ha en helhetslösning så kommer Homey med sin nya produkt snart.
https://homey.app/en-us/homey-pro/#pre-order

Permalänk
Medlem

En raspberry med home assistant och en 433mhz dongle och i framtiden en zigbee dongle för nya grejor du skaffar. Du behöver inget moln där. Vill du ha upp det i google home så vet jag inte insatt i hur möjligheterna är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardrade:

fuktmätare.
osv osv

Använder Google home.

Vad ska jag satsa på?

Är tanken att du ska fortsätta bygga på ditt smarta system och börja styra saker som är viktigare än typ lampor?
Jag chansar på att du ska det så det blir ett aningen långt svar 😉

Jag är stark förespråkare av z-wave med en bra kontroller som man sedan styr med ha helt lokalt av den enkla anledningen att det är väldigt stabilt. Som kontroller är den abslut lättaste hc3 men även dyrast, orkar du lägga ner tid på att konfigurera enheterna är vera plus/secure men även z-wave.me rpi hatt med extern antenn bra när man vill ha hundratals enheter stabilt. Ska man bara köra ett mindre antal enheter (20-30st) funkar närmast vilken kontroller som helst, till och med en usb pinne (kommer dock aldrig själv köra usb pinne igen för annat än firmware uppdateringar) För uttag är mina favoriter heltun highload då dom klarar alla tre typer av laster upp till 16A och dom inkluderar prob för temperatur osv.
För värme styrning köra jag qubino thermostat 2
För radiatorer kör jag popp som är baserat på danefors,
Skulle dock välja något annat idag då jag tycker batteri tiden är för kort på popp (är ca 1år)
För styrning av lampor qubino mini dimmer då dom även går köra i relä läge (om man använder nolla)
För fläktar gillar jag qubino flush dimmer.
Sensorer för magnetkontakter,brandlarm,rörelse mm hittar du billigt på tex aliexpress kolla bara så det är för eu
Då z-wave kör olika frekvenser baserat på region.
Lås är id-lock helt klart favoriten, har aldrig varit med om ett defekt lås från dom. Medans andra fabrikat av smart lås har jag varit med om flera defekta lås av (Kör själv fortafarande 101 på en av dörrarna) enda nackdelen är att dom inte har en nöd nyckel om det skulle gå sönder.
Väljer du z-wave tycker jag du ska vänts lite med att investera för mycket, z-wave 800 är släppt och ger över 1km räckvid + s3 säkerhet samtidigt som du får 10års batteritid på sensorer av ett knappcellsbatteri.
Största nackdelen med z-wave är att dom flesta får problem då dom ställer in enheterna fel, eller rättare dom ställer inte in dom alls. Z-wave är helt bakåtkompabilitet vilket betyder att dagens enheter är ställda så även äldre enheter ska fungera med dom vilket är en stor nackdel på nya system. (Systemet blir överöst med onödig information) köper du z-wave köp inget äldre än z-wave 5 eller plus som det även kallas särskilt om det har fast ström matning då dessa skickar vidare signalen.

Andra system är tex zigbee, det är rätt poppis då det finns en uppsjö av billiga sensorer, nackdelen är främst att man måste kolla så enheten funkar med din kontroller, varierande kvalité och känsligt för störning. Det sistnämnda brukar gå att ta sig runt med kanalplanering.
Teoretiskt ska man kunna ansluta tusentals enheter men dom flesta hubbar är starkt begränsade så läs på ordentligt om du väljer detta. Fördelen är att systemet är öppet och du behöver inte tänka på var du köper sensorer då alla kör 2.4ghz (vilket även är en av nackdelarna då blåtand och wifi köra samma) andra fördelar är att tex ikea och xiaomi kör detta där sakerna är billiga men ändå ok kvalité. Andra som kör detta system är hue och Schneider och även idlock går att köra med zigbee. Obs att tex ikea meshar inte med alla enheter från andra tillverkare även om du lyckas få in dom under samma kontroller, jag märkte detta när jag körde tester med uttag från ikea med magnetkontakter från visonic dvs man tappar hela meningen med meash. (Kolla med andra ord noga vad som funkar med vad)

Sedan har du wifi enheter du kan köra off-line tex shelly, dom har rätt bra kvalité på sina saker och du slipper en kontroller till dom, men dom använder ej meash och stabiliteten styrs av ditt wifi, personligen kör jag detta på ställen där jag ska ha få enheter och det inte kör något om någon skulle få tillgång till enheterna. Andra nackdelar är att dom titt som tätt får buggar så man får starta om dom.
Och att dom närmast uteslutande kör äldre wifi standard N vilket ger mer airtime på ditt wifi (med många enheter blir wifi segt) fördelarna är pris och att det går styra via Ha helt off-line.

Sedan har du elektrikers favorit plejd som jobbar med blåtand, det är nog det system jag skulle välja absolut sist av dom listade protokollen. (jag har aldrig sett någon som lyckats hålla ett större antal enheter stabilt över tid) fördelen är att elektriken både installerar och ställer in det åt dig och kvalitén är helt ok.

Ett system som jag tycker är värt att nämna är knx, detta kör trådat och är väldigt stabilt. Idag går även detta styra via Ha, nackdelen är installation och pris samt programmering som inte är smidigt för en novis. Men du slipper strul med radiostörning.

På jumbo plats har vi 433mhz dvs, det är billigt och går köpa närmast var som under olika namn ,har man en rfxtrx kan man styra närmast alla märken, nackdelen är att har din granne en rfxtrx så kan han både se och styrs dina enhter som han vill. (Enheterna kommer upp automatiskt) Skit kul att jäklas med grannarna, med min större antenn når jag ett par hundra meter. Andra nackdelar är kvalite vilket är minst sagt varierande och att det bara är enkel spårig komunikation. Personligen skulle jag inte använda detta för annat än tempsensorer (gör inte ens det idag)

Oavsett vad du väljer, vanliga stör källor som oftast missas är att man lägger kontroller i ett plåtskåp, ställer metall framför mottagaren/sändare, eller att man har plåt dosor billiga trafo, billiga Blåtands saker, vissa värmesystem med trådlösa givare. (Har man plåt dosa lägg antennen mellan plasten och väggen så den inte är i plåt dosan)

Annat att tänka på är att du kollar så enheten du väljer kan hantera lasten som ska drivas, som exempel är en majoritet av alla enheter endast godkända för resistiva dvs klassiska glödlampor eller värmeelement
Ansluter du en induktiv last tex en fläkt, dammsugare eller lysrör är risken stor för brand eller att du skadar enheten.
kapacitiv last är tex elektrisk transformator, saker med kondensator osv
Som tumregel brukar man säga att man inte ska belasta mer än ca 1/5 del (vissa säger 1/4) om lasten inte är resistiv men det gäller absolut inte alla enheter vissa får man inte ansluta alls mot annat än resistiv last.

För att styra din valda kontroller är HA väldigt trevligt, särskilt om du ska ha fler tjänster eller vill ha ett snabbare system (dom flesta kontrollers är mycket snabbare om dom styrs av ha tex vera skulle jag inte köra om jag inte styr den via ha) ska du köra kameror är en nuc med en 2,5" ssd kanon, m.2 disk har aldrig varit stabilt för mig över lång tid, min teori är att m.2 disken saktar in på grund av värme och ha gillar många små skrivningar.
Ska du inte köra kameror eller enstaka kameror är rpi med ssd helt ok om du kör ett kort med A2 eller bättre. Gör du backupp regelbundet är ett korrupt ssd kort inget större problem. Minskar du även ner på skrivningar håller det vanligen flera år. (Har många ställen det rullat i mer än 3år nu)

Som sista tips som jag alltid försöker ge numera är att jag tycker du ska läsa på olika smarta hus forum och grupper, där ser man fort vilka som har problem. Hävdar någon att deras system minsann är superstabilt, (kolla om samma person haft problem tidigare) fråga hur många enheter denna använder och vilken kontroller denna har och om du kan få se en logg för enheterna dom sista 2-3 veckorna. (Syns direkt i loggen om det finns problem) jag har själv bytt system flera gånger när jag gått på det, det suger att slänga pengar i sjön för en mupp med 10-20 enheter i en lägenhet hävdar detta är superstabilt när du kanske ska ha 100-200 enheter och denna inte säger hur många enheter denna har utan säger när det börjar strula "det funkar för mina 10-20 enheter" eller " jag störs inte av att behöva para om enheter ibland" eller att kontroller någon rekommenderar visar sig har en gräns på 30-40 enheter osv.

//lycka till

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.