Vilka skrivar-tillverkare tillåter refill och piratpatroner?

Permalänk
Medlem

Vilka skrivar-tillverkare tillåter refill och piratpatroner?

Jag har ägnat de senaste dagarna åt att försöka gå igång min gamla HP Deskjet 1510, men utan någon större framgång.

Eftersom jag köpt refill-bläck för HP-skrivare tänkte jag först köpa en ny skrivare från HP, men vad det verkar har de lagt in malware i sina skrivare som gör det svårt/omöjligt att fylla på sina gamla patroner/köpa piratpatroner. (Källa: https://support.hp.com/se-sv/document/c05310148)

Självklart kan jag inte stötta ett företag som håller på med sådant trams. Tänkte därför höra vilka tillverkare som är mer konsumentvänliga? Eller åtminstone mindre konsumentfientliga?

Vill lägga så lite pengar som möjligt på skrivare eftersom plånboken gapar tom efter jule men kan hosta upp dryga tusenlappen om det är motiverat.

Mina enda kriterier är;
- Färgutskrift
- Klarar fotopapper
- Accepterar pirat/refill

I övrigt är även dassiga och långsamma utskrifter helt ok

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Har haft HP men mest sur blev jag på deras mycket dåliga patroner. De torkar på någon månad och jag skriver inte ut varje vecka. Så för varje utskrift som skulle göras behövde man en ny patron, utskrivna sidor hamnar på en kostnad på runt 100-lappen st.

Så nu har jag köpt en Rank Xerox laser skrivare i stället. Jo den ska kunna ta pirat-pulver också.
Är en 6510 DN, har färg och har dubbelsidig utskrift och blir i mina ögon ok men du får kolla att upplösningen räcker för dig. Utskrifterna bli mycket billigare då man slipper köpa ny patron varje gång och pulverkassetterna räcker till många fler kopior än bläck och går att använda i många år.
Är inte dagens senaste modell, köpte den på Dustin då de hade extrapris på den. Vill minnas att jag betalade en bit under en 1000-lapp. Är kanske lite tung men har den ansluten till routern så det går att skriva ut på den från valfri enhet inklusive mobiler. Går att tillsätta extra pappersfack om man skriver mycket men har mest problem med damm som samlas på skrivaren.. Finns lite andra tillbehör också som wifi men det går lika bra att ansluta skrivaren till routern. Kuvertering tror jag inte finns som tillbehör men sånt sker normalt separat. Finns lite olika papperkvaliteer som går att använda, vissa plaster går inte då de kan smälta.

För bläck om man skriver mycket men inte för mycket men tillräckligt ofta.
Finns möjlighet att borra hål i patronerna och fylla på bläck där men ibland så tvärvägrar skrivaren att använda den så man kan fylla viss mängd men inte för sent. Varierar på de flesta fabrikat och tror att det är variationer även inom samma fabrikat. De är jävligt snikna och producerar värdelösa produkter speciellt HP. Finns några som kan stå utan att bli obrukbara men inte HP.

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Jag har ägnat de senaste dagarna åt att försöka gå igång min gamla HP Deskjet 1510, men utan någon större framgång.

Eftersom jag köpt refill-bläck för HP-skrivare tänkte jag först köpa en ny skrivare från HP, men vad det verkar har de lagt in malware i sina skrivare som gör det svårt/omöjligt att fylla på sina gamla patroner/köpa piratpatroner. (Källa: https://support.hp.com/se-sv/document/c05310148)

Självklart kan jag inte stötta ett företag som håller på med sådant trams. Tänkte därför höra vilka tillverkare som är mer konsumentvänliga? Eller åtminstone mindre konsumentfientliga?

Vill lägga så lite pengar som möjligt på skrivare eftersom plånboken gapar tom efter jule men kan hosta upp dryga tusenlappen om det är motiverat.

Mina enda kriterier är;
- Färgutskrift
- Klarar fotopapper
- Accepterar pirat/refill

I övrigt är även dassiga och långsamma utskrifter helt ok

är väl ett ganska vanligt fenomen på skrivare över lag oavsett skrivare att de har ett litet chip som kontrollerar att det är en äkta färgpatron.

huruvida chippet i sin tur lyckats att kopieras (piratpatroner) eller går att återställa för att kunna fylla på patroner (refill) kan dock variera väldigt mycket.

dock har jag för mig det var HP som blev tvungna att ge ut hur man deaktiverar chipkontrollen under 2020 typ för att de inte kunde leverera patroner .

så googla lite kanske din skrivare kanske är en av dem som gick att låsa upp

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Laserskrivare kan absolut vara ett alternativ. Tyvärr har jag dålig erfarenhet av en Brother-skrivare som jag köpte gör några år sedan. Redan efter några månader började alla utskrifter bli liksom sotiga, eller flammiga. Som om pappret blev smutsigt vid utskift. Har bytt allt som går att byta i den skrivaren och rengjort utan bästa förmåga, men utan bättring. Därför är jag lite skraj för att köpa laser igen. Särskilt som färglaser kostar en del (eller gjorde det senast jag kollade, för mååånga år sedan).

Angående att HP tvingats släppa instruktioner för att stänga av chipkontroll var väldigt intressant. Ska se vad jag kan hitta för information där. I den bästa av världar skulle jag kanske kunna köpa en modell med stöd för samma patroner som jag redan äger och inaktivera chipkontroll i den.

Min nuvarande HP tror jag dessvärre är bortom räddning. Motorn som matar pappren är så svag att den knappt lyckas suga i sig papper längre, och den kan spontant hoppa över några rader text när den skriver. Skulle kanske gå att lösa om jag orkade skruva upp alltsammans och ge den kärlek, men frågan är om jag orkar det. (Eller kanske är det just vad jag borde göra. Det här är trots allt ett hårdvaruforum ...)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Se ifall du kan hitta någon begagnad Epson Ecotank eller HP Smart tank. Dessa har inte patroner utan du köper färg i burkar som fyller på behållare. Alltså blir kostnaden för skriven sida väldigt låg. Men kostar runt 2000 kronor tyvärr nytt. Köpte min runt 2 år sedan för 1800 på rea. HP kan du byta skrivhuvud också på för liten peng.
Nackdelen med dessa är som tidigare nämt, att färgen torkar ifall du inte använder den månadsvis. Då är det bättre med Laser, men kostanden per utskriven sida är svårslagen på Ecotank. 4500 sidor svartvit för 150 kronor i fysisk butik.

Permalänk

Kör själv med canon kör bara med 3-part och kört i 20+ år med inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Se ifall du kan hitta någon begagnad Epson Ecotank eller HP Smart tank. Dessa har inte patroner utan du köper färg i burkar som fyller på behållare. Alltså blir kostnaden för skriven sida väldigt låg. Men kostar runt 2000 kronor tyvärr nytt. Köpte min runt 2 år sedan för 1800 på rea. HP kan du byta skrivhuvud också på för liten peng.
Nackdelen med dessa är som tidigare nämt, att färgen torkar ifall du inte använder den månadsvis. Då är det bättre med Laser, men kostanden per utskriven sida är svårslagen på Ecotank. 4500 sidor svartvit för 150 kronor i fysisk butik.

Tack för tipset, ser absolut prisvärt ut!
För närvarande skriver jag absolut ut ofta nog för att det inte ska torka, men kanske något att ha i bakhuvudet under sommarmånaderna - att man måste skriva ut lite extra.

Lägger ecotanken på bevakning på prisjakt tills jag har råd med en sådan

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Tack för era svar!

Laserskrivare kan absolut vara ett alternativ. Tyvärr har jag dålig erfarenhet av en Brother-skrivare som jag köpte gör några år sedan. Redan efter några månader började alla utskrifter bli liksom sotiga, eller flammiga. Som om pappret blev smutsigt vid utskift. Har bytt allt som går att byta i den skrivaren och rengjort utan bästa förmåga, men utan bättring. Därför är jag lite skraj för att köpa laser igen. Särskilt som färglaser kostar en del (eller gjorde det senast jag kollade, för mååånga år sedan).

Angående att HP tvingats släppa instruktioner för att stänga av chipkontroll var väldigt intressant. Ska se vad jag kan hitta för information där. I den bästa av världar skulle jag kanske kunna köpa en modell med stöd för samma patroner som jag redan äger och inaktivera chipkontroll i den.

Min nuvarande HP tror jag dessvärre är bortom räddning. Motorn som matar pappren är så svag att den knappt lyckas suga i sig papper längre, och den kan spontant hoppa över några rader text när den skriver. Skulle kanske gå att lösa om jag orkade skruva upp alltsammans och ge den kärlek, men frågan är om jag orkar det. (Eller kanske är det just vad jag borde göra. Det här är trots allt ett hårdvaruforum ...)

Har köpt en färglaser från Brother. Har tidigare kört Canon bläckstråle under många, många år. Känns som det är så mycket smidigare med färglasern, om jag nu inte råkar ut för problemet du nämner.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Tack för tipset, ser absolut prisvärt ut!
För närvarande skriver jag absolut ut ofta nog för att det inte ska torka, men kanske något att ha i bakhuvudet under sommarmånaderna - att man måste skriva ut lite extra.

Lägger ecotanken på bevakning på prisjakt tills jag har råd med en sådan

Såg att inet har till bra pris:
https://www.inet.se/produkt/3900289/epson-ecotank-et-2851
(dock inget jag testat själv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Tack för era svar!

Laserskrivare kan absolut vara ett alternativ. Tyvärr har jag dålig erfarenhet av en Brother-skrivare som jag köpte gör några år sedan. Redan efter några månader började alla utskrifter bli liksom sotiga, eller flammiga. Som om pappret blev smutsigt vid utskift. Har bytt allt som går att byta i den skrivaren och rengjort utan bästa förmåga, men utan bättring. Därför är jag lite skraj för att köpa laser igen. Särskilt som färglaser kostar en del (eller gjorde det senast jag kollade, för mååånga år sedan).

Angående att HP tvingats släppa instruktioner för att stänga av chipkontroll var väldigt intressant. Ska se vad jag kan hitta för information där. I den bästa av världar skulle jag kanske kunna köpa en modell med stöd för samma patroner som jag redan äger och inaktivera chipkontroll i den.

Min nuvarande HP tror jag dessvärre är bortom räddning. Motorn som matar pappren är så svag att den knappt lyckas suga i sig papper längre, och den kan spontant hoppa över några rader text när den skriver. Skulle kanske gå att lösa om jag orkade skruva upp alltsammans och ge den kärlek, men frågan är om jag orkar det. (Eller kanske är det just vad jag borde göra. Det här är trots allt ett hårdvaruforum ...)

Angående din laserskrivare så har de flesta en support som man kan höra av sig till så kan de tala om vad som behöver rengöras. Skulle kunna vara en pirattoner som strular men vet inte.

Papperframmatning går också att höra med supporten hur man kommer åt frammatningen och vilka medel som kan användas för att rengöra frammatningen.

Tror inte att du behöver en ny skrivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Tack för era svar!

Laserskrivare kan absolut vara ett alternativ. Tyvärr har jag dålig erfarenhet av en Brother-skrivare som jag köpte gör några år sedan. Redan efter några månader började alla utskrifter bli liksom sotiga, eller flammiga. Som om pappret blev smutsigt vid utskift. Har bytt allt som går att byta i den skrivaren och rengjort utan bästa förmåga, men utan bättring. Därför är jag lite skraj för att köpa laser igen. Särskilt som färglaser kostar en del (eller gjorde det senast jag kollade, för mååånga år sedan).

Angående att HP tvingats släppa instruktioner för att stänga av chipkontroll var väldigt intressant. Ska se vad jag kan hitta för information där. I den bästa av världar skulle jag kanske kunna köpa en modell med stöd för samma patroner som jag redan äger och inaktivera chipkontroll i den.

Min nuvarande HP tror jag dessvärre är bortom räddning. Motorn som matar pappren är så svag att den knappt lyckas suga i sig papper längre, och den kan spontant hoppa över några rader text när den skriver. Skulle kanske gå att lösa om jag orkade skruva upp alltsammans och ge den kärlek, men frågan är om jag orkar det. (Eller kanske är det just vad jag borde göra. Det här är trots allt ett hårdvaruforum ...)

Det där med sotigt... Antagligen har pulver hamnat någonstans det inte ska vara.

Kan vara du som varit oförsiktig eller så har det läckt ut pulver ( defekt toner ), detta kan hända oavsett märke men laser > bläck alla dagar i veckan.

Brother har schyssta prylar, på de modeller jag har haft att göra med går det alltid att nollställa tonern manuellt också ( om man vill klämma ut sista kornen av pulver eller byta till något noname märke ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Så nu har jag köpt en Rank Xerox laser skrivare i stället. Jo den ska kunna ta pirat-pulver också.
Är en 6510 DN, har färg och har dubbelsidig utskrift och blir i mina ögon ok men du får kolla att upplösningen räcker för dig. Utskrifterna bli mycket billigare då man slipper köpa ny patron varje gång och pulverkassetterna räcker till många fler kopior än bläck och går att använda i många år.

Jag har också en Xerox 6510DN och bytte färgpatron nyligen till piratvariant. Skrivaren känner igen detta och begränsar att man inte kan skriva ut med högsta utskriftskvalité. Ingen jätteförlust jämfört med de pengar man sparade, men kan vara bra att veta att Xerox också degraderar skrivaren om pirattoners används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Det där med sotigt... Antagligen har pulver hamnat någonstans det inte ska vara.

Kan vara du som varit oförsiktig eller så har det läckt ut pulver ( defekt toner ), detta kan hända oavsett märke men laser > bläck alla dagar i veckan.

Brother har schyssta prylar, på de modeller jag har haft att göra med går det alltid att nollställa tonern manuellt också ( om man vill klämma ut sista kornen av pulver eller byta till något noname märke ).

Du har säkert rätt. Jag har försökt rengöra flera gånger, men utan någon förbättring. Kanske borde göra ett försök med tryckluft, alternativt skruva isär lite för att komma åt bättre.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephirot:

Jag har också en Xerox 6510DN och bytte färgpatron nyligen till piratvariant. Skrivaren känner igen detta och begränsar att man inte kan skriva ut med högsta utskriftskvalité. Ingen jätteförlust jämfört med de pengar man sparade, men kan vara bra att veta att Xerox också degraderar skrivaren om pirattoners används.

Trösten är mot bläckstråleskrivare som jag började med att man inte behöver köpa en ny patron varje gång. Blir ganska dyra utskrifter då.

Har köpt en pirattoner också men inte börjat använda den än. Fast blir utskriften för dålig så kanske jag kasserar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Du har säkert rätt. Jag har försökt rengöra flera gånger, men utan någon förbättring. Kanske borde göra ett försök med tryckluft, alternativt skruva isär lite för att komma åt bättre.

Mer svårsökt fel är att högspänningarna inte är rätt eller inte når någon av rollarna i kedjan får rätt spänning (förr så körde man corona-tråd för att ladda fototrumman statiskt elektiskt men idag brukar man rolla på laddningen med en svagt ledande roller).
ytterligare saker är att det kan fins diffusor (typ liknande plysh-tyg som svabbar trumman) eller skrap-blad som tar bort överbliven toner efter att det pressats mot papper och som här inte fungerar som tänkt - en del toner var av binär laddad typ (dvs har en plus-laddad och en minus-laddad del) där en stor del av tonenr pressades fast på pappret och en mindre del blev kvar på trumman och måste skrapas av.

Har du jagat runt på Internet efter problemet - ofta finns det att hitta service-dokumentatio och där brukar det finnas beskrivningar på olika typer av fel.

När du skriver att det mesta är utbytt så gissar jag att det också gäller trumma och/eller toner-kasset...

har du en separat toner-waste burk och fylls den sakta med toner?? (ibland kan de vara inbyggda i tonerkassetten och därför inte syns)

Permalänk
Medlem

Har en Epson WF-2630WF som jag köpte i mars 2018, den accepterar ej orginalpatroner.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless