Termometer som piper när en lägre temp nås?

Permalänk
Medlem

Termometer som piper när en lägre temp nås?

Letat som Sören efter en termometer som piper när en lägre temp är uppnådd.

Alla termometrar typ stek osv piper ju när en temp är uppnådd. Men andra hållet verkar svårt.

Anledningen är att jag kokar upp vatten. Och vill att tempen ska pipa när det svalnat till typ 40c.
Detta går ju inte med stektermometer. Då piper den konstant tills de sjunkit till 40c. Lagom irriterande

Någon som vet om något sådant här ens finns?

Permalänk
Medlem

Du vill nog titta efter en grill/bbq-termometer, de har ofta en lågtempvarning

Jag har köpt en thermopro tp28c till att grilla/röka men har itne testat den mycket än och den är nog lite väl overkill för vad du vill göra. fyra prober och så. Men det finns säkert enklare varianter av både thermopro och andra märken som har en min temp varning.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Rekordmedlem

Exakt hur ska larmet fungera ?
Med en enkel termometer blir det väl så att su lägger i sensorn i kallt vatten får larm direkt tills du kommit över tempgränsen då det slutar larma tills vattnet kallnat igen och passerar gränsen uppifrån.
Eller ska du lägga i sensorn när du kokat upp det och påbörjat avkylningen?
Eller ska det vara nått avancerat som bara larmar när tempen sjunker från en högre gräns och den lägre gränsen nås från varmare riktning ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Letat som Sören efter en termometer som piper när en lägre temp är uppnådd.

Alla termometrar typ stek osv piper ju när en temp är uppnådd. Men andra hållet verkar svårt.

Anledningen är att jag kokar upp vatten. Och vill att tempen ska pipa när det svalnat till typ 40c.
Detta går ju inte med stektermometer. Då piper den konstant tills de sjunkit till 40c. Lagom irriterande

Någon som vet om något sådant här ens finns?

Förlåt om jag är oförskämd och nyfiken
(Men detta låter nästan som XY-problemet)
Vad är det du egentligen vill göra? Välling? Rena vatten?

https://www.thermoworks.com/rt801/ där har du det du behöver tror jag! Hoppas den går att beställa bara!

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Sen beroende på vad du skall göra och med tanke på hur elpriset ser ut nuförtiden så kan det kanske vara vettigt att köpa en lite mer avancerad vattenkokare istället. Det finns en del varianter där du ställer önskad temperatur och så värms vattnet dit istället för att slösa energi på att koka upp det för att sedan låta det svalna.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

hehe, tackar för nyfikna svar. Ja det är nog ett rätt udda "problem" verkar det som

Jag sköljer min näsa 4 gånger om dagen med saltvatten pga flera problem.
Och jag kokar då upp vattnet med vattenkokaren till 100c för döda alla eventuella bakterier som kan finnas (vi har ju bra kranvatten i Sverige, men eftersom det ska sköljas i näsan så känns det tryggare).

Men sen ska det svalna till 37c innan jag kan använda det.

Därför behöver jag en termometer som jag då kan sätta i vattnet som då är 100c och sen larma när det nått min inställda lägre temperatur (37c ex).

Tackar för tipsen.

Dessa kyl/frys termometrar verkar ju kanske fungera. Men är inte helt hundra på hur de fungerar. Man kan ju ställa en lägre temp, så typ 38c så piper den när den går under det vilket är bra. Men sen verkar det som man måste ställa en högre temp också, så vet inte hur det fungerar då. (de har också max 70c verkar de som).

Grill BBQ termometrarna får jag kolla in mer, om de bara har en "low temp" setting med varning utan behöva sätta någon range.

Permalänk
Rekordmedlem

Kom att tänka på att du kanske inte ska ha en termometer för det behövs nog i så fall nått industriellt och det blir dyrt.
En termostat kan kanske funka för då skulle du kunna ställa in den att aktivera "värmen" vid 37 C men du har ingen värmare inkopplad utan låter den aktivera en lampa/ljud eller nån annan lämplig signalanordning när tempen sjunker under gränsen.

Temperature setting -40~120°C
https://www.amazon.se/Aprilye-Temperaturregulator-pluggtermos...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kom att tänka på att du kanske inte ska ha en termometer för det behövs nog i så fall nått industriellt och det blir dyrt.
En termostat kan kanske funka för då skulle du kunna ställa in den att aktivera "värmen" vid 37 C men du har ingen värmare inkopplad utan låter den aktivera en lampa/ljud eller nån annan lämplig signalanordning när tempen sjunker under gränsen.

Temperature setting -40~120°C
https://www.amazon.se/Aprilye-Temperaturregulator-pluggtermos...

Den såg ju smart ut. Aldrig sett något sådant
Tackar för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

hehe, tackar för nyfikna svar. Ja det är nog ett rätt udda "problem" verkar det som

Jag sköljer min näsa 4 gånger om dagen med saltvatten pga flera problem.
Och jag kokar då upp vattnet med vattenkokaren till 100c för döda alla eventuella bakterier som kan finnas (vi har ju bra kranvatten i Sverige, men eftersom det ska sköljas i näsan så känns det tryggare).

Men sen ska det svalna till 37c innan jag kan använda det.

Därför behöver jag en termometer som jag då kan sätta i vattnet som då är 100c och sen larma när det nått min inställda lägre temperatur (37c ex).

Tackar för tipsen.

Dessa kyl/frys termometrar verkar ju kanske fungera. Men är inte helt hundra på hur de fungerar. Man kan ju ställa en lägre temp, så typ 38c så piper den när den går under det vilket är bra. Men sen verkar det som man måste ställa en högre temp också, så vet inte hur det fungerar då. (de har också max 70c verkar de som).

Grill BBQ termometrarna får jag kolla in mer, om de bara har en "low temp" setting med varning utan behöva sätta någon range.

Lite mer avancerade bak- och matlagningstermometrar brukar ha den önskade funktionen. Finns en del scenarion där något ska svalna till en viss temperatur innan man utför nästa moment, exempelvis tillsättning av jäst i degvätska.

Rent sådär undrar jag ju dock om du inte silar mygg och sväljer elefanter. Förmodligen får du likförbannat i dig mycket större mängder mikroorganismer via andningen, och jag antar att du gladeligen dricker samma vatten okokt vilket ju också innebär kontakt med slemhinnan i svalget

Citerade visst fel inlägg :P
Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Lite mer avancerade bak- och matlagningstermometrar brukar ha den önskade funktionen. Finns en del scenarion där något ska svalna till en viss temperatur innan man utför nästa moment, exempelvis tillsättning av jäst i degvätska.

Rent sådär undrar jag ju dock om du inte silar mygg och sväljer elefanter. Förmodligen får du likförbannat i dig mycket större mängder mikroorganismer via andningen, och jag antar att du gladeligen dricker samma vatten okokt vilket ju också innebär kontakt med slemhinnan i svalget

Jo så är det. Har ju läst att folk dött av nässkölj med kranvatten, men det har ju varit i USA. Har ju inte sett några sådana fall i Sverige vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Om du vill spara pengarna kan du ju offra en halvtimme på att ställa ett kärl med nykokt vatten och sen läsa av tempen med några minuters mellanrum tills den är på önskad nivå. Notera hur lång tid det tog. Sen behöver du bara ställa en timer på den tiden i fortsättningen. Tiden för avkylning under likvärdiga förhållanden kommer att vara väldigt konstant.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jo så är det. Har ju läst att folk dött av nässkölj med kranvatten, men det har ju varit i USA. Har ju inte sett några sådana fall i Sverige vad jag vet.

Har det möjligen rört sig om legionella? Grundregeln är att hålla kallvattnet kallt och varmvattnet varmt, vilket ju sällan är något problem i vårt klimat. Legionella behöver tid under rätt förhållanden på sig för att växa till farlig koncentration. Faran uppstår först när vattnet är stillastående (läs: litet eller inget uttag) och under en längre tid ligger i spannet mellan tumme och pekfinger 20-50 grader i ledningarna.

Det är förstås upp till dig, men verkar vara mycket onödigt meckande så som du gör nu

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

hehe, tackar för nyfikna svar. Ja det är nog ett rätt udda "problem" verkar det som

Jag sköljer min näsa 4 gånger om dagen med saltvatten pga flera problem.
Och jag kokar då upp vattnet med vattenkokaren till 100c för döda alla eventuella bakterier som kan finnas (vi har ju bra kranvatten i Sverige, men eftersom det ska sköljas i näsan så känns det tryggare).

Men sen ska det svalna till 37c innan jag kan använda det.

Därför behöver jag en termometer som jag då kan sätta i vattnet som då är 100c och sen larma när det nått min inställda lägre temperatur (37c ex).

Tackar för tipsen.

Dessa kyl/frys termometrar verkar ju kanske fungera. Men är inte helt hundra på hur de fungerar. Man kan ju ställa en lägre temp, så typ 38c så piper den när den går under det vilket är bra. Men sen verkar det som man måste ställa en högre temp också, så vet inte hur det fungerar då. (de har också max 70c verkar de som).

Grill BBQ termometrarna får jag kolla in mer, om de bara har en "low temp" setting med varning utan behöva sätta någon range.

Kolla upp grejer för choklad/pralintillverkning. Choklad ska tempereras och värms för att sen sjunka till en given temp, för att värmas o sen sjunka till en ny temp.

Marginalerna är ca 2 grader för att få en perfekt choklad så de har mängder med verktyg o termometrar just för att kyla grejer

(Eller så köper du bigpack koksaltlösning på apoteket o sparar dig lite tid varje dag)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om du vill spara pengarna kan du ju offra en halvtimme på att ställa ett kärl med nykokt vatten och sen läsa av tempen med några minuters mellanrum tills den är på önskad nivå. Notera hur lång tid det tog. Sen behöver du bara ställa en timer på den tiden i fortsättningen. Tiden för avkylning under likvärdiga förhållanden kommer att vara väldigt konstant.

Har jag faktiskt inte ens tänkt på, ska testa detta idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

hehe, tackar för nyfikna svar. Ja det är nog ett rätt udda "problem" verkar det som

Jag sköljer min näsa 4 gånger om dagen med saltvatten pga flera problem.
Och jag kokar då upp vattnet med vattenkokaren till 100c för döda alla eventuella bakterier som kan finnas (vi har ju bra kranvatten i Sverige, men eftersom det ska sköljas i näsan så känns det tryggare).

Men sen ska det svalna till 37c innan jag kan använda det.

Därför behöver jag en termometer som jag då kan sätta i vattnet som då är 100c och sen larma när det nått min inställda lägre temperatur (37c ex).

Tackar för tipsen.

Dessa kyl/frys termometrar verkar ju kanske fungera. Men är inte helt hundra på hur de fungerar. Man kan ju ställa en lägre temp, så typ 38c så piper den när den går under det vilket är bra. Men sen verkar det som man måste ställa en högre temp också, så vet inte hur det fungerar då. (de har också max 70c verkar de som).

Grill BBQ termometrarna får jag kolla in mer, om de bara har en "low temp" setting med varning utan behöva sätta någon range.

Kranvattnets renhetsrykte i sverige är överdrivet... Jag ser det (och känner lukten) i resterna i min destillator.

Jag destillerar vatten som jag låter svalna sedan har jag en exakt mängd (500ml) i samma kärl, tillsätter 10g salt (jod-fritt) och kör i mikron i en exakt tid för alltid få samma temperatur på nässköljarvattnet. Destillerar jag inte så tycker jag att kloret skapar en irritation i näsan, kolfilter löser ju också problemet med kloret. Till min waterpik (tänk tandtråd av vattenjet) är jag inte så noga med renheten, då kör jag kranvatten i mikron samma tid.

Destillatorn är en kinaprodukt som finns i massa olika namn men är i princip identiska och kör 4 liter åt gången. Första 500ml som kommer ut har oerhört hög koncentration klor så den kastas direkt.

Destillatorn kostar normalt ca 1800:-, detta är exakt samma modell de försöker sälja för 4000:-
https://www.scandivet.se/ovrigt-sterilisering-autoklavering/d...

Destillatorlänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

hehe, tackar för nyfikna svar. Ja det är nog ett rätt udda "problem" verkar det som

Jag sköljer min näsa 4 gånger om dagen med saltvatten pga flera problem.
Och jag kokar då upp vattnet med vattenkokaren till 100c för döda alla eventuella bakterier som kan finnas (vi har ju bra kranvatten i Sverige, men eftersom det ska sköljas i näsan så känns det tryggare).

Men sen ska det svalna till 37c innan jag kan använda det.

Därför behöver jag en termometer som jag då kan sätta i vattnet som då är 100c och sen larma när det nått min inställda lägre temperatur (37c ex).

Kräver behandlingen att den görs vid 37grader?
(dvs så att svalna lösningen till 20grader inte är ett alternativ...)

Beträffande klor/kloraminer, dessa blir du effektivt av med genom att låta vattnet koka/sjuda i 15-20 minuter,
innan du löser saltet i vattnet och påbörjar avsvalningen.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Som en sann tekniknörd bygger man naturligtvis en egen mätare med en ESP32 mikrokontroller som man ansluter en DS18B20 temperaturgivare till. Programmerar den med ESPHome så att den kopplar upp mot Home Assistant på hemmservern där man ställer in villkoren för temperaturlarm. Sedan skickar HA notis till mobilen via Telegram när larmet triggas. Enkelt och smidigt

Permalänk
Medlem

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WR8E4d/skoljde-nasan-med...

Hur gick det TS, fick du fram nån bra teknisk lösning?

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |