Permalänk
Medlem

Ny dator, suddig bild?

Hej!

Jag uppgraderade mig med en stationär dator: Legion Lenovo T5 26IAB7, i5 intel core processor, 16GB ram, Geforce 3070 kort etc
Hade innan en Razer gaming laptop (2016) med extern skärm till; Azer VG278Q-144 hz

Köpte en display port kabel igår och testade från Lenovo till skärmen, men det ser inte så bra ut med färger eller skarpheten som det var innan med min laptop, vad kan det bero på??

Har försökt att trixa med inställningarna på skärmens sidokant för en bättre bild.

Spelet Hogwarts Legacy körs utmärkt, så spelen är det inget fel på, är bara när man surfar runt eller tittar på youtube etc som bilden inte är densamma som innan..

Vet ni varför??

Rubrik smått förtydligad. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av henke86:

Hej!

Jag uppgraderade mig med en stationär dator: Legion Lenovo T5 26IAB7, i5 intel core processor, 16GB ram, Geforce 3070 kort etc
Hade innan en Razer gaming laptop (2016) med extern skärm till; Azer VG278Q-144 hz

Köpte en display port kabel igår och testade från Lenovo till skärmen, men det ser inte så bra ut med färger eller skarpheten som det var innan med min laptop, vad kan det bero på??

Har försökt att trixa med inställningarna på skärmens sidokant för en bättre bild.

Spelet Hogwarts Legacy körs utmärkt, så spelen är det inget fel på, är bara när man surfar runt eller tittar på youtube etc som bilden inte är densamma som innan..

Vet ni varför??

Hmm, en sak du skulle kunna testa (vet inte om det är det, men) det finns en inställning där Windows försöker göra bilden skarpare, och min erfarenhet är att det fungerar sådär bra. Skriver du "avancerade skalningsinställningar" i sökrutan i Aktivitetsfältet och väljer "Åtgärda appar som är oskarpa", så ska du kunna ändra inställningen där. Välj att inaktivera funktionen. Det har fungerat för en del program på jobbet.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

100% skalning i windows?
Kör du rätt upplösning?

ClearType?

Är det bara text eller även annat?

Kan du ta en bild med kameran?
Eller kanske det syns på en skärmdump?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Hmm, en sak du skulle kunna testa (vet inte om det är det, men) det finns en inställning där Windows försöker göra bilden skarpare, och min erfarenhet är att det fungerar sådär bra. Skriver du "avancerade skalningsinställningar" i sökrutan i Aktivitetsfältet och väljer "Åtgärda appar som är oskarpa", så ska du kunna ändra inställningen där. Välj att inaktivera funktionen. Det har fungerat för en del program på jobbet.

Tack för svaren!
Hittade inte den funktionen: "Åtgärda appar som är oskarpa"

Mina inställningar har inte heller funktionen för HDR, kan det bero på något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

100% skalning i windows?
Kör du rätt upplösning?

ClearType?

Är det bara text eller även annat?

Kan du ta en bild med kameran?
Eller kanske det syns på en skärmdump?

Hej!

Yes det är skala "100% (rekommenderas)"
Bildskärmsupplösning "1920x1080 (rekommenderas)"

Känns som att det mest är text, men ibland ser det mer pixligt ut än innan.
Jag studerar till Grafisk Designer, så färger mm spelar ganska stor roll.

Vill gärna försöka visa skärmdump, men hur bifogar man det? Länkar man på nåt sätt?

tack

Permalänk
Medlem

Du har inte kopplat in sladden i moderkoretet i stället för grafikkortet?

Edit: såg nu att spel inte var något problem så det utesluter ju mitt förslag ovan

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Du har inte kopplat in sladden i moderkoretet i stället för grafikkortet?

Edit: såg nu att spel inte var något problem så det utesluter ju mitt förslag ovan

Precis, den är inkopplad i Grafikkortet, display port

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke86:

Precis, den är inkopplad i Grafikkortet, display port

om du går in i nvidia control panel, ser du om det är 8-10-12 bitars bild? misstänker att skärmen inte stödjer mer än 10 som högst dock.

Edit: verkar vara 8 bitar högst. Så det borde den ju vara inställd på

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

Öppna Nvidia Control panel, välj din skärm under Bildskärm Ändra upplösning och kontrollera att datorn skickar RGB under Utdata färgformat, och inte YCbCr422 eller 444. Haft det problemet med ett par workstations på jobbet, helt utan anledning.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

om du går in i nvidia control panel, ser du om det är 8-10-12 bitars bild? misstänker att skärmen inte stödjer mer än 10 som högst dock.

Edit: verkar vara 8 bitar högst. Så det borde den ju vara inställd på

Det står 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Öppna Nvidia Control panel, välj din skärm under Bildskärm Ändra upplösning och kontrollera att datorn skickar RGB under Utdata färgformat, och inte YCbCr422 eller 444. Haft det problemet med ett par workstations på jobbet, helt utan anledning.

Den skickar "RGB"

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att skärmen har olika profiler beroende på input?
D.v.s. nu när du kör den över DP behöver du se över bildinställningarna på skärmen igen?

Visa signatur

Main>> Kina-Testbench | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> Lenovo P520 | Xeon W-2155 | 256GB | 2xPM983a 960GB + 4x4TB Z1  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke86:

Tack för svaren!
Hittade inte den funktionen: "Åtgärda appar som är oskarpa"

Mina inställningar har inte heller funktionen för HDR, kan det bero på något?

Okej, du kanske kör Windows 11?
Jag utgick ifrån att du kör Win10. Jag hittar ingen sådan inställning i 11 heller.
Då har jag tyvärr slut på idéer. :-\

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Okej, du kanske kör Windows 11?
Jag utgick ifrån att du kör Win10. Jag hittar ingen sådan inställning i 11 heller.
Då har jag tyvärr slut på idéer. :-\

Ja precis, kör på Windows 11

ok tack ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke86:

Ja precis, kör på Windows 11

ok tack ändå!

du har inte helt enkelt kommit åt någon inställning i skärmen?
råkat ställa den i fps läge eller liknande, då ser det skumt ut på min skärm när man surfar vanligt.
(testa att gå in i skärmens inställningar och välj fabriksinställningar)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke86:

Vill gärna försöka visa skärmdump, men hur bifogar man det? Länkar man på nåt sätt?

Ta en printscreen av skärmen, spara den som en bild på datorn och lägg upp den direkt i ett inlägg här på forumet.

Om du får över bilden från telefonen så är det samma sak

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Skärmdumpar säger sällan något. Berättar endast vad som logiskt existerar i bildbufferten och säger inget om vad som händer med bildsignalen eller hur skärmen påverkar. Mest givande är att om skärmen har 1920x1080-upplösning och skärmdumpen är 1280x768 pixlar – då vet man direkt vad felet är.

Såvida inte TS kopplat på något udda sätt, likt DP->DVI-adapter skulle jag säga att det mesta handlar om skärmens bildinställningar som redan antydds i tråden. Spelskärmar kan ha rätt så godtyckliga och ärligt talat rätt så skumma förinställningar avsedda för spel, likt FPS-lägen som mjölkar ut bilden och adderar någon form av konturskärpa.

Det är också vanligt att man själv haft någon märklig och kanske galen bildinställning, kanske i kombination med inställningar för GPU/dator. Har man kört samma uppsättning sedan 2016 har man haft många år och tusentals timmar på sig att befästa en felaktig uppfattning om hur bilden ska se ut. När man sedan stöter på en fullt normal bild tycker man den är konstig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skärmdumpar säger sällan något. Berättar endast vad som logiskt existerar i bildbufferten och säger inget om vad som händer med bildsignalen eller hur skärmen påverkar. Mest givande är att om skärmen har 1920x1080-upplösning och skärmdumpen är 1280x768 pixlar – då vet man direkt vad felet är.

Såvida inte TS kopplat på något udda sätt, likt DP->DVI-adapter skulle jag säga att det mesta handlar om skärmens bildinställningar som redan antydds i tråden. Spelskärmar kan ha rätt så godtyckliga och ärligt talat rätt så skumma förinställningar avsedda för spel, likt FPS-lägen som mjölkar ut bilden och adderar någon form av konturskärpa.

Det är också vanligt att man själv haft någon märklig och kanske galen bildinställning, kanske i kombination med inställningar för GPU/dator. Har man kört samma uppsättning sedan 2016 har man haft många år och tusentals timmar på sig att befästa en felaktig uppfattning om hur bilden ska se ut. När man sedan stöter på en fullt normal bild tycker man den är konstig.

Min tanke var att om skärmdumpen ser bra ut så är det något med utsignalen, så det kan absolut ge lite indikation på var felet inträffar
Men som du säger så ger det ingen hjälp om felet ligger i skärm/signal/uppfattning om vad som är korrekt.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Skärmdumparna är så gott som alltid alldeles normala. Vanlig åsikt är att "även skärmdumpen är konstigt" men inte för att skärmdumpen egentligen är konstig utan för att man tittar på skärmdumpen med samma skärm som har något form av problem.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, det stämmer nog som ni skriver, jag har varit van vid en viss bild och nu med nya datorn kanske det inte ser samma ut så upplevs den som "annorlunda"