Hårddisk eller Compaft Flash adapter?

Permalänk
Medlem

Hårddisk eller Compaft Flash adapter?

Hej alla retro entusiaster!

Håller på att sätta ihop förhoppningsvis mer än en dator för att kunna spela alla gamla klassiker som ligger i sina kartonger och skriker=)

Det blir windows 98 SE som står för operativet i en P3 respektive P4 burk.
Ingen av dessa har så klart SATA portar. Så det är endast IDE diskar som körs.

Till problemet. Och min frågeställning.
Vad är bäst?
Är det att köpa compact flash minnen med respektive adaptrar.
Eller ska jag använda SATA till IDE adaptrar och koppla in en SSD?

Det är så klart ett alternativ att köra med en mekanisk hårddisk, men jag vill så gärna få ner ljudvolymen och samtidigt få en så snabb och sval hårddisk som möjligt.

Jag har googlat väldigt mycket på ämnet men känner inte att jag får en klar bild på vad som faktiskt gäller.
Med det sagt så önskar jag få en detaljerat beskrivning på vad som krävs, gärna om ni har länkar till respektive adaptrar och minnen/hårddiskar som ni faktiskt vet om klarar av detta.
För vad jag förstår så är det skillnad på adaptrar och adaptrar och minne och diskar som alla ska funka korrekt tillsammans?

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det är en fråga om tycke och smak. Att köra med nått flash-baserat är smidigare, tystare och snabbare. Men en hårddisk är mer autentisk.

Snabbast är nog en SATA-SSD med IDE adapter

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Avstängd

Du får bäst resultat om du använder SSD med den adapter eller port som krävs.

SD-flashkort blir så heta när du använder dem under lång tid och risken är stor att du förlorar data i förtid.

Permalänk
Medlem

Att en P4 "såklart" saknar SATA stämmer i och för sig inte, utan det beror nog mer på år och nivå på moderkort. Min P4 Northwood 478 hade absolut SATA. Den hade 3 st WD 200 GB SATA (fanns väl både som IDE och SATA) från början, medan de optiska enheterna var IDE. Dock saknar ju äldre operativsystem lite av funktionerna som en SSD helst vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Jag skulle säga att det är en fråga om tycke och smak. Att köra med nått flash-baserat är smidigare, tystare och snabbare. Men en hårddisk är mer autentisk.

Snabbast är nog en SATA-SSD med IDE adapter

Vet inte om jag uttryckte mig dumt.
Så förtydligar mig på så vis att:
Jag önskar inte använda en mekanisk hårddisk, dom låter, skapar mycket värme och vem vet hur länge dom orkar fortsätta.

Vad jag önskar ha istället är en CF/SSD lösning.
Men jag finner inte informationen på nätet för att med stor säkerhet veta vad jag ska köpa exakt, för den informationen jag finner är högst bristfällig och saknar nödvändiga detaljer.

Så om någon här redan har uppfunnit det hjulet skulle jag vara supertacksam för att få vägledning

Permalänk
Medlem
Skrivet av tenet4u:

Du får bäst resultat om du använder SSD med den adapter eller port som krävs.

SD-flashkort blir så heta när du använder dem under lång tid och risken är stor att du förlorar data i förtid.

Compact Flash är dock större än SD så du har mer yta. Poängen med dem är att de är byggda på PATA så de är lätta att göra IDE-adaptrar till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Att en P4 "såklart" saknar SATA stämmer i och för sig inte, utan det beror nog mer på år och nivå på moderkort. Min P4 Northwood 478 hade absolut SATA. Den hade 3 st WD 200 GB SATA (fanns väl både som IDE och SATA) från början, medan de optiska enheterna var IDE. Dock saknar ju äldre operativsystem lite av funktionerna som en SSD helst vill ha.

Jag vet.
Jag har själv ägt flera stycken.
Men nu skapar jag lite äldre retrodatorer så därför skrev jag att dessa saknar SATA anslutningar utifall att någon skulle ställa en fråga om det.

Hade varit mer hjälpsamt om du hade kunnat komma med svar på frågan jag ställde. Istället för att anmärka på det jag skriver.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt på mig ett par Transcend IDE-SSD till min Amiga 1200T och Ibook G4, jag har även CF-adapter till Amigan, men om man ska ha mycket lagring till bra pris är det nog bättre med en SATA-IDE-adapter som nämndes ovan då både CF-kort och SD-kort (i CF-IDE-adapter) egentligen blir dyrare än SSD i större storlekar och dessutom sämre.

I min Amiga 1200T har jag valt att ha en 32GB Transcend IDE-SSD, 1 IDE-hårddisk på 160GB och en DVD-RW, samt 1 IDE-CF-adapter (för att flytta filer främst), allt är lite nyare än min Amiga men känns ändå rätt ok. Hårddisken låter mindre än datorns strömfläkt ändå (Amiga 1200T), dock är den urkopplad nu då jag har sjukt mycket mer lagring än vad som behövs ändå på Amigan.

En orsak till att jag valde SSD framför CF/SD-kort, även om alla lösningar är snabbare än vad mina gamla datorer kräver, är att den SSD jag köpt påstås ha power-loss-protection; fan tro't och jag litar inte på Transcend lika mycket som på Intel, men nån nytta kanske det gör. Tänker att AmigaDOS, Windows 98, och en del andra operativsystem med gamla filsystem etc lätt kan bli lite knas vid en krasch/strömavbrott.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag har köpt på mig ett par Transcend IDE-SSD till min Amiga 1200T och Ibook G4, jag har även CF-adapter till Amigan, men om man ska ha mycket lagring till bra pris är det nog bättre med en SATA-IDE-adapter som nämndes ovan då både CF-kort och SD-kort (i CF-IDE-adapter) egentligen blir dyrare än SSD i större storlekar och dessutom sämre.

I min Amiga 1200T har jag valt att ha en 32GB Transcend IDE-SSD, 1 IDE-hårddisk på 160GB och en DVD-RW, samt 1 IDE-CF-adapter (för att flytta filer främst), allt är lite nyare än min Amiga men känns ändå rätt ok. Hårddisken låter mindre än datorns strömfläkt ändå (Amiga 1200T), dock är den urkopplad nu då jag har sjukt mycket mer lagring än vad som behövs ändå på Amigan.

En orsak till att jag valde SSD framför CF/SD-kort, även om alla lösningar är snabbare än vad mina gamla datorer kräver, är att den SSD jag köpt påstås ha power-loss-protection; fan tro't och jag litar inte på Transcend lika mycket som på Intel, men nån nytta kanske det gör. Tänker att AmigaDOS, Windows 98, och en del andra operativsystem med gamla filsystem etc lätt kan bli lite knas vid en krasch/strömavbrott.

Tack för info!
Du råkar inte ha en länk eller exakt modell på denna adapter du köpte då?
Det jag har läst är att vissa adaptrar endast funkar med Sata 1 diskar, vilket skapar ett problem idag då det flesta du köper är Sata 3 idag. Så om du köper en adapter som endast stödjer Sata 1 så får du problem om du inte har en sådan disk.
Detta är som sagt vad jag läst mig till och varför jag upplever det hela krångligt.

Vill lägga en beställning, men vet inte vad exakt för modell jag kan lita på.
Har flera 32-60gb diskar jag helst velat använda mig av

Permalänk
Medlem

Vet tyvärr inte exakt vilka adaptrar jag har, de är typ "noname" och inköpta för ett bra tag sedan.

Jag skulle nog chansat på typ https://www.amazon.se/LogiLink-Adapter-S-ATA-till-IDE/dp/B001... och sedan helt enkelt reklamera den om den inte fungerade, Amazon brukar inte vara krångliga (bara man köper saker som både säljs och skickas av Amazon själva, inte av andra säljare på Amazon!). (ser nu att den jag länkade har idiotisk USB-strömförsörjning, men övriga på Amazon är bara fraktade av Amazon, inte sålda av Amazon, vad jag kan bedöma - det kan göra dem krångligare att reklamera - de som finns är https://www.amazon.se/StarTech-com-40-stifts-hona-till-SATA-a... men den är ju dyrare och har knepig formfaktor)

Adaptrar som uppfyller SATA1, "ska" ändå funka med nyare SATA-diskar om de är som de borde; SATA1 är mer fart än UDMA133 på IDE-sidan ändå.

Det som jag uppfattat som "krångligt" är att moderna adaptrar (och även USB-adaptrar) ibland kan ha svårt för datorer eller diskar som endast stödjer PIO eller möjligen MWDMA, och inte UDMA, men själv har jag bara råkat ut för sådant (misstänker jag) när jag försökt läsa 35 år gamla hårddiskar med USB-adapter och misslyckats (men hårddisken har funkat i en PC med IDE-kort). Men då talar vi hårddiskar på kanske 60 MEGAbyte, och inte 60 Gigabyte.

De IDE-SSD-diskar jag använt är av typen https://www.conrad.se/p/transcend-ts32gpsd330-intere-ide-ssd-... , dessa dyker ibland upp på Tradera för väsentligt lägre priser än de säljs för som nya (kring 200kr för 64GB kanske, och det räcker ju gott och väl till en start-disk - men inte till en disk att lägga in alla spel på). Jag tycker att det för mig ger lite mer retrokänsla. Och dessa (åtminstone 32GB-varianten som är den jag provat) gick att köra utan problem i min Amiga 1200T som ju är lastgammal i jämförelse med en Windows 98-PC.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave