Videoövervaka maten i realtid med Samsungs smarta ugn

Permalänk
Melding Plague

Videoövervaka maten i realtid med Samsungs smarta ugn

Det är ingen hejd på de tekniska framstegen inom matlagning och AI, vilket blir extra tydligt när Samsung nu presenterar en banbrytande ugn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Reklamen kommer:
Vet du vad som skulle smaka bra med lasagne!

Permalänk
Medlem

Ändå rätt trevligt att förvärma ugnen från soffan.
Eller kolla på lasagnen utan att behöva gå till köket.
Men skulle inte kalla det banbrytande.

Edit. Bränd varningen låter trevligt även om mat hjälpen känns mer meningslös

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Måste man bygga om köket såfort livslängden på CA-certifikatet på webbservern den ska prata med expirar eller?
Webbtjänster har en tendens att leva i några år medan en ugn kanske man har minst 5x längre tid. Hur hade de tänkt hantera detta scenario eller får man en stendöd ugn som ger fel-meddelanden efter något år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Ändå rätt trevligt att förvärma ugnen från soffan.
Eller kolla på lasagnen utan att behöva gå till köket.
Men skulle inte kalla det banbrytande.

Edit. Bränd varningen låter trevligt även om mat hjälpen känns mer meningslös

Så där brukar mina första tankar också vara när det kommer ny cool teknik tills jag kommer på mig själv, "Men vad ska jag då göra med mina två ben gud gav mig?"

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

En obrukbar 'ugn' så fort en feature inte fungerar. Ingen produkt idag byggs ens för hållbarhet. Klientelet kommer därefter

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

En funktion att skryta om, men en funktion långt ifrån vad en människans intuition kan medföra.

Permalänk
Medlem

Sen kommer det en auto-update som brickar ungnen dagen före julafton

Permalänk
Medlem

Så om de använder AI för att avgöra hur saker ska lagas och när de börjar bli "well done" (inte bra gjort) så är det ju en guldgruva för riktad reklam.
"Ahh den här familjen lagar ofta kyckling - kasta kycklingreklam på dem tills de storknar"

Flera tillverkare har redan kamera kopplad till ugnen (electrolux kallar sin cookview har jag för mig). Den funktionen är rätt nice, kolla till gratängen utan att behöva gå till köket för att se om den behöver ett par minuter till. Jag skulle dock inte lita på deras AI att avgöra när min kladdkaka är "klar".

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Livesända jäsning kan vara kul, men känns riskabelt med smart ugn om någon fjärrstartar den för att sedan glömma av den en längre tid.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Trodde smarta funktioner vid matlagning var på väg ut snarare, många av de försök som gjorts är ganska begränsade i slutändan.

Permalänk
Medlem

iot hamnar på idiot vlan

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Måste man bygga om köket såfort livslängden på CA-certifikatet på webbservern den ska prata med expirar eller?
Webbtjänster har en tendens att leva i några år medan en ugn kanske man har minst 5x längre tid. Hur hade de tänkt hantera detta scenario eller får man en stendöd ugn som ger fel-meddelanden efter något år?

I rimliga fall så är den inte kopplad mot en webbserver alls, utan är kopplad via ditt lokala nätverk och delas vi a wifi.

Permalänk
Medlem

Inom en nära framtid:

Kalles lasagne togs som gisslan av mathackarna – nu vill han varna andra
"De låste ugnsluckan och hotade att bränna lasagnen om jag inte pröjsade 150 spänn. Det var ju bara att betala."

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lagar ofta mat och gillar att vara i köket.
Tycker att "moderna" ugnar och spisar som kräver touch är helt värdelösa.

Jag måste få kunna vrida ner en platta eller ställa om temperaturen med ett vred.
Varför? För att det går fort! omgående, i en snabb rörelse. I jämförelse med en touch som jag måste hålla in i några sekunder för att höja eller sänka.
Touch dessutom om du råkar spilla något på dom så får spisen panik och slår av sig. Och gud förbjud om dina fingrar är blöta eller skitiga som gör att dom inte funkar alls. För då måste du först torka av både fingrar och ytan där touch knapparna finns.

Här handlar det inte om att spara sekundrar, det handlar om att kunna hantera maten enklare och stressa mindre när du ska leverera något gott! Och i vissa fall är det faktiskt avgörande för att inte förstöra en middag.

Men dessa finner säkert sina platser någonstans, men inte i mitt kök

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Inom en nära framtid:

Kalles lasagne togs som gisslan av mathackarna – nu vill han varna andra
"De låste ugnsluckan och hotade att bränna lasagnen om jag inte pröjsade 150 spänn. Det var ju bara att betala."

Dom hackar den och byter ut video-feeden så att det ser ut som att ett barn är inlåst i ugnen.

Permalänk
Medlem

Helt okej ifall "smart-funktionaliteten" vore totalt fristående inuti ugnen och att ugnen fungerar som en vanlig ugn med detta avstängt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Så länge ingen av funktionerna kräver anslutning till internet så är det bra. Visst vill man streama eller lägga upp bilder på META skadar det kanske inte med internet för det, men dom funktionerna gör sig nog bäst som ej inbyggda.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag gillar kamera inuti ugnen idén, man kan ju knappast titta igenom dagens mörka fönster på ugnarna.

Men hoppas inte det går den väg som flera och flera bilar gör nu, att man måste prenumerera på funktioner som bilen redan har.

Permalänk

Utvecklingen går så otroligt sakta. På 90 talet köpte vi vår Samsung Whirlpool 6th sense mikrovågsugn. Det var enligt reklamen typ bara stoppa i maten och den skulle sköta allt själv. I verkligheten använde vi aldrig funktionen, då det gick så sakta.
Början av 2000 talet pratades det väldigt mycket om intelligenta näsor i ugnar som skulle kunna tjäna av när maten är klar.

Det har snart gått 30 år sedan dess, men visst snart kommer tekniken. Den funktion som jag själv stör mig på att min gamla spis/ugn inte har en enkel klocka i sig. Som fungerar enligt följande. Jag sätter på ungen på 225 grader, när ugnen är denna temperatur så plingar den till. När jag efter det har öppnat och stängt ugnsluckan så börjar klockan gå. Då slipper jag själv ha koll på denna tid. Ett larm emot bränd mat borde gå med en "smart näsa".

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Den funktion som jag själv stör mig på att min gamla spis/ung inte har en enkel klocka i sig. Som fungerar enligt följande. Jag sätter på ungen på 225 grader, när ungen är denna temperatur så plingar den till. När jag efter det har öppnat och stängt ugnsluckan så börjar klockan gå. Då slipper jag själv ha koll på denna tid.

Den funktionen är utan tvekan det bästa med vår nuvarande ugn. Fattar inte hur jag kunde ha en ugn utan denna funktion innan Enda skillnaden är att man får trycka på en knapp för att klockan ska gå, dvs det räcker inte med att öppna och stänga luckan.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag sätter på ungen

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Äntligen en smart funktion som låter som något en vanlig människa skulle kunna ha

Problemet är ju att alla sådana här saker behöver byggas modulärt, de ska gå att uppgradera och underhålla under lång tid, ugnen i sig bör ju leva åtminstone 20-30år i normalfallet. Då kanske man vill ha 4k eller byta ut till en ir-modul eller whatever

När de kommer på ett vettigt sätt att inte behöva byta ut hela apparaterna så kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Reklamen kommer:
Vet du vad som skulle smaka bra med lasagne!

"Nu har du ätit Billys Pan pizza i över en månad, här är några bra erbjudande på livförsäkring"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Utvecklingen går så otroligt sakta. På 90 talet köpte vi vår Samsung Whirlpool 6th sense mikrovågsugn. Det var enligt reklamen typ bara stoppa i maten och den skulle sköta allt själv. I verkligheten använde vi aldrig funktionen, då det gick så sakta.
Början av 2000 talet pratades det väldigt mycket om intelligenta näsor i ungar som skulle kunna tjäna av när maten är klar.

Det har snart gått 30 år sedan dess, men visst snart kommer tekniken. Den funktion som jag själv stör mig på att min gamla spis/ung inte har en enkel klocka i sig. Som fungerar enligt följande. Jag sätter på ungen på 225 grader, när ungen är denna temperatur så plingar den till. När jag efter det har öppnat och stängt ugnsluckan så börjar klockan gå. Då slipper jag själv ha koll på denna tid. Ett larm emot bränd mat borde gå med en "smart näsa".

Ja, det råder ju ingen brist på idéer direkt. Snarare brist på förståelse (syftar på tillverkarna här) vilken typ av funktioner som faktiskt tar produkten framåt.

Dina enkla förslag vore kanon!

Och som någon annan nämnde. I min värld får man gärna undvika touch-gränssnitt på ugnar och mikrovågsugnar.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Vad hände med dom där smarta kylskåpen som hade inbyggd TV skärm och kameror så man kunde stå i affären och titta in i sin kyl? Det tog sig inte va? Jag förutspår att dessa ugnar går samma öde till mötes. Matlagning handlar om kontroll, tid och erfarenhet. Men att få till en perfekt fryspizza kan det nog vara kanon.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Smart att använde spillvärme från grafikkorten som mimar i bakgrunden 😁

Jag kan tänka mig nån kamera i ugnen hade varit nått för att se hur det ser ut och inte behöva öppna den eller se genom en ruta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

I rimliga fall så är den inte kopplad mot en webbserver alls, utan är kopplad via ditt lokala nätverk och delas vi a wifi.

Tyvärr har många leverantörer inte riktigt den typen av implementation i sina smarta lösningar. Även om de kan skicka data lokalt behöver de prata tillbaka till leverantörens apier som används som en broker för auth/handskakning mellan din app och enheten. Vilket gör att man är fortfarande beroende av någon form tjänst på internet. I vissa fall gör enheten det själv men i andra fall är det ”appen” som hanterar det på egen hand.

Men nästa problem blir ju den där appen. Hur länge kommer leverantören bry sig om den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Trodde smarta funktioner vid matlagning var på väg ut snarare, många av de försök som gjorts är ganska begränsade i slutändan.

Den marknaden behöver nån aktör som Apple och Tesla för just den branschen som sätter en särskild standard. De oftast brist på mjukvarufronten när jättar som Philips och Bosch inte lägger resurser på mjukvaran. Enda som jag tycker hanterar de någorlunda bra är Xiaomi med sina prylar.