Permalänk
Medlem

RTX 4080 Owners Club

Det lite förbisedda lillasyskonet saknar en tråd. Slå ihop dom?

Vilka här sitter på ett 4080?

Har själv ett Gaming Trio från MSI. Bästa kortet jag ägt!

Tyst, svalt och prestandan är exakt så bra som min G9 kräver.

Satt på ett 7900 XT fram till för en vecka sedan och även det var svalare än mitt tidigare 3090 men inte i närheten av detta 4080.

Helt plötsligt känns XTX för allt över 14’ som överpris såvida man inte är något nischad i sina behov.

Tummen upp till ett kort som fått lite väl mycket stryk 🙏

Permalänk
Medlem

Har ett MSI Suprim X som jag är sjukt nöjd med faktiskt
Tyst, svalt och presterar sjukt bra.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Har ett MSI Suprim X som jag är sjukt nöjd med faktiskt
Tyst, svalt och presterar sjukt bra.

Snäppet upp!

Vad har du för temps?

Hotspot peak igår för egen del var 75 grader efter 1 timma HLL följt av Time Spy Extreme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Snäppet upp!

Vad har du för temps?

Hotspot peak igår för egen del var 75 grader efter 1 timma HLL följt av Time Spy Extreme

Efter ca 1 timme av Hogwarts Legacy så har jag maxat runt 73 grader på Hot spot.
Kortet körs med biosknappen inställd på Performance
I övrigt så har jag inte grejat med fläktkurvor eller liknande (ännu, men det kommer när jag orkar )
Största nackdelen med kortet enligt mig är väl storleken.
Ett riktigt as till kort.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Efter ca 1 timme av Hogwarts Legacy så har jag maxat runt 73 grader på Hot spot.
Kortet körs med biosknappen inställd på Performance
I övrigt så har jag inte grejat med fläktkurvor eller liknande (ännu, men det kommer när jag orkar )
Största nackdelen med kortet enligt mig är väl storleken.
Ett riktigt as till kort.

Nice! Ja det är det största kort jag ägt, mitt 3090 Rog Strix rodnar i jämförelse.

Det var även såpass brett att det var på mm att det gick in i GX601 pga grafikkortsstöden 🙈

Next level as 🤪

Permalänk

Har ett MSI 4080 Trio Gaming X. Skillnaden till Suprim X är bara högre boost. Förr hette dom OC men du byter som namnet på kortet istället för att lura kunderna lite. Man betalar cirka 1800kr för 100mhz högre boost. I uncharted 4 ökade FPS med cirka 25 mot mitt 3080 Suprim X. Nu väntar jag bara på vattenblock.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Har ett MSI 4080 Trio Gaming X. Skillnaden till Suprim X är bara högre boost. Förr hette dom OC men du byter som namnet på kortet istället för att lura kunderna lite. Man betalar cirka 1800kr för 100mhz högre boost. I uncharted 4 ökade FPS med cirka 25 mot mitt 3080 Suprim X. Nu väntar jag bara på vattenblock.

Mja skiljer vissa saker faktiskt.
Bland annat 10 heatpipes på Suprim X kylaren jämfört med 8 på Gaming X.
Strömatningen till GPU är 18 phase på Suprim X och 16 på Gaming X
Och för den delen, jag betalade 17219 kr för mitt Suprim X, så vetifan vad du får 1800 kr skillnad ifrån.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Skrivet av Flutters:

Mja skiljer vissa saker faktiskt.
Bland annat 10 heatpipes på Suprim X kylaren jämfört med 8 på Gaming X.
Strömatningen till GPU är 18 phase på Suprim X och 16 på Gaming X
Och för den delen, jag betalade 17219 kr för mitt Suprim X, så vetifan vad du får 1800 kr skillnad ifrån.

Jag gav 17099 för mitt Gaming X och när jag kollade så kostade Suprim X 1800kr mer. Nu ligger det cirka 1000kr högre. Dom testat jag löste mellan Suprim och Gaming skiljde det ingenting i varken prestanda eller temp så det bevisar att kylaren i Gaming X redan är överdimensionera men det kan absolut skilja mellan chassin. Testerna var förmodligen i en testbänk. Båda korten booster förmodligen lika högt och därmed presterar lika.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Mja skiljer vissa saker faktiskt.
Bland annat 10 heatpipes på Suprim X kylaren jämfört med 8 på Gaming X.
Strömatningen till GPU är 18 phase på Suprim X och 16 på Gaming X
Och för den delen, jag betalade 17219 kr för mitt Suprim X, så vetifan vad du får 1800 kr skillnad ifrån.

Skrivet av Knotvillage:

Jag gav 17099 för mitt Gaming X och när jag kollade så kostade Suprim X 1800kr mer. Nu ligger det cirka 1000kr högre. Dom testat jag löste mellan Suprim och Gaming skiljde det ingenting i varken prestanda eller temp så det bevisar att kylaren i Gaming X redan är överdimensionera men det kan absolut skilja mellan chassin. Testerna var förmodligen i en testbänk. Båda korten booster förmodligen lika högt och därmed presterar lika.

Vad jag lyckas få fram så ska Suprim X ha ångkammare och det har inte Gaming Trio.

Permalänk
Medlem

Är det någon som tycker det går att spela i 4k med sitt 4080? Själv laggar jag med 1440p.

Permalänk
Skrivet av zulbat:

Är det någon som tycker det går att spela i 4k med sitt 4080? Själv laggar jag med 1440p.

4k går excellent på mitt gaming x trio👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av EsoxLucius:

4k går excellent på mitt gaming x trio👍

Kan mitt gigabyte eagle prestera sämre eller hur lyckas du? Jag gillar dock ray tracing så har den på hög.

Permalänk
Skrivet av zulbat:

Kan mitt gigabyte eagle prestera sämre eller hur lyckas du? Jag gillar dock ray tracing så har den på hög.

Svårt att tro att ditt kort ”inte pallar” rt, mitt rullar på i dead space ultra performance och rt påslaget i 4k, 144hz. Måste vara något annat😳

Permalänk
Skrivet av zulbat:

Är det någon som tycker det går att spela i 4k med sitt 4080? Själv laggar jag med 1440p.

Jag kör SOTR i 3440x1440 med RT i runt 160fps utan lagg.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av EsoxLucius:

Svårt att tro att ditt kort ”inte pallar” rt, mitt rullar på i dead space ultra performance och rt påslaget i 4k, 144hz. Måste vara något annat😳

Jag testade att stänga av "min professionellt" genomförda överklockning. (samma som mitt tidigare 3080 hade med bra resultat) och nu flöt det på bättre i days gone. Skall testa med plague tale i morgon.

Tack för att ni testade åt mig hoppas resultatet håller. Trevlig kväll.

Permalänk
Skrivet av zulbat:

Jag testade att stänga av "min professionellt" genomförda överklockning. (samma som mitt tidigare 3080 hade med bra resultat) och nu flöt det på bättre i days gone. Skall testa med plague tale i morgon.

Tack för att ni testade åt mig hoppas resultatet håller. Trevlig kväll.

Vad kul, grattis👍 Tänkte väl - ett 4080 klarar en hel del.

Permalänk
Medlem

Igår kom det! Gick från 1080ti.

Tyvärr är wow nästan helt opåverkat

Ingen som har provat sätta det under vatten? Är inte van vid så "höga" temps som luft har

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk

Jag väntar på block. Kommer i slutet av februari.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

90 minuter spelande igår, allt på högsta i 5120x1440. Kortets Jtemp 74,5 och hotspot-snitt låg på 65.

Klart det beror på spel osv men jag fattar inte all skit 4080 får ta. 70-80% av prestandan jämfört med 4090 med ibland så lite som 50% av förbrukningen.

Läste också att det hos de flesta modeller är samma kylare som 4090. Det märks. Knäpptyst!

Ja, jag är smått lyrisk. 7900 XT som jag hade innan var bra, men här snackar vi 0 kompromisser. Tyst, inget coil whine, svalt och rejäl prestanda.

Sett över det man hoppas är ett långt ägande så landar jag i en något kontroversiell åsikt tror jag: XTX är inte värt det när skillnaden landar på 2000kr eller mindre mellan korten.

Red Devil som säljs för 15isch här i Sverige känns sjukt onödigt då du för 1000kr får något mycket bättre i sin helhet i 4080.

Då känns XT som börjar leta sig ner under 11’ som ett mycket bättre val då prisskillnaden blir för stor mot 4080.

Finns nyanser så ta det som en hyllning till 4080 och inte en bash av 7900-serien! 🙏

Permalänk

Slog till på ett Palit 4080 GamingPro för 15449 på webhallen. Rätt ok pris med tanke på dagens trasiga marknad. Sjukt bra kort, svalt och tyst, och svinbra prestanda. Och det fick precis plats i mitt NR200P chassi (men det är inte många mm tillgodo). Jag är nöjd med vad jag köpt.

https://www.webhallen.com/se/product/358598-Palit-GeForce-RTX...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Slog till på ett Palit 4080 GamingPro för 15449 på webhallen. Rätt ok pris med tanke på dagens trasiga marknad. Sjukt bra kort, svalt och tyst, och svinbra prestanda. Och det fick precis plats i mitt NR200P chassi (men det är inte många mm tillgodo). Jag är nöjd med vad jag köpt.

https://www.webhallen.com/se/product/358598-Palit-GeForce-RTX...

Just där ligger 4080 himla bra till i pris! Grattis till ett bra köp 🙏

Det verkar ju som att MBA XTX inte går att köpa till vettigt pris längre och jag håller koll på Amazon i olika länder och priset har gått upp sen förra veckan på iaf tyska Amazon.

En liten nätt sänkning med 50-100 dollar och 4080 borde sälja som smör i solsken och lämna XTX på lagret

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Just där ligger 4080 himla bra till i pris! Grattis till ett bra köp 🙏

Det verkar ju som att MBA XTX inte går att köpa till vettigt pris längre och jag håller koll på Amazon i olika länder och priset har gått upp sen förra veckan på iaf tyska Amazon.

En liten nätt sänkning med 50-100 dollar och 4080 borde sälja som smör i solsken och lämna XTX på lagret

Tack. Ja det känns bra, trots att plånboken blivit rätt mycket lättare...

Ja om priset vore lika finns ju ingen anledning att välja 7900XTX (annat än av ren princip om man ogillar nvidia). För mig var, förutom en bra rå prestanda, DLSS3 och frame generation en rätt stor grej, i alla fall för att framtidssäkra lite. Säg att man har fullt spelbar men inte strålande prestanda, kanske 60-70 fps. Så boostar man det till det dubbla med FG och får det där riktiga dödsflytet man bara kan få med 100+ fps. Cyberpunk t.ex, det går ju fint som snus, 100-150 fps med precis allt på ultra/psycho.. var inte ens i närheten med 3080.

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Slog till på ett Palit 4080 GamingPro för 15449 på webhallen. Rätt ok pris med tanke på dagens trasiga marknad. Sjukt bra kort, svalt och tyst, och svinbra prestanda. Och det fick precis plats i mitt NR200P chassi (men det är inte många mm tillgodo). Jag är nöjd med vad jag köpt.

https://www.webhallen.com/se/product/358598-Palit-GeForce-RTX...

Så här ser det ut i lådan nu för övrigt. Inte så mycket plats kvar, men det funkar och kylningen överraskande bra och framför allt väldigt tyst med endast 2 st 120 mm fläktar i botten. Men snacka om oproportionerligt stort grafikkort, det tar verkligen upp hela utrymmet.. 😁

Men strömkabeladaptern var inget vidare, måste väl gå att hitta en kabel med rätt kontakt från början? Jag har corsair SF750 nätagg

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Så här ser det ut i lådan nu för övrigt. Inte så mycket plats kvar, men det funkar och kylningen överraskande bra och framför allt väldigt tyst med endast 2 st 120 mm fläktar i botten. Men snacka om oproportionerligt stort grafikkort, det tar verkligen upp hela utrymmet.. 😁

Men strömkabeladaptern var inget vidare, måste väl gå att hitta en kabel med rätt kontakt från början? Jag har corsair SF750 nätagg
<Uppladdad bildlänk>

Cablemod tror jag säljer kabel som går direkt från PSU till GPU. Dom säljer även 90 och 180c adaptrar.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

vad är egentligen skillnaden mellan 4080 och 4080 TI? är det stor skillnad i pris och är det isf värt prisskillnaden?
funderar starkt på att köpa något utav dem då 4090 är tok för dyrt.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Så här ser det ut i lådan nu för övrigt. Inte så mycket plats kvar, men det funkar och kylningen överraskande bra och framför allt väldigt tyst med endast 2 st 120 mm fläktar i botten. Men snacka om oproportionerligt stort grafikkort, det tar verkligen upp hela utrymmet.. 😁

Men strömkabeladaptern var inget vidare, måste väl gå att hitta en kabel med rätt kontakt från början? Jag har corsair SF750 nätagg
<Uppladdad bildlänk>

Jag har ett RM750x vilket stödjer "Typ 4 kablar" från corsair, så jag valde att köpa en separat kabel för att slippa ett ormbo (inte kul när man har glaspanel). Kabeln jag hittade klarar 600w leverans till GPUn vilket är dubbelt vad 4080 drar

https://www.komplett.se/product/1221800/datorutrustning/dator...

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal meshify compact 2| MSI b550 tomahawk | Ryzen 7 5800X3D | Be quiet pure rock 2 | 2x16GB 3200Mhz Kingston fury C16 | RTX 4080 OC | Corsair RM750x | Corsair MP510 960GB | SN850x 2TB | Win11pro | Skärm: Predator X38S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

vad är egentligen skillnaden mellan 4080 och 4080 TI? är det stor skillnad i pris och är det isf värt prisskillnaden?
funderar starkt på att köpa något utav dem då 4090 är tok för dyrt.

Du menar 4070 ti?

Kort för 1440p eller kort för 4K.

Permalänk

Uppgraderade processorn för jag tyckte inte riktigt den hängde med till 100% med 4080.
i5 12400f --> i7 13700kf
Var lite osäker på hur mycket det skulle göra, men holy moly. Nu kommer kortet verkligen till sin rätt!!

Detta är bara ett enda enkelt test jag gjort i samma sekvens i Chernobylite. YMMV. Men vilken förbaskat stor skillnad, detta med allting samma, endast olika processor.
Och förbaskat mycket mer värme att kyla bort också, tyvärr. 13700KF är som ett jädra element ju.

Någon som vet en bra och inte alltför hög towerkylare som klarar 13700kf och får plats i NR200P ? Cooler master 212 orkar inte riktigt, inte ens med push pull fläktar...

Permalänk
Medlem

Beställde ett suprime x nu från komplett medans jag sitter på jobb toan.

Byter från ett 1080ti gaming x

Permalänk
Medlem
Skrivet av HinFoo:

Beställde ett suprime x nu från komplett medans jag sitter på jobb toan.

Byter från ett 1080ti gaming x

Dyrt för både dig och arbetsgivaren med toabesök! 😂

Nämen du kommer bli super nöjd! Känns som att 4080 har potential att hålla sig aktuellt lika länge som 1080ti!

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal meshify compact 2| MSI b550 tomahawk | Ryzen 7 5800X3D | Be quiet pure rock 2 | 2x16GB 3200Mhz Kingston fury C16 | RTX 4080 OC | Corsair RM750x | Corsair MP510 960GB | SN850x 2TB | Win11pro | Skärm: Predator X38S