Permalänk

Hur är norskt/danskt kaffe?

Hej

Som halvfinne så har man druckit mycket finskt kaffe, och svenskt till vardags.

Men hur är norskt/danskt kaffe jämfört med dessa?

Danmark får också vara med
Permalänk
Medlem

Är finskt bättre än svenskt?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Antar att alla importerar sitt kaffe från samma ställe? Och sen rostas det på i princip samma sätt. Så likadant kaffe där som här är mitt svar.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Antar att alla importerar sitt kaffe från samma ställe? Och sen rostas det på i princip samma sätt. Så likadant kaffe där som här är mitt svar.

Nja, min erfarenhet av framförallt norskt kaffe är att rostningen skiljer sig en hel del mellan sverige och norge. Norskt kaffe upplevs i de flesta fall som betydligt blaskigare än svenskt kaffe är min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Hej

Som halvfinne så har man druckit mycket finskt kaffe, och svenskt till vardags.

Men hur är norskt/danskt kaffe jämfört med dessa?

De gånger jag druckit kaffe i Finland har det varit riktigt blaskigt. Men då har det varit på hotell, är köpkaffet liknande det i Sverige?
Jag säger som Örjan Bengtsforst

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Zidious G:

Är finskt bättre än svenskt?

Nej. Det är lite mildare

Permalänk

Bättre och bättre. Svårt att skriva utan att folk blir upprörda.

Rivet kaffe från Järsö är gott men…

Min fråga kvarstår… är norskt/danskt kaffe man köper i paket svagare eller starkare?

Permalänk
Medlem

Försökte hitta info om olika dosering av kaffe för några länder (gram kaffe/ gram tillsatt vatten)

amerikansk dosering är 1:18 - 1:16.67 - dvs 14 gram motsvarar tillsatt 230 - 250 gram vatten - där verkar man ha 'strong = 1:15, regular 1:16.67, mild 1:18

italiensk espressokaffe ristretto 1:3, espresso 1:3.5 och lungo 1:4 ungefär

för svensk bryggkaffe nämns ofta 6 gram/100 ml (100 gram) vilket också ger 1:16.67, också ibland 7 gram/100ml (100 gram) vilket ger 1:14.9

- så varför anses amerikans kaffe så väldigt blaskig?? - är det rostning och bönorna, eller är verklighetens kvot på kaffer i kaféer och matställen USA mer vattnig för att man snålar in på bönorna men inte vågar att ha det i tryck? - har hört horribla historier om kaffe i USA och en arbetskamrat på ett hotell så såg mexikanska kocken grimasen när han försökte dricka kaffet som serverader och blickarna flackade efter något bättre i kaffeväg och efter ett par tre gånger så kunde inte kocken hålla sig när han såg lidandet och det var "psst - vill du ha riktigt kaffe, från min egna bryggare i köket" när han hämtade maten och efter det var de rörande överens om landets avsaknaden av god kaffe och det fanns därefter alltid en termos att hämta för kaffet på rummet sedan.

Synd att jag inte sparade bilden på början av 1990-talet och förmodligen en av de första IP-baserade kamerorna live på MIT som helt enkelt stirrade på bordet med stora kaffe-termosar och det fanns 3 stora kaffetermosar där det stod Mild (eller om det var decafed - kommer inte ihåg), Regular, Strong - sedan var det en mindre lucka och sedan en stor termos till och där det stod 'Swedish'

Permalänk
Medlem

vad menar du med starkare och svagare? Styrka i kaffet beror på extraheringstiden. Rostningsgraden påverkar inte styrkan i kaffet. Däremot så påverkar kalkhalt i vattnet smaken i stor grad så man kan ha lokala anpassningar för detta om en marknad generellt har högre eller lägre kalkhalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

vad menar du med starkare och svagare? Styrka i kaffet beror på extraheringstiden. Rostningsgraden påverkar inte styrkan i kaffet. Däremot så påverkar kalkhalt i vattnet smaken i stor grad så man kan ha lokala anpassningar för detta om en marknad generellt har högre eller lägre kalkhalt.

Det här jag menade med mitt inlägg att alla använder samma kaffeböna. Sen får väl varje person dosera hur de vill oavsett var de bor.

Rostningen påverkar däremot smaken som många tolkar som starkt/svagt när det snarare är kraftigt/milt.

Kanske jag o TS pratar om olika saker?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

så varför anses amerikans kaffe så väldigt blaskig??

Flera anledningar:
Folk emigrerade och "dög inte" att arbeta nog så man har råd med kaffe (emigrationsperioden)
Amerikaner existerar inte som nation, nationalitet eller ethnicitet. USA är byggt på invandring, kaos och rebellskap till viss del och hat kollektivism och krig är viktiga komponenter.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Kaffet bör väl vara identiskt om man inte köper något artisán kaffé från någon skäggig snubbe på marknad...

Det som jag tänker mig kan skilja är väl kontakttiden (Dvs det som faktiskt gör skillnad i hur starkt ett kaffe blir).
Många tror ju att det blir starkare genom att öka mängden kaffe, men det blir mycket bättre om man bara låter vattnet reagera med kaffet under en längre tid (Därav kaffepressens enorma övertag i smak över allt annat för du har en större kontroll över just kontakttid)

Sedan är ju vattnet en annan grej. Gör du kaffe med vatten från Borås kommer det smaka tusan för man kör med sjövatten, men om du gör kaffe på något annat ställe som tar från källa så är mineralhalten högre och därmed ger en annan smak...

Visa signatur

Krusidullen är stulen